دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عملکرد شارژ بی سیم و معایب شارژر بی سیم

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

با گسترش استفاده از شارژ بی سیم اطلاع از مزایا و معایب آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. در این مطلب به بررسی معایب شارژر بی سیم و شیوه عملکرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از شارژ بی سیم امروزه به یکی از محبوب ترین روش ها تبدیل شده است. این روش دارای انتقاداتی است که در این مطلب به معایب شارژر بی سیم اشاره می شود همچنین با شیوه عملکرد شارژ بی سیم نیز آشنا خواهید شد.

بررسی معایب شارژر بی سیم

بیشتر از چهار سال از ارائه آیفون ایکس اپل می گذرد. این گوشی نخستین دستگاه شرکت اپل است که با شارژر بی سیم یا وایرلس ارائه شد. این رویداد؛ دنیای فناوری به خصوص طرفداران اپل را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. البته اپل اولین کمپانی ارائه دهنده شارژ بی سیم Qi نبود. نوکیا و سامسونگ نیز قبلا این کار را تجربه نموده و این فناوری جدید نبود. با این حال به عنوان محبوب ترین برند گوشی همراه دنیا، این ویژگی با آیفون ایکس بسیار شناخته شد.

این تکنولوژی تاکنون سرعت چشمگیری داشته و تقریبا در تمام پرچمداران و بعضی گوشی های میان رده بازار مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته یکی از بزرگترین شبکه های شارژ وایرلس دنیا (پاورمت) در حال حاضر بیشتر از ۹۰ گوشی موجود در بازار به قابلیت شارژ وایرلس مجهز هستند.

قابل ذکر است اپل در گوشی های سری آیفون ۸ و ۱۰ فناوری شارژ القایی را به کار بست. سامسونگ هم در مورد پرچمداران جدید خود چنین رویه ای را پیش گرفت. در مجموع استفاده بیش از ۹۰ مدل گوشی هوشمند تا کنون از این قابلیت سبب شده روش شارژ بی سیم به یکی از محبوب ترین روش ها تبدیل شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شارژ بی سیم که با اسم شارژ وایرلس یا شارژ Qi هم شناخته می شود دقیقا کارکردی مشابه اسم خود دارد. به کمک این فناوری بدون استفاده از کابل شارژر می توان گوشی را شارژ کرد. Qi از شارژهای رزونانس و القایی بهره می گیرد که مورد دوم برای کارکرد نیاز دارد دستگاه ها نزدیک یکدیگر باشند. Qi در سال ۲۰۰۸ معرفی و به یکی از جدیدترین تکنولوژی ها تبدیل شد.

شیوه عملکرد شارژر بی سیم

شارژر بی سیم یا القایی در حوزه الکترومغناطیس قرار دارد. در این ابزار توسط القای الکترومغناطیسی انرژی از یک مکان مثل پد شارژر بی سیم به وسیله ای دیگر مانند گوشی همراه انتقال می یابد. در شارژ بی سیم به طور کلی با دو سیم پیچ روبرو هستیم. یکی از سیم پیچ ها انرژی را به میدان مغناطیسی تبدیل کرده که می تواند به شکل بی سیم انتقال یابد.

سیم پیچ دیگر نیز این میدان شناور را به انرژی تبدیل خواهد کرد. در واقع می توان بیان کرد که این سیم پیچ ها به عنوان مبدل عمل نموده از این رو هنگامی که طراحی سیم پیچ های داخلی آیفون ۸ آشکار شد، پی بردیم که اپل سرانجام تصمیم به استفاده از این فناوری روی آورده است.

در صورتی که گوشی شما فاقد پشتیبانی از فناوری شارژ بی سیم است و علاقمند هستید از این فناوری استفاده کنید؛ شایان ذکر است در بازار کیس هایی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید گوشی خود را توسط شارژر های بی سیم شارژ نمایید. فقط دقت کنید که معمولا پدهای شارژ بی سیم همراه با گوشی ارائه نمی شود از این رو با خیال آسوده می توانید این هزینه اضافی را به این کیس و پد مخصوص آن اختصاص دهید.

علیرغم توضیح روش محبوب القای مغناطیسی روش دیگری نیز به نام تشدید مغناطیسی جهت شارژ بی سیم وجود دارد. در این روش که تفاوت چندانی با روش القایی ندارد، میدان مغناطیسی قادر است مسافت طولانی تری طی نموده از این رو از طریق این روش می توان به شارژ چند و سیله و گجت اقدام کرد. ضمنا در روش تشدید مغناطیسی، جریان های القایی می توانند به مواد بیشتر و ضخیم تری نفوذ یابند.

البته به این نکته توجه کنید که در تکنولوژی های شارژ بی سیم باید ولتاژ گوشی و شارژر آن را مدنظر قرار دارد و هریک که ولتاژ پایین تری دارد در سرعت انتقال شارژ محدودیت ایجاد می کند. در ضمن شرعت شارژ با این روش به طور معمول کمتر از شارژ با کابل می باشد. البته این محدودیت ها کاملا منطقی می باشد. فناوری های جدید سریعا پیشرفت می کنند و با برطرف شدن این موانع، می توان امید داشت که این فناوری به شدت همه گیر شود.

شارژ وایرلس از پد شارژ یا پایه جهت انتقال نیرو توسط امواج الکترومغناطیسی بهره گرفته و در ادامه این امواج توسط سیم پیچ گیرنده نصب شده در دستگاه شما دریافت می گردد و امواج را را به الکتریسیته تبدیل می سازد. سپس الکتریسیته سبب شارژ دستگاه مدنظر می شود. با قرار دادن دستگاه خود روی یک پد شارژ تنها چیزی که متوجه آن خواهید شد آیکون باتری در حال پر شدن می باشد ولی در پس زمینه اتفاقات مذکور رخ می دهد.

موارد استفاده از قابلیت شارژر بی سیم

علاوه بر دستگاه های شارژ رومیزی که اغلب در حد و اندازه پد شارژ می باشند بازار خودرو هم انواع شارژر بی سیم مسافرتی را تاکنون ارائه کرده است. نزدیک به ۸۰ مدل خودرو اعم از شورلت، آئودی، هیوندای، کیا، نیسان و بی ام و از شارژر بی سیم درون کابینی بر اساس شارژ الکترومغناطیسی Qi استفاده کرده اند.

به نقل از کنسرسیوم شارژ بی سیم بیشتر از ۵ هزار مکان استفاده عمومی از شارژ بی سیم در دنیا وجود دارد. برندهای شناخته شده مانند مک دونالد، ماریوت و … در املاک خود امکان شارژ بی سیم را ایجاد کرده اند. فرودگاه هایی نظیر فیلادلفیا و چند فرودگاه دیگر در دنیا، به ایستگاه شارژ بی سیم مجهز هستند. شرکت های تجاری بزرگ نظیر فیسبوک، سیسکو، گوگل و … هم در ادارات خود امکان استفاده از شارژ بی سیم را فراهم نموده اند.

مشکلات شارژر بی سیم

حال که با عملکرد و موارد استفاده از شارژر بی سیم آشنا شدید در ادامه به برخی معایب آن اشاره می شود.

  • عدم وایرلس بودن کامل

یکی از معایب و انتقادات وارد شده به شارژر بی سیم این است که به طور کامل وایرلس نیست. بیشتر افراد با شنیدن اصطلاح شارژر بی سیم تصور می کنند هنگام شارژ وایرلس دستگاه خود مشابه اتصال به داده گوشی همراه و وای فای می توانند آزادانه جابجا شده و از دستگاه خود استفاده کنند. باید بدانید که این تصور حقیقت دارد. با شارژ وایرلس باید دستگاه همواره روی پد یا پایه شارژ نگه داشته تا شارژ گردد.

  • ایجاد محدودیت در استفاده از گوشی

همانطور که پیشتر اشاره شد باید دستگاه همواره روی پد یا پایه نگه داشته تا شارژ گردد. این موضوع سبب کاهش کارایی شارژر بی سیم نسبت به شارژر سیمی شده و یکی از معایب دیگر محسوب می شود. زیرا هنگام شارژ گوشی با کابل همچنان می توان با دستگاه خود جابجا شده و با آن کار کرد. در ضمن شارژ کامل دستگاه به طور وایرلس نسبت به شارژ سیمی(امروزه سرعت آن بسیار ارتقا یافته) زمان بیشتری می برد.

  • قیمت بالای پدهای بی سم

با وجود فراوانی کابل جای تعجب است که قیمت پد این نوع شارژ گران تر باشد. این فناوری نسبتا جدید بوده و هنوز جهش های بزرگی را تجربه نکرده تا در دسترس همگان قرار گیرد. در حال حاضر بیشتر گوشی های همراه به شارژر سیمی مجهز هستند و بنا به انعطاف پذیری و کاربرد زیادتر، افراد کمتری به خرید شارژ وایرلس نیاز دارند.

جمع بندی

در مجموع به طور خلاصه از جمله معایب شارژر بی سیم این است که نمی توان به سادگی از گوشی در حال شارژ بی سیم استفاده کرد و سرعت شارژ با این روش پایین تر از روش سیمی می باشد.

همچنین قابل ذکر است روش شارژ القایی الکترومغناطیسی سرعت بیشتری نسبت به روش تشدید القایی داشته و در روش القایی باید شارژر و گوشی به یکدیگر چسبیده(فاصله بسیار نزدیک) یا همراستای هم باشند تا عمل شارژ صورت گیرد.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم و پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از علت دیر شارژ شدن گوشی و مزایا و معایب فناوری شارژ بی سیم روی لینک های ارائه شده کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *