دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی وان پلاس نورد ۲ اسمارتفون میان رده مجهز به تراشه قدرتمند

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

وان پلاس نورد ۲ گوشی پیشرفته در رده میانی با قابلیت های کاملا فراتر از این کلاس می باشد که در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری و مولتی مدیا موفق ظاهر می شود. این مطلب به بررسی وان پلاس نورد ۲ می پردازد.

گوشی وان پلاس نورد ۲ در جولای سال ۲۰۲۱ به بازار ارائه شد. این گوشی ارزان قیمت در ازای پرداخت هزینه ای کم سخت افزار قدرتمندی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این موضوع هنگام اجرای بازی های سنگین اندرویدی مشهود است. با بررسی وان پلاس نورد ۲ همراه این مطلب از آرگا باشید.

آشنایی و بررسی وان پلاس نورد ۲

در تابستان سال ۲۰۲۰ شرکت وان پلاس با معرفی وان پلاس نورد سری جدیدی را به محصولات ارزشمند این شرکت اضافه کرد که ضمن ارائه برخی قابلیت های برجسته مدل های پرچمدار از نظر قیمت، در جایگاه بهتری نسبت به همیشه جای می گرفت. در این خانواده بعد از وان پلاس نورد اولیه چند اسمارتفون دیگر نیز به بازار ارائه شدند.

از جمله پایین رده هایی مانند نورد N100، نوردN200 فایوجی تا میان رده هایی مانند وان پلاس نورد N10 5G و وان پلاس نورد CE5G. در جولای سال ۲۰۲۱ این شرکت محصول متفاوتی به اسم وان پلاس نورد ۲ فایوجی را به بازار روانه کرد که جدا از طراحی به روز و شباهت ظاهری به نسخه های پرچمدار وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو در قسمت سخت افزاری و شارژ سریع هم سرآمد سایر نوردهای معرفی شده وان پلاس سال قبلی بود.

در ضمن بررسی ها نشان می دهد وان پلاس نورد ۲ نخستین و تنها گوشی ساخته شده این شرکت تا کنون است که به تراشه ای به جز اسنپدراگون مجهز بوده و حضور پردازنده ۶ نانومتری دایمنسیتی ۱۲۰۰ شرکت مدیاتک در آن کاملا بی سابقه می باشد. حضور این پردازنده ضمن افزایش توان پردازشی و گرافیکی در رده میانی از قیمت مناسب تری نسبت به تجربه های قبلی وان پلاس برخوردار بوده و میان رده حرفه ای جالب توجهی به نظر می رسد.

همچنین رابط کاربری پیشرفته اکسیژن او اس و تجهیز دوربین اصلی به لرزه گیر اپتیکال از نقاط قوت اصلی نورد ۲ محسوب می شوند که برای بعضی کاربران حرفه ای دنیای گوشی نسبت به رقبایی مانند پوکو f3 gt و شیائومی ۱۱T دلایل محکمی جهت انتخاب این گوشی محسوب می شوند.

  •  آرون گروپس

از نظر سابقه، وان پلاس در مورد ساخت گوشی های با کیفیت بالا و قیمت پایین تر از رقبا در حال رقابت جدی است. بازار گوشی های میان رده خیلی رقابتی است، با گزینه های عالی از گوگل پیکسل ۴ ای تا سامسونگ گلکسی ای ۵۲ فایوجی ولی وان پلاس نورد ۲ مشخصاتی دارد که به آن اجازه می دهد در این فضا جایگاهش را حفظ نماید. در ادامه به بررسی کامل وان پلاس نورد ۲ می پردازیم.

محتویات جعبه

وان پلاس نورد ۲ در جعبه بزرگ و متفاوتی متشکل از سه قسمت مجزا قرار داده شده که دو قسمت بالایی و پایین جعبه مشکی رنگ بوده و در بالا نشان نورد به طور برجسته حک شده است. داخل جعبه به جز گوشی، شارژر، کابل یو اس بی، برگه راهنما، پین دسترسی به اسلات و سیمکارت و یک قاب شفاف انعطاف پذیر دیده می شود.

همچنین کارتی با تصویر کارتونی اعضای تیم وان پلاس و برچسب های اسم گوشی و برند هم در این بین جلب توجه می کند. در ضمن شارژر بسیار بزرگ گوشی یک نمونه پر قدرت حداکثر ۶۵ واتی است.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهری وان پلاس نورد ۲ می توان گفت با در دست گرفتن گوشی برای اولین بار حس یک دستگاه پریمیوم و پیشرفته از همان ابتدا در ذهن تداعی می شود. جایی که جنس به ظاهر شیشه پنل پشتی با مقاوم ماندن در مقابل اثر انگشت، حاشیه های نسبتا کم نمایشگر و فرم دوربین های اصلی ؛ حالتی متمایز به آن بخشیده اند.

در این گوشی دوربین سلفی مانند تمام وان پلاس های دیگر که با دوربین سلفی پانچ ارائه شده اند در کناره سمت چپ و بالا تعبیه شده که از این نظر امضای طراحان برند وان پلاس در آن به وضوح مشهود است. لبه های نمایشگر در این مدل تخت و بدون خمیدگی است و به لطف افکت موسم به ۲.۵ دی همچنان در زیر دست انحنای نرم و خوشایندی به همراه می آورند.

حاشیه های جانبی بخش پشتی به طور خمیده طراحی شده و ارگونومی بیشتری را حین استفاده دارند. فرم دوربین ها در پنل پشتی وان پلاس نورد ۲ کاملا به سری پرچمدار وان پلاس ۹ شبیه بوده و برخلاف تجارب قبلی مانند وان پلاس نورد که دوربین ها در یک نوار عمودی باریک جای داشتند، دوربین ها اکنون در یک قاب برجسته با لنزهای بزرگ قرار دارند.

همچنین برآمدگی لنزهای دوربین چندان زیاد نبوده ولی همچنان با گذاشتن وان پلاس نورد ۲ روی میز سر می خورد. مهمترین المان موجود در کناره دستگاه که در یک نگاه مشخص کننده برند آن است، اسلایدر سه مرحله ای قطع صدا و سایلنت کردن (بی صدا، ارتعاش و صدای کامل) گوشی می باشد که در سمت راست و بالای کلید پاور جای دارد.

این اسلایدر در برخی از گوشی های ارزان تر این برند مانند نورد N10 فایوجی حضور ندارد. ضمنا فقدان جک ۳.۵ میلی متری هدفون از نکات نه چندان عجیب در بررسی المان های پیرامون وان پلاس نورد ۲ می باشد. باید اشاره کرد وان پلاس نورد ۲ با اولین گوشی میان رده این برند تفاوت زیادی ندارد ولی طراحی آن از جهات مختلفی تغییر کرده است.

همچنان با یک گوشی هوشمند محکم روبرو هستیم و پنل پشتی شیشه ای آن زیر انگشت صاف حس می شود. المان های دوربین اندکی از بخش پشتی بیرون زدگی دارند ولی این روند در بیشتر گوشی های مدرن امروزی دیده می شود. همچنین پنل شیشه ای پشت و جلوی گوشی با گوریلاگلس ۵ محافظت می شود.

در ضمن وان پلاس نورد ۲ به نظر بزرگ نبوده و به خوبی در دست جای می گیرد. این گوشی دارای وزنی حدود ۱۸۹ گرم و ضخامت ۸.۲ میلی متر می باشد. در لبه سمت چپ کلید تنظیم صدا تعبیه شده و در لبه پایین پورت یو اس بی سی و اسپیکر و سینی سیمکارت حضور دارند. لازم به ذکر است گوشی صد آب نبوده از این رو مراقب باشید در آب قرار نگیرد.

نمایشگر ۹۰ هرتزی

در بررسی ها مشخص شد گوشی وان پلاس نورد ۲ به نمایشگر ۶.۴۳ اینچی آمولد با وضوح ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل مجهز است که تراکم پیکسلی ۴۰۹ پیکسل را در هر اینچ به همراه نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی ارائه می دهد. این یعنی تصویر نسبت به برخی گوشی های دیگر در این رنج قیمتی واضح تر و شفاف تر است ولی به اندازه نمایشگر وان پلاس ۹ پرو نرم تر و صافتر نیست.

ممکن است نرخ نوسازی این نمایشگر برای افرادی که از گوشی ۱۲۰ هرتزی استفاده کرده اند، کمی ناامید کننده باشد. ولی باید اشاره کرد نمایشگر وان پلاس نورد ۲ تجربه عالی را در اختیار می گذارد و یک اسکنر اثر انگشت با عملکرد سریع نیز در زیر صفحه گنجانده شده است.

گوشی دارای حاشیه های باریک در طرفین و ضخیم تر بالا و پایین می باشد. در بالا سمت چپ نمایشگر نیز حفره ای برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده است که به سختی متوجه آن می شوید. زوایای دید خوب بوده ولی خوانایی نمایشگر در فضای باز متوسط ارزیابی می شود.

می توان گفت نمایشگر وان پلاس نورد ۲ بسیار شبیه نسخه اصلی نورد می باشد. ولی این بار وان پلاس بر ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر تقویت وضوح هوش مصنوعی و تقویت رنگ هوش مصنوعی بیشتر تمرکز نموده و رنگ های زنده تری به نمایش گذاشته می شود.

دوربین سه گانه

در این بخش دوربین های گوشی وان پلاس نورد ۲ را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی در پنل پشتی به دوربین های سه گانه مجهز شده است که شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسل سونی با دیافراگم ۱.۸۸ و لرزشگیر اپتیکال، سنسور فوق عریض ۸ مگا پیکسل با دیافراگم ۲.۲۵ و سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم ۲.۴ می باشند.

شایان ذکر است نمونه سنسور ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی را قبلا در شیائومی ۱۲ به عنوان دوربین اصلی و در وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو به عنوان دوربین فوق عریض شاهد بودیم. ضمنا شیائومی ۱۲ برای تصاویر سلفی از یک دوربین تک لنز ۳۲ مگا پیکسلی سونی با دیافراگم ۲.۵ کمک می گیرد که بسیار چشمگیر است.

در بررسی عملکرد دوربین های وان پلاس نورد ۲ می توان گفت که نه تنها در نور روز بلکه در نور شب نیز عملکرد بسیار خوبی ارائه می دهند. دوربین اصلی بدون نویز زیاد و با رنگ های عالی به ثبت تصاویر می پردازد. حالت اچ دی آر نیز بسیار کمک کننده بوده و تصاویر را چشم نواز تر می نماید.

قابل ذکر است وان پلاس نورد ۲ از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص خودکار ۲۲ حالت مختلف نظیر داخل خانه، غذا، حیوانات و … بهره می گیرد و سطح رنگ و کنتراست را متناسب با سوژه تنظیم می نماید. ضمنا برای ضبط ویدیو نیز از هوش مصنوعی استفاده کرده و رنگ و کنتراست بهبود می بخشد.

هر چند در نور روز عملکرد وان پلاس نورد ۲ بسیار خوب است با روشن بودن حالت شب نیز بدون از دست دادن جزئیات در نور کم هم تصاویر خوبی به ثبت می رساند. البته ممکن است تصاویر کمی نویز داشته باشند و با اندکی تاخیر به ثبت برسند. به طور خلاصه دوربین های وان پلاس نورد ۲ عملکرد خیلی خوبی به نمایش می گذارند و می توان روی آن ها حساب باز کرد.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی سخت افزاری وان پلاس نورد ۲ باید اشاره کرد برای اولین بار است که این شرکت از پردازنده ای به جز شرکت کوالکام بهره می گیرد. وان پلاس این بار تراشه ۶ نانومتری دایمنسیتی ۱۲۰۰ شرکت مدیاتک را برای گوشی خود انتخاب نموده است. که اگرچه یک تراشه انحصاری است ولی در گوشی های سایر برندها مانند ریلمی نیز حضور دارد.

از لحاظ عملکرد روزانه وان پلاس نورد ۲ بسیار روان عمل می کند به طوری که حین استفاده با مشکلی در عملکرد برنامه ها روبرو نمی شوید. تراشه به کار رفته در این گوشی عملکرد فوق العاده خوبی دارد و به نوعی توانمندترین تراشه حال حاضر این شرکت محسوب می شود.

همچنین پردازنده گرافیکی مالی جی ۷۷ ام سی ۹ نیز تراشه ۸ هسته ای مذکور را همراهی می کند تا از بابت پردازش های گرافیکی نیز مشکلی ایجاد نشود. تراشه از هسته های با فرکانس بالاتر در شرایط خاص استفاده کرده تا مصرف انرژی کاهش یابد. این کار سبب شده دستگاه حرارت کمتری تولید نماید.

ناگفته نماند تراشه مدنظر با حافظه های رم ۶/۸/۱۲ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی ۱۲۸/۲۵۶ همراه است که می توانید با توجه به نیاز خود ظرفیت مناسب را خریداری کنید. البته پشتیبانی از کارت میکرو اس دی وجود ندارد به این ترتیب در صورت نیاز به فضای زیاد گوشی نسخه ۲۵۶ گیگابایت را انتخاب نمایید.

ضمنا باید اشاره کرد وان پلاس نورد ۲ در بین محصولات گیمینگ قرار نمی گیرد. در حقیقت شبیه بلک شارگ یا رد مجیک برای قشر گیمر طراحی و ساخته نشده است. از این رو کلید فیزیکی مخصوص تجربه بهتر بازی روی بدنه دیده نمی شود. با این حال مشخصات سخت افزاری آن اجازه می دهد از پس بازی های مختلف بر بیاید.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری وان پلاس نورد ۲ می پردازیم. این گوشی به سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۱ و رابط کاربری اکسیژن os 11.3 ارائه می شود. همچنین برای تجربه بهتر بازی ها اپلیکیشنی به اسم Games را توسعه داده و همه بازی های نصب شده روی وان پلاس نورد ۲ در این برنامه قرار می گیرند.

این برنامه اجازه می دهد تنظیماتی تحت حالت پرو را برای هر بازی اعمال نمایید. با فعال شدن این حالت، سایر اعلانات یا مواردی همچون تماس ورودی و … به نمایش در نمی آید تا در اجرای بازی خللی ایجاد نشود. همچنین می توان از این اپلیکیشن به اجرای بازی ها پرداخت. ضمنا این برنامه اطلاعاتی مانند میزان ساعاتی که به اجرای بازی های مختلف پرداخته اید را نمایش می دهد.

باتری خوب

وان پلاس نورد ۲ به یک باتری نه چندان بزرگ ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که در نگاه اول برای دستگاه پیشرفته ای با قابلیت فایوجی و نمایشگر ۹۰ هرتزی زیاد فوق العاده دیده نمی شود ولی در یک استفاده متوسط مشخص شد که به راحتی می تواند یک روز کامل کاربر را همراهی کند.

البته این دوام باتری به نوع عملکرد کاربر کاملا بستگی دارد و در صورت استفاده زیاد از مواردی مانند شبکه های اجتماعی، بازی های پیشرفته و … ممکن است انرژی دستگاه به کمتر از یک روز تقلیل یابد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *