دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

موارد مصرف قرص لانسوپرازول (Lansoprazole) و عوارض احتمالی این دارو

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که قرص لانسوپرازول در واقع از دسته داروهای مصرفی برای معده می باشد که در این مطلب سعی داریم شما را با موارد مصرفی، عوارض و نکاتی قابل توجهی در مورد این دارو آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که قرص لانسوپرازول (Lansoprazole) در واقع یکی از داروهای مهار کننده پمپ پروتون می باشد که موجب کاهش مقدار اسید تولید شده در معده خواهد شد و اغلب به منظور درمان و پیشگیری زخم های معده و روده، بازگشت محتویات معده به مری و دیگری بیماری های ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده از جمله سندروم زولینگر الیسون استفاده می شود و توجه داشته باشید که هیچ گونه تاثیری در رفع سریع سوزش سر دل ندارد.

آشنایی قرص لانسوپرازول

به طور کلی لانسوپرازول یک داروی تجویزی می باشد که به شکل کپسول خوراکی و قرص جویدنی پیوسه رهش موجود است. معمولا داروهای پیوسته رهش تا زمانی که کاملا از معده عبور نکرده اند ماده موثر خود را نمی سازند که این امر موجب جلوگیری از غیر فعال شدن دارو در سطح معده خواهد شد. کپسول خوراکی لانسوپرازول (Lansoprazole) با نام تجاری پریواسید نیز به عنوان دارویی عمومی در بازار موجود است. توجه داشته باشید که معمولا داروهای عمومی ارزان تر از دارو هایی با نام تجاری هستند و حتی در برخی از موارد انواع و مقادیر مختلف این دارو به عنوان داروی تجاری موجود نمی باشند. این نوع کپسول خوراکی ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند یعنی می بایست این دارو را همراه با داروهای دیگری مصرف نمایید. این نوع کپسول با نام تجاری اغلب به منظور رفع مشکلاتی از جمله زخم های گوارشی، التهابات مری، سوزش سر دل و زخم اثنی عشر تجویز می گردد.

خصوصیات قرص لانسوپرازول

موارد مصرفی لانسوپرازول:

جالب است بدانید که لانسوپرازول در واقع متعلق به دسته دارویی مهار کننده های پمپ پروتون می باشد که عملکرد آن کاهس مقدار اسید معده می باشد. لانسوپرازول اغلب در مواردی که در ادامه بیان شده است مورد استفاده قرار می گیرد:

درمان کوتاه مدت زخم روده فعال

درمان کوتاه مدت زخم معده خوش خیم فعال

درمان کوتاه مدت التهاب مری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان نگه دارنده زخم روده بهبود یافته

درمان زخم معده ناشی از مصرف دارو ها

درمان طولانی مدت افزایش ترشح اسید معده

درمان علامتی و کوتاه مدت بیماری رفلاکس معده

جلوگیری از بروز سرطان مری

جزئی از رژیم چند دارویی برای ریشه کنی هلیکوباکتر یا همان باکتری روده به منظور جلوگیری از زخم مجدد روده

اگر قصد دارید این دارو را بدون تجویز و نسخه پزشک مصرف کنید باید بدانید که تنها موجب تسکین سوزش سردل می شود و روند تسکین آن حدود ۱ الی ۴ روز طول خواهد کشید.

موارد مصرفی داروی لانسوپرازول

عوارض جانبی لانسوپرازول:

بهتر است بدانید که کپسول خوراکی لانسوپرازول موجب خواب آلودگی نمی شود اما ممکن است عوارض جانبی دیگری را به همراه داشته باشد که در ادامه شایع ترین عوارض جانبی آن را بیان کرده ایم:

دل درد

اسهال

سردرد

حالت تهوع

یبوست

توجه داشته باشید که اگر این عوارض جانبی بسیار خفیف باشند در طی چند روز یا چندین هفته از بین خواهند رفت اما در صورت شدید بودن عوارض یا ماندگاری بسیار زیاد توصیه می شود حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

عوارض چانبی قرص ها

نکاتی که در رابطه با مصرف داروی لانسوپرازول باید بدانید:

توجه داشته باشید که اگر مبتلا به اسهال هستید پیش از مصرف قرص لانسوپرازول حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که دارای سابقه مشکلات ادراری می باشید توصیه می شود پیش از مصرف پزشک خود را در جریان بگذارید.

چنانچه دارای سابقه ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری کبدی، سطح پایین منیزیم در خون، بیماری لوپوس و یا پوکی استخوان هستید موارد را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید.

به طور کلی اگر از متوترکسات استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

این دارو برای مصرف کودکان پایین یک سال مناسب نیست.

این دارو معمولا باید پیش از غذا یا صبحانه مصرف گردد.

اگر علائم شما با مصرف این دارو رفع نشد و یا در صورت استفاده از این دارو بدتر شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

هر نوع سابقه حساسیت دارویی که دارید به پزشک خود بگویید.

توصیه می شود که حتی در صورت احساس بهبودی، داروی مصرفی را تا پایان دوره درمان تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید.

نکات مهم در مورد لانسوپرازول

در بیماران مشکوک به سرطان معده مصرف این دارو کاملا ممنوع خواهد بود.

دارو را کاملا مطابق با تجویز پزشک و بر اساس دوره درمان توصیه شده مصرف نمایید.

توجه داشته باشید که اگر یک دوز مصرفی دارو را از یاد بردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید. اما اگر نوبت دوز بعدی فرا رسیده بود بهتر است نوبت فراموش شده را کنار بگذارید و به برنامه منظم دارویی تان برگردید. به هیچ وجه نباید مقدار مصرفی دارو را دوبرابر کنید زیرا نتیجه ای عکس خواهد داشت.

در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید پیش از مصرف حتما پزشک را در جریان بگذارید.

چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو شدید باید مصرف را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید زیرا این موارد نشانه حساسیت بدن شما نسبت به دارو را نشان می دهند.

توصیه می شود پیش از مصرف قرص لانسوپرازول فهرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار متخصص قرار دهید زیرا ممکن است برخی از داروها با این قرص تداخل داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *