دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان انزوای اجتماعی و شناخت تاثیرات سوء آن بر سلامت روحی و جسمی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

انزوا و گوشه گیری می تواند از اختلال های جدی روانی به حساب آید که به مرور برای فرد مشکلات دیگری پدید می آورد. با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا علاوه بر مطالعه انواع گوشه گیری های اجتماعی با علائم و روش های درمان انزوای اجتماعی آشنا شوید.

به طور کلی انزوا را می توان تجربه جدا شدن از دیگران معرفی کرد. همچنین ممکن است این فرآیند ناشی از جدایی فیزیکی از دیگران به وجود آمده باشد، مانند زمانی که یک فرد در یک منطقه دور از محل زندگی شما می باشد. انزوا را در اصطلاحی دیگر می توان پاک شدن از اجتماع و جامعه نیز معرفی کرد که آن بسیار دردناک می باشد. از این رو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با فرآیند روش های درمان انزوای اجتماعی آشنا شوید.

راه های درمان انزوای اجتماعی چیست؟

آشنایی با روش های درمان انزوای اجتماعی

طبیعی است که یک فرد منزوی ممکن است احساس تنهایی یا اعتماد به نفس پایین داشته باشد. همچنین با گذشت زمان، فرد ممکن است دچار اضطراب اجتماعی، افسردگی یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان شود. درمانگر مناسب می تواند به افراد در ایجاد مهارت های اجتماعی و ارتباط با دیگران کمک کند.
به طور کلی درمان می تواند به افراد کمک خوبی در از بین بردن اثرات انزوا داشته باشد که از این رو باید هر چه سریع تر به فکر روش هایی برای بهبود و یا جلوگیری از تشدید آن باشید.

انزوای اجتماعی چیست؟

به طور کلی انزوای اجتماعی را می توان چنین معرفی کرد که فرد از ایجاد روابط و مهارت اجتماعی فاقد است. گفتنی است که این شرایط با تنهایی کاملا متفاوت است چرا که در این اختلال روانی همواره وقت خود را در کنار دیگران سپری می کنید، اما از درون تنها هستید. از این رو چنین تنهایی را می نامند که در کنار دیگران صورت می گیرد.

به طور کلی تنهایی می تواند امری انتخابی یا اجباری، سالم یا ناسالم باشد. انزوای اجتماعی نیز یک تجربه نا خواسته و اغلب مضر را توصیف می کند. گفتنی است که بال و پر دادن به موضوعات گفته شده در ادامه نیز می تواند شرایط سخت تری را در رابطه با انزوای اجتماعی برای شما پدید آورد.

  • از تعامل اجتماعی به دلیل شرم یا افسردگی اجتناب کنید.
  • مدت زمان طولانی را تنها بگذرانید.
  • با ایده تعامل اجتماعی، اضطراب اجتماعی یا ترس از رها شدن را تجربه کنید.
  • تماس اجتماعی محدود یا سطحی داشته باشید.
  • از فقدان روابط مهم اجتماعی یا شغلی برخوردار شوید.
  • پریشانی و تنهایی شدید ایجاد کنید.

معرفی روش های درمان انزوای اجتماعی

نشانه های این اختلال

برخی از علائم انزوای اجتماعی را می توانید در ادامه این مطلب به همراه تیم مجله نویسی آرگا مطالعه کنید.

  • جسمی

احساس درد در اندام ها، سر درد، حاد تر شدن شرایط برای بیماری هایی که به آن مبتلا هستید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • روانی

بال رفتن ریسک ابتلا به افسردگی، اضطراب، جنون و حتی اختلال پانیک می تواند از عدم برطرف کردن مشکل انزوای اجتماعی در شرایط روانی به حساب آید.

  • کاهش انرژی

خستگی و عدم انگیزه و انرژی برای انجام فعالیت های روزانه می تواند از دیگر علائم آن به شمار آید.

  • اختلالات خواب

ایجاد مشکلاتی در نحوه خوابیدن، بیداری و حتی خواب های طولانی مدت می تواند فرد را به مرور گوشه گیر کند.

  • سبک غذایی ناسالم

از بین رفتن اشتها، بالا رفتن وزن به طور ناگهانی  و یا کاهش آن می تواند از دیگر علائم انزوا در شرایط رژیم غذایی به حساب آید.

روش های رهایی از اعتیاد

  • اعتیاد

بالا رفتن مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف برخی قرص و دارو می تواند به کاهش عزت نفس و در نهایت گوشه گیری به علت اعتیاد منجر شود.

  • افکار منفی

احساساتی اعم از بی ارزشی، ناامید، خودکشی می تواند در افراد گوشه گیر به مراتب بسیار دیده شود که می توان آن را با مراجعه به جلسات روانشناسی از بین ببرید.

معرفی روش های درمان این مشکل اجتماعی

برای برطرف شدن مشکل انزوا اجتماعی راه حل های مختلفی پیشنهاد شده است که در ادامه به شرح این راهکارها پرداخته ایم.

  • تنها زندگی نکنید

هنگامی که فرد احساس تنهایی بیشتری می کند، به مراتب نیز کنترل استرس و اضطراب امری سخت و دشوار می شود. در بسیاری از موارد چنین مشاهده شده است که افراد تنها به فکر خودکشی به مراتب دیگر افراد هستند. اگر شما نیز می خواهید با احساس تنهایی و گوشه گیری کنار بیایید باید هر چه سریع تر به فکر همخونه و یا زندگی کردن با فردی قابل اعتماد باشید تا این عامل را به خوبی کنترل نمایید.

  • از کار کردن بیش از حد جلوگیری کنید

در طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد چنین مشخص شد که در بین خستگی مفرط حین کار و احساس تنهایی مرز باریکی وجود دارد. از این رو هر چه زمان بیشتری را به کار کردن اختصاص دهید، کسالت و بی حوصلگی بیشتری در بر شما را می گیرد و احساس تنهایی را بیش از هر زمان دیگری احساس می کنید.

 از این رو برای درمان انزوای اجتماعی انرژی خود را در طی روز افزایش دهید و از اختصاص دادن ساعت طولانی برای کار کردن به شدت بپرهیزید. درست است که شغل و پول در زندگی از اهمیت به خصوصی برخوردار است اما توجه داشته باشید که در این حین نباید سلامت روانی خود را به خطر بیندازید.

خطر های تماشای بیش از حد تلویزیون

  • بیش از حد تلویزیون نگاه نکنید

به طور کلی نکاه کردن به یکی از برنامه های مورد علاقه تلویزیونی در طی روز مشکلی ندارد اما اینکه هر چیزی را به صورت افراطی انجام دهید، طبیعی است که خطراتی برایتان به وجود آورد. گفتنی می باشد که در بین تنهایی و تلویزیون نگاه کردن مخاطراتی وجود دارد که اگر این امر بیش از حد مجاز اتفاق بیفتد، بدان معناست که در خطر ابتلا به مشکلات روانی قرار گرفته اید.

  • نگهداری از حیوان خانگی

برخی از افراد به دلیل علاقه بسیاری که به حیوانات دارند، می توانند از آن ها به عنوان سرگرمی و عاملی برای تنها نماندن در منزل کمک بگیرند. حیوان های خانگی علاوه بر آنکه بسیار دوست داشتنی و بانمک هستند می توانند در از بین بردن تنش و استرس های روزانه نیز تاثیر به سزایی قائل شوند. درست است که حیوانات نمی توانند جای خالی انسان را پر کنند اما باید در نظر داشت که همراهان خوبی در منزل به شمار می آیند.

همچنین برخورداری از حیوان خانگی سبب می شود که به خاطر آن ها هم که شده به تفریح و پارک در طی روز بروید که از این رو مهارت و ارتباطی اجتماعی شکل می گیرد.

انزوای عاطفی چیست؟

در پی آشنایی با این عارضه و درمان انزوای اجتماعی بد نیست با دیگر انواع آن نیز که تاثیر به سزایی در به وجود آمدن دیگر شرایط دارند، آشنایی شوید. همچنین باید در نظر داشته باشید که انزوای عاطفی زمانی اتفاق می ‌افتد که کسی نتواند یا نمی ‌خواهد احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. همچنین ممکن است کسی از بحث در مورد چیزی جز سطحی ترین مسائل نیز اکراه داشته باشد. به این صورت که آن ها شرایطی را بدون حمایت عاطفی و در بی حسی مطلق به سر می برند.

روش های جلوگیری از ابتلا به انزوای اجتماعی

در حالتی دیگر نیز می توان چنین بیان کرد که انزوای عاطفی می تواند به دلیل انزوای اجتماعی نیز رخ دهد. با این حال ممکن است یک فرد علیرغم داشتن یک ارتباط گسترده دوستانه باز هم از نظر عاطفی احساس انزوا و گوشه گیری کند. حتی اگر روابط برای رفاه ما ضروری است، آن ها می توانند احساسات و افکار منفی را به حد قابل توجهی تحریک کنند. انزوای عاطفی می تواند به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای محافظت از فرد در برابر پریشانی عمل کند.

گفتنی می باشد کسی که در یک رابطه صمیمی است هنوز هم می تواند انزوای عاطفی را تجربه کند. یک یا هر دو شریک ممکن است در رابطه احساس تنهایی کنند، نه اینکه مورد حمایت و رضایت قرار گیرند. خیانت، سوء استفاده و سایر مسائل اعتماد اغلب باعث ایجاد چنین احساساتی می شود. در این شرایط یک مشاور زوجین می تواند به همسران کمک خوبی کند تا در نهایت منبع ناراحتی خود را شناسایی کرده و سپس زوج بتوانند برای بهبود ارتباطات و بازسازی اعتماد خود برای ادامه مسیر تلاش کنند.

اصطلاحات روانی به مانند یکدیگر

گفتنی است که تنهایی، انزوا اصطلاحاتی مشابه هستند، اما در حالت کلی از معانی متمایز برخورار می باشند.

  • تنهایی حالت بی کسی و تهی بودن اطراف است.
  • انزوا فقدان روابط اجتماعی یا حمایت عاطفی است.

صرف زمان به تنهایی ذاتا بد نیست چرا که آن می تواند یک تجربه سالم و جوان کننده به نظر آید. همچنین می تواند به افراد اجازه دهد تا با نیازها، اهداف و احساسات خود ارتباط موثری برقرار کنند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران به تنهایی نیاز دارند. برای مثال افراد درونگرا از گذراندن زمان زیادی در تنهایی لذت می برند و از طریق تعامل اجتماعی احساس خستگی می کنند. در همین حال، برونگرا ها اغلب به تعامل اجتماعی بیشتری نیاز دارند تا احساس رضایت کنند. شرایطی که برای یک فرد احساس انزوا یا تنهایی می کند ممکن است برای دیگری سالم و یا مضر باشد.

ارتباط بین سن و ابتلا به انزوای اجتماعی

ارتباط سن و گوشه گیری افراد

طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که در سال ۲۰۱۸ بسیاری از بزرگسالان ادعا می کردند که تنهایی در تمام گروه های سنی به سطوح همه گسترده ای رسیده است. در نظر داشته باشید که اگر چه تنهایی همان انزوا نیست، اما بسیاری از مطالعات از آن به عنوان نشانگری برای انزوا استفاده می کنند.

همچنین مطالعات انجام شده نیز به شرح مطالب زیر است.

  • ۴۳ درصد از افراد چنین گفته اند که اغلب احساس انزوای و طرد شدن از سوی دیگران را دارند.
  • ۲۷ درصد احساس می کنند که افرادی را ندارند که واقعا آن ها را درک کنند.
  • ۴۷ درصد تعاملات اجتماعی حضوری معناداری مانند زمان با کیفیت با خانواده را به صورت روزانه ندارند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که انزوا در هر دو انتهای عمر در بالاترین میزان خود قرار دارد. در ابتدا در نوجوانی و جوانی این احساس به اوج خود می رسد. اما با عبور افراد از میانسالی، انزوا می تواند افزایش یابد.  همچنین در بسیاری از مواقع چنین مشاهده شده است که افراد تنها تمایل بیشتری به منزوی شدن دارند. افراد تنها کمتر درگیر فعالیت های اجتماعی مانند شرکت در مراسم مذهبی یا کار داوطلبانه بودند.

انزوا اغلب برای بار دوم به اوج خود می رسد که افراد به سنین بالا می رسند. همسران و دوستان ممکن است به مرور زمان بمیرند. در میان سالمندان، تحرک و سایر اختلالات سلامتی می تواند تماس با دیگران را دشوار کند.

درمان انزوای اجتماعی به جه صورت است

رابطه بین جنسیت و انزوا

به طور کلی نقش جنسیت در انزوای اجتماعی بسیار پیچیده است. این بدان شکل است که مردان بیشتر از زنان منزوی و گوشه گیر هستند. همچنین در طی یک نظرسنجی چنین مشخص شد که از ۸ نفر ۱ نفر مرد هیچ دوست صمیمی ندارند و ۵۱ درصد آن ها نیز از یک یا دو یا دوستی نزدیک برخوردار هستند.

با وجود این شرایط، مردان کمتر به احساس تنهایی اعتراف می کنند. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ چنین نشان داد که مردان از نظر اجتماعی بیشتر از زنان منزوی و گوشه گیر هستند.برخی از روانشناسان و کارشناسان چنین باور دارند که این اختلاف به دلیل اجتماعی شدن جنسیت است و این مرد ها ممکن است از ترس اینکه آسیب پذیر باشند، از اعتراف به تنهایی خود اکراه داشته باشند.

شرایط فرهنگی

در حالتی دیگر نیز می توان چنین بیان کرد که عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز به مراتب می توانند زنان را منزوی کنند. وقتی زنان در محل کار یا مدرسه در اقلیت هستند، ممکن است احساس کنند کنار گذاشته شده اند که از این رو احساس انزوای اجتماعی بروز پیدا می کند. همچنین تحقیقات چنین نشان داده است که مادر شدن می تواند عمیقا منزوی باشد چرا که در اکثر خانواده ها، تربیت فرزند به طور نا متناسبی به عهده زن است.

از این رو بهبودی پس از زایمان می تواند زنان را بیشتر منزوی کند و همانطور که نیازهای شیر دهی، تدارکات تغذیه با شیشه شیر، و چالش های فیزیکی سفر با نوزاد یا کودک خردسال می تواند بیشتر زنان را منزوی کند. این شرایط می تواند به یکی از عوامل بسیار موثر در به وجود آمدن افسردگی بعد از زایمان به شمار آید.

همچنین طی تحقیقات بیشتر کارشناسان بر این باور رسیدند که یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که کاهش انزوا و تنهایی در میان مادران جدید می تواند خطر افسردگی پس از زایمان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

ارتباط بین انزوا و جنسیت

اثرات انزوا بر سلامت جسمانی

شاید شما نیز تا به اکنون با بیانیه های متفاوتی در این رابطه مواجه شده باشید و باید چنین در نظر بگیرید که در مطالعات متعددی، به ارتباط بین انزوا، تنهایی و مسائل مربوط به سلامت جسمی پرداخته شده است. در نهایت به چنین پاسخی رسیده اند که تنهایی ممکن است به اندازه کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز برای سلامت فرد مضر به شمار آید. همچنین برخی از اثرات متعدد انزوا و تنهایی بر سلامتی به شرحی از موارد زیر است.

  • سطوح بالاتر هورمون استرس و التهاب
  • بیماری های قلبی، از جمله فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر
  • افزایش خطر ابتلا به ناتوانی
  • افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲
  • انزوای اجتماعی حتی ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که انزوای اجتماعی خطر مرگ افراد را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می دهد.

سلامت روان و انزوا

انزوا می تواند خطرات مشکلات روانی مانند افسردگی، زوال عقل، اضطراب اجتماعی و عزت نفس پایین را افزایش دهد. انزوا و مسائل مربوط به سلامت روان نیز می توانند در جهتی با یکدیگر تعامل به خصوصی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است فردی به دلیل تنهایی شدید دچار افسردگی شود، سپس به دلیل افسردگی خود احساس انزوای بیشتری کند.

گفتنی می باشد که انزوای شدید می تواند اثرات فاجعه باری بر سلامت روان داشته باشد. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که برای رشد و حتی گاهی برای زنده ماندن به تماس انسانی نیاز دارند. نوزادانی که تماس فیزیکی کافی ندارند هم ممکن است رشد نکنند و در نهایت به مرگ زودرس مبتلا شوند. زندانیانی که در سلول انفرادی نگهداری می شوند، به مشکلات گفتاری، توهم، بی خوابی و استرس به مراتب بالا مبتلا می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *