دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش نصب لینوکس کنار ویندوز با ایمن ترین روش

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

لینوکس یکی از سیستم عامل های متن باز پر طرفدار در سراسر دنیا محسوب می شود که کاربران زیادی به استفاده از آن در کنار ویندوز تمایل دارند. در این مطلب با روش نصب لینوکس کنار ویندوز آشنا می شوید.

اگر تمایل دارید در کنار سیستم عامل ویندوز از سیستم عامل متن باز لینوکس نیز بهره بگیرید می توانید با نصب لینوکس کنار ویندوز از این سیستم عامل جذاب نیز بهره بگیرید. برای اطلاع از ایمن ترین روش نصب با ادامه مطلب همراه ما باشید.

نصب لینوکس کنار ویندوز توسط ماشین مجازی

سیستم عامل متن باز لینوکس یکی از سیستم عامل های پرطرفدار در دنیا محسوب می شود که کاربران بسیاری از آن استفاده می کنند. با این وجود اکثر افراد به علت محدودیت در بین برنامه های ارائه شده برای لینوکس، به ویندوز یا دیگر سیستم عامل های دسکتاپ نیز نیاز پیدا می کنند. از این رو در این مطلب روش نصب لینوکس کنار ویندوز را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا امکان استفاده از هر دو گزینه در دسترس علاقمندان باشد.

شایان ذکر است روش های مختلفی برای نصب لینوکس کنار ویندوز وجود دارد ولی هر یک مسیرهای جداگانه ای برای نصب دارند و در بین این روش ها چند روش که کاربرد بیشتری دارند شامل نصب لینوکس با ویندوز به کمک بوت دوگانه، به کمک ماشین مجازی و به کمک ساب سیستم لینوکس برای ویندوز می باشد.

هر چند روش های اول و دوم محبوبیت بسیاری نزد کاربران دارند ولی روش سوم تقریبا ساده تر و کم دردسر تر به نظر می رسد. با این وجود ساب سیستم لینوکس برای ویندوز فقط برای ویندوز ۱۱ قابل استفاده می باشد. از این رو کاربران نسخه های قدیمی تر ویندوز باید از این روش صرف نظر کنند و دو گزینه اول را به کار گیرند.

دقت کنید که روش های اول و دوم می توان هر نسخه لینوکس را بسته به نیاز و علاقه تان روی رایانه نصب نمایید. ولی در روش سوم گزینه های محدودتری در اختیار شما قرار می گیرد. در ادامه مطلب روش نصب لینوکس کنار ویندوز به کمک ماشین مجازی ارائه می شود. اما قبل از شروع حتما از اطلاعات سیستم نسخه پشتیبان تهیه تا اگر به هر دلیلی اشتباهی حین کار انجام دادید، اطلاعات ویندوز شما از بین نرود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نصب توزیع لینوکس به کمک ماشین مجازی

یکی از روش هایی که برای نصب لینوکس روی ویندوز کارایی دارد، استفاده از ماشین مجازی می باشد. این روش کمترین اثر را روی سیستم و تنظیمات فعلی آن داشته و به طور معمول ایمن ترین گزینه به شمار می رود. برای این کار به یک نرم افزار مانند virtualbox نیاز است که به صورت متن باز و رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد.

۱. تنظیم ماشین مجازی در virtualbox

برای شروع ابتدا به وب سایت سازنده به آدرس virtualbox .org مراجعه و نرم افزار را دانلود نمایید. پیشنهاد می شود برای نصب این نرم افزار و اجرای لینوکس در آن چک کنید که سیستم شما حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲ گیگابایت فضای خالی داشته باشد. همچنین قبل از شروع کار، از فعال بودن ویژگی Intel VT-x یا  AMD-V مطمئن شوید. این قابلیت را می توان توسط بایوس روشن کرد.

بعد از دانلود و نصب برنامه virtualbox و دریافت فایل ISO توزیع مدنظر، نرم افزار را اجرا نمایید. سپس روی آیکون new در گوشه بالایی سمت چپ کلیک کرده و در کادر name یک اسم دلخواه برای ماشین مجازی جدید تعریف نمایید. دقت کنید که در بخش type سیستم عامل لینوکس انتخاب شده باشد.

در پنجره مموری سایز باید میزان فضای رم اختصاص داده شده برای کارکرد ماشین مجازی را تعریف نمایید. پیشنهاد می شود حداقل ۲ گیگابایت و جهت کارکرد بهینه بین ۴-۸ گیگابایت رم برای این کار در نظر بگیرید. دقت کنید که این میزان را باید متناسب با حافظه رم کلی دستگاه در نظر داشته و اگر میزان مدنظر؛ بخش زیادی از رم را اشغال می کند، در دیگر فعالیت های ویندوز با مشکل روبرو شده و سیستم کند می گردد.

اکنون به پنجره هارد دیسک رسیده که در آن باید گزینه create virtual hard disk now را انتخاب نمایید. البته اگر قبلا از این نرم افزار استفاده کرده باشید و فضای ذخیره ساز مجازی خالی در اختیار دارید، می توانید به سراغ گزینه سوم رفته و فضای مدنظر را انتخاب نمایید. در ادامه روی کلید create کلیک کنید.

در پنجره هارد دیسک فایل تایپ نیز توصیه می شود گزینه اول تحت عنوان VDI را برگزینید. ولی در صوت نیاز می توانید از گزینه های دیگر نیز استفاده کنید.

موقع رسیدن به پنجره storage on physical hard disk باید نوع فضای اختصاص داده شده به ماشین مجازی را تعیین نمایید. اگر حافظه خالی سیستم شما زیاد نیست، گزینه اول را انتخاب کنید زیرا در این حالت فقط حجم مورد استفاده از حافظه اشغال می شود.

گزینه دوم به اسم fixed size کل حجم اختصاص داده شده را اشغال می کند و سرعت بیشتری نسبت به گزینه اول دارد ولی برای سیستم های با حافظه داخلی پایین توصیه نمی شود.

در نهایت به پنجره file location and size رسیده که باید در آن مکان ذخیره سازی و حجم در نظر گرفته شده برای ماشین مجازی تعریف شود. هر چند میزان پیشنهادی برای لینوکس ۱۰ گیگابایت اعلام شده ولی با در نظر گرفتن نرم افزارهایی که در آینده روی آن نصب می دارید، بهتر است میزان ۱۵-۲۰ گیگابایت را وارد نمایید.

در صورتی که در مرحله قبلی گزینه dynamically allocated را انتخاب کردید، نگران پر شدن حافظه نباشید زیرا فقط بخش مورد استفاده اشغال می شود. دوباره روی کلید create کلیک کنید.

۲. نصب ابونتو لینوکس بر روی ماشین مجازی

بعد از پیکربندی ماشین مجازی، نوبت به آدرس دهی فایل ISO نصب لینوکس رسیده که برای این کار روی کلید استارت در صفحه اصلی نرم افزار کلیک نمایید. اگر برنامه به طور خودکار موفق نشد فایل نصب لینوکس را شناسایی نماید، روی آیکون فولدر زده و آن را به صورت دستی انتخاب کنید. بعد روی استارت کلیک نمایید.

پس از چند لحظه محیط لینوکس نمایش داده می شود. البته دقت کنید که به علت نصب لینوکس روی ماشین مجازی در صفحه نوع نصب به جای گزینه something els از گزینه erase disk and instal ubuntu استفاده کنید. این گزینه در virtualbox سبب فرمت شدن هارد نمی شود و استفاده از آن مشکلی ایجاد نمی کند.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نصب لینوکس روی گوشی و پارتیشین بندی در لینوکس روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *