دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

واکسن های دوران بارداری و تزریق واکسن آنفولانزا

  • سعیده ستاری
  • ۲۳ دی ۱۴۰۱
  • ۰

واکسن های دوران بارداری که بسیار لازم و ضروری است تا زده شود شامل واکسن دو گانه، واکسن هپاتیت ب و واکسن آنفولانزا می شود. بهترین زمان واکسیناسیون برای ایمن سازی بدن قبل از دوران بارداری می باشد.

همواره ترس از عوارض جنینی موجب می شود که از تجویز بسیاری از داروها و واکسن ها در دوران بارداری پیشگیری شود. این در حالی است که برخی از این موارد نه تنها موجب بروز عارضه نمی شود بلکه از بیماری های عفونی قابل انتقال به جنین جلوگیری کند. ما در این مطلب در مورد واکسن های دوران بارداری صحبت می کنیم.

آشنایی با واکسن های دوران بارداری

معرفی واکسن های دوران بارداری

بهترین زمان برای ایمن سازی بدن بیمار در برابر بیماری های پیش از بارداری است. اما در صورت احتیاج در دوران بارداری، مادران تنها به تزریق تعداد محدودی از واکسن ها مجاز هستند؛ یعنی واکسن هایی که برای بدن جنین مشکل ایجاد نمی کند و مضرات و عوارضی در بارداری به دنبال ندارد. این واکسن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • واکسن هپاتیت بی: این واکسن در سه مرحله تزریق می شود. اگر در معرض بیماری قرار داشتید و در حال حاضر به آن مبتلا نیستید، لازم و ضروری است تا در دوران بارداری با تزریق این واکسن خود و جنینتان را از ابتلا به این بیماری محفوظ بدارید. این واکسن به فواصل یک و شش ماه پس از تزریق اول تزریق می شود.
  • واکسن آنفولانزا: این واکسن عموما به زنانی که نیمه ی دوم بارداری آن ها با فصل های سرد سال همزمان است، توصیه می شود تا از ابتلا به آنفولانزای شدید فصلی محفوظ بمانند.
  • واکسن دوگانه: در برابر دو بیماری دیفتری و کزاز ایمنی به وجود می آورد و بر اساس دستورالعمل کشوری هر ده سال به تمامی افراد تزریق می شود. اگر در ده سال اخیر این واکسن را تزریق نکردید، لازم و ضروری است تا در بارداری تزریق کنید. چون ایمنی حاصل از آن دائمی نیست و به تمدید احتیاج دارد.

دلیل تزریق واکسن آنفولانزا

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن خانم باردار ضعیف تر شده است، احتمال ابتلا به انواع بیماری افزایش پیدا می کند و به همین منظور واکسن های پیش از بارداری و دوران بارداری برای حفاظت از مادر و جنین صورت می گیرد. مرکز کنترل بیماری ها در ایالات متحده، پیشنهاد می کند که خانم های باردار واکسن آنفولانزا تزریق کنند. چون که ابتلا به آنفولانزا خطر بروز عوارض جدی در این دوران افزایش می دهد. تزریق این واکسن ها به ویژه به مادران دارای بیماری های مزمن، دیابت، آسم، بیماری قلبی و عفونت اچ آی وی توصیه شده است.

به صورت کلی یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری، شستن مداوم دست ها و دوری از افراد مبتلا می باشد. هر چند این مرکز واکسیناسیون را بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا در برابر بیماری آنفولانزا می داند. البته تزریق واکسن آنفولانزا برای نوزاد نیز دارای فایده می باشد. چون که آنتی بادی های تولید شده می توانند وارد بدن نوزاد شود و نوزاد را چند ماه پس از تولد، از ابتلای به آنفولانزا محافظت کنند. در حقیقت واکسیناسیون روتین به علت این که در نوزادان زیر ۶ ماه نسبت به این بیماری آسیب پذیر می باشند، ضروری است.

بررسی واکسن های دوران حاملگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بی خطر بودن واکسن آنفولانزا

با توجه به گزارش مرکز کنترل بیماری ها و سایر سازمان‌های بهداشتی آمریکا تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری برای مادران باردار خطری ندارد و تزریق آن برای خانم های باردار و روز جنین در تمام مراحل حاملگی از جمله سه ماهه اول بی خطر و موثر است.

تزریق واکسن آنفولانزا در سه ماهه ی اول بارداری مشکلی به وجود نمی آورد. تزریق در سه ماهه ی اول، دوم و یا سوم بارداری می تواند صورت بگیرد. در واقع تزریق واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزا را برای مادر و جنین به دنبال ندارد چون که واکسن آنفولانزا دارای ویروس زنده نمی باشد واکسن آنفولانزا، واکسن غیر فعالی است که شامل قطعاتی از ویروس آنفولانزا کشته شده می باشد و از آنجا که ویروس آنفولانزا کشته شده است مادر و جنین را آلوده نمی کند و به دلیل این که منجر به تولید آنتی‌بادی بر علیه آن می شود باعث محافظت از فرد می‌گردد.

خطرات اسپری بینی واکسن آنفولانزا

استفاده از اسپری بینی آن واکسن آنفولانزا برای مادران باردار پیشنهاد نمی‌شود واکسن اسپری بینی نمی تواند منجر به بروز آنفولانزا شود ولی دارای ویروس آنفولانزا ضعیف زنده است و استفاده از آن فقط برای افراد سالم سنین ۲ تا ۴۹ سالگی که باردار نیستند پیشنهاد می شود.

آیا واکسن آنفولانزا دارای جیوه است؟

بعضی از واکسن های آنفولانزا دارای ماده نگه دارنده می باشند و برخی دیگر از این ماده برخوردار نیستند. ماده نگه دارنده در بعضی از واکسن ها استفاده می شود که دارای مقدار ناچیزی از جیوه می باشد(واکسن برای کودکان و واکسن آنفولانزا فاقد آن می باشد. از سال ۱۹۹۹، تولید کنندگان دارو تولید واکسن دارای مواد نگه دارنده را برای کودکان متوقف کرده اند).

توضیح در مورد واکسن های دوران بارداری

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا

رایج ترین عوارض جانبی تزریق واکسن آنفولانزا شامل درد، حساسیت به لمس، قرمزی و یا تورم در محل تزریق می باشد. بعضی از افراد سردرد تب تهوع غش و درد عضلانی را نیز تجربه می کنند عوارض جانبی وجود داشته باشد به محض تزریق واکسن آنفولانزا ظاهر می شود و تا یک یا دو روز طول می کشد.

رسم های آلرژیک شدید این واکسن‌ها بسیار نادر می باشد ولی مشاهده می شود تزریق واکسن آنفولانزا حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایید تا از عدم هرگونه آلرژی شدید به این واکسن آگاه شوید سایر واکسن ها مثل آبله مرغان، اوریون، سرخک، پنوموکوک، سرخجه واکسن هپاتیت آ و واکسن فلج اطفال دوران بارداری ممنوع هستند البته تب زرد با وجود ممنوعیت اگر لازم باشد پس از سه ماهه اول تزریق می شود چون این واکسن‌ها به علت زنده بودن ویروس موجب عوارضی مانند سقط، زایمان زودرس و ناهنجاری‌های جنینی می شوند. به همین علت بایستی از زمان تزریق آنها تا بارداری فرد یک ماه فاصله باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *