دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و جلوگیری از تاثیر منفی آن

  • مریم صبوری
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

زمانی که درباره تاثیر آلودگی هوا بر پوست صحبت می کنیم یکسری روش هایی مثل استفاده از مرطوب کننده ها و تونر و پاکسازی و هیدراته و اسکراب ها هستند که باید انجام داد و در محل هایی که ضرر دارد قرار نگرفت و رعایت کرد.

آلودگی های هوا و آلاینده ها برروی پوست تاثیر منفی و بدی برجا می گذارند که مثل تابش نور فرابنفش خورشید و یا دود سیگار باید از آن محافظت کرد. اقداماتی در جهت مراقبت از پوست در زمانی که آلودگی هوا بر پوست دارد استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدان دار و ضدآفتاب و ویتامین C و E در برابر آن اقدامات اثر آلودگی هوا را کاهش می دهد. در لایه بیرونی پوست ماده ای به نام اپیدرم قرار دارد که نقش محافظتی در برابر آلاینده های هوایی است. عمده ترین آلاینده هوایی برروی پوست اثرات منفی می گذارد. با تاثیر منفی در آلاینده های هوایی که در مجاورت نور فرابنفش خورشیدی با تقویت و تشدید اثر خود را می گذارند.

آلاینده ها چ تاثیری در سلامت دارند؟

بررسی تاثیر آلودگی هوا بر پوست

آلودگی های هوایی در DNA و پروتئین و لیپید های پوست تاثیر می گذارد همچنین از راه فرآیند استرس اکسیداتیو اثر خودش را می گذارد. این استرس از واکنش های مخربی در بدن است که آسیب می رساند. هنگامی که نوعی سرطان در بدن دخالت می کند استرس اکسیداتیو در پیری پوست دچار شرایط التهابی آلرژیک مثل آتوپیک درماتیت و آکنه و سرطان پوست می شود. همچنین اثر دود سیگار برروی پوست که دارای صدها ترکیب شیمیایی از مدل های واکنش پذیر اکسیژن و نیتروژن است. موجب از بین رفتن آب در لایه های پوستی می شود که بر فیبرهای الاستیک و کلاژن اثر منفی می گذارد.

پوست با اثرات سیگار به پیری زودرس دچار می شود که چروک هایی عمیق بر پوست می گذارد. کسانی که سیگار می کشند دچار خطوط در اطراف چشم ها و لب ها و فک هستند. همینطور اثرات تابش فرابنفش خورشیدی با تاثیر منفی که روی پوست دارد موجب از بین رفتن کلاژن ها می شود. مقدار تاثیر فرابنفش به موج او بستگی دارد. که در نوع A سبب پیری پوست و رنگدانه های نامنظم و چروک خشن می شود که در تابش نوع B به حالت آفتاب سوختگی می رسد. یکی از نگرانی های جهانی که با زیاد شدن سرطان پوست بستگی دارد و به بالارفتن نرخ ابتلا به ملانوما دخالت دارد.

نقش و تاثیر آلودگی هوا بر پوست

کنترل اثرات آلودگی بر مراقبت از پوست

هنگام کاهش تاثیر آلاینده هوایی یکسری اقدامات شخصی مثل استفاده از ضدآفتاب مناسب و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و استفاده نکردن سیگار که با استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان مثل ضد آفتاب، ویتامین E و C دار که با استفاده از فیلتر و تهویه هوایی مناسب می تواند اثر ببخشد. شخصی که به خاطر شغل و کار خود در معرض این آلودگی ها قرار دارند باید از ماسک استفاده نمایند. همچنین با کمتر قرار گرفتن در فضاهای باز آلوده و خارج نشدن از منزل این خطر را کاهش دهید. اگر در شهر های آلوده زندگی می کنید باید از آسیب های تاثیر آلودگی هوا بر پوست جلوگیری نمایید که با رعایت و مراقبت کردن از پوست خود موجب بالارفتن مقاوت آن شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

  • آنتی اکسیدان

بعد از انجام یکسری از واکنش ها بدن از خود رادیکال های آزادی تولید می کند که مثل سم زدایی کبد می باشد در همین حال خون با مقابله کردن به ویروس و باکتری و رادیکال آزاد می تواند مولکول های دارای اکسیژن را آزادانه در بدن حرکت دهد که در نتیجه موجب ایجاد آسیب استرس اکسیداتیو خواهد شد. یونی یا همان رادیکال های آزاد که از نظر فرمولی الکترون های جفت شده ای هستند برای این که بتوانند الکترون خود را کامل کنند از پیرامون سلول خود از سلول بدن انسان استفاده می کنند.

با تجمع رادیکال های آزاد موجب ایجاد آسیب جدی به بدن مانند افتادگی پوست و پیری زودرس و ایجاد چروک در پوست می شود. که آنتی اکسیدان ها تنها راه مقابله با اثرات منفی رادیکال های آزاد هستند که این مواد موجب تعادل در رادیکال آزاد بدن شده و حاوی کوکیوتن و ویتامین A و E و C می باشد.

آلودگی ها و اثر بد در پوست

  • پاکسازی با ماسک

برای رفع آلودگی از پوست صورت که عمقی در آن نفوذ کرده می توان از ماسک های پاکسازی کننده مثل ماسک زغال فعال استفاده کرد. ماسک به شکلی که به صورت ورقه ای و ژله ای و خاک رس وجود دارد و درون مافذ باز پوست نفوذ می کند. ترکیبات مفید که موجب از بین رفتن باکتری مولد جوش شده آلودگی ها را خارج می کند. که برای نتیجه گیری بهتر هر ۳ روز یکبار از این ماسک های پاکسازی پوست صورت می توانید استفاده کنید.

نقش و تاثیر آلودگی هوا بر پوست

  • تونر و پد آرایش پاک کن

ابتدا صورت خود را با یک پد آرایش پاک کن تمیز کرده تا آلودگی هایش رفع شود. بعد با یک شوینده مناسب صورت خود را می شویید. از طریق وسیله میسالر واتر که پد آرایشی است آلودگی ها را از پوست برمی دارید. در نهایت برای پاک کنندگی عمیق که آلودگی ها را کاملا رفع می کند و به صورت مکمل پاک کننده می باشد از یک تونر استفاده می کنید. چون وظیفه اصلی تونر ها رساندن آب به لایه های زیرین پوست است به هیچ وجه صورت کثیف خود را اگر آلودگی زیادی برروی پوست دارد تونر نزنید چون به عمق پوست رفته و می ماند. سعی کنید بعد از پاک کردن صورت با دستمال مرطوب و شستن از تونر استفاده نمایید. تونر را با یک پد آرایشی به صورت خود قبل خواب بزنید.

آلاینده ها و از بین رفتن سلامتی

  • آبرسانی پوست

یکی دیگر از روش های موثر برای از بین رفتن تاثیر آلودگی هوا بر پوست آبرسانی می باشد. به نحوی که به کمک یک لایه محافظ از پوست را برای ورود آلودگی پوشش دهیم. وقتی پوست کم آب نباشد منافذ پوست خیلی کوچک تر هستند و ذرات معلق در هوا نمی توانند وارد پوست شوند. یکسری آلودگی ها موجب التهاب، تورم، خشکی، اگزما و کهیر خواهد شد. که برای رفع این موضوعات باید از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کرد.

  • براش تمیز کننده

استفاده از برس های تمیز و پاک کننده صورت خیلی بیشتر از پاک کردن صورت با نوک انگشتان می توان موجب پاکسازی و لایه برداری پوست شوند که پس از استفاده از آن را فراموش نکنید. همچنین با آب کافی نوشیدن و هیدراته کردن از ایجاد آلاینده برروی پوست صورت اجتناب کنید.

بررسی تاثیر آلودگی هوا بر پوست

  • دستگاه تصفیه هوا

 شما آنطور که فکر می کنید آلودگی هوا فقط مختص فضای بیرون نمی باشد بلکه در هوای خانه هم تاثیرات منفی دارد. وجود دود سیگار و بقیه آلودگی ها منجر به خارش و پیری و خشکی پوست می شود. که با استفاده از دستگاه تصفیه هوا می توان کمک زیادی کرد تا آلاینده ها کمتر شوند و پوست سالم بماند. دستگاه تصفیه هوا از فرآیند سه مرحله ای برای رفع مختلف آلاینده های داخلی استفاده می شود که بعد آسیب وارد شده را پوست را کمتر می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *