دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چطور با گیاهان دارویی تنگی نفس را درمان کنیم؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

بیماری های ریوی باعث بوجود آمدن مشکل تنگی نفس می شود. این مشکل ممکن است در اثر شرایط بد محیط و یا پیش زمینه های دیگر باشد. نوع رژیم غذایی, سبک زندگی و فعالیتهای ورزشی سبک در کنترل و درمان این بیماری بسیار موثر است. همچنین با استفاده از درمان گیاهی تنگی نفس می توانید به بهبود آسم کمک کنید.

سبزیجات و گیاهان دارویی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند که در درمان عفونتها بدن نیز به خوبی عمل می کنند. روش های بهبود تنگی نفس به از بین بردن عفونتهای دستگاه تنفسی کمک کرده و باعث بهبود وضعیت سلامتی این افراد می شود. در ادامه این مطلب به معرفی چند نوع درمان گیاهی تنگی نفس خواهیم پرداخت.

آسم

روش های درمان گیاهی تنگی نفس

یکی از روش های درمان طبیعی تنگی نفس, گل گاو زبان است که خاصیت آرام بخشی دارد. برای تاثیر بهتر می توانید روزی سه مرتبه از این دمنوش استفاده کنید. جوشانده اسطوخودوس نیز می تواند برای تنگی نفس موثر باشد. استشمام آب جوشانده بادرنجبویه نیز برای درمان تنگی نفس مفید است. همچنین از دم کرده گل مینا نیز می توانید استفاده کنید.

از دیگر گیاهانی که برای رفع تنگی نفس به کار می رود می توان به مخلوط برگ بو, دم کرده زنبق, پرسیاوشان, سندروس, تخم کاسنی, دم کرده گلهای حلبوب, گرد ریشه ریواس, آب میوه های طبیعی مانند آب زرشک, آب سیب و مقدار کمی آب لیمو اشاره کرد.

 درمان گیاهی تنگی نفس

گیاهان سرشار از امگا ۳

یکی از گیاهانی که می تواند سبب بهبود بیماری آسم و تنگی نفس شود بذر کتان است زیرا، این گیاه دارای مقادیر فراوانی امگا ۳ می باشد و در صورتی که تمایل به استفاده از ماهی در برنامه غذایی تان ندارید می توانید از این گیاه استفاده کنید زیرا، روغن های امگا ۳ کمک زیادی به کاهش التهاب راه های هوایی ریه ها و بهبود عملکرد آن ها در افراد مبتلا به آسم می کند و همچنین این دانه ها  غنی از ماده معدنی منیزیم می باشد که منیزیم سبب جلوگیری از انقباض و تحریک ارگان های مختلف ریه می کند و در نتیجه سبب کاهش حملات آسم و تنگی نفس خواهد شد.

  •  آرون گروپس

زنجبیل

از دیگر راهکارهای طبیعی و موثر به منظور بهبود آسم و تنگی نفس زنجبیل می باشد که دارای خواص ضد التهابی است و از این گیاه در غذا های روزمره تان می توانید به عنوان طعم دهنده استفاده کنید و همچنین می توانید از چای زنجبیل نیز استفاده کنید.

نعناع

نعناع دارای خواص فراوانی است که یکی از آنها تسکین درد گلو, سرفه و تقویت دستگاه تنفسی است. دمنوش نعنا, شربت نعنا و استشمام بوی نعنا برای افرادی که آسم یا تنگی نفس دارند توصیه می شود.

آویشن

آویشن داروی طبیعی سرما خوردگی, گرفتگی صدا, سرفه و به طور کلی به درمان مشکلات تنفسی کمک می کند. برای تهیه دم کرده آویشن دو قاشق از گیاه خشک شده آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت یک ربع صبر کنید تا دم بکشد سپس آن را میل کنید. از آنجایی که این دمنوش مزه تلخی دارد می توانید آن را با عسل یا نبات میل کنید.

بابونه

دم کرده گیاه بابونه یکی دیگر از روش های درمان طبیعی تنگی نفس است که باعث باز شدن مجاری تنفس شده و علائم آسم را کم می کند.

بابونه

درمان تنگی نفس با اسپند

می توانید از خواص اسپند نیز برای درمان سرفه استفاده کنید. برای اینکار کافی ا.ست که ۳۰ گرم اسپند را با یک لیوان آب جوشانده و صاف کنید. برای شیرین کردن آن نیز می توانید از عسل و روغن کنجد استفاده کنید.

سیر

سیر در ترکیبات خود دارای روغن آلیسین می باشد که این روغن می تواند به پاک سازی هوا کمک کند و سبب افزایش حجم ریه ها گردد و به برگشت تنفس به حالت طبیعی کمک کند. سیر همچنان که درمان خانگی موثری برای تنگی نفس می باشد موجب بهبود عملکرد قلب و رفع مشکلات قلبی نیز می گردد.

آب پیاز

یکی از روش های درمان گیاهی تنگی نفس خوردن پیاز است. پیاز با خاصیت ضد عفونی کنندگی و ترکیبات گوگردی که دارد باعث ضدعفونی شدن مجاری تنفس می شود. همچنین از مخلوط آب پیاز و آب لیمو نیز می توان برای درمان استفاده کرد.

 درمان گیاهی تنگی نفس

عسل

این ماده غذایی مقوی علاوه بر خواص بی نظیر خود برای رفع بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل دارا بودن خاصیت ضد انعقادی به باز شدن مجاری تنفسی کمک می نماید که برای بهره مندی از این مزیت عسل و رفع تنگی نفس باید طبق دستور، عسل را به میزان یک قاشق غذاخوری درون آب گرم به مقدار ۶ الی ۸ اونس حل و میل نمایید. برای اثر بخشی سریع آن همچون شربت سرفه می توانید به مقدار کمی دارچین به این ترکیب اضافه نمایید.

میوه های موثر برای درمان تنگی نفس

انجیر یکی از میوه هایی است که برای درمان تنگی نفس بسیار توصیه شده است. می توان از انجیر تازه یا انجیر خشک برای درمان استفاده کرد که برای درمان سرفه و از بین بردن خلط گلو موثر است. همچنین خوردن مربا به نیز برای تقویت مجاری تنفسی توصیه می شود. از دیگر میوه ها می توان به شلغم, ریواس, سیب و هویج اشاره کرد. خوردن آب هویج و آب سیب نیز فواید زیادی برای تقویت دستگاه تنفسی دارد. همچنین انبه و توت فرنگی نیز از دیگر درمان های موثر برای تنگی نفس و اختلالات دستگاه تنفسی است. مویز بدون هسته را نیز در برنامه غذایی روزانه بگنجانید.

از جمله سبزیجاتی که برای درمان گیاهی تنگی نفس به کار می رود می توان به کرفس, تره فرنگی, شوید, مرزه و ریحان اشاره کرد. توصیه می شود که حتما از این سبزیجات در سبد غذایی استفاده شود و  در هفته دوبار آب کرفس نیز میل کنید.

کرفس

روغن اوکالیپتوس

این روغن به عنوان پاک کننده موکوس هوا مورد استفاده قرار می گیرد تا جریان هوا بیشتر انتقال پیدا کند در نتیجه موجب کاهش روند تنفسی می گردد. این روغن گیاهی علاوه بر بهبود موثر تنگی نفس به رفع اسپاسم عضلات و کاهش درد نیز کمک می کند.

روغن کافور

ابن اسانس گیاهی از جمله داروهای موثر برای رفع تنگی نفس می باشد که عملکرد تاثیر آن شباهت با روغن اوکالیپتوس دارد و سبب تسکین درد شدید و التهاب نیز می گردد. استنشاق رایحه آن و یا استفاده موضعی این روغن بر روی سینه نیز به بهبود تنگی نفس کمک می کند.

دیگر درمان های گیاهی

گزنه، ضماد کاسنی، آرد جو، نوشیدن قهوه سیاه، زنجبیل، چغندر قند، رازیانه، شیرین بیان و استنشاق بخور با روغن نعاع و اکالیپتوس از دیگر موادی هستند که می توانید به عنوان یک درمان موثر به کار ببرید. گفتنی است شیر بادام شیرین در طب سنتی به عنوان درمان خانگی تنگی نفس سفارش شده است.

درمان خانگی تنگی نفس با قهوه سیاه

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که می دانید در برخی موارد تنگی نفس امکان دارد علایم یک بیماری تهدید کننده رندگی باشد از این رو، در صورتی که نشانه های زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید که عبارت است از :

  • تنگی نفس در زمان فعالیت بدنی یا خواب
  • تورم در پا
  • سرفه های شدید
  • خس خس سینه
  • احساس سنگینی در قفسه سینه
  • از دست دادن توانایی انجام هر کاری به دلیل تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • تب و لرز

ضمن سپاس از همراهی با این مطلب، علاوه بر درمان های طبیعی فوق، ترک سیگار نیز می تواند به روند بهبود این بیماری بسیار کمک نماید. برای آشنایی با شیوه های خانگی برای بهبود دیگر بیماری می توانید از مطالب ما در بخش درمان خانگی بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *