دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان گیاهی کم کاری تیروئید با این ۱۱ روش عالی

  • بهاره سلطانی
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

غده تیروئید غده مهمی در بدن است که بخش زیادی از متابولیسم بدن را بر عهده دارد. در بعضی افراد عواملی مانند کمبود ید بدن, ضعف سیستم ایمنی و مصرف داروهای اعصاب و روان ممکن است باعث اختلال در کارکرد این غده شود. در این مطلب به درمان گیاهی کم کاری تیروئید می پردازیم.

کم کاری تیروئید با علائمی مانند حساسیتهای پوستی, تغییر صدا, حساسیت به سرما, افزایش وزن در مدت کم, افسردگی, تورم صورت, شکننده شدن ناخن ها و مو ها همراه است. این بیماری معمولا به صورت دوره ای بروز می کند و معمولا با داروهای شیمیایی اثرات آن تا حدودی رفع می شود. علاوه بر این داروها می توانید از درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی نیز بهره ببرید، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از کم کاری تیروئید رنج می برید و به دنبال راهکارهایی جهت درمان گیاهی کم کاری تیروئید هستید می توانید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خستگی و افسردگی

درمان گیاهی کم کاری تیروئید

همانطور که گفته شد اختلال کار تیروئید با روش های طبیعی انجام می پذیرد. با توجه به وجود ید و منگنز در آن باعث تقویت عملکرد این غده می شود، در ادامه شما را با چند تا از راهکارهای طبیعی  و مفید جهت درمان کم کاری تیروئید آشنا خواهیم کرد.

مصرف سبزیجات :

همچنین خوردن سبزیجاتی که حاوی ویتامین های B و E هستند نیز توصیه می شود از جمله کلم, سویا, آجیل خصوصا بادام زمینی و شلغم برای درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر است. ویتامین A موجود در اسفناج, هویج و تخم مرغ باعث تقویت عملکرد تیروئید می شود.

 درمان گیاهی کم کاری تیروئید

روغن نارگیل :

روغن نارگیل باعث افزایش انرژی بدن و سوخت و ساز آن می شود. همچنین بعد از خوردن روغن نارگیل دمای بدن بالا می رود که درمانی موثر برای کم کاری تیروئید محسوب می شود.

نعنا :

نعنا باعث تحریک دستگاه گردش خون و تحریک ترشح هورمونهای بدن می شود که سوخت و ساز بیشتر بدن را به همراه دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سرکه سیب :

سرکه سیب برای کاهش وزن بسیار موثر است در نتیجه برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود تا افزایش وزن ناشی از آن را جبران کند. همچنین برای درمان بیماری هایی مانند کلسترول بالا, فشار خون و دیابت موثر است. می توانید مقدار دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را به لیوانی آب ولرم اضافه کرده و روزی یک مرتبه آن را میل کنید.

سرکه سیب

روغن اسطوخودوس :

از روغن اسطوخودوس می توانید برای کم شدن علائم کم کاری تیروئید استفاده کنید. مواردی مانند اختلال خواب, افسردگی, اضطراب و استرس با روغن اسطوخودوس درمان می یابد. کافیست مقداری از این روغن را به شامپویتان اضافه کرده و یا روی بالشتتان آغشته کنید.

 جینسینگ سیبری :

از دیگر روش های درمان کم کاری تیروئید استفاده از گیاه جینسینگ است که باعث متعادل کردن سطح هورمون ها در بدن و بهبود عملکرد غدد فوق کلیه و غده تیوس می شود، بنابراین، روزی دو بار پیش از صبحانه و قبل از ناهار صد تا دویست میلی گرم از عصاره این گیاه را مصرف کنید.

روش های درمان گیاهی کم کاری تیروئید

گزنه :

به منظور رفع کم کاری تیروئید می توانید از گیاه گزنه کمک بگیرید زیرا، این گیاه سرشار از ید است بنابراین، روزی دو تا سه بار چای گزنه بنوشید و یا می توانید از روغن این گیاه جهت ماساژ ناحیه گردن استفاده نمایید.

تخم کتان :

بذر کتان دارای مقادیر فراوانی اسید های چرب امگا ۳ است به همین دلیل به عنوان یک روش عالی و موثر جهت درمان کم کاری تیروئید محسوب می شود و سبب افزایش تولید هورمون های تیروئید خواهد شد.

درمان خانگی کم کاری تیروئید

زنجبیل :

وجودی مقادیر زیادی منیزیم، پتاسیم، روی و خاصیت ضد التهابی زنجبیل آن را به یک راهکار موثر جهت افزایش هورمون تیروئید تبدیل کرده است، می توانید به سوپ یا غذاهای دیگر تکه های تازه ریشه زنجبیل بیفزایید و یا می توانید به یک فنجان آب جوش چند تکه ریشه زنجبیل اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد سپس به آن کمی عسل بیفزایید و روزی سه فنجان از این چای را بنوشید.

ویتامین D :

همانطور که می دانید یکی از علت های ایجاد کم کاری تیروئید کمبود ویتامین D در بدن است که به منظور تامین آن باید هر روز صبح به مدت حداقل پانزده دقیقه زیر نور آفتاب باشید همچنین، باید ویتامین هایی مانند ویتامین B2، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B3 و ویتامین ۱۲ نیز استفاده کنید.

درمان کم کاری تیروئید با راهکارهای طبیعی

توصیه های غذایی :

درمان گیاهی کم کاری تیروئید با خوردن سبزیجات پخته انجام شدنی است. از طرفی رژیم غذایی این افراد باید کم کالری باشد. نمک ید دار باید در وعده های غذایی این افراد استفاده شود. ماهی, مرغ و میگو سرشار از ید است به همین خاطر مصرف آن نیز توصیه می شود. همچنین منابع غذایی سرشار از آهن به این بیماران توصیه می شود. همچنین میوه هایی مانند موز و توت فرنگی برای این بیماران مفید است. بهترین نوشیدنی برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب است. از طرفی مصرف نوشیدنی های الکلی, قندی و کافئین دار نیز باید به حداقل برسد.

غذاهای مفید

افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند باید در مصرف قند و چربی خصوصا از نوع حیوانی جانب احتیاط را رعایت کنند. مصرف این مواد باعث افزایش وزن می شود که با توجه به مستعد بودن بدن به چاقی در هنگام بروز این بیماری می تواند خطرساز باشد. برای آشنایی بیشتر با عوارضی با این بیماری برای افراد مبتلا ایجاد می نماید به مقاله عوارض کم کاری تیروئید مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *