دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سم آفلاتوکسین چیست و باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

سم آفلاتوکسین می تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی بدن داشته باشد و انواع سرطان ها را ایجاد کند از این رو بهتر است این سم و نشانه های مصرف آن را بهتر بشناسید.

سم آفلاتوکسین در نتیجه رشد کپک روی محصولات غذایی ایجاد می شود اگر دام ها با علوفه های کپک زده مانند نان کپک زده و علوفه های دیگری که کپک زده هستند تغذیه شوند سم موجود در این مواد غذایی می تواند به شیر آن ها منتقل شده و در نتیجه در سایر محصولات آن ها این سم وجود خواهد داشت.

سم آفلاتوکسین

اطلاعاتی در مورد سم آفلاتوکسین

آفلاتوکسین می تواند در محصولات دیگری مانند انواع آجیل ها خشکبارها و زعفران هایی که در شرایط نامناسب فرآوری و نگهداری می شوند نیز به وجود بیاید معمولا کمک های تولید کننده این سم می توانند ذرت بادام و پسته را نیز آلوده کند. البته گندم جو و برنج نسبت به این قاره ها مقاومت بیشتری دارند.

انواع آفلاتوکسین ها

آفلاتوکسین ها بیشتر از ۲۰ نوع هستند و چهار نوع اصلی آن ها شامل B1, G1, B2, و G2 می باشد. آفلاتوکسین های M1 و M2 از متابولیک های آفلاتوکسین های B1 و B2  تشکیل می شوند.

روش های انتقال

انتقال این سم معمولاً از طریق مواد غذایی آلوده و محصولات لبنی، آجیل ها، خشکبارها و مواد دیگری که در شرایط نامناسب فرآوری و نگهداری شده‌اند ایجاد می شود و می تواند انسان را آلوده کند در برخی از موارد خطر ابتلا به انواع سرطان ها را نیز افزایش می دهد. البته نیازی به نگرانی نیست زیرا سازمان های غذا دارو بررسی استانداردها حد مجاز برای این سم در نظر گرفتند و هر شرکتی که تولید کننده می باشد باید این مقدار را رعایت نماید در غیر این صورت شرکت پلمپ خواهد شد.

اطلاعاتی در مورد سم موجود در شیر

مسمومیت با افلاتوکسین

در سال ۱۹۷۴ ۱۰۶ نفر بر اثر مسمومیت با این سم در هند کشته شدند در واقع مردم هند در آن زمان دو ماه درگیر این مسمومیت بودند و در همان سال در شمال غربی هند سگ ها نیز دچار این مسمومیت شدند. موارد بعدی این مسمومیت در سال ۲۰۰۴ در کشور کنیا بود که مصرف ذرت آلوده منجر به این بیماری شد و بعد هم مردم جهان این بیماری را تجربه کردند. در سال ۲۰۱۳ نیز چندین کشور اروپایی مانند رمانی، صربستان و کرواسی گزارش در مورد مسمومیت شیر با سم آفلاتوکسین منتشر کردند.

  •  آرون گروپس

بیماری های مرتبط با این سم

این ماده می تواند یک سری از بیماری ها را برای افراد ایجاد کند. این بیماری ها می تواند ناشی از  آفلاتوکسین بوده و بافت های بسیاری را در بدن از بین ببرد. از بیماری های مرتبط با انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نکروز بافتی
  • سیروز کبدی
  • سرطان کبد
  • سرطان معده

برای اینکه بدانید به این بیماری مبتلا شده اید یا نه باید یکسری از نشانه ها و علائم بالینی اولیه را بشناسید که از این علائم بالینی اولیه می توان به تب، دردهای عضلانی و بی اشتهایی و به دنبال آن استفراغ دردهای شکمی و هپاتیت اشاره کرد. در نظر داشته باشید که حتی اگر به میزان بسیار کمی از این سم استفاده کرده اید ممکن است خطر مسموم شدن کبد را به دنبال داشته باشد و ضایعات حاد کبدی برایتان ایجاد شود. آفلاتوکسین های B1 از قوی ترین ترکیبات سرطان زا می باشد.

پیشگیری از ورود آفلاتوکسین به بدن

روش های پیشگیری

در ماه‌های اخیر یکی از شایعاتی که در مورد این سم وجود دارد وجود سم آفلاتوکسین در مواد غذایی می باشد که به یک ترند تبدیل شده است این موضوع می تواند برای افراد بسیار زیاد نگران کننده باشند و افراد به دنبال راهی برای پیشگیری از آن هستند. بهترین راهی که می توانید از آن برای پیشگیری از مسمومیت با این سم استفاده نمایید اجتناب از خوردن مواد غذایی آلوده به سم بوده و یا اگر فکر می‌کنید و مشکوک هستید که یک ماده غذایی ممکن است به این سم آلوده باشد بهتر از خوردن آن اجتناب کنید.

آفلاتوکسین در شیر

یکی از کامل ترین مواد غذایی به حساب می‌آید و در کاهش فشار خون و افزایش چربی های مفید در بدن تاثیرات بسیار زیادی دارد و می تواند از سرطان کولون و پوکی استخوان پیشگیری نماید از این رو خوردن این ماده ارزشمند برای هر فردی الزامی است و نمی توان به دلیل وجود این سم که ممکن است در شیر باشد یا نباشد از خوردن آن اجتناب کنید. از آنجا که فرآیندهای حرارتی روی شیر انجام می شود باز هم نمی توان عدم حضور این سم را در شیر و فرآورده های آن تضمین کرد. بهتر از شیرهای استفاده کنید که فاقد آفلاتوکسین بوده و استانداردهای لازم در تهیه آن به کار رفته باشد در غیر این صورت هیچ تضمین دیگری برای این که مطمئن باشید این ماده در شیر وجود ندارد موجود نمی باشد.

آفلاتوکسین در شیر

استفاده از محصولات پاستوریزه می تواند به شما کمک کند تا بتوانید انتخاب بهتری برای این محصول داشته باشید بنابراین بهتر است از موادی استفاده کنید که از تهیه آن ها اطمینان دارید و مطمئن هستید که استانداردهای لازم در تهیه آن ها به کار رفته است. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعات دیگری را در زمینه دانستنی های علمی مانند کاربردهای آسپرین و عوارض آسپارتام بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *