دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رسوب زدایی قهوه ساز را چطور انجام دهیم؟

  • بهجت فلاح
  • ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

قهوه ساز همانند تمامی وسایل برقی موجود در منزل نیاز به جرم گیری و رسوب زدایی دارد. در حقیقت مهم ترین دلیل ایجاد جرم و رسوب در قهوه ساز از عدم رسوب زدایی این وسیله می باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحاتی در خصوص راه های رسوب زدایی قهوه ساز، مراحل آن را به طور کامل بررسی کنیم.

احتمالا بسیاری از افراد این تجربه را داشته اند که با وجود استفاده از مواد اولیه همیشگی برای تهیه قهوه، طعم قهوه آن ها تغییر کرده است. بهتر است بدانید مهم ترین علت تغییر طعم قهوه، جرم گیری نکردن دستگاه قهوه ساز می باشد. در واقع این وسیله همانند تمام وسایل موجود در منزل، نیازمند تمیزکاری و رسوب زدایی می باشد. بررسی های مختلف نشان داده است که رطوبت و گرمای موجود در قهوه ساز، باعث جرم و رسوب در این وسیله می شود. به همین دلیل نیازمند جرم گیری و رسیدگی می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با دلایل اصلی رسوب زدایی قهوه ساز و روش های جرم گیری این وسیله آشنا کنیم.

چرا جرم گیری و رسوب زدایی قهوه ساز اهمیت دارد؟

  • عدم رسوب زدایی و جرم گیری منجر به کاهش عمر مفید قهوه ساز می شود.
  • در صورت تمیز نکردن دستگاه شاهد طعم نامطلوب قهوه خواهید بود.
  • با تمیز کردن و رسوب زدایی قهوه ساز می توانید در هزینه های اضافی خود صرفه جویی کنید. زیرا خرابی دستگاه هزینه های سنگینی را به شما تحمیل می کند.
  • آخرین دلیل و مهم ترین دلیل به سلامتی افراد مربوط می شود. تمیز نکردن قهوه ساز موجب می شود بقایای مواد اولیه قهوه داخل آن بماند. اگر این مواد با سایر مواد اولیه ترکیب شود، می تواند سلامتی شما و اطرافیان شما را تهدید کند.

آشنایی با بهترین روش رسوب زدایی قهوه ساز

به طور کلی بهترین روش رسوب زدایی قهوه ساز، روشی است که مانع ایجاد جرم در دستگاه شود. آنچه در این میان اهمیت دارد، رسوب زدایی و تمیز کردن روزانه قهوه ساز می باشد. به عبارت دیگر تمیز کردن روزانه دستگاه تأثیر زیادی در کیفیت قهوه و طعم آن خواهد داشت. برای این منظور می توانید از جریان آب گرم استفاده کنید. زیرا روشی کم هزینه بوده و نتایج آن حیرت آور است. در این روش پرتافیلتر رو بیرون آورده و در سینک ظرفشویی شستشو دهید. سپس آن را بسته و با گذاشتن فنجانی خالی در زیر آن اجازه دهید کاملا پر شود. سپس مجددا پرتافیلتر را برداشته و آن را به خوبی بشویید.

بعد از تمیز کردن پرتافیلتر، نوبت نازل بخاری است که احتمالا مقداری شیر داخل آن باقی مانده است. برای این منظور کافی است نازل بخاری را روشن کنید و اجازه دهید یک دقیقه کار کند. ابتدا آن را با دستمالی مرطوب و سپس با دستمالی خشک به خوبی تمیز کنید. در ادامه رایج ترین روش های رسوب زدایی قهوه ساز را مورد بررسی قرار می دهیم.

رسوب زدایی قهوه ساز با آب گرم

تمیز کردن قهوه ساز با سرکه

  • به منظور تمیز کردن قهوه ساز با سرکه، ابتدا بقایای قهوه را از قهوه ساز خارج کنید. با دور انداختن فیلتر قدیمی، سبد قهوه را با آب گرم کاملا شستشو دهید. برای رسوب زدایی قهوه ساز، بسته به جرم موجود در دستگاه دو لیوان آب را با یک لیوان سرکه مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را داخل دستگاه بریزید. سپس دستگاه قهوه ساز را روشن کنید. بهتر است مدت زمان روشن ماندن دستگاه به اندازه نصف مدت زمان تهیه قهوه باشد. این کار موجب نفوذ محلول به تمام قسمت های داخلی دستگاه می شود.
  • بعد از گذشت ۴۰ دقیقه دستگاه را مجددا روشن کنید تا محلول از آن خارج شود. سپس دستگاه را تخلیه کرده و آن را با مایع ظرفشویی و آب گرم به خوبی بشویید. حالا دستگاه را با آب پر کنید و اجازه دهید تنها با آب کار کند. به منظور از بین بردن بوی سرکه می توانید این کار را تا ۳ بار تکرار کنید. در نهایت قسمت های بیرونی دستگاه را ابتدا با دستمالی نم دار و سپس با دستمال خشک به خوبی تمیز کنید.

از بین بردن رسوبات قهوه ساز با سرکه

تمیز کردن قهوه ساز با جوش شیرین

قدرت پاک کنندگی جوش شیرین برای انواع رسوب و جرم بر همگان آشکار است. این ماده قلیایی قادر است به طور همزمان دستگاه را بوگیری، رسوب زدایی و تمیز نماید. در ادامه به مراحل رسوب زدایی قهوه ساز با جوش شیرین اشاره می کنیم:

  •  آرون گروپس
  •  در ابتدای کار و قبل از هر چیزی صافی یا توری قهوه ساز را جدا کرده و کنار بگذارید. سپس یک لیوان آب گرم داخل پارچ قهوه ساز بریزید. حالا با اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین به آب گرم، آن ها را به خوبی مخلوط کنید. با روشن کردن قهوه ساز خود اجازه دهید مراحل دم کردن به طور کامل طی شود. در حقیقت این کار به جدا کردن باقی مانده پودر قهوه و جرم های پارچ کمک می کند.
  • حالا دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود. پارچ را از دستگاه جدا کرده و محتویات داخل آن را دور بریزید. سپس پارچ را با آب پر کنید و دستگاه را مجددا روشن نمایید. با این کار اجازه دهید پروسه دم کردن به طور کامل انجام شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که پارچ از محلول جوش شیرین کاملا پاک شود.

رسوب زدایی قهوه ساز با جوش شیرین

تمیز کردن قهوه ساز با آبلیمو

به جرأت می توان گفت از میان روش های گفته شده، آبلیمو بهترین روش رسوب زدایی قهوه ساز می باشد. زیرا از یک سو در مقایسه با جوش شیرین از قدرت رسوب زدایی بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر از نظر طعم و بو نسبت به سرکه تأثیر کمتری بر دستگاه شما می گذارد. برای این منظور کافی است نکات زیر را در دستور کار قرار داده تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

  • ابتدا پارچ قهوه ساز را با آب پر کرده و دستگاه را روشن کنید. اجازه دهید بقایای قهوه از دستگاه جدا شده و خارج گردد. سپس یک لیوان کوچک آب را با یک فنجان کوچک آبلیمو ترکیب کنید. محلول به دست آمده را داخل پارچ دستگاه ریخته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه در همان حالت بماند. در این مرحله با جدا کردن فیلتر دستگاه آن را به خوبی بشویید. حالا فیلتر تمیز را به دستگاه متصل کرده و آن را روشن کنید. اجازه دهید مراحل دم کردن با استفاده از محلول آب و آبلیمو به درستی طی شود.
  • سپس محلول داخل پارچ را دور بریزید و آن را با آب پر کنید. دستگاه را روشن کنید و بگذارید پروسه دم کردن با آب انجام شود. این کار به از بین رفتن طعم و اثر آبلیمو از دستگاه کمک می کند. در پایان به کمک تکه ای اسفنج آغشته به آبلیمو، پارچ قهوه ساز و توری آن را به خوبی تمیز کنید. می توانید این کار را برای تمامی قطعات جداشدنی دستگاه انجام دهید.

از بین بردن جرم و رسوب قهوه ساز

در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تمیز کردن چای ساز و تمیز کردن ساندویچ ساز را نیز مطالعه فرمایید. این کار به شما کمک می کند دستگاه های برقی خود را بدون کوچک ترین آسیبی در خانه تمیز کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *