دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

واکسن های پیش از بارداری و توصیه های مهم تزریق آن ها

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری از دوره های حساس در زندگی هر خانمی به شمار می آید که برای حفظ سلامت خود و فرزندش در آینده بایستی نکاتی را در نظر داشته باشد. انجام واکسن های پیش از بارداری یکی از موضوعات بسیار پر اهمیت در این دوران است که با آگاهی بیشتر نسبت به آن و مشورت پزشک در صورت لزوم اقدام به تزریق آن ها نمایید.

در ابتدای اقدام به بارداری باید در نظر داشته باشید که سابقه واکسیناسیون شما به روز باشد. گفتنی می باشد که به روز بودن واکسیناسیون از شما و فرزندتان در برابر بیماری های جدی و قابل پیشگیری محافظت می کند. برای مثال سرخجه یک بیماری مسری است که اگر در دوران بارداری به آن مبتلا شوید می تواند برای خود و جنین خطرناک باشد و قابل به ذکر است که در برخی مواقع می تواند باعث سقط جنین یا نقایص جدی مادرزادی تبدیل شود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با واکسن های پیش از بارداری آشنا شوید.

آشنایی با مراقبت های پیش از بارداری

آشنایی با واکسن های پیش از بارداری

گفتنی می باشد که بهترین محافظت در برابر سرخجه، واکسن متخصص آن است. اگر در رابطه با واکسیناسیون سرخجه به روز نیستید، حتما قبل از اقدام به بارداری آن را انجام دهید. همچنین آزمایش خونی قبل از حاملگی  انجام دهید تا ببینید که آیا نسبت بیماری ها مصون هستید یا خیر. قابل به ذکر است که اکثر زنان در دوران کودکی با واکسن سرخجه واکسینه شدند اما باید برای اطمینان بیشتر پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی این موضوع را تایید کنند.

سرخک

به طور کلی بیماری های سرخجه، سرخک و اوریون در یک گروه قرار دارند و با واکسن MMR می توان بدن را در امنیت کامل از ابتلا به آن ها قرار داد. گفتنی می باشد که با توجه به شیوع جهانی سرخک، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در کالج آمریکایی زنان و زایمان چنین توصیه می کنند که ایمنی سرخک قبل از باردار شدن یک زن بایستی با دقت کامل ارزیابی شود. پزشک شما می تواند سوابق واکسیناسیون شما را بررسی کند و در این رابطه تعیین نماید که آیا تعداد کافی واکسن MMR تزریق کرده اید یا خیر. در غیر این صورت، یا اگر نتوانستید سابقه ایمن سازی خود را پیدا کنید، پزشک می تواند آزمایش خون را برای ارزیابی ایمنی شما تجویز کند و در صورت نیاز به شما واکسن تقویت کننده بدهد.

گفتنی می باشد که واکسن تقویت کننده MMR یک واکسن ویروسی زنده ضعیف شده است که پس از دریافت آن توسط یک زن، بسیاری از مراکز بهداشتی به دلیل خطرات نظری برای جنین با این نوع واکسن های زنده، چهار هفته قبل از اقدام به حاملگی منتظر آن می مانند. با این حال، اگر حاملگی در عرض چهار هفته رخ داد، نگران نباشید چرا که این توصیه بر اساس ریسک های نظری است و در واقع هیچ گزارشی مبنی بر آسیب رساندن به جنین به دلیل این نوع مراقبت ها وجود ندارد.

ویروس آبله مرغان

بسیاری از زنان در سنین باروری به آبله مرغان مبتلا شده اند و یا در دوران کودکی برای ایمنی بیشتر واکسن آن را دریافت کرده اند. از آنجایی که آبله مرغان می تواند به زن باردار و جنین آسیب جدی برساند، ارزیابی ایمنی شما در برابر آبله مرغان ایده خوبی قبل از اقدام به حاملگی به شمار می آید. در صورتی که از ابتلا به این بیماری در امان نیستید بایستی هر چه سریع تر اقدام به انجام آن ها نمایید تا از دوره حاملگی سالمی برخوردار باشید.

علت واکسیناسیون آبله مرغان

گفتنی می باشد که این واکسن مشابه تقویت کننده MMR است و از دیگر انواع یک واکسن ویروس زنده ضعیف شده به شمار می آید. توجه داشته باشید که یک زن باید حداقل چهار هفته قبل از اقدام برای باردار شدن، این واکسن را به دلیل نگرانی هایی در رابطه با مورد خطر قرار گرفتن جنین انجام دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ویروس انتقال دهنده های عفونت جنسی

این واکسن به پیشگیری از ابتلا به عفونت های جدید HPV و بیماری های مرتبط با HPV از جمله سرطان دهانه رحم کمک به سزایی می کند. به نوجوانان و افراد بالای ۲۶ سال چنین توصیه می شود، اما توجه داشته باشید که افراد در سنین ۲۷ تا ۴۵ سال بایستی موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند و در صورت لزوم اقدام به انجام آن ها نمایند.

همچنین این در حالی است که واکسن HPV در دوران بارداری چندان توصیه نمی شود ولی دریافت نا خواسته آن نیز در دوران بارداری آسیبی برای شما یا کودکتان به وجود نمی آورد.

ویروس کزاز

گفتنی می باشد که از دیگر واکسن های پیش از حاملگی می توان به کزاز و یا در اصلاحی دیگر دیفتری اشاره کرد که اگر در طی ۱۰ سال گذشته آن را تزریق نکرده اید بایستی قبل از اقدام به حاملگی آن را انجام دهید. گفتنی می باشد که این نوع تزریقات برای مادر و یا جنین هیچ خطری در پی ندارد و این که کزاز از دیگر بیماری های منقبض کننده و یا اسپاسم های شدید عضلانی می باشد که درد وحشتناکی را در بدن ایجاد می کند. همچنین در بسیاری از مواقع این بیماری به علت باکتری های مضری برای بدن در خاک و ضایعات حیوانات پنهان شده اند.

علت انجام واکسیناسیون کزاز

اگر قسمتی از بدن دچار خراش شده باشد این ویروس به راحتی وارد بدن می شود. در این رابطه بایستی پس از بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه نمایید چرا که کزاز در دوران بارداری بسیار وحشتناک تر است. همچنین دیفتری را می توان در گروه دیگر عفونت های ویروسی قرار داد که در دستگاه تنفسی نفوذ کرده  و سبب مشکلاتی در نحوه تنفس، فلج شدن، کما و یا حتی مرگ برای فرد مبتلا می شود. همچنین گفتنی است که این بیماری در گونه خود نادر است اما برای حصول اطمینان هر ۱۰ سال یکبار بایستی انجام گیرد.

هپاتیت نوع B

به طور کلی پیشنهاد می شود خانم هایی که در ارتباط با افراد مبتلا به این بیماری هستند حتما اقدام به انجام واکسن پیش از بارداری که شامل هپاتیت است، نمایند. این نوع بیماری از دیگر عفونت های ویروسی است که می تواند منجر به بروز علائمی همانند حالت تهوع، خستگی مفرط، زرد شدن رنگ پوست و یا حتی چشم ها شود. همچنین در برخی از موارد حاد این بیماری می تواند به ایجاد بیماری های مزمن در کبد، ابتلا به سرطان کبد و یا حتی مرگ منجر شود.

خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند در هنگام زایمان آن را به فرزند خود نیز انتقال می دهند. این درحالی است که اگر نوزاد اقدامات سریع را برای درمان دریافت نکند، می تواند در معرض ابتلا به اختلالات شدید کبدی در دوران بزرگسالی گردد. از این رو بسیاری از متخصصان بر این باورند که خانم ها قبل از اقدام به حاملگی آزمایشات مربوطه را انجام دهند تا در معرض ابتلا به بیماری هایی که می تواند آسیب به خود و فرزندشان وارد کند، قرار نگیرند.

توصیه های مهم واکسیناسیون در بارداری

در طول هر بارداری توصیه هایی که بایستی در رابطه با واکسیناسیون به آن ها توجه داشته باشید به شرح زیر است.

علت واکسیناسیون آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا

در فصل آنفولانزا این واکسن می تواند از زنان در برابر عوارض شدید پزشکی و زایمان محافظت کند و از نوزادان در اوایل دوران نوزادی محافظت نماید. البته ابتلا به آنفولانزا در دوران بارداری ممکن است در برخی از زنان منجر به عوارض شود که این ها شامل تب بالا و عفونت ریه است که در برخی مواقع نیز ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

همچنین ابتلا به آنفولانزا در برخی مواقع می تواند میزان سقط جنین را به مراتب در خانم ها باردار افزایش دهد. بنابراین واکسن آنفولانزا را بهتر است قبل از بارداری به خانم ها تزریق کنند تا از ابتلا به این عوارض به ویژه در فصل آنفولانزا جلوگیری شود.

تزریق واکسن کزاز

دیفتری و سیاه سرفه که در سه ماهه سوم بارداری داده می شود. این امر از سیاه سرفه در زنان باردار محافظت می کند که ممکن است آن را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کنند، و همچنین از نوزادان در اوایل دوران نوزادی که سیاه سرفه می تواند تهدید کننده زندگی آن ها باشد، مراقبت می کند.

اگر پزشک در دوران بارداری به شما گفت که در برابر سرخجه، سرخک یا آبله مرغان مصونیت ندارید، باید این واکسینه را دریافت کنید تا از خود و کودکتان محافظت کنید. همچنین در این رابطه هیچ نگرانی در طی شیر دهی به نوزاد وجود ندارد.

معرفی انواع واکسن های پیش از بارداری

خطر واکسیناسیون برای جنین در حال رشد

به طور کلی در این رابطه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسیناسیون زنان باردار خطری برای جنین در حال رشد داشته باشد وجود ندارد. همچنین زن باردار ممکن است با ویروس های ضعیف شده، واکسن های باکتریایی یا سموم واکسینه شود. نمونه هایی از واکسن های ضعیف شده می توان به واکسن های آنفولانزا، هپاتیت B و کزاز اشاره داشت.

از این رو توصیه می شود از واکسن‌ های دارای ویروس زنده به مانند سرخک، اوریون و سرخجه که در ابتدای مطلب به آن ها اشاره شد و در نهایت حاوی بخش‌ های کوچکی از ویروس واقعی هستند، خودداری کنید. چراکه اگر به نوزاد منتقل شوند ممکن است باعث سقط جنین یا نقایص مادرزادی شوند که اگر چه برخی پزشکان باور دارند این خطر بسیار کوچک و حتی نادر است.

همچنین از نمونه های دیگر واکسن‌ های زنده می توان به واکسن‌ های آبله مرغان، آبله و فلج اطفال اشاره کرد.

زمان اقدام به حاملگی پس از دریافت واکسن ویروس زنده

توجه داشته باشید که اگر واکسن ویروسی زنده دریافت می کنید، باید حداقل سه ماه قبل از اقدام به بارداری صبر کنید چرا که بدن شما به زمان نیاز دارد تا ویروس های تزریق شده را دفع کند. با این حال، اگر به طور تصادفی قبل از سه ماهگی باردار شدید، نگران نباشید و این موضوع را بلافاصله با متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید تا در نهایت با آن ها مشورت کنید. گفتنی است که در این شرایط خطر ابتلای کودک شما بسیار کم است و ممکن است نیازی به خاتمه بارداری نداشته باشید.

واکسن های پیش از بارداری به چه صورت انجام می شود؟

آزمایش خون

گفتنی می باشد که آبله مرغان، سرخک و اوریون معمولا پس از ابتلا به آن ها مصونیت مادام‌ العمر را ایجاد می کنند. اگر از وضعیت ایمنی خود مطمئن نیستید، برای انجام یک آزمایش خون ساده با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

ابتلای بیش از حد به سرماخوردگی و آنفولانزا

گفتنی است که زنان باردار به دلیل ضعف سیستم ایمنی در دوران بارداری بیشتر به سرما خوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند. بدن باید قدرت دفاعی خود را کاهش دهد تا مطمئن شود که کودک طرد نمی شود. از این رو زنان باردار بیشتر از قبل مستعد ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جزئی می شوند.

معرفی واکسن های پیش از بارداری

واکسیناسیون در شیردهی

مطمئن باشید که واکسن‌ ها برای شیر دهی هم برای واکسن‌های زنده و هم برای واکسن‌ های غیر فعال بی‌خطر هستند که در این رابطه بایستی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

همچنین در رابطه با انجام واکسن های قبل از حاملگی باید چنین در نظر داشته باشید که اگر واکسن HPV را تزریق نکرده اید، باید هرچه سریع تر در صورت قرارگیری در هر یک از شرایط گفته شده در ادامه مطلب، اقدام نمایید.

  1. شما ۲۶ سال یا کمتر هستید
  2. شما بالای ۲۶ سال دارید و در معرض خطر قرار گرفتن در معرض HPV هستید.

در نهایت، از پزشک خود بپرسید که آیا باید واکسن های هپاتیت A، هپاتیت B تا چه میزان برای سلامتی شما حائز اهمیت می باشند.

آشنایی با انواع واکسن های پیش از بارداری

برای آشنایی با دیگر مطالب مرتبط با واکسن های پیش از بارداری و نکاتی که باید در این دوران به آن ها توجه داشته باشید بر روی لینک های استامینوفن در بارداری و واکسن کرونا در دوران شیردهی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *