دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بی توجهی به سالمندان چه تاثیرات منفی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

سالمندان به کنار هم بودن و مورد توجه قرار گرفتن نیاز دارند. تنهایی برای این افراد دشوار است. ولی متاسفانه بدرفتاری و بی توجهی به سالمندان وجود دارد. در این مطلب پیرامون بی توجهی به سالمندان صحبت می کنیم.

زندگی مدرن و ماشینی امروزه سبب شده تا سالمندان کمتر مورد توجه قرار گیرند یا حتی به آن ها توجهی نشود. در حالی که تنهایی و تنها بودن برای سالمندان بسیار دشوار است. در این مطلب قصد داریم به موضوع بدرفتاری و بی توجهی به سالمندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

بدرفتاری و بی توجهی به سالمندان

بدرفتاری یا سوء رفتار با سالمندان و بی توجهی به آن ها سبب آسیب رساندن یا احتمال آسیب به سالخوردگان می شود. نیاز فرد سالمند به کنار هم بودن بیشتر از سایر اقشار است. تنهایی برای این افراد دشوار بوده زیرا دوست دارند این همه سال تجربه را با دیگران در میان گذاشته و تجارب خود را منتقل کنند.

سالمند حرف می زند که آرامش پیدا کند. ولی متاسفانه امروزه نسل جوان کمتر برای قشر سالمند وقت می گذارد. به حرف های آن ها گوش می دهد. زندگی مدرن و ماشینی موجب شده اعضای خانواده کمتر کنار هم باشند و برای مسن تر ها وقت بگذارند. فرد سالمند همین که بداند طرف مقابل به حرف های او گوش می کند، لذت می برد و حس خوبی پیدا می کند.

در دهه های اخیر توسعه علم و رعایت مراقبت های بهداشتی و درمانی سبب افزایش طول عمر و امید به زندگی تا حدود سن ۹۰ سالگی شده است. به طوری که اگر شروع سالمندی را سن ۶۰ سالگی در نظر بگیریم، حدود یک سوم عمر انسان در سالمندی سپری می شود.

پژوهش ها نشان می دهد کشورهای توسعه یافته تر بیشترین آمار جمعیت سالخوردگان را دارند. به طوری که اروپا پیرترین قاره دنیا از این نظر بوده زیرا ۲۰ درصد جمعیت آن پیر می باشند. به این ترتیب با توجه به روند رو به رشد جمعیت پیری؛ برنامه ریزی طولانی مدت اقتصادی و اجتماعی ضرورت می یابد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برنامه هایی که بایستی زندگی سالمندان را از ابعاد جسمی، روحی، روانی، فرهنگی مورد توجه قرار دهد. هر چند سالمندی جمعیت بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی نوعی موفقیت است ولی در صورت عدم برنامه ریزی و بی توجهی به سالخوردگان به یک چالش جدی تبدیل می شود.

از نظر پزشکی با بالا رفتن سن سالمندی به حدود ۳۰ سال از زندگی فرد، مراقبت های بهداشتی، درمانی و اجتماعی برای افراد سالخورده اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا در این سنین بیماری های مختلفی بروز می یابد که نیاز به مراقبت و درمان جدی دارد. به ویژه بیماری هایی مانند زوال عقل یا آلزایمر چالش اساسی سالمندان و خانواده ها می باشد.

در این راستا برخی بدرفتاری ها و سوء رفتار با سالمندان نیز صورت می گیرد. به طور مثال برنامه ریزی برای پول گرفتن از سالمند توسط همسایه. البته برخی سوء رفتارها به سالمند ممکن است یک واکنش ناخواسته باشد. مثلا فرسودگی شغلی پرستار موقعی که یک مراقب صبرش را از دست می دهد و به مادر خود ضربه می زند، می تواند سبب سوء رفتار گردد.

هر چند صحبت درباره بدرفتاری و بی توجهی به افراد سالمند می تواند ناراحت کننده باشد ولی از آنجا که تاثیر مهمی در ایمنی و کیفیت زندگی افراد مسن دارد، حائز اهمیت می باشد. یادگیری بیشتر درباره آزار و بدرفتاری با سالمندان می تواند آگاهی شما درباره انواع مختلف این رفتار بالا برده و کمک کند علائم را تشخیص داده و از مراحلی که می توان برای کاهش خطر بهره برد، استفاده نمایید.

انواع بد رفتاری و بی توجهی با سالمند

چندین نوع بدرفتاری و بی توجهی به سالمندان وجود دارد که ممکن است افراد سالخورده را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله:

۱. آزار جسمی

آزار جسمی مانند ضربه، هول دادن، لگد زدن، سیلی، گاز گرفتن و دیگر خشونت های جسمی می باشد. خشونت خانگی سالمندان نوعی آزار جسمی بوده که در آن الگویی از خشونت فرزند نسبت به والد وجود دارد.

۲. غفلت سالمند از خود

۳. آزار لفظی یا عاطفی

بدرفتاری کلامی یا عاطفی شامل استفاده از الفاظ تحقیر آمیز، تهدید کننده برای کنترل شخص دیگر و داد و فریاد زدن و توهین های کلامی می باشد.

۴. سو استفاده مالی

در این مورد بعضا سو استفاده از اموال سالمند صورت می گیرد. مانند استفاده از پول، وسایل و دارایی های فرد سالخورده بدون اجازه وی.

۵. غفلت از سالمند

غفلت از سالمند هم نوعی سوء رفتار محسوب می شود. این کار ممکن است عمدی یا سهوی باشد. به طور مثال فردی مراقبت از بیمار سالمند را بر عهده می گیرد و در این رابطه مثلا از دارو دادن به بیمار را غفلت کند یا فراموش کند به نوعی به وی آسیب می زند.

می توان این بی توجهی فرد مراقب را گزارش نمود حتی اگر قصد آسیب رساندن به سالمندان را نداشته باشد. غفلت از سالمند ممکن است عمدی باشد مثلا از دادن غذا یا داروها عمدا خودداری شود.

۶. ترک و رها کردن سالمند

ترک و رها کردن سالمندان نیز نوعی بی توجهی و سوء رفتار محسوب می شود. مثلا ممکن است سالمند را در فروشگاه یا مکانی رها کنند. شبیه به مواردی که فرزند را رها می کنند.

عوامل خطر سالمندی

بر اساس گزارش کمیته ملی پیشگیری از سالمند آزاری، حدود ۸۴ درصد سوء استفاده و بدرفتاری سالمندان به مقامات اطلاع داده نمی شود. هر ساله ۵ میلیون سالمند مورد بی توجهی و بدرفتاری قرار می گیرند. بیماری آلزایمر، و انواع دیگر زوال عقلی، عدم توانایی در استقلال و ترس از عواقب، سالمندان را در معرض خطر سوء استفاده قرار می دهد.

 

برخی سالمندان مبتلا به زوال عقل در موقعیت آسیب زا قرار دارند و به کمک نیاز دارند. ممکن است این افراد به شخصی که نباید اعتماد کنند، اطمینان نموده و مورد سوء استفاده قرار گیرند. از جمله عوامل خطر سالمندی عبارت است از:

علائم و نشانه های بدرفتاری با سالمند

در این بخش به برخی علائم و نشانه های بدرفتاری و بی توجهی با افراد سالمند اشاره می شود.

وجود کبودی

کبودی روی بازوهای سالمند ممکن است نشانه محکم و با خشونت گرفتن فرد سالخورده باشد. لازم است بدانید پوست فرد مسن شکننده بوده و به راحتی کبود می شود. از این رو کبودی همواره به معنی بدرفتاری نیست. همچنین داروهای خاصی  مثل رقیق کننده های خون نیز می توانند به راحتی سبب کبودی پوست سالمند گردند.

آسیب های غیر قابل توضیح

فرد سالمند نمی تواند آنچه روی داده را توضیح دهد یا اعضای خانواده توضیحات مختلفی دارند که به نظر نمی رسد با سناریو تناسب داشته باشد.

قبوض پرداخت نشده

فرد سالمند مدام اخطار قبوض معوقه را دریافت می کنند یا چک ها برگشت می خورند زیرا درآمد کافی ندارد.

نبود غذا یا دارو

سالمند تغذیه کافی نداشته و داروهایش را به طور منظم مصرف نمی کند.

درمان نامناسب

در صورتی که سالمند زخم های شکمی و بستر دارد که تحت درمان قرار نگرفته نشانه غفلت و بی توجهی محسوب می شود.

پریشانی عاطفی

ممکن است فرد سالمند دائما گریه کند یا مضطرب و پریشان به نظر برسد.

منزوی شدن

ممکن است مراقب سالمند سبب منزوی شدن وی شده تا علائم بدرفتاری خود را پنهان یا سالمند را کنترل کند. به این ترتیب فرد سالمند از لحاظ عاطفی نیز افسرده و گوشه گیر دیده می شود.

راهکارهای پیشگیری از سوء رفتار با سالمند

حال که دانستید بی توجهی به فرد سالمند چه مشکلاتی برای آن ها به دنبال دارد بهتر است از راهکارهای زیر جهت پیشگیری از سوء رفتار با سالمند استفاده نمایید.

  • از فرد سالمند سوال بپرسید تا آگاهی یابید نیازهای او دقیقا چه چیزهایی هستند.
  • آگاهی خود را درباره سالمندان افزایش دهید.
  • وضعیت محل زندگی و منزل سالمند را بررسی کنید.
  • درآمد و منابع مالی فرد سالمند را در نظر بگیرید و مورد حمایت قرار دهید.
  • برای مراقبان سالمند خود مسئولیت اضافی تعیین نکنید و مراقب فرسودگی شغلی آن ها باشید.
  • یاد بگیرید چطور با رفتارهای چالش برانگیز آلزایمر و دیگر زوال عقلی مواجه شوید.

همچنین در صورت تمایل برای اطلاع از  غذای مفید برای سالمندان و انواع بازی برای سالمندان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *