دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۱۵ درمان خانگی سرفه موثر و قدرتمند

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

سرفه یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد آن را تجربه کرده اند و دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد آن شود. استفاده از داروها ممکن است علاوه بر تاثیرات طولانی مدت در درمان سرفه، عوارض بدی برای بدن داشته باشد.

سرفه کردن یکی از واکنش هایی است که در اثر برخی از بیماری ها, بدن از خود نشان می دهد. همچنین محیط هایی که دارای گرد و غبار و باکتری و ویروس است می توانند گلو و ریه را تحریک کنند و در نتیجه باعث ایجاد سرفه شوند بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال درمان خانگی سرفه هستید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

سرفه یکی از مشکلات آزاردهنده در بین افراد است که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با کمک راهکاری طبیعی و موثر می توانید آن را درمان کنید و همانطور که می دانید همه افراد زمانی که دچار سرفه می شود از شربت های ضد سرفه استفاده می کنند در صورتی که با مواد ساده ای که در آشپزخانه دارید می توانید از شر سرفه خلاص شوند.

درمان خانگی سرفه با چند روش

درمان خانگی سرفه

سرفه کردن هر دلیلی که داشته باشد, می توان آن را در خانه با روش های ساده و راحت درمان کرد. با این حال اگر سرفه بهبود پیدا نکند و به صورت مستمر باشد, بهتر است تحت درمان پزشک متخصص قرار گیرد. روش های خانگی زیادی برای درمان سرفه وجود دارد , در این مطلب به موثرترین و قدرتمندترین درمان خانگی سرفه می پردازیم.

۱- غرغره آب نمک

یکی از راهکارهای مفید و موثر به منظور درمان خانگی سرفه استفاده از غرغره آب گرم و نمک است که کمک زیادی به بهبود نشانه های سرماخوردگی و کاهش ترشح مخاط می کند بنابراین به یک فنجان اب گرم نصف قاشق چای خوری نمک بیفزایید و بعد سرتان را به عقب خم کرده  و به مدت سه تا شش دقیقه با آب نمک غرغره نمایید.

۲- روغن اکالیپتوس

استفاده از روغن اکالیپتوس به منظور درمان سرفه خلط دار پس از سرماخوردگی و آنفولانزا گزینه بسیار مناسبی است که می توانید مقداری از این روغن را بر روی قفسه سینه تان ماساژ دهید و یا می توانید چند قطره از این روغن را در بخار آب گرم ریخته و بعد در برابر بخار قرار گرفته و چند نفس عمیق بکشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۳- استفاده از میوه به مقدار فراوان

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از میوه و سبزیجات تازه و سالم کمک زیادی به کاهش مشکلات تنفسی و درمان سرفه می کند  و در واقع بدن با دریافت ویتامین و آنتی اکسیدان ها مفید با عفونت و بیماری راحت تر مبارزه می کند و سریع بهبود پیدا می کند.

۴- نوشیدن آب و مایعات گرم

نوشیدن آب علاوه بر شستن باکتری های مضر و ویروس ها از گلو باعث مرطوب شدن آن می شود که در نتیجه سرفه را کاهش می دهد. مخلوط کردن عسل به همراه مقداری آبلیمو تازه با آب می تواند ترکیبی مناسب جهت درمان سرفه باشد.

۵- مصرف دارچین

اگر علت سرفه کردن سرماخوردگی و سینوزیت باشد, می توانید یک قاشق غذا خوری عسل را با ۱/۴ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کنید و برای درمان سرفه از آن مصرف کنید.

سرفه و درمان آن

۶- سیر

سیر یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی است و خاصیت ضد ویروسی دارد و به عنوان یکی از موثرترین درمان طبیعی سرفه به شمار می رود.

۷- عسل

یکی از ماده های ارزشمند طبیعی عسل می باشد که خلط آور طبیعی نیز است. همچنین مصرف عسل باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی و در نتیجه بهبود سرفه می شود. در درمان طبیعی سرفه توصیه می شود یک قاشق غذا خوری عسل را در ۱ فنجان آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.

درمان خانگی سرفه

۸- زنجبیل

یکی از گیاهان بسیار موثر در درمان خانگی سرما خوردگی و سرفه, زنجبیل می باشد. توصیه می شود برای درمان طبیعی سرفه, مقدار کمی نمک بر روی یه تکه زنجبیل ریخته و جویده شود. این گیاه می تواند سوزش گلو را نیز درمان کند.

۹- پیاز

پیاز نیز مانند سیر یکی دیگر از گیاهان پرخاصیت و ضد ویروسی می باشد که در درمان سرفه بسیار مفید است. روزانه می توانید یک قاشق غذا خوری از مخلوط آب پیاز پخته شده با عسل را یک ساعت در میان مصرف کنید تا تاثیر آن را در درمان سرفه مشاهده کنید.

آشنایی با درمان خانگی سرفه

۱۰- میخک

یکی از گیاهان مفید در جهت تسکین گلو درد , التهاب آن و در نتیجه درمان سرفه, میخک می باشد. برای استفاده از این گیاه می توانید چند عدد از میخک را درون مقداری عسل ریخته و به مدت شب تا صبح درون یخچال قرار دهید . صبح میخک ها را از درون عسل خارج کرده و به اندازه یک قاشق غذا خوری از عسل را بخورید.

۱۱- آب لیمو

استفاده از آبلیمو به منظور بهبود سرفه گزینه بسیار مناسبی است، می توانید یک قاشق سوپ خوری عسل را با دو قاشق سوپ خوری آب لیمو با هم مخلوط نمایید سپس مخلوط به دست آمده را بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و آن را روزی چند بار بنوشید.

درمان سرفه با راهکارهای طبیعی

۱۲- شیر داغ

می توانید به منظور بهبود سرفه از شیر داغ با عسل کمک بگیرید که یکی از آسان ترین روش ها می باشد همچنین می توانید به صورت ناشتا یک قاشق چای خوری عسل میل کنید و یا می توانید پیش از خواب یک و نیم قاشق عسل استفاده کنید( استفاده از این روش برای کودکان زیر یک سال ممنوع است)

۱۳- آویشن

به منظور درمان بیماری های تنفسی و سرفه می توانید از آویشن استفاده کنید و همچنین به دلیل اینکه برگ این گیاه دارای فلاونوئید می باشد باعث کاهش التهاب عضلات گردن و گلو می شود که در زمان سرفه درگیر شده اند، می توانید به یک فنجان آب جوش دو قاشق برگ آویشن خرد شده اضافه کرده سپس اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد و در نهایت از صافی رد کرده و آن را بنوشید.

درمان سرفه با روش های موثر

۱۴- فلفل قرمز

فلفل قرمز از دیگر روش های خانگی جهت تسکین سرفه است می توانید یک چهارم قاشق چای خوری فلفل قرمز را همراه با یک چهارم قاشق سوپ خوری عسل، دو قاشق غذا خوری آب و یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب مخلوط کرده سپس شربت به دست آمده را روزی سه بار بنوشید.

۱۵- بادام

به منظور درمان سرفه خشک می توانید از بادام کمک بگیرید بنابراین پنج تا شش عدد بادام داخل آب به مدت هشت تا ده ساعت خیس نمایید سپس یک قاشق چای خوری کره را به خمیر به دست آمده از بادام ها بیافزایید و روزی سه تا چهار با مصرف نمایید.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی بعد از سه روز سرفه خلط دار شما بهبود پیدا نکرد و علایم تشدید شد و همچنین به جز سرفه خلط دار علایم دیگری مانند درد قفسه سینه، مشکل تنفسی و تب را تجربه کرددید حتما به پزشک مراجعه نمایید و  همچنین زرد و یا سبز بودن مخاط نیز نشان دهنده عفونت می بشد که در صورت بروز این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد.

بررسی علل سرفه

  • ترشحات اضافی مجاری هوایی، ریه و…
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار، گردو غبار و …
  • قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی
  • مصرف دارو های مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین در بیماران قلبی
  • ابتلا به بیماری هایی مانند : آسم، ابسه های ریوی، سیاه سرفه، بیماری قلبی و پنومونی

روش های طبیعی جهت درمان سرفه

آشنایی با انواع سرفه

  • سرفه خشک که در آن هیچ ترشح خاصی وجود ندارد
  • سرفه خلط دار که به همراه ترشحاتی است.

۱۵ روش بیان شده در این مطلب به راحتی می توانند سرفه را درمان کنند و علاوه بر آن مصرف آن ها هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت. یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های درمان سرفه, شستشوی گلو با آب ولرم و نمک است. آب نمک مشکلات گلو از جمله سوزش, التهاب را بهبود بخشیده و منجر به درمان سرفه می شود

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده سرفه تان را درمان شود، به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *