دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان طبیعی زخم معده با راهکارهای عالی و اثر بخش

  • افسانه شمشیری
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با بهترین و مفیدترین روش های درمان طبیعی زخم معده و همچنین با علل ابتلا به این بیماری نیز آشنا خواهید شد. داشتن رژیم غذایی نا صحیح از علل اصلی ابتلا به این بیماری است. بهتر است هر چه سریع تر برای درمان زخم معده اقدام کنید تا از پیشرفت روند آن پیشگیری گردد.

داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و مشکلات دستگاه گوارش نقش به سزایی دارد. زخم معده نیز از عوارض نداشتن رژیم غذایی صحیح می باشد. پرخوری و یا نخوردن غذا برای مدت طولانی موجب ایجاد زخم هایی در معده می شود. در ادامه مطلب با روش های خانگی و طبیعی درمان زخم معده آشنا خواهید شد.

علت بروز زخم معده

نشانه ها و علایم زخم معده عبارتند از بی اشتهایی، حالت تهوع، سوء هاضمه، نفخ، کاهش یافتن وزن، احساس سوزش در فاصله بین قفسه سینه تا ناف یا سر دل و … می باشند. با افزایش یافتن ترشح اسید کلریدریک در معده، مخاط داخل آن ضعیف شده و یا از بین می روند و این امر منجر به بروز ورم معده می شود.
مصرف دائم غذاهای سنگین، چرب و دیر هضم، پرخوری کردن، مصرف غذاهای خیلی تند به طور مکرر، مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار به طور مداوم، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات، مسمومیت غذایی، ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری و التهابات معده، استرس و اضطراب، مصرف بی رویه داروهایی مثل ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و کورتیکو استروئیدها از مهم ترین علل ابتلا به زخم معده می باشند.
انواع روش های درمان طبیعی زخم معده
همچنین نداشتن عادات غذایی مثل شستن دست ها قبل از غذا خوردن، آهسته خوردن غذا و خوب جویدن ( بین ۳۰ تا ۴۰ بار) لقمه های کوچک غذا، شروع کردن غذا قبل از اینکه خیلی گرسنه شد و اتمام آن قبل از اینکه به طور کامل سیر شد نیز از عوامل دیگر ابتلا به زخم معده می باشند. اگر نسبت به درمان این بیماری اقدام نشود، وضعیت شخص به تدریج بدتر می شود.

بهترین روش های درمان طبیعی زخم معده

در ادامه به موثرترین روش های خانگی برای درمان گیاهی زخم معده می پردازیم.

موز

میوه موز برای درمان زخم معده و درمان معده درد بسیار مناسب می باشد زیرا خاصیت ضد باکتری داشته و مصرف آن از رشد باکتری های مضر در معده جلوگیری می کند. همچنین از ترشح بیش از حد اسید معده و ایجاد التهابات پیشگیری کرده و معده را هم تقویت می کند. بدین منظور روزانه حداقل ۳ عدد موز مصرف نمایید.

موز درمان کننده طبیعی زخم و سوزش معده

نارگیل

مصرف آب نارگیل و یا شیر نارگیل، روشی فوق العاده برای از بین بردن زخم معده می باشد. از این رو سعی کنبد برای یک هفته به طور مرتب و روزانه، شیر نارگیل تازه بنوشید.

بابونه

یکی از مهمترین خواص بابونه  در کاهش ورم معده و برطرف کردن زخم معده می باشد. مصرف چای بابونه برای رفع این مشکل بسیار نافذ می باشد. فقط کافی است در یک لیوان آب جوش، ۴ قاشق چای خوری گل بابونه ریخته و آن را بر روی حرارت غیر مستقیم برای مدت ۲۰ دقیقه قرار داده تا دم بکشد و غلیظ شود. صبح ها ناشتا از این چای میل نمایید و تا ۱۵ دقیقه بعد از آن چیزی نخورید. این روش درمان خانگی و طبیعی زخم معده را برای حداقل دو هفته انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عسل

هر روز صبح ناشتا تنها یک تا دو قاشق غذاخوری عسل را آهسته خورده تا قاشق تمیز شود. این روش را حداقل برای یک ماه به کار برید تا شاهد نتایج شگفت انگیز آن در درمان خانگی زخم معده، انواع علت سوزش معده و درمان ورم معده با عسل باشید.

درمان طبیعی و خانگی زخم و ورم معده با عسل

شنبلیله

خنک کنندگی از خاصیت های گیاه شنبلیله می باشد. مصرف دانه شنبلیله باعث ایجاد غشایی محافظ بر روی مخاط معده می شود و این روش یکی دیگر از راه های درمان طبیعی زخم معده می باشد. مقداری دانه شنبلیله را در یک لیوان آب خیس کنید، وقتی دانه ها لعاب دار شدند مایع را بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل نیز برای درمان طبیعی زخم معده مفید است. بدین منظور نوشیدن چای زنجبیل و یا استفاده از آن به عنوان ادویه در غذاها نیز بسیار مفید می باشد. برای تهیه چای زنجبیل، ۲ قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده و یا ۱ قاشق چای خوری از پودر زنجبیل خشک شده را به یک قوری آب جوش اضافه کرده و آن را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید. به هنگام نوشیدن این چای آن را با مقداری عسل شیرین کنید. می توان چای زنجبیل را بعد از خنک شدن در یخچال نگهداری و از آن به عنوان یک نوشیدنی سرد استفاده نمایید.

روش دیگر استفاده از زنجبیل این است که ۳ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را با ۹ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و در شیشه ای دربسته، در یخچال نگهداری کنید و هر بار برای مصرف، ۲ قاشق چای خوری از آن را به مقداری آب جوش اضافه کنید.

درمان طبیعی و سنتی زخم معده با زنجبیل

شیرین بیان

شیرین بیان یک روش خانگی و طبیعی موثر برای درمان زخم معده می باشد زیرا خاصیت ضد عفونی  کنندگی دارد. لازم به ذکر است افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و ورم مفاصل مبتلا هستند بایستی در مصرف شیرین بیان احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.

گفتنی است آسیاب کردن و ترکیب کردن شیرین بیان ۲۰ گرم، زنیان ۱۵ گرم، زیره سبز ۱۰ گرم، انیسون ۱۵ گرم، سیاه دانه ۱۵ گرم و مصرف کردن آن ها به اندازه ۱ قاشق مرباخوری بعد از هر وعده غذایی، برای درمان خانگی زخم معده بسیار خوب است.

نکات دیگر

  • خوردن سبزی های کرفس، گشنیز و نعناع برای تقویت و پاکسازی معده، درمان دردها و سردی معده مفید می باشند.
  • مصرف گوشت کبابی، بادام، ماش، نان سبوس دار و شربت سکنجبین نیز برای رفع ناراحتی های معده مثل ترش کردن و سوزش معده نیز مناسب هستند.
  • افراد مبتلا به زخم معده بهتر است از وعده های غذایی با حجم کم و لی تعداد زیاد استفاده کنند. مصرف آش جو، فرنی و شیر برنج برای چنین افرادی بسیار مناسب می باشد زیرا علاوه بر کمک به رفع زخم های معده و روده و از پیدایش علائم خونریزی معده و روده هم پیشگیری می کنند.
  • مصرف سیر به صورت خام و یا در غذا برای درمان انواع زخم معده بسیار نافع می باشد.

درمان طبیعی و گیاهی زخم معده با سیر

  • افراد مبتلا به مشکلات معده برای پخت و پز، از روغن زیتون استفاده نمایند.
  • برای کامل شدن روند درمان طبیعی زخم معده از مصرف غذاهای تند، شور، چرب، ترش، سرخ کرده، آماده و کارخانه ای، چای سیاه پر رنگ و داغ، شکلات و شیرینی جات، فست فود، غذاهای تخمیری و آب بسیار سرد اجتناب کنید.
  • مصرف خوراکی هایی مثل گلابی، به، مویز، سیب، مربای بالنگ، مربای پوست پسته و خاکشیر نیز در رفع زخم معده مفید هستند.
  • برای شیرین کردن چای خود از نبات و یا عسل استفاده کنید. همچنین می توان آب جوش را جایگزین چای سیاه کرد.

درمانهای پزشکی زخم معده

در برخی موارد ممکن است، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عامل ایجاد زخم معده باشند که در این صورت پزشک امکان دارد، توصیه به توقف مصرف داروها یا کاهش آنها را نماید، حال شخص بیمار می تواند با تجویز پزشک, داروهای دیگری را جایگزین این دارو ها نماید.

درمان خانگی زخم معده

در صورت نیاز، پزشک می تواند مهار کننده های پمپ پروتون (ppls) به منظور کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده را تجویز کند، اثر این داروها به گونه ای است که قادر به کشتن باکتری ها نیستند، اما می توانند بر علیه عفونت هلیکوباکترپیلوری مبارزه کنند؛ از جمله این دارو ها می توان به کپسول های امپرازول و لانسوپرازول اشاره کرد.

همچنین مسدود کننده های گیرنده هیستامین مثل رانیتیدین و فاموتیدین که از تولید بیش از حد اسید جلوگیری می کنند، می تواند توسط پزشک تجویز شود، در این موارد سوکرالفیت که یک نوع محافظ به منظور جلوگیری از صدمه بیشتر به ناحیه اطراف زخم می باشد، نیز می تواند تجویز شود.

اگر هلیکوباکترپیلوری عامل زخم معده باشد، در این صورت پزشک می تواند با تجویز آنتی بیوتیک آن را رفع نماید، البته از آنجا که هلیکوباکترپیلوری به سختی از بین می رود، بنابراین شخص باید همه دوز های تجویزی دارو را عیناً مطابق دستور تجویز شده مصرف نماید و حتی بعد از بهبودی علائم بیماری نیز آن را مصرف کند. پزشک ها در اغلب موارد برای درمان زخم های گوارشی چند دارو و روش درمانی را با یکدیگر ترکیب می کنند، زیرا درمان های ترکیبی می توانند به کاهش درد، پیشگیری از صدمه بیشتر و نیز درمان هر گونه عفونت کمک نمایند.

درمان زخم معده

به طور کلی اگرچه شخص مبتلا به زخم های گوارشی می تواند برای رفع یا کاهش درد از درمان های خانگی بهره گیرد، اما لازم است به منظور تشخیص علت بیماری و درمان مناسب آن، حتما به پزشک مراجعه نماید، از این رو پزشک متخصص می تواند با روش مناسب به درمان زخم ها کمک کرده و حتی با مشورت با پزشک می توانید با استفاده از درمان های خانگی به پیشگیری از ایجاد زخم ها در آینده و نیز کاهش رفع علائم بیماری به طور طبیعی کمک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *