دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل ریزش مو در دوران شیردهی و روش های جلوگیری از آن

  • زهرا خانزاده
  • ۲ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از معضلات اغلب خانم ها در دوران شیردهی، ریزش مو می باشد. از این رو در این مقاله به بررسی دلایل و راهکار های مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی خواهیم پرداخت که از شما نیز دعوت می نماییم این راهکارها را مطالعه نمایید.

خانم های باردار بعد از فارغ شدن و در دوران شیردهی به مرور شاهد ریزش موهای سر خود می باشند که این امر یک پدیده شایع می باشد و معمولا به مدت چند ماه تا یک سال این روند ادامه دارد، البته در صورت ریزش موی شدید حتما باید موضوع را با پزشک متخصص در میان گذاشت، تا علت آن بررسی شود و درمانی مناسب برای آن تجویز گردد. در ادامه دلیل ریزش موها در دوران شیردهی و روش های جلوگیری از آن ارائه گردیده است.

ریزش موی سر در مادران شیرده

ریزش مو در دوران شیردهی

اغلب ریزش مو در دوران شیردهی و بعد از گذشت ۲ یا ۴ ماه از تولد بچه، برای خانم ها اتفاق می افتد. البته باید توجه داشت که ریزش مو در بارداری نیز رخ می دهد که دلایل خاص خود را دارد. در حالت طبیعی ریزش موی سر انسان به این شکل است که تقریبا ۹۰% موها در حال رشد کردن می باشند و تنها ۱۰% موها در حال استراحت قرار دارند، که در فاصله ۱ تا ۴ ماه این ۱۰% می ریزند و دوباره در سیکل رشد مو قرار می گیرند. و به جای آن ها بخش دیگری از موها در حالت استراحت قرار می گیرند. که  افراد در حالت عادی متوجه این تغییرات و میزان ریزش موی سرشان نخواهند شد. اما زمانی ریزش مو قابل توجه خواهد شد که میزان ریزش موهای سر در حال استراحت و رشد تغییر پیدا کند.

ارتباط ریزش موی مادران با دوران شیردهی به فرزند خود

معمولا مقدار هورمون ها در زنان پس از زایمان به میزان قابل توجه ای کاهش می یابد که سبب ریزش میزان زیادی از موهای در حال استراحت می شود. این روند ممکن است حدود یک سال ادامه داشته باشد و به حدی برسد که حجم موی سر به مقدار زیادی کاهش داشته باشد.  که در اکثر موارد پس از گذشت این زمان ریزش موها به حالت طبیعی برمی گردد و به مرور حجم موها نیز افزایش پیدا می کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که ریزش مو در دوران شیر دهی یک باور غلط در بین مردم می باشد. چرا که مشاهده شده میزان ریزش مو در مادرانی که نوزادشان از شیر آن ها تغذیه نمی کند و حتی خانم های که سقط جنین داشته اند با ریزش مو در مادرانی که به فرزندشان شیر می دهد در یک اندازه بوده است. بنابراین به مادران توصیه می شود به خاطر این باور نادرست فرزندشان را از شیر خود محروم نسازند چرا که شیر مادر نقش تاثیر گذاری بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی کودک دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ریزش مو در دوران شیردهی

چند نکته در مورد جلوگیری ریزش مو در دوران پس از زایمان

یکی از دلایلی که می تواند سبب افزایش ریزش مو در دوران پس از زایمان باشد، استفاده از رژیم های لاغری غلط است که خانم ها به دلیل این که اضافه وزن بعد بارداری را سریع تر کاهش دهند از آن استفاده می کنند. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی سالم هم در درمان طبیعی ریزش مو  و هم در کاهش وزن پس از بارداری می تواند نقش موثری داشته باشد.

ریزش موی سر در زنان پس از زایمان

گاهی دلیل ریزش مو به خاطر بیماری های نظیر تیروئید، کمبود ویتامین، کم خونی و سایر موارد دیگر  می باشد، از این رو اگر میزان ریزش مو در در دوران شیر دهی و پس از زایمان شدید بود و یا این که ریزش مو بیشتر از یک سال شد، حتما به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

بدون اطلاع محلول ها و شامپوهای گیاهی جهت درمان ریزش موی سر مورد استفاده قرار نگیرد. همچنین درمان ریزش موی سر در دوران شیر دهی با مقدار و نحوه کوتاهی و شست و شوی موی سر ارتباط چندانی ندارد.

ریزش موی سر در دوران شیردهی

در این مقاله دلایل ریزش مو در دوران شیردهی و راه های مقابله با آن ارائه شد که امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشد و برای شما عزیزان مفید بوده باشد. حال برای آشنایی با دیگر مسائل و مشکلات مربوط به مادر و کودک و همچنین ملاحظه راهکارهای مفید برای حل اینگونه مشکلات به بخش کودک و والدین مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *