دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض کم کاری تیروئید و مشکلاتی که کم کاری تیروئید به همراه دارد

  • پروین حیدریان
  • ۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

کم کاری تیروئید یکی از مشکلات و عوارضی است که اگر به آن توجه نشود و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است باعث ایجاد بیماری های جدی در بدن شود. در این مقاله با عوارض کم کاری تیروئید و مشکلاتی که کم کاری تیروئید به همراه دارد آشنا خواهید شد.

کم کاری تیروئید به معنای این است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی کند. خانم ها به ویژه خانم هایی که بیشتر از ۶۰ سال سن دارند بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید قرار دارند. علایم کم کاری تیروئید بسته به میزان شدت بیماری متفاوت است. در اوایل ابتلا به کم کاری تیروئید ممکن است نشانه های بیماری را درک نکنید اما بعد از گذشت زمان با علائمی مانند خستگی، یبوست، خشکی پوست، درد مفاصل، افسردگی، ریزش مو و … این بیماری نمایان می شود. با گذشت زمان بی توجهی به درمان این بیماری ممکن است موجب به وجود آمدن عوارض کم کاری تیروئید خطرناکی در بدن شوند.

غده تیروئید در بدن  با تولید هورمون های تی۳ و تی۴ سبب کنترل متابولیسم بدن می شود و زمانی که این قسمت از بدن دچار مشکل می شود سبب به وجود آمدن عوارضی خواهد شد که اگر جهت درمان آن اقدامات لازم را انجام ندهید امکان دارد خطراتی را برای بدن به دنبال داشته باشد، با گذشت زمان کم کاری تیروئید می تواند موجب ابتلا به سایر بیماری ها از جمله درد مفاصل، چاقی، ناباروری و یا بیماری های قلبی شود، البته جای نگرانی نیست چرا که کم کاری تیروئید را می توان با استفاده از هورمون تیروئید مصنوعی درمان کرد و جلوی ابتلا به بیماری ها را گرفت.

تیروئید

مشکلات و عوارض کم کاری تیروئید

پزشکان معمولا برای درمان تیروئید کم کار از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند. اکثر افراد پس از یک یا دو هفته مصرف دارو شروع به بهبود می‌کنند و بعد از چند ماه احساس سلامتی می‌نمایند، اما در اکثر مواد ممکن است تا آخر عمر مجبور به ادامه درمان شوند. میلیون ها نفر دچار مشکلات تیروئیدی هستند اما اکثریت آنها از آن بی خبرند که موجب می شود تا مشکلات و عوارض کم کاری تیروئید در آنها شکل گیرد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار گرفته است، غده مهم در متابولیسم و سوخت و ساز بدن محسوب می شود. وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می تواند بر هر جنبه از سلامتیتان، به ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی تان اثر بگذارد. از آنجا که مشکلات و عارضه های کم کاری تیروئید که تشخیص داده نشده اند می تواند به شدت موجب چاقی، بیماری های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناکارایی جنسی، ناباروری و علائم و مشکلات دیگر شوند، خیلی مهم است که مراقب وضعیت سلامتی خودتان باشید. برای اینکه مشکل تیروئید داشته باشید لازم نیست همه این علائم را در خود مشاهده کنید. در موارد زیر به چند مورد از متداول ترین علائم و عوارض کم کاری تیروئید اشاره می کنیم.

مشکلات کم کاری تیروئید

گواتر

یکی از عوارض کم کاری تیروئید احتمال ابتلا به بیماری گواتر است. تحریک مداوم غده تیروئید برای آزاد سازی هورمون های بیشتر ممکن است منجر به بزرگ تر گشتن غده تیروئید شما، حالتی که تحت عنوان گواتر شناخته می شود، گردد. تیروئید هاشیموتو یکی از رایج ترین علل گواتر می باشد. یک گواتر بزرگ می تواند بر ظاهر شما اثر گذاشته و نیز در بلع و تنفس شما اختلال ایجاد کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مشکلات قلبی

مشکلات کم کاری تیروئید ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی همراه باشد چرا که در افراد دارای اختلال تیروئید ممکن است LDL افزایش یابد. حتی کم کاری تیروئید تحت بالینی که نوع خفیف تر و خوش خیم تری از کم کاری تیروئید حقیقی می باشد می تواند منجر به افزایش سطوح کلی کلسترول و اختلال در پمپاژ طبیعی قلب تان گردد. کم کاری تیروئید همچنین می تواند منجر به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی گردد.

کم کاری تیروئید

ناباروری

کاهش سطح هورمون های تیروئیدی ممکن است موجب ایجاد تداخل در تخمک گذاری و باروری گردد. به علاوه برخی از نمونه های عوارض کم کاری این غده نظیر اختلال اتوایمیون نیز باروری را مختل می نمایند. درمان کم کاری تیروئید با درمان جایگزینی هورمونی ممکن نیست که کاملا مشکل باروری و ناباروری در زنان را حل نماید و شاید نیاز به انجام مداخلات دیگری باشد.

میکزدم

میکزدم حالت نادرتر و شدیدتر از عوارض بیماری کم کاری تیروئید است که تهدیدی برای زندگی محسوب می گردد و می تواند در نتیجه بیماری کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده و درمان نشده در دراز مدت باشد. علایم آن عبارت هستند از عدم تحمل شدید سرما، خواب آلودگی که به دنبال آن رخوت شدید و بی هوشی ایجاد گردد. یک اغماء میکزدم ممکن است تحت اثر مصرف داروی مسکن، عفونت و دیگر عوامل استرس زا در بدن تان تحریک گرد. اگر نشانه ها و علایم میکزدم را دارید نیازمند معالجه بالینی سریع و فوری هستید.

نقایص مادرزادی

کودکانی که از زنان با بیماری تیروئید درمان نشده متولد می شوند نسبت به فرزندانی که از مادران سالم متولد می شوند ممکن است ریسک بالاتری را برای ابتلاء به نقایص مادرزادی داشته باشند. این کودکان بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات ذهنی و تکاملی هستند. همچنین کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده از بدو تولد، در خطر ابتلا به مشکلات جسمانی و ذهنی هستند ولی اگر بیماری در طی چند ماه نخست زندگی تشخیص داده شود شانس پیشرفت و تکامل طبیعی کودک بسیار بهتر می گردد.

کم کاری غده تیروئید

پی آمد های کم کاری تیروئید بر سلامت روان

ظهور افسردگی ممکن است زودتر در بیماری کم کاری تیروئید ایجاد گردد و ممکن است با گذشت زمان افسردگی شدید تر گردد. همچنین، عارضه کم کاری تیروئید می تواند منجر به کند شدن عملکرد ذهنی گردد.

آیا باید برای ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید آزمایش دهم

توجه به نشانه‌های کم کاری تیروئید مهم می باشد و باید تا جای که میتوانید بیماری را در مراحل اولیه درمان کنید. از آنجا که این نشانه‌ها بعضی اوقات قابل تشخیص نیستند، آزمایش همه افراد بخصوص افراد زیر الزامی است.

  • افراد میانسال بخصوص زنان بالای ۶۰ سال
  • افرادی که در خانواده‌شان سابقه بیماری کم کاری تیروئید دارند.
  • افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و دیابت
  • زنان باردار

 عوارض کم کاری تیروئید

عواملی که خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش می دهد

بسیاری از افراد امروزه از داشتن کم کاری تیروئید رنج می برند اما برخی از گروه ها بیشتر از دیگران در معرض مبتلا شدن به این بیماری می باشند که عبارتند از :

  • خانم های بالای شصت سال
  • افرادی که دارای بیماری های نقص سیستم ایمنی هستند.
  • آن دسته از افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را در فامیل درجه یک خود دارند.
  • افرادی که به صورت خودسرانه از دارو استفاده می کنند.

نشانه های ثانویه کم کاری تیروئید

همانطور که گفتیم کم کاری این غده سبب بروز مشکلاتی در قسمت های از بدن می شود به همین خاطر احتمال ایجاد نشانه های ثانویه وجود دارد البته در بعضی از مواقع این نشانه ها ممکن است در بیماران قابل مشاهده نشوند زیرا قبل از اینکه به این مرحله برسد کم کاری این غده در بدن مشاهده می شود، این نشانه ها عبارتند از :

  • کم خونی
  • چهره پف کرده
  • خشن و بم شدن صدا
  • کاهش شنوایی
  • از بین رفتن قسمت زیادی از موهای ابرو
  • کندتر شدن ضربان قلب (بردیکاردی )

 

علایم ثانویه کم کاری تیروئید

سخن پایانی

کم کاری این غده در بدن می تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد که در برخی از افراد دارای علایم خفیف و در برخی دیگر با نشانه های شدید تری همراه است، استفاده از دارو های تجویز شده به صورت منظم نقش مهمی در درمان این بیماری ایفا می کند و این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت عدم توجه به کم کاری تیروئید خفیف این مشکل تشدید پیدا می کند و در نتیجه منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد.

پزشکان معمولا برای درمان تیروئید کم کار از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند. اکثر افراد پس از یک یا دو هفته مصرف دارو شروع به بهبود می‌کنند و بعد از چند ماه احساس سلامتی می‌نمایند، اما در اکثر مواد ممکن است تا آخر عمر مجبور به ادامه درمان شوند. در این مقاله با عوارض کم کاری این غده و مشکلاتی که با خود به همراه می آورد آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای داشتن اطلاعات در زمینه تشخیص و درمان بیماری به بخش بیماری ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *