دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت دیر شارژ شدن گوشی و راه های برای رفع این مشکل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

اگر برای شما نیز دیر شارژ شدن گوشی موضوع آزاردهنده ای است و کنجکاو هستید دلیل این مشکل را بدانید با این مطلب همراه ما باشید تا با دلایل اتفاق مذکور و راه حل های آن آشنا شوید.

دیر شارژ شدن گوشی یکی از مشکلات رایج و آزار دهنده کاربران تلفن های همراه می باشد که بیشتر به دلیل استفاده نادرست کاربر روی می دهد. در این مطلب به بررسی دلایل این موضوع و ارائه راه حل هایی برای حل این مشکل خواهیم پرداخت.

دلایل دیر شارژ شدن گوشی

یکی از مشکلات رایج و آزار دهنده برای کاربران گوشی های همراه، دیر شارژ شدن آن می باشد که اکثرا به دلیل استفاده نادرست کاربر رخ می دهد. امروزه گوشی های هوشمند به نوعی حافظه دوم انسان ها می باشند و نقش پررنگی در زندگی افراد ایفا می کنند. به طوری که اگر یک روز آن را همراه نداشته باشیم، حس خوبی نخواهیم داشت.

در این میان دیر شارژ شدن گوشی مسئله آزاردهنده ای است که هر فردی تمایل دارد علت آن را بداند و این که آیا راه حلی برای رفع این مشکل وجود دارد یا نه؟ از این رو ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی دلایل دیر شارژ شدن گوشی پرداخته و به برخی راه حل ها برای رفع این مشکل اشاره داشته باشیم. با ما همراه باشید.

۱. منبع برق نامناسب

یک ذلیل دیر شارژ شدن گوشی به منبع برق نامناسب آن باز می گردد. دقت داشته باشید که حتما از شارژر اصلی گوشی استفاده نمایید. سایر شارژرها با ولتاژ و جریان گوشی شما هماهنگ نبوده و بر روی زمان شارژ تاثیر می گذارند. در ضمن هنگام استفاده از رایانه سرعت شارژ، شدیدا کاهش یافته به طوری که ممکن است در طول یک ساعت فقط چند درصد به شارژ گوشی اضافه شود یا حتی میزان آن تغییری نکرده باشد.

به طور معمول سریع ترین راه برای شارژ گوشی، استفاده از کابل و شارژ اصلی گوشی و برق مستقیم شهری می باشد و هر روش دیگری به جز این، می تواند سرعت شارژ را کاهش دهد.

۲. آداپتور نامناسب

آداپتور گوشی تاثیر زیادی بر بازدهی شارژ گوشی خواهد داشت. این ابزار طوری طراحی می شود که از گوشی در برابر تغییر ولتاژهای ناگهانی پیشگیری می کنند. این تغییر ولتاژها ممکن است به خود آداپتور آسیب وارد کنند. آداپتور آسیب دیده سبب دیر شارژ شدن گوشی می شود.

۳. کابل نامناسب

رایج ترین دلیل این موضوع، استفاده از کابل شارژ نامناسب می باشد. این کابل ها معمولا بعد از استفاده طولانی مدت دچار آسیب می شوند که ممکن است بر سرعت انتقال جریان آنها تاثیر داشته باشد. به طور معمول کاربر بعد از مدتی استفاده از یک کابل شارژ به آن عادت کرده و متوجه کاهش سرعت انتقال جریان نمی شود.

  •  آرون گروپس

معمولا کاربران معتقدند تا هنگامی که شارژ توسط کابل به گوشی منتقل شده و روی صفحه گوشی علامت تایید شارژ نمایان می شود به این معناست که کابل سالم می باشد. ولی این اشتباه بوده و فرسودگی کابل می تواند سرعت شارژ آن شدیدا کاهش دهد. در صورتی که با شارژر اصلی گوشی را شارژ نموده ولی مدت آن بسیار طولانی تر از قبل شده، احتمالا مشکل به کابل یو اس بی باز می گردد. به ویژه که اگر در جایی از کابل پارگی ایجاد شده باشد، حتما تغییر مدت زمان محسوسی در شارژ مشاهده می شود.

۴. گوشی قدیمی

شایان ذکر است در گوشی های امروزی، یک چیپ شارژ سریع وجود دارد که سبب می شود که در کمتر از دو ساعت فول شارژ شود. این گوشی ها اصطلاحا شارژ سریع گفته می شوند. در برخی از گوشی های پرچمدار نیز قابلیت توربو شارژ حضور دارد که حتی نسبت به گوشی های شارژ سریع معمولی هم بهتر عمل می کنند.

به این ترتیب می توان گفت یک دلیل دیگر دیر شارژ شدن تلفن همراه شما، قدیمی بودن آن باشد. اگر از تلفن همراهی استفاده می کنید که قدمت زیادی دارد نباید از آن انتظار داشته باشید به سرعت شارژ شود. این گوشی ها چیپ شارژ سریع ندارند و برای فول شارژ شدن به طور طبیعی به ۳ ساعت زمان نیاز دارند.

۵. برنامه های فعال در پس زمینه

برنامه های فعال در پس زمینه گوشی می توانند علاوه بر صفحه نمایش که عمده ترین مصرف کننده انرژی آن، می باشد بر روی مصرف باتری تاثیر زیادی داشته باشند. بعضی از برنامه ها حتی بعد از  بستن در پس زمینه گوشی باز مانده و از باتری تغذیه می کنند. این برنامه ها به شدت سرعت شارژ را کاهش داده زیرا در حین شارژ شدن گوشی، در حال تغذیه از باتری می باشند.

برخی مواقع این برنامه ها با باگ هایی همراه هستند که در منابع سیستم ها اختلال ایجاد نموده و برای حل این مشکل باید این برنامه ها را از تسک منیجر گوشی پاک کرد. با اجرای دوره ای این کار می توان تا حدود زیادی مصرف باتری با بهینه نمود.

۶. باتری فرسوده

فرسوده شدن باتری نیز می توانند یک دلیل برای دیر شارژ شدن تلفن همراه باشد. هنگامی که تلفن همراه خریداری می شود، باتری آن در بهترین حالت ممکن قرار داشته و در زمان استانداردش شارژ می شود و بسته به نوع استفاده یک تا دو روز دوام می آورد. به تدریج باتری فرسوده می شود. به طور معمول همه تجربه داشته اند که باتری در مدت ۲۰ دقیقه فول شارژ شده و یک روز کامل قابل استفاده بود.

اما فرسودگی باتری این موضوع را به دیر شارژ شدن تبدیل می کند. با افزایش عمر باتری و احتمال فرسودگی آن، یک باتری بسیار دیرتر از زمان استاندارد اولیه فول شارژ می شود. در گوشی های قدیمی به راحتی می شد با خرید یک باتری جدید این مشکل را برطرف کرد ولی در گوشی های جدید باید به مراکز تعمیر تلفن همراه رفته تا باتری آن را تعویض نمایند. قابل ذکر است تعویض باتری گوشی های امروزی به مهارت خاصی نیاز دارد.

۷. بسته شدن پورت یو اس بی

 مسدود یا بسته شدن پورت یو اس بی نیز می تواند شارژ گوشی را با کاهش مواجه کند. به تدریج و با گذشت زمان به دلایلی مانند قرار گرفتن گوشی در جیب، کیف یا محیط با پرز و گرد و خاک همراه شده که ممکن است پورت یو اس بی را مسدود نماید. به این ترتیب هنگام  وصل کردن کابل، اتصال به درستی صورت نمی گیرد. برای حل این مشکل می توان از یک چراغ قوه و خلال دندان پلاستیکی کمک گرفت و با احتیاط به تمیز کردن پورت یو اس بی اقدام کرد.

۸. خوردگی یا آسیب دیدگی پورت یو اس بی

در صورتی که پین درون پورت یو اس بی شکسته شده یا به هر دلیلی مسیر شارژ با مشکل مواجه شود، باتری دیر شارژ می شود. خوردگی پورت نیز ممکن است به دلیل عرق یا رطوبت رخ داده و سبب این مشکل باشد. در این حالت جهت بررسی گوشی، مسیر شارژ و آی سی شارژ باید به نمایندگی مجاز تعمیرات گوشی همراه خود مراجعه نمایید.

هر چند ممکن است خوردگی کوچک باشد و آن را نادیده بگیرید ولی به مرور با بیشتر شدن خوردگی، مشکلات بزرگتری ایجاد می شود . خوردگی پورت یو اس بی سبب ایجاد نواری بین دو قسمت فلزی شده و شارژ شدن را با مشکل مواجه می کند. تاکید می شود تمیز کردن این بخش را به تعمیرکار بسپارید. انجام این کار به مهارت در فرایند باز کردن و اسمبل قطعات نیاز دارد.

از دیگر دلایل دیر شارژ شدن گوشی می توان به استفاده از دستگاه در هنگام شارژ شدن، نیاز باتری به شوک و سوختگی پورت یو اس بی در محل کانکشن ها اشاره نمود.

راه حل های رفع مشکل دیر شارژ شدن تلفن همراه

برای رفع این مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

۱. تعویض کابل شارژ

همانطور که پیشتر اشاره شد کابل ها بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و نمی توانند جریان برق لازم را برای گوشی فراهم کنند. برای اطمینان از این که ایراد این مشکل به کابل شارژ مربوط است از یک کابل شارژ دیگر استفاده نمایید و با آن گوشی خود را شارژ کنید. در صورتی که مشکل دیر شارژ شدن تلفن همراه شما برطرف شد، پس می توانید یک کابل شارژ نو خریداری و از آن استفاده کنید.

۲. آداپتور جدید

در صورتی که تعویض کابل شارژر مشکل را حل نکرد احتمالا نیاز است که آداپتور شارژ را تعویض کنید. شارژر های بازار کیفیت و قیمت های مختلفی دارند و انتخاب یک شارژر با کیفیت یک فاکتور مهم در خرید آن محسوب می شود. از این رو اشاره می شود که یک شارژر با کیفیت مناسب دارای ۵ ولت و ۲ آمپر خروجی است. این یک کمیت استاندارد برای شارژ می باشد یعنی حداقل باید این میزان را داشته باشد.

به این مفهوم که باید شارژری تهیه کنید که حداقل ۲ آمپر خروجی داشته باشد. این اطلاعات روی شارژر موجود است. مورد دیگر قابل اشاره این است که ترجیحا شارژری بخرید که کابل آن به آداپتور وصل باشد. شارژرهایی که کابل از آن ها جداست ممکن است بعد از استفاده مداوم، کارایی اولیه خود را از دست داده و ضعیف تر شوند.

البته این موضوع برای شارژرهایی که در جعبه موبایل قرار داده شده اند صدق نمی کند، زیرا با  این که کابل آن ها جداشدنی است ولی باز هم کیفیت خوبی ارائه می دهند.

۳. فعال نمودن حالت هواپیما

حالت هواپیما تمام اتصالات بی سیم گوشی را به صورت کامل قطع نموده که شامل اینترنت سیم کارت و وای فای می باشد. هنگامی که حالت هواپیما را فعال نمایید، روند شارژ شدن گوشی بهبود یافته و مدت شارژ شدن گوشی کاهش پیدا می کند. البته فعال کردن حالت هواپیما، مانع استفاده از امکاناتی که با خط تلفن و اینترنت دارید،(مانند زنگ زدن، دریافت پیامک، نوتیفیکیشن های شبکه های اجتماعی، اعلان ها و دیگر مواردی که بدون نت عمل نمی کنند) می شود.

به این ترتیب مواقعی که از گوشی استفاده زیادی ندارید یا شدیدا به شارژ شدن سریع گوشی نیاز دارید و ترجیح می دهید وای فای و خدمات سیمکارت را غیرفعال کنید از این روش استفاده کنید.

۴. عدم استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن

هنگامی که همزمان گوشی در حال شارژ بوده و از آن استفاده می کنید، یقینا زمان شارژ شدن تلفن همراه افزایش پیدا می کند. در ضمن این کار سبب داغ شدن موبایل هم می شود. پیش از شارژ کردن گوشی برای بالا بردن سرعت شارژ باتری همه برنامه های در حال اجرا را بسته و جی پی اس، بلوتوث و وای فای را خاموش کنید.

۵. تعویض باتری

اگر مدت زیادی از خرید گوشی شما می گذرد و با مشکل دیر شارژ شدن آن روبرو شده اید، شاید باتری موبایل در حال تجربه مرگ تدریجی است. به این ترتیب باید آن را تعویض کنید. در صورتی که باتری اصل را در بازار بیابید که بهترین راه را انتخاب نموده اید ولی اگر شرکت سازنده، عرضه باتری گوشی مدنظر را متوقف نموده سعی کنید از میان باتری های موجود در بازار، بهترین کیفیت را برگزینید.

۶. بروز رسانی سیستم عامل

قابل ذکر است هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس هر چند مدت یک بار بروز رسانی های جدیدی را منتشر می سازند. در صورتی که برای گوشی شما این بروز رسانی ها ارائه شده باشد، بهتر است آن را نصب نمایید. زیرا سیستم عامل بروزتر، امکانات بیشتری برای صرفه جویی در مصرف باتری داشته و این امر می تواند مشکل دیر شارژ شدن تلفن همراه را تا حدودی رفع نماید.

البته در مواردی خاص، ممکن است بروزرسانی گوشی سبب خالی شدن سریع باتری یا شارژ شدن آهسته آن گردد. در این صورت باید گوشی را به سیستم عامل قبلی بازگرداند که کار راحتی نبوده و یادگیری نیاز دارد. یک راه دیگر این است که منتظر مانده تا شرکت سازنده گوشی، بروزرسانی جدیدی ارائه کند که در آن این مشکل حل شده باشد.

ناگفته نماند در بعضی مواقع مشکلات سخت افزاری هم می توانند بر فرایند شارژ شدن آهسته گوشی تاثیر بگذارند. مانند شل شدن سوکت شارژ یا کج شدن پین آن. که در این صورت با مراجعه به مراکز مجاز تعمیر موبایل می توانید این مشکل را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی دلایل دیر شارژ شدن گوشی همراه پرداخته شد. همانطور که ملاحظه کردید دلایل متعددی سبب این اتفاق هستند که در موارد سخت افزاری و نرم افزاری نیاز است به تعمیرات موبایل مراجعه شود. امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید و در صورت تمایل برای آشنایی دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی، روشن نشدن موبایل و طریقه شارژ باتری موبایل برای اولین بار روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *