دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین علل ریزش مو و راه های جلوگیری از آن

  • مهلا بستگان
  • ۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

موهای هر فرد تاثیر به سزایی در زیبایی چهره وی دارد و ریزش مو به هر علتی که باشد باعث نگرانی در خانم ها و آقایان می شود. ریزش مو به دلایل مختلف رخ می دهد و راه های درمان متفاوتی دارد که ما در این مقاله با مضمون علل ریزش مو به بررسی آن پرداخته ایم.

مو در هر چهره ای بر روی زیبایی فرد تاثیر گذار است و ریزش مو پدیده ای است که تمام افراد آن را در سنین مختلف به دلایل متفاوت تجربه می کنند. و گاهی با بررسی علل ریزش مو می توان آن را در ابتدا درمان کرد و گاهی نیز با نا آگاهی این اتفاق بسیار دیر به وقوع می پیوندد که راه جبران گزافی دارد.

علل ریزش مو را بهتر بشناسید:

اینکه هر فرد در طول روز ۵۰ تا ۱۰۰ عدد از تار موهای خود را از دست می دهد، کاملا عادی است. اما هر گاه ریزش مو از این مقدار در روز بیشتر بشود باید به دنبال چاره بود.

  • بیماری پوسته سر: این بیماری اغلب بعد از بارداری، عمل های جراحی مهم و سخت، کاهش وزن های شدید و استرس به وجود می آید. اینکه در این بیماری شما موهای خود را دسته دسته از دست می دهید می تواند به علت مصرف داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و ضد التهاب باشند. در این بیماری موها پیش از رویش از پوسته سر زودتر از حالت نرمال به فاز استراحت می روند. در خانم ها از شش هفته تا سه ماه بعد از گذراندن یک دوره استرس زا این اتفاق رخ می دهد. اگر به خاطر عمل جراحی به این مشکل دچار شده اید، باید اجازه دهید تا دوره آن کامل شود و بگذرد اما اگر با مصرف داروها بیش از پیش ریزش مو داشتید حتما با پزشک مشورت کنید و از استرس و اضطراب های خود بکاهید.

هر آنچه لازم است از علل ریزش مو تا درمان بدانید

  • وراثت: ریزش مو در بعضی افراد ارثی است که به خاطر به ارث بردن این ژن از پدر و مادر خود می باشد. وقتی علل ریزش مو وراثت باشد از اوایل ۲۰ سالگی این اتفاق آغاز می شود و در عده ای فقط یک بخش از موهای سرشان می ریزد و در عده ای این مقوله در نقاط مختلفی از سر رخ می دهد. در خانمها با مصرف ماینوکسیدیل می توان تا حدودی جلوی این واقعه را گرفت البته مد نظر داشته باشید که مصرف این دارو در بارداری و شیردهی ممنوع است و کلا بانوان باید به خاطر عوارض آن این دارو را با احتیاط مصرف کنند. در آقایان هم می توان از داروهای خوراکی و فاینستراد کمک گرفت.

دلایل ریزش مو و راه های درمان آن

  • کم کاری غده تیروئید: اشخاص زیادی از بیماری های تیروئید رنج می برند و به هنگامی که بدن هورمن تیروئید کم ترشح می کند را کم کاری تیروئید گویند. و اگر هورمن تیروئید بیش از اندازه تولید شود به پرکاری غده تیروئید معروف است. تیروئید در بدن مسئول همه چیز از مصرف اکسیژن گرفته تا رشد مو باشد. پس هنگامی که این غده دزست کار نکند شما شاهد تغییراتی از جمله ریزش مو در بدن خود می شوید و برای درمان آن باید نزد پزشک بروید تا داروی مناسب برایتان تجویز کند.

علت ریزش مو

  • زخم پوستی: لوپوس یا زخم پوستی یک نوع بیماری است که خود بدن به بافت های سالم بدن آسیب می رساند، که معمولا با زخم های دهانی، سردرد، خستگی مفرط و تورم مفاصل، ایجاد لکه پروانه ای شکل روی بینی، حساسیت به نور خورشید، تب، ورم، پف اطراف چشم، درد سینه و کم خونی همراه است که سبب ریزش مو می شود و شخص موهای خود را از دست می دهد. اگر به هر کدام از این علائم مبتلا شدید به پزشک مراجعه کنید تا برایتان داروی مناسب تجویز کند.

آیا ریزش موی سر نشانه بیماری است؟

  •  آرون گروپس
  • کم خونی: این پدیده نیز که در خانم ها به خاطر پریودی های شدید و عدم مصرف غذاهای آهن دار رخ می دهد هم علاوه بر دیگر نشانه هایی که دارد موجب ریزش مو در زنان می شود. مصرف غذاهای آهن دار و مکمل هایی که در آن ها آهن دارد به علاوه قرص آهن می تواند در این زمینه مفید واقع شود.

علل ریزش مو را بشناسید

  • کیست تخمدان: این عارضه که در خانم ها می تواند از ۱۱ سالگی آغاز شود و در آینده منجر به ناباروری شخص گردد هم از علل ریزش مو سر می باشد که برای درمان باید حتما نزد پزشک رفت و بنا به تشخیص و دستور پزشک از داروهایی که او تجویز می کند، استفاده کرد.
  • مشکلات پوستی: چربی های نا به هنجار پوست، شوره سر، قارچ های پوستی، و دیگر موارد که به علت عدم رعایت بهداشت پوست سر رخ می دهند هم می تواند از دلایل و علل ریزش مو های سر شما باشد. که اولین گام در درمان رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از شامپو و لوسیون هایی است که پزشک تجویز می کند، می باشد.

درمان ریزش موی سر

  • تاسی سر: این عارضه یک نوع بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به پیاز مو آسیب می رساند و در تمام دنیا افرادی زیادی از هر دو جنس زن و مرد را به خود درگیر کرده است و علت آن هم هنوز ناشناخته است اما می گویند این بیماری رابطه نزدیکی با استرس و نگرانی دارد. در راه درمان این بیماری ابتدا باید استرس را از خود دور کنید و از داروهایی همچون کورتیکواستروئیدها که پزشک تجویز می کند، استفاده نمایید.

نکاتی که لازم است در مورد علت ریزش مو بدانید

  • رسیدگی های بیش از اندازه به مو: اینکه بیش از اندازه موهای خود را رنگ کنید و سشوار بکشید، مدام آنها را شامپو بزنید و بشویید، پیوسته به موهای خود حالت بدهید و آنها را کراتینه کنید هم باعث ریزش مو می شود. پس برای درمان و محافظت از موهای خود حدالامکان از سشوار و اتو کشیدن و بیش از اندازه رنگ کردن موهای بپرهیزید.

چرا موهای ریزش می کنند؟

برخی دلایل دیگر ریزش موهای سر

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ دلایل متعددی برای ریزش موها وجود دارد و اگرچه این مشکل دغدغه بسیاری از افراد است اما موضوعی نیست که خیلی نگران کننده باشد و نتوان آن را برطرف کرد، بلکه با رعایت برخی نکات و اصول در این زمینه و نیز تغییر رژیم غذایی خود می توان از مشکل ریزش موها جلوگیری کرد، در زیر با برخی دیگر از علل ریزش مو آشنا می شوید :

کمبود ویتامین B : همشه دلیل ریزش مو پیچیده و عجیب نمی باشد، بلکه گاهی نرسیدن ویتامین B به بدن به میزان کافی می تواند منجر به بروز این مشکل شود. ویتامین B از ترکیبات محلول در آب است که دارای انواع مختلفی می باشد.

این ویتامین در مواد غذایی حاوی پروتئین همچون گوشت قرمز، تخم مرغ و سویا نیز موجود است، از این رو در صورت مصرف روزانه هر یک از این غذاها، احتمال کمبود این ویتامین کم می باشد. کمبود ویتامین B12 در بدن می تواند منجر به بروز اختلالاتی در عملکرد بدن شده و با بی اشتهایی عصبی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی همراه شود.

علت ریزش مو

ویتامین B12 در تولید DNA و گلبول های قرمز خون کمک خواهد کرد، همچنین از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کرده و رشد موها و عملکرد عصبی سالم را ترغیب می کند، بنابراین کمبود این ویتامین را می توان دلیل اصلی ریزش مو دانست.

تغییرات هورمونی : سطح هورمون های بدن خانوم ها به دلایل مختلفی تغییر می کند و همانطور که تغییرات هورمونی در بارداری می توانند موجب ریزش موها شوند، مصرف قرص های ضد بارداری نیز موجب تلوژن افلوویوم شده و اگر سابقه خانوادگی داشته باشید، احتمال ریزش مو در شما نیز زیاد خواهد بود، تغییرات هورمونی در یائسگی نیز می توانند منجر به بروز این مشکل شوند.

ضمن اینکه تغییرات هورمون گیرنده های آندروژن (هورمون مردانه) که در پوست سر فعال می باشند، موجب کوچک شدن فولیکول های مو شده و در نتیجه موهای بیشتری از دست می دهید.

کم شدن آب بدن : آب نقش حیاتی در بدن دارد، در نتیجه کمبود آن در بدن موجب اختلال در خون رسانی می شود، همچنین درسلامت پوست، موها و غیره نیز تاثیر گذار است، حال یکی از دلایل ریزش مو می تواند کمبود آب بدن باشد.

دلایل ریزش مو

مصرف زیاد ویتامین A، کاهش وزن شدید، بیماری لوپوس، تاثیرات مستقیم شیمی درمانی، مصرف برخی دارو ها، آرایش نادرست موها، اختلال تریکوتیلومانیا، بالا رفتن سن، مصرف زیاد از حد استروئیدهای آنابولیک، مصرف الکل و دخانیات، استرس و افسردگی از دلایل دیگر ریزش مو می باشند.

از ریزش بیش از اندازه موهای خود غافل نشوید و حتما به دنبال علل ریزش مو سر خود باشید و از یک دکتر پوست و مو مشورت بگیرید. در کنار این موارد شما می توانید از ماسک برای ریزش مو که برای تقویت ساقه و پیاز و ریشه مو موثر هستند استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *