دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی گوشی وان پلاس ۹ پرو محصولی قدرتمند، با کیفیت و زیبای شرکت سامسونگ

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

چند ماهی از عرضه گوشی وان پلاس ۹ پرو به بازار می گذرد. این پرچمدار جدید سامسونگ دست کم از لحاظ ویژگی ها و کیفیت، قدرت رقابت با بهترین گوشی های اندرویدی بازار را خواهد داشت. در این مطلب با بررسی گوشی وان پلاس ۹ پرو با مشخصات و قابلیت های آن بیشر آشنا می شوید.

سامسونگ در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ از گوشی وان پلاس ۹ پرو رونمایی و در ۳۰ مارس آن را روانه بازار کرد. این گوشی پرچمدار از نمایشگری باکیفیت، عملکرد فوق العاده، سیستم عاملی روان و قابلیت فست شارژ فوق سریع بهره می برد. بررسی گوشی وان پلاس ۹ پرو در این مطلب با جزییات بیشتری از این گوشی هوشمند آشنا خواهید شد.

آشنایی و بررسی گوشی وان پلاس ۹ پرو

شرکت چینی وان پلاس پس از هفت سال فعالیت در عرصه گوشی های هوشمند حالا به برندی محبوب تبدیل شده و می تواند محصولاتی را روانه بازار کند که جایگزین گوشی های برتر باشند. گوشی وان پلاس ۹ پرو یکی از همین محصولات است که این شرکت در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ آن را معرفی و در ۳۰ مارس با قیمتی حدود ۸۳۰ یورو روانه بازار کرد. این پرچمدار جدید دست کم از لحاظ ویژگی ها و کیفیت، قدرت رقابت با بهترین گوشی های اندرویدی بازار را داشته و از نظر سهم بازار برای گروه خاصی از کاربران با سلیقه خاص تولید شده که اصلا نکته بدی نخواهد بود.

می توان گفت گوشی های پرچمدار شرکت وان پلاس همواره دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده اند ولی آنچه که گوشی وان پلاس ۹ پرو را به محصولی قدرتمند تبدیل نموده، عملکرد فوق العاده و تجربه ای است که این گوشی ارائه می دهد.

ناگفته نماند در ساخت وان پلاس ۹ پرو شرکت Hasselblad هم همکاری نموده که همکاری این دو شرکت در جهت بهبود عملکرد دوربین این نسل از پرچمداران وان پلاس(وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو) بوده است. شعار این سری وان پلاس برای گوشی هایش «بهترین عکس شما» بوده از این رو انتظارات از این سری تا حدود زیادی افزایش یافته است. در ادامه به بررسی گوشی وان پلاس ۹ پرو می پردازیم. همراه ما باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی مشابه

بررسی طراحی گوشی وان پلاس ۹ پرو نشان می دهد ظاهر کلی ان تفاوتی با نسل های قبلی نداشته و فقط از چند عنصر جدید طراحی استفاده کرده تا ارگونومی بهتری داشته باشد. دیگر از چیدمان خطی و مرکزی دوربین در پنل پشتی خبری نیست و حالا آرایش دوربین ها جلوه رایج تری دارد و به صورت مستطیلی است. به طور کلی گوشی وان پلاس ۹ پرو بسیار پریمیوم به نظر می رسد و وقتی آن را در دست بگیرید حس منحصر به فردی را تجربه خواهید کرد.

این گوشی در بخش عقب شیشه ای بوده و سه رنگ Morning mist, green forest, stellar black برای انتخاب در اختیار کاربر قرار می دهد و البته بسته به کشورتان ممکن است در انتخاب رنگها محدودیت داشته باشید.

لبه های گوشی فلزی بوده و در سمت راست کلید پاور تعبیه شده و در بالای آن نوار لغزنده سکوت قرار دارد تا بتوانید خیلی سریع گوشی را بی صدا نمایید. کلید ولوم هم در سمت چپ دستگاه حضور دارد.

در لبه پایین نیز پورت شاژ USB-C و پورت سیمکارت و بلندگو دیده می شود.

کمپانی وان پلاس برجستگی دوربین را در گوشی وان پلاس ۹ پرو نسبت به سری قبل بسیار کاهش داده ولی هنوز هم کمی برجستگی در پشت گوشی دیده می شود. برند Hasselblad در کنار ۴ لنز دوربین حضور دارد. پنل پشتی به آهستگی در لبه ها منحنی شده و بررسی ها مشخص شد گوشی وان پلاس ۹ پرو به خوبی در دست جای می گیرد البته توجه داشته باشید ابعاد گوشی کوچک نبوده و در طول و عرض و ضخامت به ترتیب ۱۶۳.۲*۷۳.۶*۸.۷ میلی متر می باشد. ضمنا وزن آن ۱۹۷ گرم است که برای یک گوشی از این نوع نسبتا معمولی محسوب می شود.

ظاهر و حس پریمیوم گوشی وان پلاس ۹ پرو سبب شده بتواند با هر گوشی بالا رده و پرچمدار حال حاضر بازار رقابت نماید. در نمای روبر نمایشگر ۶.۷ اینچی حضور دارد که استفاده بسیار راحت و لذت بخشی دارد و حفره ای که میزبان دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی است در سمت چپ و بالای نمایشگر خودنمایی می کند.

نکته قابل توجه کیفیت ساخت بالا و پیشرفت خوب وان پلاس در طراحی این گوشی می باشد. بدنه شیشه ای جلو و پشت دستگاه به زیبایی با فریم آلومینیومی ادغام شده و تعادل و زیبایی خاصی به وجود آورده است.

از سویی می توان گفت طراحی گوشی وان پلاس ۹ پرو به گلکسی s20 پلاس شباهت داشته و اگر جای دوربین سلفی و کلیدهای پاور و ولوم اندکی تغییر یابد بسیار به آن شبیه می شود. با این وجود بیشتر گوشی های هوشمند طراحی مشابهی دارند و از این لحاظ ه وان پلاس انتقادی وارد نیست.

همچنین کلید رینگر معروف گوشی های وان پلاس که پیشتر به آن اشاره شد در بالای گوشی سه حالت سایلنت، ویبره و زنگ را فراهم می آورد و قابلیت کاربردی است و نکته مثبتی محسوب می شود چرا که دیگر گوشی های اندرویدی چنین قابلیتی ندارند. البته حالت ویبره قدرت کافی نداشته و در اکثر مواقع لرزش آن حس نمی شود با این وجود کیفیت ویبره نسبت به یشتر گوشی های اندرویدی بالاتر است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز به فناوری LTPO

بررسیها نشان داد کمپانی وان پلاس مانند سامسونگ در گوشی وان پلاس ۹ پرو نمایشگر ۶.۷ اینچی با پنل اولد LTPO را بکار برده و این پنل انرژی کمی را مصرف نموده و به شرکت اجازه می دهد تا روی نرخ تازه سازی نمایشگر کنترل بیشتری داشته باشد. به عبارتی فناوری جدید LTPO استفاده شده در این گوشی مصرف باتری را حداقل ۵۰ درصد کاهش داده و موجب می شود نرخ تازه سازی نمایشگر از ۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز در شرایط مختلف با توجه به نیاز کاربر متغیر باشد.

نرخ نوسازی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی گوشی وان پلاس ۹ پرو با توجه به محتوای نمایش داده شد متغیر خواهد بود و در بررسی ها مشخص شد وان پلاس نمونه برداری لمسی این گوشی را هایپرتاچ نام نهاده است که در بعضی بازی ها سرعت آن به ۳۶۰ هرتز خواهد رسید.

وان پلاس مدعی است این قابلیت موجب ایجاد تغییر اساسی در تجربه بازی ها می شود. در ضمن این نمایشگر رزولونش ۳۲۱۶*۱۴۴۰ را با تراکم پیکسلی ۵۲۲PPI ارائه می دهد و می توان همزمان از رزولوشن و نرخ نوسازی بالا بهره برد. هر چند این عمل موجب کاهش عمر باتری شده ولی بعد از استفاده از آن بازگشت به نرخ نوسازی پایین تر کار دشواری خواهد بود.

به طور کلی عملکرد نمایشگر خیره کننده بوده و وان پلاس در این زمینه سنگ تمام گذاشته به طوری که به لطف این صفحه نمایش ویدیوها حتی از گوشی های سامسونگ هم روان تر پخش خواهند شد. تنظیم رنگ این گوشی هم کیفیت بالایی داشته ولی نسبت به آیفون و پیکسل ضعیفتر است.

سخت افزار و نرم افزار

ابتدا بخش سخت افزاری گوشی وان پلاس ۹ پرو را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی به تراشه قدرتمند اسنپدارگون ۸۸۸ مجهز شده و برای آن حافظه رم ۸ گیگابایت به همراه حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته شده است.

در ضمن نسخه ای با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی هم به بازار ارائه شده که صد دلاری از نسخه معمولی گرانتر است. با این حال گوشی وان پلاس ۹ پرو از حافظه جانبی پشتیبانی ندارد و نمی توان حافظه آن را ارتقا داد. عملکرد این گوشی فوق العاده بوده و حسگر اثر انگشت آن در همه شرایط به خوبی پاسخگو است.

قابل ذکر است گوشی وان پلاس ۹ پرو از فناوری ۵G موج میلی متری و Sub-6 پشتیبانی کرده ولی مشکلاتی در استفاده از آن ها وجود دارد. وان پلاس فقط موفق شده گواهی ۵G شریک تجاری خود یعنی T-Mobile را دریافت کند و فقط با شبکه ۵G این شرکت هماهنگ می باشد.

البته پشتیبانی از شبکه ۵G شرکت AT&T ممکن نبوده وان پلاس اعلام نموده در حال همکاری با ورایزن جهت دریافت گواهی ۵G این شرکت است. ورایزن تایید نموده که در آینده ای نزدیک هر دو گوشی پرچمدار جدید وان پلاس از شبکه ۵G این شرکت بهره مند می شوند.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری گوشی وان پلاس ۹ پرو می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون بر پایه اکسیژن او اس ۱۱ بوده که بر اساس اندروید ۱۱ طراحی شده است. وان پلاس با الهام از ایده کمپانی سامسونگ آیکون ها و گزینه ها را در بخش پایینی گوشی جای داده تا دسترسی راحتی داشته باشند.

در ضمن قابلیت نمایشگر همیشه روشن هم در این اسمارتفون لحاظ شده است. در بررسی ها مشخص شد اجرای برنامه ها روان بوده و به نظر می رسد وان پلاس اشتباهات خود را جبران کرده است.

به گفته وان پلاس دو آپدیت بزرگ سیستم عامل و تا سه سال به روز رسانی امنیتی برای گوشی وان پلاس ۹ پرو عرضه خواهد شد. به این ترتیب این شرکت از این لحاظ از ال جی سبقت گرفته ولی همچنان پشت سر کمپانی هایی مانند سامسونگ و گوگل حرکت می کند.

در گوشی وان پلاس ۹ پرو گزینه های شخصی سازی زیادی نظیر تغییر فونت و ایکون ها در اختیار کاربران می باشد و نکته جالب بین گزینه ها ویژگی حالت امنیتی می باشد که یک نوار رنگی را نمایش داده و این نوار مقدار استفاده از گوشی را طی روز به اطلاع کاربر می رساند.

ناگفته نماند وان پلاس یکی از ویژگی های شرکت اپل و مایکروسافت را قرض گرفته و آن قابلیت قرار دادن ویجت ها در پنلی جداگانه جهت کاهش شلوغی صفحه اصلی گوشی می باشد. این قابلیت بسیار کاربردی بوده ولی حضور آن در بخشی که اعلانات را نمایش می دهد اندکی آزاردهنده است.

با توجه به بررسی ها می توان گفت سیستم عامل گوشی وان پلاس ۹ پرو عملکرد خیلی خوبی داشته و تجربه بسیار لذت بخشی را به همراه دارد. وان پلاس کاربر را به استفاده از اکوسیستم اپلیکیشن ها و خدمات خود مجبور نساخته و تبلیغات محصولاتش را در اپلیکیشن ها جای نداده است.

دوربین ۴ گانه

همواره کیفیت و عملکرد دوربین های وان پلاس مهمترین نقطه ضعف آن محسوب می شد از این رو وان پلاس با آگاه بودن به این موضوع سعی کد تا گام محکمی در زمینه ارتقا دوربین گوشی های خود بردارد و بتواند به رقابت با گوشی های سامسونگ و آیفون بپردازد.

بنابراین با شرکت هسل بلید وارد همکاری شد که نتیجه آن بهبود تنظیم رنگ دوربین و اضافه شدن رابط کاربری مخصوص هسل بلید به دوربین های وان پلاس شد. ضمنا شرکت Hasselblad این اجازه را داد که اسم شرکتش در کنار دوربین های گوشی حک گردد.

بررسی ها نشان می دهد تاثیر تنظیم رنگ هسل بلید در دوربین گوشی وان پلاس ۹ پرو آشکار بوده و این امر سبب افزایش کیفیت عکس ها شده است. البته تفاوت تصاویر ثبتی دوربین گوشی ها به نرم افزار بکار رفته در آن ها هم بستگی دارد.

رنگ های دوربین گوشی وان پلاس ۹ پرو گاه کنتراست بیش از حد دارد و نشان می دهد که هدف وان پلاس ایجاد تصاویری مشابه دوربین گوشی های پیکسل بوده و گاه رنگ ها سبب افزایش نویز می شوند. در ضمن نورپردازی سایه ها در این تصاویر به خوبی صورت می گیرد.

گوشی وان پلاس ۹ پرو از چهار دوربین در پنل پشتی خود بهره می برد که شامل لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی سونی با دریچه دیافراگم f/1.8 و پشتیبانی از ثبات اپتیکال تصاویر، یک لنز فوق عریض ۵۰ مگاپیکسل اولتراواید با دریچه دیافراگم f/2.2، یک لنز ۸ مگاپیکسل تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4 و یک لنز سنجش عمق ۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4 می باشد.

ثبت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی به صورت RAW بوده و نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی دارد. به لطف رابط کاربری دوربین گوشی وان پلاس ۹ پرو این امکان فراهم شده تفاوت ویژگی های حالت دستی و خودکار به راحتی صورت گیرد. گزینه افزایش فوکوس خط های کوچکی دور تصویر فوکوس شده کشیده و استفاده از فوکوس را راحت می کند.

دوربین فوق عریض نسبت به دیگر دوربین ها کیفیت بالای ارائه می دهد و وان پلاس در این دوربین یک حسگر سفارشی تعبیه کرده که امواج را خیلی بهتر از نرم افزارهای مربوطه کم می کند. ناگفته نماند تفاوت اصلی گوشی وان پلاس ۹ پرو با گوشی وان پلاس ۹ به لنز تله فوتو آن برمی گردد.

در ضمن قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۸K در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۴K با نرخ فریم ۱۲۰ ثانیه در گوشی وان پلاس ۹ پرو فراهم شده و قابلیتی جهت فیلمبرداری در شب هم در نظر گرفته شده تا در شب و نور کم هم امکان فیلمبرداری میسر شود.

باتری و قابلیت فست شارژ فوق سریع

در بررسی ها مشخص شد گوشی وان پلاس ۹ پرو به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که با یکبار شارژ تا یک روز کامل دوام می آورد و در یک استفاده سنگین حدود ۱۲ ساعت شارژ نگه می دارد.

از نکات قوت گوشی پشتیبانی از قابلیت فست شارژ فوق سریع است که توسط آداپتور ۶۵ واتی فراهم می شود و باتری گوشی را به دو قسمت تقسیم نموده تا فرایند شارژ سریعتر انجام شود(۱۰۰ درصد در ۲۹ دقیقه). در ضمن گوشی وان پلاس ۹ پرو از قابلیت شارژ سریع بی سیم ۵۰ وات هم بهره می برد.

بعد از شناخت کامل قابلیت های گوشی وان پلاس ۹ پرو چنانچه به دنبال دریافت اطلاعات بیشتری در رابطه با دیگر گوشی های شرکت سامسونگ نظیر وان پلاس Z و وان پلاس ۷ پرو هستید می توانید بر روی لینک های ارائه شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *