دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علایم زخم معده را بهتر بشناسید

  • پریسا پورقربان
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه با توجه به سبک غذایی و تنوع آن واسترس و اضطراب، انواع ناراحتی های گوارشی یکی از بزرگترین مشکلات جامع بشری است. زخم معده یکی از ناخوشایندترین ناراحتی های گوارش بشمار می آید. ما در این مطلب شما را با علایم زخم معده آشنا می کنیم.

زخم معده نوعی بیماری به معنی آسیب خوش‌خیم در معده است که نام دیگر آن «پپتیک اولسر» است. که بر اثر یک نوع باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری که این باکتری در بزاق هر فرد ممکن است بوجود آید. و درصورت استفاده از قاشق یا چنگال فرد آلوده یا استفاده از انواع داروها مثل آسپرین، ایپوپروفن و… که از رایج ترین علل بیماری زخم معده است، که فرد می تواند مبتلا شود. در ادامه با مهمترین نشانه ها و علایم زخم معده آشنا خواهید شد.

نشانه های زخم معده

علایم زخم معده و نشانه های بروز این بیماری

رایج ترین علایم زخم معده, درد و سوزشی است که از جناغ سینه تا بالای ناف هر فرد می تواند بعد مصرف یک الی سه ساعت پس از غذا  احساس کرد. درد زخم معده براثر ترشح بیش از حد اسید معده  ایجاد می شود. شدت این درد بخصوص هنگامی که معده خالی است یا شب بسیار زیاد است. در صورت نادیده گرفتن این درد و درمان نشدن آن، زخم های بوجود آمده دیواره را از بین برده و سوراخ های ایجاد شده، به رگ های خونی آسیب می رساند.

علایم زخم معده

نشانه های ابتلا به زخم معده

  • کم شدن اشتها بدلیل اینکه فرد بیمار بعد از صرف غذا دچار درد شدید و استفراغ می شود. بنابراین از خوردن غذا خودداری می کند و کاهش وزن در این افراد امری کاملا طبیعی است.
  • بیشتر افراد مبتلا به بیماری زخم معده، علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا در آن ها بوجود می آید که علایم زخم معده شبیه، تب، کسالت، حالت تهوع می باشد.
  • در این بیماران احساس گرسنگی ناگهانی بعد از صرف غذا امر کاملا طبیعی می باشد.
  • بعضی از درد های زخم معده با خوردن انواع خوراکی ها تا حدودی آرام می شود.
  • رنگ مدفوع فرد بیمار ممکن است کم رنگ با اثری از خون یا ظاهری تیره رنگ داشته باشد.

علائم بسیار خطرناک زخم معده

  • بالا آوردن ناگهانی خون در استفراغ بیمار نشانه پیشرفته شدن بیماری است که سریعا باید به پزشک مراجعه کند.
  • مشاهده لکه های خونی رنگ در مدفوع که نشان دهنده خونریزی زخم معده می باشد.
  • دردهای بسیار شدید در ناحیه معده و شکم که باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند.

عوامل و خوراکی های مضر در نشانه های زخم معده

  • عصبانی شدن و اضطراب بسیار شدید
  • استفاده از غذاهای بسیار شور و غذاهای فست فودی
  • استفاده از نوشیدنی های کافین دار و نوشابه های گازدار
  • استفاده از الکل و دخانیات
  • استفاده خودسرانه انواع داروهای شیمیایی

میوهای مفید در درمان زخم معده

موز: بدلیل اینکه موز خاصیت ضد باکتری دارد و از رشد باکتری ها و ترشح اسید معده جلوگیری می کند. بنابراین برای درمان گیاهی زخم معده روزانه یک یا دو  عدد موز میل کنید.

نارگیل: نارگیل هم دارای خاصیت ضد باکتری دارد. که نوشیدن شیر تازه نارگیل یا آب نارگیل  روزانه به اندازه یکبار و به مدت شش الی هفت روز برای درمان زخم معده فوق العاده مفید و موثر است.

  •  آرون گروپس

سیر: سیر دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری را دارا می باشد.برای درمان زخم معده یه حبه سیر را له می کنیم و به یک لیوان آب گرم اضافه میکنیم .که خوردن آن در درمان زخم معده مفید است.

کلم: ۲۵۰ گرم کلم را در قابلمه به همراه ۵۰۰ میلی لیتر آب جوشانده،و منتظر می مانیم تا بجوش آید و نصف آب درون قابلمه بخار شود. و صبر میکنیم تا خنک شود و روزی ۲ بار آن را میل کنید، که بسیار معجزه آور در درمان زخم معده و ناراحتی های گوارشی می باشد.

علایم بیماری زخم معده

راهکار های دیگر برای درمان خانگی زخم معده

در صورت مشاهده علائم زخم معده باید به پزشک متخصص داخلی گوارش مراجعه کرد، وی بعد از تشخیص بیماری می تواند درمان مناسب را تجویز نمایند، حال در کنار درمان هایی که پزشک برای شما تجویز نموده است، رعایت موارد زیر نیز می تواند در بهبود علائم و درد زخم معده موثر واقع شود :

داشتن رژیم غذایی سالم : در برنامه غذایی خود از میوه (میوه های دارای وینامین A و C)، سبزی و غلات سبوس دار استفاده کنید.

مصرف پروبیوتیک : مواد غذایی پروبیوتیک دار همچون ماست پرو بیوتیک، پنیر تقریبا مانده و قدیمی، کلم قرمز مانده در سرکه و نوشیدنی های کفیر (نوشیدنی تخمیری بدست آمده از شیر)

حذف غذاها و نوشیدنی های تشدید کننده درد معده : خوردن برخی غذا ها درد معده را زیاد می کند، بنابراین باید از مصرف آنها اجتناب کنید.

علائم بیماری زخم معده

تغییر داروی مسکن : در صورتی که مدت هاست از یک مسکن بدون نسخه برای درمان یک درد ساده استفاده می کنید. بهتر است آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید، زیرا شاید با تغییر دادن آن با یک مسکن دیگر که تاثیری روی معده ندارد، به روند درمان کنید.

کنترل استرس : استرس و فشار روانی تاثیر زیادی در درد زخم معده دارد، بنابراین باید منشا استرس را پیدا کرده و از آن دوری کنید. اگرچه برخی استرس ها قابل اجتناب نیستند، اما می توانید با انجام کار هایی از شدت استرس تان کم کنید، انجام ورزشی مناسب مثل پیاده روی و یا نوشتن احساسات خود و یا وقت گذراندن با دوستان خوب راهکار هایی برای مقابله با استرس می باشند.

پرهیز از دخانیات و نوشیدنی های الکلی : استفاده از دخانیات مختلف، حفاظت لایه داخلی معده را ضعیف می کند و احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد، ضمن اینکه استعمال دخانیات می تواند موجب زیاد شدن میزان تولید اسید معده شود. نوشیدنی های الکلی نیز منجر به آسیب لایه داخلی معده و روده شده و در صورتی که تداوم پیدا کند به التهاب و خونریزی معده می انجامد.

نشانه های بیماری زخم معده

داشتن خواب کافی : خواب کافی و مفید می تواند به دستگاه ایمنی فرد کمک زیادی نماید و در کاهش استرس نیز بسیار موثر است.

در این مطلب با روش های درمان و علایم بیماری زخم معده آشنا شدیم. امیدواریم با رعایت مواد غذایی و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو از بروز این بیماری دردناک جلوگیری کنیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *