دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ در چه چیزهایی است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

مایکروسافت نسخه های مختلفی از ویندوز ۱۰ را به جهان ارائه کرده است که هر نسخه کاربران و کارکردهای متفاوتی دارد. برای آشنایی بیشتر شما،در این مقاله به بررسی تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ پرداخته شده است.

در ژوئیه ۲۰۱۵ مایکروسافت نسخه اولیه ویندوز ۱۰ را که سازگار با رایانه های شخصی رومیزی، لب تاپ و تبلت ها بود ارائه کرد. بعدها نسنخه های دیگر که خاص گوشی های هوشمند، کنسول های بازی، xbox ها و سایر دستگاه ها بود را نیز راه اندازی کرد. این نسخه های متعدد هرکدام دارای کاربرد و استفاده متفاوتی هستند. برای آشنایی شما با این تفاوت ها، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ بپردازیم.

از تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ چه می دانید؟

مروری بر تفاوت نسخه های ویندوز 10

خریداران محصولات ویندوز انتخاب های متعددی دارند. همچنین جدا از لیست طولانی برنامه های موجود در فروشگاه ویندوز، باید تصمیم بگیرند که کدام سیستم عامل Windows 10 Home، Pro ، S و … را می خواهند. انتخاب نسخه ویندوز ۱۰ می تواند گیج کننده باشد، بنابراین برای ساده کردن موارد، به صورت جداگانه تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ را مورد بررسی قرار داده ایم.

الف-نسخه های پایه:

Home

Windows 10 Home برای استفاده در رایانه های شخصی، لب تاپ و تبلت طراحی شده است و شامل تمام ویژگی های مورد نیاز یک کاربر معمولی خانگی است. تمام امکانات مهم و برجسته ویندوز ۱۰شامل، کورتانا، استور، ارتباط با ایکس باکس و پشتیبانی از لمس و تبلت ها در این نسخه به صورت پیش فرض وجود دارد. اما نسخه Home چند ویژگی مرتبط با کسب و کار را که در نسخه pro دیده می شود ارائه نمی دهد. از آنجا که مایکروسافت سرویسهای ابری دارد، Home نیز ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری در OneDrive را برای کاربران خاص فراهم می کند.

Pro

Windows 10 Pro شامل کلیه ویژگی های Windows 10 Home، با قابلیت های اضافی از جمله، BitLocker ،Hyper-V و Windows Defender Device Guard, Active Directory, Remote Desktop می باشد که برای کاربران حرفه ای تر و کسب و کارها مناسب است. اکثر دستگاه های مجهز به سیستم عامل ویندوز ۱۰ که در کسب و کارها استفاده می شوند از نسخه پرو بهره می برند و به همین دلیل متخصصان آی تی با استفاده از ابزارهای موجود در این نسخه، می توانند مزایای مختلفی داشته باشند. اما کاربران دیگر هم اگر باتجربه باشند می توانند از این نسخه لذت ببرند. دستکاری های رجیستری با استفاده از ویرایشگر سیاست گروهی در این نسخه راحتتر و سریعتر انجام می شود. نسخه پرو قیمت بالاتری نسبت به نسخه پایه خانگی دارد، اما کاربران می توانند با پرداخت مبلغی نسخه خانگی را به نسخه پرو ارتقا دهند.

انواع تفاوت نسخه های ویندوز 10

Pro  for Workstation

نسخه Pro  for Workstation ویندوز ۱۰ برای قطعات سخت افزاری رده بالا و همچنین کارهای محاسباتی فشرده طراحی شده است و از پردازنده های Intel Xeon, AMD Opteron و جدیدترین پردازنده های AMD Epyc پشتیبانی می کند. از ویژگی های این نسخه می توان به حداکثر چهار پردازنده، حافظه رم بالای ۶ ترابایت، سیستم فایل انعطاف پذیر، حافظه رم پایدار، اشتراک گذاری سریع فایل و همچنین پشتیبانی از قطعات سخت افزاری اشاره کرد. در این نسخه مایکروسافت تلاش کرده تا روند پردازش اطلاعات و داده های بسیار زیاد در طول روز سریع صورت گیرد. اگر از یک رایانه فوق پیشرفته در منزل برای انجام کارهای روزانه و همچنین محاسبات استفاده می کنید این نسخه برای شما مناسب است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ب-نسخه های سازمانی

در این نسخه ها ویژگی هایی برای تسهیل کنترل متمرکز بسیاری از نرم افزارهای نصب شده در یک سازمان اضافه شده است. راه اصلی دستیابی به آنها داشتن لایسنس مایکروسافت است.

Windows 10 S

در سال ۲۰۱۷ منتشر شد،Windows 10 S بر سادگی، امنیت و سرعت متمرکز است. نسخه S ویندوز ۱۰ نوعی نسخه محدود، مختصر و مفید سیستم عامل ویندوز ۱۰ است که در درجه اول برای دستگاه های کم مصرف در بازار آموزش طراحی شده است. دارای فرایند راه اندازی اولیه و ورود به سیستم سریعی است. از ویژگی های خاص این نسخه، امکان نصب نرم افزارها فقط از طریقویندوز استور ات. بنابراین دیگر نمی توانید برنامه های رایجی را که قبلا از منابع دیگر استفاده می کردید ا نصب نمایید. مرورگر پیش فرض در این نسخه Microsoft Edge می باشد و چون تنظیمات سیستم قفل شده است نمی توان موتور جستجو را به موارد دیگری تغییر داد. نسخه s معمولا به طور پیش فرض بر روی دستگاه های ارزان قیمت و رده پایین نصب شده است. و به تعداد محدودی از برنامه ها می توانید دسترسی داشته باشید.

تفاوت نسخه های ویندوز 10

Education

این نسخه از ویندوز ۱۰ اموزش محور بوده و تمامی ویژگی های مرتبط با کسب و کار که در Enterprise وجود دارد را ارائه می دهد. در نسخه های قبلی کورناتا به صورت پیشفرض غیرفعال بود، اما در این نسخه از همان ابتدا فعال است. در این نسخه ترفندها، نکات و پیشنهاداتی که معمولا ویندوز نمایش می دهد غیر فعال است تا تمرکز بهتری بر روی آموزش صورت گیرد. از مزیتهای مهم این نسخه ارزانتر بودن نسبت به نسخه Enterprise است. این مورد به مدارس کمک می کند تا هم هزینه های خود را کاهش دهند و هم با استفاده از ویژگی های این نسخه اجرای بازی ها و محتوای نامناسب را غیرفعال کنند تا شرایط آموزشی مناسبی را برای دانش اموزان فراهم کنند. توجه داشته باشید اگر نسخه ارزان قیمت خانگی دارید می توانید به راحتی آن را به Education ارتقا دهید که به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند.

Pro Education

این نسخه ،نسخه حرفه ای ویندوز ۱۰است و حاوی بیشتر ویژگی های مشابه Windows 10 Pro با گزینه های مختلف به طور پیش فرض  است که برای نصب و اجرا در یک محیط آموزشی به آن اضافه شده است. نسخه Pro Education نام ادغام شده دو نسخه قبلی Education و Pro است. مهمترین تفاوت بین  این نسخه و Education این است که Pro Education بر روی دستگاه های جدیدی که در طرح آموزش محور k-12 خریداری شده اند، به صورت پیش فرض نصب شده است. در مدارس کوچکتر که فاقد نیروهای متخصص آی تی هستند یا به ویژگی های تجاری احتیاجی ندارند، می توانند از نسخه Pro Education و امکانات خوب اموزشی آن بهره مند شوند.

Enterprise

نسخه Enterprise ویندوز ۱۰ تمام ویژگی های Windows 10 Pro را با ویژگی های اضافی دیگری جهت کمک به سازمان های مبتنی بر فناوری اطلاعات ارائه می دهد. که بیشتر قابلیت تجاری دارد و برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است. در حالی که نسخه پرو برای کسب و کارهای کوچک مناسب است. اصلی ترین ویژگی این نسخه Direct Access است که به کارمندان در نقاط مختلف اجازه می دهد تا به یک شبکه امن داخلی، درون شرکت وصل شوند. ویژگی بعدی App Locker است که به ادمین اجازه می دهد تا امکان دسترسی به برنامه های خاص را غیر ممکن سازد. همچنین شرکت ها می توانند این نسخه را به یک نسخه بلند مدت از ویندوز ارتقا دهند تا تغییرات همیشگی ویندوز ۱۰ اختلالی در فعالیت های آن ها ایجاد نکند. 

آشنایی با تفاوت نسخه های ویندوز 10

Enterprise LTSC

Enterprise LTSC  یا (Long-Term Servicing Channel) یک نسخه پشتیبانی بلند مدت از ویندوز ۱۰ است که هر ۲ تا ۳ سال منتشر می شود. هر نسخه پس از انتشار، ۱۰ سال با به روزرسانی های امنیتی پشتیبانی می شود و  برخی از ویژگی ها ، از جمله Microsoft Store و bundled apps، در این نسخه گنجانده نشده است.

ج- نسخه های دستگاه های خاص

IoT

به طور خاص برای استفاده در دستگاه های با منابع سخت افزاری کم و همچنین کم هزینه طراحی شده است. یک نسخه جدید از سیستم عامل های قبلی مایکروسافت، Windows Embedded است. نسخه های Embedded فقط ویژگی ها و امکانات ضروری را ازائه می کند تا علاوه بر نیازمندی های پردازشی و حجم کمتر، مزایای سیستم عامل ویندوز در اختیار دستگاه های مختلف قرار گیرد. جدیدا مایکروسافت این نسخه ها را با عنوان Windows Embedded IoT یا ویندوزی برای اینترنت اشیا عرضه می کند. IoT اتصالات اینترنتی را برای اشیایی که به صورت روزمره با آن ها سروکار داریم، فراهم می کند.

ویندوز 10

 Team

Windows 10 Team یک نسخه خاص از ویندوز ۱۰ است که روی Surface Hub (تخته های هوشمند)بارگذاری شده است. نسخه ای تخصصی  برای تنها یک دستگاه است که احتمالا هیچ گاه با کمبود برنامه مواجه نخواهد شید. Teamبرای مصارف تجاری طراحی شده است که به کارمندان اجازه انجام کارهای مشترک با همدیگر و همچنین انجام ویدیو کنفرانس در نقاط مختلف دنیا را می دهد. دارای رابط کاربری برای استفاده در یک نمایگر لمسی بزرگ است همچنین هر کارمند قادر است بدون نیاز به وارد شدن در حساب کاربری خاصی، به عنوان یک کاربر معمولی از ویندز استفاده کند. زمانی که دیگر با نمایشگر کاری ندارید، در صورت تمایل سیستم به صورت خودکار فایل ها و اطلاعات ایجاد شده را پاک می کند. البته می توانید اطلاعات موردنظر را در وان درایو ذخره کنید. در این نسخه شما نمی توانید همانند نسخه S ویندوز ۱۰ برنامه های رایج دستکتاپ را نصب کنید.

 انواع نسخه های ویندوز 10

 

د- نسخه های فابریک(از یک محصول دیگر موجود نیست یا تولید نشده است)

نسخه های زیر نسخه های فابریک ویندوز ۱۰ هستند، به طور مثال در ورژن ۱۸۰۳ ویندوز ۱۰ نبودند. و مایکروسافت هیچ محصول جانشینی ارائه نکرده است.

Mobile

این نسخه برای تلفن های هوشمند و تبلت های کوچک طراحی شده  است. جانشین ویندز فون ۸.۱ و ویندوز RT  است. شامل تمام ویژگی های مورد نیاز مصرف کننده از جمله قابلیت Continuum می باشد. این قابلیت به کاربر این امکان را می دهد تا با اتصال گوشی هوشمند خود به یک صفحه نمایش بزرگتر، از آن مانند یک رایانه شخصی استفاده کند. اگرچه نسبت به ویندوز فون ۸.۱ بهبود یافته تر است اما باز هم ویندوز موبایل، سهم کمتری را در بازارهای سیستم عامل گوشی هوشمند نسبت به اندروید و ios دارد. کمبود برنامه های جالب و کاربردی سبب شده تا محبوببت کمتری بین کاربران داشته باشد.

Mobile Enterprise

Windows 10 Mobile Enterprise تمام ویژگی های Windows 10 Mobile را با ویژگی های اضافی برای کمک به سازمان های مبتنی بر فناوری اطلاعات، به روشی شبیه به Windows 10 Enterprise ارائه می دهد، و برای گوشی های هوشمند بهینه سازی شده است. در این نسخه نیز به ویژگی هایی چون کنترل اطلاعات، سیاست های گروهی و مدیریت بهتر بروز رسانی ها می توان اشاره کرد.

نسخه خانگی ویندوز

از تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ بیشتر بدانید؟
ویندوز ۱۰ دارای دوازده نسخه است که پنج نسخه اصلی آن برای دستگاههای رایانه شخصی موجود است. نسخه های Home و Pro در اکثر کشورها به صورت جزئی فروخته می شوند و به عنوان نرم افزار از پیش بارگذاری شده در رایانه های جدید وجود دارند. و نسخه ی Enterprise در اختیار کسانی که توافقنامه لایسنس مایکروسافت را دارند، قرار می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *