دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین نشانه های شپش سر برای تشخیص آسان شپش روی موها

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که وجود شپش در سر یکی از مشکلات رایج است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با علائم و نشانه های شپش سر آشنا شوید با ما همراه باشید.

معمولا شپش سر یکی از انواع مشکلاتی است که در میان دانش آموزان رایج است و خانواده ها را به دردسر می اندازد. به صراحت می توان گفت شپش ها حشرات کوچکی هستند که در موی انسان زندگی و از مکیدن خون پوست سر تغذیه می کنند و اگر شما نیز جزو دسته دارای شپش باشید مطمئنا دارای نشانه هایی خواهید بود.

آشنایی با نشانه های شپش سر

بهتر است بدانید که شپش سر در واقع حشرات کوچک و دندان داری هستند که اغلب درون موی انسان زندگی و زاد و ولد می کنند و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه خواهند کرد. معمولا شپش سر در میان دانش آموزان مدارس و موسسات شایع است زیرا آن ها افراد را از تمامی موقعیت های اجتماعی، اقتصادی و همچنین گروه های سنی متمایز می کنند. شپش ها در واقع بسیار ریز می باشند و تنها حدود ۲ الی ۳ میلی متر اندازه گیری شده اند. شپش های نوع بالغ اغلب بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای می باشند و از فاصله دور مشابه نقطه ای کوچک به نظر می آیند و به همین خاطر هجوم شپش ها بسیار آسان خواهد یود. جالب است بدانید که شپش های بالغ حدود ۳۰ روز زندگی می کنند و وقتی که از روی سر فرد فرود می آیند به سرعت خواهند مرد. شپش ها را می توان تخم گذارانی پرکار دانست که حدود شش تخم در طول روز می گذارند و تخم ها نیز تمایل دارند در ریشه مو درست کنار پوست سر قرار بگیرند. آن ها دارای چثه ای کوچک و رنگی سفید می باشند.

نشانه های شپش سر

علائم وجود شپش در سر:

همانطور که متوجه شدید شپش ها حشرات بسیار ریزی هستند که اغبلب در سر رشد و زندگی خواهند کرد و دارای علائمی هستند که در ادامه سعی داریم شما را با نشانه های وجود شپش در سر آشنا نماییم:

خارش مداوم پوست سر:

توجه داشته باشید که خارش بی وقفه پوست سر که در اثر واکنش آلرژیک نسبت به نیش شپش ها بروز می کند یکی از علائم رایج وجود شپش موی سر است. در واقع بزاق یا فضولات این انگل های مزاحم باعث بروز این احساس ناخوشایند می باشد. بروز خارش در سر معمولا بسته به حساسیت پوست بچه ها نسبت به شپش است و حتی در برخی موارد پس از چند هفته ابتلا به شپش کودک شروع به خارش سر خواهد کرد.

تحریک و سوزش پوست سر:

همانطور که متوجه شدید بزاق یا فضولات شپش ها باعث بروز احساس خارش در سر می شود و این خارش نیز موجب بروز تحریکاتی در پوست سر شده و با ایجاد سوزش و التهاب باعث عفونت در فرد خواهد شد.

علائم شپش های موجود در سر

  •  آرون گروپس

زخم و عفونت:

توجه داشته باشید که اگر پس از باز شدن تخم ها، لاروها نیز آزاد شوند شروع به خزیدن در میان موها کرده و پوست سر بچه ها را گاز خواهند گرفت. در این مرحله جوش های ریز قرمز یا زخم هایی بر روی سر ایجاد می شوند و چنانچه این جوش یا زخم ها عفونی شوند دردناک شده و پوسته پوسته خواهند شد.

لارو و تخم شپش:

بهتر است بدانید که شپش ها نیز مانند هر نوع انگل دیگر از تخم خارج می شوند. تخم شپش در میان موها مانند نقطه ای قهوه ای یا زرد خودنمایی می کنند و شپش های بزرگ نیز بر روی ریشه ی موها و نزدیک پوست تخم ریزی می کنند. جایی که دمای مناسبی دارد و به آن ها اجازه می دهد به مدت حداقل یک الی دو هفته تخم ها را مخفی می کنند و به همین خاطر اگر شما نقاط کوچکی لابه لای موهای فرزندتان مشاهده کردید که مشابه شوره سر هستند بایستی ابتدا موهای آن را شانه بزنید. اما اگر به شانه چسبیدند به این معنی است که فرزندتان دچار شپش موی سر شده است.

اصول درمان شپش سر

تجریک پذیری بچه ها:

بدون شک زمانی که سر بچه پر از شپش می شود پوست سر شروع به خارش خواهد کرد و هنگامی که مشکلات اینچنینی رخ می دهد باعث افزایش درصد تجریک پذیری در فرد شده و رفتار های غیر عادی از او بروز خواهد کرد.

ورم غدد لنفای:

توجه داشته باشید که در موارد شدید تر و جدی تر شپش ها ممکن است موجب بروز واکنش های ایمنی شوند که اغلب با تورم غدد لنفای در گردن همراه است. این مشکل اغلب زمانی بروز می کند که نیش های درمان نشده باعث بروز عفونت استافیلوکوکی شود. در این صورت گلبول های سفید که در غدد لنفای هستند زیاد شده و غدد متورم خواهند شد و البته که این مشکل به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک ها رفع خواهد شد.

دعوت به جلسه مدرسه:

اگر از سمت مدرسه یا مهدکودک دعوت به جلسه ای در خصوص هشدار نسبت به اعلام ابتلا به شپش شدید بایستی بدانید که احتمال اینکه فرزند شما دچار این عارضه شده باشد زیاد است. به همین خاطر لازم است پوست سر او را بررسی کنید تا از وجود هر نوع شپش مطمئن شوید. در غیر اینصورت امکان اینکه این موجوذات ریز در تمام سطح خانه گسترده شوند زیاد است.

علل وجود شپش در سر

اختلالات خواب:

جالب است بدانید که یکی از نشانه های شپش سر که بسیار شایع و واضح می باشد این است که شپش ها مانند بسیاری از انگل های دیگر در محیط تاریک فعال تر خواهند بود و به همین خاطر شب ها جنب و جوش بیشتری از خود نشان می دهند و باعث بروز مشکلاتی در خواب افراد می شوند.

ابتلای یکی از اعضای خانواده یا دوستان:

توجه داشته باشید که اگر یکی از اعضای خاواده دچار مشکل شپش سر شده باشد درصد احتمال اینکه کودکان نیز دچار این عارضه شوند زیاد خواهد بود و به همین خاطر لازم است سر تمام اعضای خانواده را بررسی کنید و با مشاهده کوچک ترین نشانه و علائمی از شپش سر دست به کار شوید. برای رفع شپش سر امروزه شامپوهای ویژه ای وجود دارد که می توانند این مشکل را به خوبی حل کنند.

دلایل ابتلا به شپش

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب چگونگی درمان شپش سر و همچنین با مطلب روش های انتقال شپش سر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *