دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با اطلاعات دارویی امپرازول (omeprazole ) و عوارض شایع آن آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

امپرازول یکی از داروهای درمان کننده مشکلات معده می باشد که در دوزهای مختلفی مصرف شود. با اینکه مصرف این دارو عوارض جدی ندارد با این حال حتما باید تحت نظر پزشک تجویز شود. برخی از عوارض ممکن این دارو سر درد و دردهای ناحیه شکمی است.

 این دارو یکی از داروهایی است که جهت درمان اختلالات معده و مشکلات مری مانند برگشت اسید معده و ایجاد زخم استفاده می شود. در واقع این دارو مقدار تولید اسید معده را کاهش می دهد. همچنین این دارو ممکن است جهت تسکین سوزش سر دل, مشکلات بلع و سرفه های مداوم توسط پزشک تجویز شود.

اطلاعات دارویی امپرازول

امپرازول

این دارو در ترمیم آسیب های ناشی از اسیدهای معده و مری کمک می کند و موجب جلوگیری از زخم معده می شود و برخی شواهد نشان داده است که این دارو ممکن است از ابتلا به سرطان مری پیشگیری کند. این دارو در بدن به سرعت جذب می شود و متابولیسم آن کبدی است و از راه کلیه ها دفع می شود.

درمان زخم‏ های معده

از این دارو جهت درمان زخم های خوش خیم معده استفاده می شود و غالبا پزشک برای افراد بزرگسال میزان ۴۰ میلی گرم روزانه از این دارو را به صورت خوراکی به مدت ۴ تا ۸ روز تجویز می کند.

 درمان زخم‏ های وابسته به هلیکوباکتری پیلوری

پزشکان غالبا از از این دارو در جهت درمان زخم هایی که ناشی از هلیکوباکتری پیلوری است, استفاده می کنند که دوز تجویز شده متخصصان برای بزرگسالان غالبا میزان ۲۰ میلی گرم, دو بار در روز از راه خوراکی همراه با برخی از داروهای دیگر مانند آنتی‏ بیوتیک ها است.

بیماری سندرم زولینگر – الیسون

از این دارو در درمان بیماری هایی نظیر زولینگر و الیسون استفاده می شود و غالبا پزشکان در درمان افراد مبتلا به این بیماری ها, ابتدا دوز پایینی از این دارو را تجویز می کنند و در طول درمان ممکن است دوز این دارو بیشتر شود. به علاوه درمان باید تا زمانی که از لحاظ بالینی بهبودی حاصل شود، ادامه یابد.

  •  آرون گروپس

عوارض شایع

اطلاعات دارویی امپرازول

در صورتی که متخصص بیماری را تشخیص دهد و داروی امپرازول، تجویز کند توصیه می شود که حتما دستور پزشک را جدی گرفته و از این دارو استفاده کنید و مطمئن باشید که نفع این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن خواهد بود. بسیاری از افراد که از این دارو استفاده کرده اند, عوارض جانبی خطرناک و جدی نداشته اند.

با این حال برخی از عوارض شایع این دارو عبارت است از:

  • سردرد و شکم درد. در صورتی که هر یک از این علائم برای مدت طولانی باقی بماند و یا بدتر شود, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود.
  • ضربان نامنظم قلب به طوری که قلب بسیار سریع تر از حالت معمول بتپد و یا اینکه خیلی آهسته تر از حالت معمول بزند و تشنج و اسپاسم های عضلانی مداوم.
  • این دارو به ندرت ممکن است سبب ایجاد یک بیماری وخیم روده ایی ناشی از وجود یک نوع باکتری شود. در صورت داشتن علائمی مانند اسهال مداوم, درد شکم یا معده, دل درد, تب و ترشحات مخاطی و خون در مدفوع باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
  • به ندرت این دارو باعث کمبود ویتامین B12 در بدن می شود. این موضوع در صورتی که مصرف این دارو به مدت طولانی صورت گیرد, خطرناک و جدی می شود. برخی از علائم کمبود ویتامین B12 عبارت اند از: ضعف غیر طبیعی بدن, زبان درد, بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها که در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
  • از عوارض نادر این دارو می توان به ایجاد واکنش های آلرژیک اشاره کرد. از جمله این واکنش ها جوش و خارش و تورم به خصوص در قسمت های صورت و زبان و گلو است. آلرژی های دیگری مثل تغییر مقدار ادرار, سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی نیز در برخی موارد ممکن است ناشی از مصرف امپرازول باشند.

اطلاعات دارویی Omeprazole

امپرازول در طبقه درمانی مهارکننده اسید معده قرار می گیرد و مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی محدودیت داشته و باید با نظر پزشک مصرف شود. همچنین از آن جایی که متابولیسم این دارو کبدی است, باید در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی از دوزهای کمتر استفاده گردد.

نکاتی در رابطه با این دارو

۱. پیش از مصرف این دارو در صورت حساسیت داشتن به این دارو و دیگر دارو های ضد اسید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. در مورد سابقه پزشکی تان به خصوص داشتن مشکلات لوپوس و کبدی حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۳. در صورت مشاهده نشانه هایی مانند : استفراغ خونی، درد مداوم قفسه سینه، خس خس مداوم، استفراغ قهوه ای، درد در بلع غذا، تهوع و درد معده حتما با اورژانس تماس بگیرید.

۴.در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید، به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیکی است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز نیز خودداری نمایید.

۵. دور را در دمای اتاق، دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری نمایید و از مصرف داروی از تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۶. این دارو را در زمان معینی از روز مصرف کنید و از آن تا زمانی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

۷. دارو را بیشتر از میزان تجویز شده توسط دکتر مصرف نکنید و آن را به صورت کاملا و با یک لیوان آب قورت دهید.

نکاتی در مورد داروی Omeprazole

۸. بهترین زمان مصرف دارو یک ساعت پیش از خوردن صبحانه است.

۹. در طول درمان با این دارو از مصرف الکل خودداری نمایید زیرا سبب تشدید عوارض جانبی آن می شود.

۱۰. پیش از انجام هر نوع عمل جراحی حتما پزشک تان را در جریان مصرف این دارو و دیگر دارو ها و همچنین محصولات گیاهی بگذارید.

ضمن سپاس از همراهی شما، در این مطلب قصد داشتیم شما دوستان را با این دارو بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *