دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

غذاهای مفید برای سالمندان را بهتر بشناسید

  • مریم صبوری
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

تغذیه در افراد سالمند می تواند به آن ها کمک کند تا کمتر دچار بیماری ها شوند و سالم بمانند. در همین موضوع غذاهای مفید برای سالمندان ما رژیم غذایی مناسبی را برای شما دوستان در نظر گرفته ایم تا بتوانید در تغذیه سالمند خود کمک کنید.

طبقه بندی گروه های سنی از ۴۵ تا ۶۰ سالگی را میانسالی و بعد از ۶۰ سالگی را سالمند می نامند که در این سنین سالمندان باید غذا های سالم و مفیدی را میل نمایند. بیشتر افراد در این سن مزاج سرد و خشک دارند که لزوما باید از نوشیدنی و غذا های گرم و تر استفاده نمایند. این افراد باید از غذا ها به طور کم مصرف کنند ولی ارزش غذایی بالای داشته باشد که زود هضم باشند. سالمندان معده و دستگاه گوارش ضعیفی دارند که این غذا ها باید در ۴ وعده غذایی خورانده شود. غذا هایی از قبیل؛ نان خوش پخت، آبگوشت کم چرب، حلیم کم چرب، شیرگرم و عسل، زرده تخم مرغ، گوشت کبک، حریره بادام، جوجه، مرغ، گوشت بره و انواع غذا های دیگر که هضم آسانی داشته باشد و ایجاد نفخ نکند و با مزاج این افراد سازگار باشد. در ادامه مطلب با غذاهای مفید برای سالمندان بیشتر آشنا خواهید شد.

    رژیم غذایی سالم برای سالمندان

انواع غذاهای مفید برای سالمندان

یکی از مشکلات افراد سالمند این است که نمی توانند هر غذایی را به راحتی میل نمایند به همین خاطر باید نکاتی را در تهیه غذا این افراد توجه داشته باشیم. اگر در جوانی میلی به غذا های سالم نداشتید، اما در حاضر این گونه نیست باید حتما غذا هایی میل شود که در سلامت شما بهترین تاثیر را بگذارد. پیشنهاد ما برای خوردن غذا های مفید برای سالمندان این که در هر وعده غذایی یک میوه میل شود و این عادت روزانه انجام شود. سالمندان باید هر شب قبل خواب شام میل نمایند و بعد به رختخواب بروند، برای افزایش خواب این افراد خوردن سیر، تره، کاهو، چغندر و کرفس بسیار خوب می باشد.

غذا های مفید سالمندان

در افراد سالمند اجابت مزاج هر یک روز درمیان اتفاق می افتد که این امر طبیعی است. برای رفع یبوست می توانند از مویز، صمغ درخت سقز، روغن زیتون، انجیر استفاده نمایند. این افراد برای مدفوع کردن بهتر است حمام کنند تا باعث تامین رطوبت و فضولات و خروج سم از بدن شود و بهتر است مقاربت جنسی کمی داشته باشند. در اغلب سالمندان مشکل بی خوابی وجود دارد و بیشتر مواقع خسته و کسل هستند. که بهترین پیشنهاد مکان گرم و نرم و استفاده از عرقیات گیاهی، تقویت کننده، شربت، تقویت قلب، تقویت کننده معده و کبد بیشتر استفاده شود که در غذاهای مفید برای سالمندان سودمند خواهد بود.

نوشیدن آب کافی

در هنگام غذا خوردن باید از آب استفاده شود زیرا باعث راحتی در خوردن و قورت دادن غذا خواهد شد پس یک لیوان آب بعد از صرف نهار مفید است. روزانه مصرف ۸ تا ۱۰ لیوان آب برای هر فرد ضروری می باشد.

غذاهای مفید برای سالمندان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف خشکبار

خوردن خشکبار در رابطه با غذاهای مفید برای سالمندان یک گزینه عالی است. می توان در میان وعده از خوردن انجیر و کشمش نرم و غلات در عصرانه مصرف نمود.

خوردن غذا های بخار پز

یکی از مشکلات اساسی در سالمندان خوب جویدن است که در این سن و سال بیشتر افراد از دندان مصنوعی استفاده می کنند به همین دلیل جویدن دشوار است. اگر همان مواد غذایی را بخار پز نمایید راحت تر خورده می شود و مصرف سوپ را در برنامه غذایی روزانه جایی دهید.

خوراکی های مقوی برای سالمندان

وعده های غذایی کامل باشد

اگر در این سن تهیه غذا برایتان دشوار است می توانید از رستوران های مطمئن غذا تهیه کنید که در برخی این رستوران ها غذای خانگی تهیه می شود و گزینه مناسبی است. یا می توانید غذا را بدهید به فرزندتان درست کند و داخل فریزر بگذارید.

مصرف میوه

یکی دیگر از غذا های مفید برای سالمندان خوردن میوه می باشد که در فصول مختلف انواع میوه ها به بازار می آید و می توانید آن ها را فریز نمایید و در زمان دلخواه از آن استفاده نمایید که بسیار مفید و مقوی است.

غذاهای مفید برای سالمندان

خوردن صبحانه واجب است

وعده صبحانه سالم باید از سبزی و میوه و لبنیات و غلات تشکیل شده باشد که می توانید در خوردن روزانه آن یک سالمند سالم باشد. که چند صبحانه مفید برای سالمندان به شرح ذیل می باشد:
  1. تهیه اسموتی تهیه نمایید که چند توت فرنگی و موز و کمی ماست چرب را باهم مخلوط کرده و با شیر میل نمایید.
  2. مصرف غلات مثل کورن فلکس که فیبر زیادی دارد و از شکر کمتری استفاده شده در تقویت یک سالمند موثر است.
  3. مصرف پنکیک ها که می توانید با میوه ترکیب نمایید و در صبحانه میل نمایید.
  4. اگر بتوانید شکلات تلخ را وارد برنامه غذایی بکنید به دلیل آنتی اکسیدان فراوانش کلسترول بد را پایین می آورد و همراه ماست یا شیر کم چرب میل شود.
  5. مصرف املت در غذاهای مفید برای سالمندان در هنگامه صبحانه همراه با قارچ یا هر نوع سبزی دیگری بسیار مقوی خواهد بود.
  6. خوردن آب پرتقال که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C که به افزایش سیستم ایمنی کمک می کند در سالمندان مفید است.
  7. مصرف ۱ لیوان چای سبز که یکی از بهترین گزینه ها برای پایین آمدن فشار خون و دیابت و آرتروز در غذاهای مفید برای سالمندان است.
  8. ترکیب سیب با کره بادام زمینی که در این روش سیب ها را به لایه لایه نازک برش بزنید و رویش کره بادام زمینی بکشید که حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشد و سالمندان را در ابتلا به آلزایمر و سیستم گوارش بهتر کمک خواهد کرد.
  9. سعی کنید مصرف صبحانه را طوری برنامه ریزی کنید و بخورید که در صرف نهار دچار مشکل نشوید و بین این دو با هم فاصله مناسبی داشته باشد.

تغذیه مناسب سالمندان

نکات مهم در تغذیه افراد سالمند

  • اگر سالمند کلسترول بالا دارد از تخم مرغ استفاده نکند و در حد ممکن آبپز باشد.
  • از میوه هایی که ویتامین A و  C دارند زیاد مصرف شود که غذاهای مفید برای سالمندان می باشد.
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار ممنوع است.
  • مصرف غذا های شیرین و چرب کمتر کنند.
  • از غذا های کنسرو شده و دودی به ندرت استفاده شود.
  • از سبزیجاتی که دچار نفخ می شوند مثل: گل کلم کمتر مصرف شود.
  • از حریره به همراه پودر بادام و فندق استفاده نمایند.
  • اگر سالمند دچار فشار خون بالاست از خوردن نمک اجتناب کند.
  • اگر وعده غذایی سنگین است در هنگام نهار سرو شود.
  • سالمندان باید از پروتئین بیشتری در روز مصرف نمایند.
  • از گوشت کم چرب مانند: فیله ران، ماهی، گوساله تازه، سردست، مرغ پوست کنده استفاده نمایند.
  • غذا های چرب و سرخ شده و حبوبات نپخته، پیاز، شلغم، تربچه، کلم، سس ها و نیمرو مصرف نشود.
  • مصرف غلات سبوس دار که روی دارند فولات، کلسیم، ویتامین E ، ویتامین B12 و کلسیم مفید است.
  • در برنامه غذایی سالمندان از مرکبات، پونه خشک، زیره، لوبیا، نخود، برگ مو، حبوبات، برنج قهوه ای و لبنیات استفاده نمایید که جزء غذا های مفید برای سالمندان است.
  • ورزش و پیاده روی در این دوران به مدت ۱ ساعت در روز در فضای آزاد باعث نشاط و تندرستی سالمند می شود.

غذا های موثر برای سالمندان

توصیه های طب سنتی برای سالمندان

از آنجا که مزاج سالمندان معمولا سرد و خشک است، آب و هوای معتدل مشابه فصل بهار مناسب برای این مزاج می باشد، بنابراین فضای شهر، چیدمان خانه، اتاق و وسایل فرد سالمند باید به گونه ای باشد که هوا به خوبی جریان داشته باشد و سالمندان در انزوا قرار نگیرند.

تغذیه :

غذاهایی که مقوی بوده و هضم راحتی دارند، جزو این گروه بوده و توصیه می شود که غذاها در حجم کم و در دفعات زیاد مصرف شوند.

تا جایی که ممکن است از مصرف سردیجات و گوشت گوسفند و پرندگان، تخم مرغ عسلی، آش و سوپ های ساده، نخود آب و آبگوشت پرهیز شود، ضمن اینکه مصرف برگ چغندر، شوید، شنبلیله، انگور، کشمش، مویز، انجیر، گردو، گلاب، عرق بیدمشک، بهار نارنج، عسل و مرباهایی مثل بالنگ، انجیر و سیب برای سالمندان مفید می باشد.

تغذیه سودمند برای سالمندان

وضعیت خواب و بیداری :

افراد سالمند اغلب به دلیل بیماری و مشکلات اضطرابی از کیفیت خواب مطلوب برخوردار نخواهند بود، بنابراین بهتر است شام خود را در ابتدای شب بخورند و زود بخوابند، نوشیدن شیر گرم نیز موجب بهبود کیفیت خواب می شود.

در حالت عادی، مدت زمان خواب شبانه در سالمندان کاهش می یابد، البته این امر با توجه به مزاج افراد مختلف متفاوت است.

ورزش و ماساژ:

ورزش کردن و ماساژ و روغن زدن به بدن با روغن های بادام و بنفشه به هنگام صبح در سالمندان بسیار سودمند خواهد بود، از آنجا که ورزش حرارت غریزی را افزایش می دهد، بنابراین برای جبران افت حرارت غریزی در این دوران انجام ورزش می تواند کمک زیادی نماید، حال هر فرد سالمند متناسب با شرایط جسمانی خود باید ورزش نماید که از جمله آن می توان به ورزش های هوازی همچون پیاده روی اشاره داشت.

غذاهای سودمند برای سالمندان

حالات روحی :

افراد سالمند اغلب به دلیل دوری از محیط کار، از دست دادن همسر و همسالان خود، ازدواج فرزندان، بیماری ها، از دست دادن موقعیت های اجتماعی، اقتصادی و افت توانمندی های ذهنی ممکن است در معرض ابتلا و یا تشدید اختلالات روحی دوران سالمندی همچون افسردگی و اضطراب قرار گیرند، حال ارتباط با اطرافیان به ویژه فرزندان، دوستان، داشتن تفریحات و انجام فعالیت های ذهنی همچون مطالعه می تواند در ایجاد نشاط سالمندان بسیار موثر باشد، ضمن اینکه مصرف گلاب، بهار نارنج، زعفران، فالوده سیب، بیدمشک و سیب به این امر کمک می کند.

خرسندیم که ما را در این مقاله با عنوان غذاهای مفید برای سالمندان همراه بودید و ما را در مجله آرگا دنبال کردید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با رژیم غذایی برای فشار خون و رژیم برای کلسترول می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *