دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان گرفتگی بینی نوزاد در منزل و نکاتی که باید بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

مراقبت از نوزادان همیشه با وسواس همراه بوده است. زیرا نوزادان علاوه بر جثه کوچک توانایی صحبت کردن و گفتن ناراحتی های جسمی شان را ندارند. به همین دلیل والدین باید توجه زیادی به سلامت نوزادان داشته باشند. یکی از مواردی که ممکن است نوزادان زیادی را درگیر کند، گرفتگی بینی است که باعث اختلال در تنفس نیز می شود. در این مقاله به چندین روش موثر برای درمان گرفتگی بینی نوزاد می پردازیم.

سیستم دفاعی بدن در نوزادان کامل نیست به همین دلیل والدین با بیماری هایی همچون سرما خوردگی نوازدان رو به رو می شوند که همراه با علایمی مانند گرفتگی بینی و گوش درد در کودکان همراه است. با این حال ممکن است گرفتگی بینی در نوزادان دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه به این دلایل و روش های درمان گرفتگی بینی نوزادان می پردازیم.

درمان گرفتگی بینی نوزاد

درمان گرفتگی بینی نوزاد

نخستین اقدام برای درمان گرفتگی بینی نوزاد فهمیدن علت آن است. گاهی مشکلات مربوط به تغذیه ممکن است سبب گرفتگی بینی نوزادان شود. گاهی نیز عفونتهای ویروسی و باکتریایی باعث گرفتگی بینی و مشکلات ناشی از آن می شود. یک راه آسان برای تشخیص دلیل گرفتگی بینی توجه به رنگ ترشحات بینی کودک است. در صورتی که ترشحات آبکی و شفاف باشند نشان دهنده وجود عفونت ویروسی است.
کودکان نیز ممکن است دچار حساسیت شوند. تشخیص این علت بهتر است که زیر نظر پزشک باشد. بهتر است که تخلیه بینی نوزاد به آرامی انجام شود و فقط مخاط را از آن خارج کرد.

نحوه درمان

برای بهبود گرفتگی بینی نوزاد باید از قطره بینی یا اسپری سالین استفاده شود. این داروها معمولا بدون نسخه به فروش می رسند. قطره بینی باعث نرم شدن مخاط داخل بینی نوزاد شده و در نتیجه خروج آن را تسهیل می کند. بهترین زمان برای استفاده از این دارو قبل از خواب و قبل از غذا دادن به نوزاد است. در واقع باید قبل از خواب و غذا مخاط را از بینی نوزاد خارج کنید تا بهتر بتواند نفس بکشد.

یکی از بهترین روش های از بین بردن گرفتگی بینی نوزاد استفاده از محلول سدیم کلراید است. از این محلول چندین قطره داخل بینی ریخته و بعد از چند دقیقه ترشحات بینی را خارج کنید.

درمان گرفتگی بینی نوزاد با قطره

آب نمک

در صورتی که محلول کلرید سدیم در دسترس نباشد می توان با استفاده از آب نمک به درمان گرفتگی بینی نوزاد کمک کرد. برای اینکار کافیست که مقدار یک قاشق چایخوری نمک را به مقداری آب جوشیده سرد افزوده و کامل حل کنید. سپس داخل هر سوراخ بینی چند قطره بریزید تا ترشحات بینی نرم شده و مخاط راحتتر خارج گردد.

  •  آرون گروپس

استفاده از بخار

استفاده از بخور نیز می تواند به خارج شدن مخاط از بینی نوزاد کمک کند. بخور سرد را باید در اطراف محل خواب کودک قرار دهید تا در زمان خواب از رطوبت آن استفاده کند. ممکن است دستگاه بخور باعث رشد کپک و باکتری شود که در این حالت توصیه می شود که هر روز آب آن را عوض کنید. همچنین از آب داغ نباید برای بخور استفاده کرد چون باعث آسیب به دستگاه تنفسی نوزاد و سوختگی می شود. می توانید به جای استفاده از دستگاه بخور نوزاد را به حمام برده تا در معرض بخار حمام مخاط بینی نوزاد نرم شده و خارج گردد.

گل بنفشه

یکی از راههای بهبود گرفتگی بینی نوزاد استفاده از جوشانده یا عصاره گل بنفشه است. می توانید مقداری جوشانده گل بنفشه را در اتاق نوزاد قرار دهید تا بخار حاصل از آن بتواند باعث نرم شدن مخاط و خروج آن شود. همچنین می توانید به جای استفاده از بخار مقدار ۲ قطره از جوشانده گل بنفشه را در بینی نوزاد بریزید.

طریقه استفاده از آب نمک

تنظیم دمای محیط

دمای محیط می تواند در خشک شدن ترشحات داخل بینی و گرفتگی آن موثر باشد. دمای اتاق نوزاد باید در حدود ۲۲ درجه سانتی گراد باشد می توانید با قرار دادن یک قابلمه پر از آب روی بخاری دما و رطوبت را تنظیم کنید.

درمان گرفتگی بینی نوزاد با بخار

یکی از باورهای غلط در گذشته ریختن شیر در حفره های بینی نوزاد برای خروج مخاط بوده است. این کار باعث پرورش میکروبها در مجاری تنفسی نوزاد شده  باعث بروز مشکلات بیشتری می شود. از طرفی ریختن شیر در بینی نوزاد کمکی به درمان گرفتگی نمی کند بلکه باعث تشکیل لایه ایی مجزا شده و باعث سختتر شدن تنفس نوزاد نیز می شود.

برداشتن خلط و مخاط سفت بینی

در صورتی که متوجه شدید بینی نوزاد چسبناک و پوسته پوسته به نظر می رسد، می توانید با تمیز کردن آن با پنبه و آب گرم از گرفتگی بینی اش جلوگیری نمایید.

درمان خانگی گرفتگی بینی کودک

استفاده از دستگاه بخور در کنار تخت

با قرار دادن یک دستگاه بخور در اتاق خواب فرزندتان  و در کنار تختخواب، خلط درون بینی نوزاد مرطوب خواهد شد و می توان راحت تر بینی وی را تخلیه کرد.

حمام بخار آب

همچنین می توانید حمام را پر از بخار آب کنید و با حمام کردن کودک در آنجا، وی از خشکی بینی رهایی می یابد، در نتیجه بهتر و راحت تر می خوابد، برای این منظور بعد از اینکه حمام را پر از بخار آب کردید، در حدود ۲۰ دقیقه نوزادتان را روی زانوی خود بنشانید و یا اینکه ۲۰ دقیقه در آنجا بمانید، زیرا رطوبت موجب بهبود هر نوع انسداد خشک در بینی شده و در نتیجه تخلیه آن راحت تر صورت می گیرد.

رفع گرفتگی بینی نوزاد

چای بابونه

راهکار استفاده از چای بابونه برای رفع گرفتگی بینی برای کودکان بزرگتر مناسب است و در صورتی که کودک شما زیر یک سال دارد هیچگاه عسل به آن اضافه نکنید، زیرا این ماده حاوی هاگ بتولیسم بوده و فقط معده افراد بزرگسال و بالغ می تواند آن را نابود کند.

نکات

اگر نوزاد دچار بیماری سرما خوردگی شده است باید در طی روز ۴ الی ۵ بار اقدام به شستشو بینی کنید. همچنین دادن مایعات و سوپ به کودکان می تواند تا حد زیادی در درمان این مشکل کمک کند.

برای ریختن قطره داخل بینی نوزاد ابتدا او را به پشت بخوابانید و یک حوله تمیز را زیر شانه های نوزاد بگذارید. سر باید با فاصله بالاتری قرار بگیرد. سپس در هر سوراخ بینی سه قطره بریزید. سپس کودک را به شکم خوابانده و با یک دستمال تمیز و نرم بینی نوزاد را تمییز کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *