دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

همه چیز درباره اختلال شخصیت دوری گزین

  • سحر بهرامی
  • ۲۷ دی ۱۳۹۸
  • ۰

اختلال شخصیت دوری گزین و یا اجتنابی از جمله اختلالات شخصیتی می باشد، همانگونه که از نام این اختلال مشخص است اصلی ترین ویژگی آن دوری کردن از انسان ها و عدم ارتباط با آنها به دلیل ترس از طرد شدن از افراد می باشد، چنانچه قصد آشنایی بیشتر با این اختلال شخصیت را دارید می توانید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

این اختلال همانند سایر دیگر اختلالات مانند اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت وابسته دارای یک سری علائم و نشانه هایی می باشد که البته با این اختلالات در ارتباط هستند، شما با آگاهی از این نشانه ها می توانید به تشخیص اینگونه افراد بپردازید و به درمان آنها کمک کنید.

 نحوه درمان اختلال شخصیت دوری گزین

اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟

این اختلال یک نوع اختلال و بیماری روانی بسیار شایع در بین افراد می باشد که مانع از برقراری ارتباط سالم با دیگران می شود که می تواند این روال تا پایان عمر ادامه داشته باشد و همواره همراه فرد باشد،  معمولا به دور از خفیف و شدید بودن آن می تواند تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد.

افرادی که به این اختلال دچار شده اند همواره حساسیت بسیار زیادی به طرد شدن دارند و همواره شرایط سختی را پشت سر می گذارد چرا که از یک طرف دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند اما از سوی دیگر قادر نیستند به راحتی برقرار کننده ارتباطی باشند.

از مهم ترین ویژگی های اختلال شخصیت دوری گزین و یا اجتنابی فرار کردن از هر گونه جمع دوستانه، خانوادگی و … می باشد دلیل آن هم افراط در حساس بودن نظرات دیگران نسبت به خود می باشد، اینگونه افراد همیشه با خود فکر می کنند که اگر در جمعی قرار بگیرند حتما از او انتقاد می کنند و ایراد می گیرند و موجب تحقیر وی در جمع می شود.

نکته مهمی که در این اختلال شخصیت وجود دارد این است که این گونه افراد در اصل توانایی قبول کردن انتقاد را ندارند و از پذیرفتن آن ترس دارند. این افراد معمولا خود را بی عرضه می دانند که به هیچ عنوان دارای جذبه شخصیتی نمی باشند.

روابط میان فردی این افراد چگونه است؟

افرادی که به این اختلال دچار هستند در واقع بسیار خجالتی هستند و به دلیل اینکه می ترسند توسط دیگران مسخره و خجالت زده شوند از حرف زدن درباره خود پرهیز می کنند و همیشه نظراتی که برایش مبهم و ناشناخته باشد را به منفی ترین شکل تفسیر می کند، همچنین نداشتن اعتماد به نفس و عزت به نفس، بی عرضه پنداشتن خود از بارزترین ویژگی های شخصیت افراد دوری گزین می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

افرادی که چنین شخصیتی دارند در روابط بین فرد خود تا جای ممکن از صحبت کردن خودداری می کنند زیرا با خود این احتمال را می دهند که ممکن است هنگام حرف زدن زبانشان بگیرد و موجب شرمنده شدن در جمع شود. نگران بودن همیشگی نسبت به طرد شدن از دیگران مسئله همیشگی این افراد بوده در واقع اینگونه است که قبل از آنکه یک محیط اجتماعی او را طرد کند خودش در این کار پیشدستی می کند و از ورود به چنین جمع هایی خودداری می کند.

روابط بین فردی افردار مبتلا به اختلال شخصیت دوری گزین

نحوه عملکرد شخصیت اجتنابی در کار

افرادی که به این اختلال دچار شده اند معمولا در انتخاب شغل هم همین گونه هستند و بیشتر به سراغ کارهای حاشیه ای و کناره می روند و تا سال های زیادی هم بدون پیشرفت مشغول به کار می شوند، این افراد در هر زمینه ای از خود دوری نشان می دهند، از کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی، و حتی یافتن دوست صمیمی و… و فقط در صورتی می تواند با فردی ارتباط برقرار کند که مطمئن شود نمی خواهد او را انتقاد و مسخره کند. این افراد فقط در یک دور کاملا باطل گیر افتاده اند و همیشه گوش به زنگ مسخره شدن و تحقیر از سمت دیگران می باشند.

مشکلات رفتار دوری گزین

نحوه تشخیص افراد اختلال شخصیت اجتنابی

اگر شما می خواهید در یک فرد اختلال شخصیت اجتنابی را تشخیص دهید باید به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه بپردازید که با توجه به برخی ملاک ها می توانید به راحتی اینگونه افراد را تشخیص دهید. از جمله ملاک هایی که باید به آنها توجه کنید شامل:

  • دوری از انجام هر گونه فعالیت های اجتماعی و بین فردی حرفه ای.
  • عدم برقراری رابطه صمیمی با دیگران که دلیل آن ترس از مسخره شدن توسط دیگران است.
  • هراس و نگرانی های مداوم از انتقاد و طرد شدن در هر موقعیتی.
  • گمان می کنند در چشم دیگران فردی بی عرضه هستند.
  • قرار نگرفتن در موقعیت های جدید زندگی و استقبال نکردن از انها.
  • ناتوانی در ریسک کردن.
  • فراری بودن از مکان های جدید و افراد جدید.
  • ناتوانی در تصمیم گیری های شخصی خود.

تمامی اختلالات شخصیتی از همان کودکی در فرد ظاهر می شود که البته تشخیص آن در کودکی امکان پذیر نمی باشد زیرا دوری کردن از افراد ناشناس جزئی از شخصیت تمام کودکان به حساب می آید.

اختلالات مرتبط با اختلال شخصیت اجتنابی

زمانی که فردی به اختلال شخصیت دوری گزین دچار می شود به احتمال بسیار زیادی با سایر اختلالات شخصیت دیگر همراه می شود که این اختلالات شامل:

  • فوبیای اجتماعی: با قرار گرفتن فرد در موقعیت های اجتماعی به صورت شدیدی دچار هراس می شود.
  • اختلال شخصیت مرزی: افراد مبتلا به این اختلال مدام در مورد عواطف و تفکراتشان دچار مشکل می شوند.
  • اختلال شخصیت وابسته: در این اختلال افراد برای تصمیم ها و کارهای خود به شدن وابسته دیگران هستند.

در کنار تمام این اختلالات ممکن است به دلیل تنهایی و انزوا به مرور نشانه های افسردگی در فرد ظاهر شود.

نحوه رفتار با اختلال شخصیت دوری گزین

نحوه برخورد با افراد دوری گزین

همانگونه که پیشتر عنوان کردیم در اختلال شخصیت دوری گزین احساس ترس و عدم پذیرش در این افراد به مقدار زیادی دیده می شود از این رو برقراری ارتباط با آنها می تواند بسیار مشکل باشد، این افراد حتی با ارتباط برقرار کردن با دوستان خود هم دچار شک و تردید می شوند و فقط در صورتی قادر به برقراری ارتباط خواهند بود که اطمینان یابند که واقعا دوستشان هستند و نمی خواهند به تمسخر آنها بپردازند. از این رو اگر می خواهید با چنین افرادی برخورد صحیحی داشته باید طبق روش زیر عمل نمایید.

۱. بر روی نقطه ضعف وی کلیک نکنید زیرا هیچ کدام از رفتارهایش طبق میلش نیست از این رو نباید به انتقاد از رفتار های وی بپردازید زیرا این کار بیشتر به آنها صدمه می زنند.

۲. رفتارهایتان همراه با پاداش و تایید باشد یعنی اینکه در عوض کارهای مثبتی که انجام می دهد تایید شما باعث ایجاد انگیزه ای مثبت در او می شود. همچنین رفتار شما به هیچ عنوان نباید از روی ترحم و دلسوزی باشد.

۳. آنها را مجبور به انجام کاری نکنید که از آنها به شدت دوری می کنند زیرا این راه فقط باعث می شود احساس شرمساری بیشتری بکند.

۴. سعی کنید با صحبت کردن با او اتمام حجت کنید و این پیام را برسانید که رفتار هایی که انجام می دهند بر روی احساسات شما تاثیر فراوانی می گذارد، از این رو باید به او بفهمانید تا زمانی که قدمی برای درمان خود انجام ندهد مجبور به ترک این رابطه خواهید شد.

۵. سعی کنید بیشتر کار های او را تایید کنید، از آنجایی که در این اختلال بی اعتماد به نفسی فراوانی وجود دارد نیازمند این هستند تا به شدت از دیگران تایید صادقانه ای دریافت کنند؛ بهتر است این کار را به شکل غیر مستقیمی انجام دهید.

۶. افراد دوری گزین به دلیل اینکه نمی خواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند بیشتر مشغول به کار هایی می شوند که در آن ارتباط اجتماعی وجود نداشته باشد از این رو باید در کنار چنین افرادی با این اختلال کسانی باشند که او را تشویق به داشتن شغلی مناسب کنند تا بتواند حس مفید بودن را در خود درک کنند.

آشنایی با اختلال شخصیت دوری گزین

افراد دوری گزین در روابط عاشقانه چگونه اند؟

معمولا بسیار کم دیده می شود که افرادی که دچار اختلال شخصیت دوری گزین هستند خطرناک باشند، اما برقراری ارتباط عاشقانه با این گونه افراد می تواند بسیار خسته کننده و یکنواخت باشد، این افراد بسیار خود دار و تو دار هستند نمی خواهند دیگران از او ناراضی باشند. در اصل از نارضایتی دیگران ترس دارند چراکه موجب می شو تا احساس کنند فرد بی ارزشی هستند.

این گونه افراد از تن دادن به رابطه عاشقانه و نزدیک شدن به شما هراس دارند و اگر هم تن بدهند این رابطه خالی از هر گونه ثبات و استحکام است، و احساسات شما نسبت به او همانند یک درمانگر خواهد بود و این تصور برای او دشوار خواهد بود که بتواند همانند یک دوست واقعی در کنار شما باشد.

برخورد با اختلال شخصیت دوری گزین

درمان اختلال شخصیت دوری گزین

نحوه تشخیص و درمان این اختلال به طور کامل بر عهده روانپزشک و روانشناس می باشد، البته باید گفت که برای چنین افرادی با این اختلالات درمان قطعی وجود ندارند و فقط می توان با توجه به رفتار و روان درمانی هایی که وجود دارند تا حدی به کنترل این اختلال کمک کرد تا فرد باقی عمر خود را راحت تر سپری کند.

اصلی ترین راه درمان این اختلال شخصیت روان درمانی می باشد و در صورت نیاز ممکن است از روش دارو درمانی ها استفاده شود، در روان درمانی بیش از هر چی پزشک باید سعی کند تا اعتماد و نظر بیمار را به طور کامل جلب نمایید تا بتواند از موضع گرفتن در برابر طرد شدن بیرون بیایید این کار باعث می شود تا به مرور فرد بیمار از لاک خودش بیرون بیاید و دید خود را به طور کامل نسبت به دیگران تغییر دهد.

از دیگر روش های درمانی مفید برای این اختلال گروه درمانی می باشد که در طی روند این روش درمانی فرد می فهمد رفتارهایش و حساسیت های افراطی او چگونه و چه تاثیری بر اطرافیانش می گذارد.

یکی از دیگر اشکال رفتار درمانی، جرات آموزی می باشد در این روش درمانی آموزش می دهند که هر گونه نیازی که دارد را با حرف زدن بیان کند در اصل این روش درمانی به فرد می آموزند تا هنگام درخواست چیزی خجالت نکشد و میزان اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *