دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی گوشی a73 با پردازنده قوی و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی a73 سامسونگ یکی از بهترین میان رده های بازار است که سنسور دوربین چشمگیر ۱۰۸ مگاپیکسلی داشته و عملکرد تراشه بالایی را ارائه می دهد. این مطلب به بررسی گوشی a73 فایوجی می پردازد.

گوشی a73 فایوجی سامسونگ جذاب، خوش ساخت و کارآمد بوده ولی با قیمتی شبیه بهترین پرچمداران اقتصادی ارائه می شود. اگر علاقمند هستید از این میان رده جذاب بیشتر بدانید در این مطلب به بررسی گوشی a73 فایوجی می پردازیم.

بررسی گوشی a73 فایوجی

سال قبل گلکسی a72 به علت نداشتن مزیت خاصی نسبت به گلکسی ای ۵۲ چندان مورد توجه واقع نشد. به عبارتی سال پیش گلکسی ای ۷۲ کاملا زیر سایه گلکسی ای ۵۲ بوده زیرا به جز دوربین تله فوتو ۵۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری بیشتر قابلیت چشمگیر دیگری نداشت تا اختلاف قیمت چند میلیونی آن را با ای ۵۲ توجیه نماید.

حال سامسونگ در سال جاری برای جبران این موضوع گوشی گلکسی a73 فایوجی را با پردازنده قوی و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به بازار روانه کرد. این اسمارتفون میان رده، جذاب، خوش ساخت و کارامد است ولی متاسفانه با قیمتی شبیه بهترین پرچمداران اقتصادی تحت فروش قرار گرفته است.

گوشی a73 فایوجی یکی از بهترین گوشی های میان رده می باشد که سنسور دوربین چشمگیری داشته و عملکرد بالایی ارائه می دهد به طوری که انجام بازی و سایر برنامه های سنگین را در کارنامه اش دارد. اشاره شده که این اسمارتفون گران ترین عضو خانواده گلکسی a می باشد و به رقابت با گوشی های پرچمداری همچون شیائومی ۱۱ تی پرو، شیائومی ۱۲ ایکس، وان پلاس ۹r و گلکسی s21 fe می پردازد.

در ادامه به بررسی گوشی a73 فایوجی پرداخته تا ببینیم در رنج قیمتی خود چقدر شانس موفقیت دارد. شایان ذکر است این گوشی فروردین ۱۴۰۱ در دو نسخه با حافظه رم ۶ /۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت به بازار روانه شده است.

  •  آرون گروپس

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان داد در حالی که بعضی رقبا به بدنه شیشه ای مجهز هستند، گوشی a73 فایوجی مشابه قبل از ساختار کاملا پلاستیکی بهره می برد. ولی حداقل از لحاظ کیفیت ساخت و طراحی از رقبای هم قیمت چیزی کم ندارد. قطعات این گوشی خیلی مستحکم کنار هم جای گرفته و حتی پوشش گوریلاگلس ۵ نمایشگر بدون هیچ گونه نوار پلاستیکی در اطراف، به صورت مستقیم روی فریم قرار گرفته است.

موردی که عمدتا در گوشی های گران قیمت شاهد آن می باشیم. میان رده توانمند a73 سامسونگ حدود ۰.۸ میلی متر باریک تر و ۲۲ گرم سبک تر از نسل قبل می باشد. هر چند با گوشی تقریبا بزرگ ۶.۷ اینچی روبرو هستیم، با در دست گرفتن گلکسی a73  سبکی بدنه نظر شما را به خود جلب می کند.

این اسمارتفون حس خوبی به کاربر منتقل می کند ولی برای دسترسی به کلیدها، حسگر اثر انگشت و نوار اعلانات باید آن را مدام در دست جابجا نمایید. با توجه به بررسی ها می توان گفت گوشی a73  از لحاظ ظاهری به ای ۵۳ بسیار شباهت داشته ولی با تفاوت هایی هم همراه شده است.

لبه های گوشی و پنل های جلو و عقب اکنون کمی تخت تر شده و بهتر در دستان می نشیند. شایان ذکر است a73 فایوجی با ۱۸۲ گرم وزن و ۷.۶ میلی متر ضخامت، سبک ترین و باریک ترین گوشی سری a سامسونگ محسوب می شود. به لطف این وزن کم، در استفاده طولانی مدت از گوشی احساس خستگی در دست ایجاد نمی شود.

سامسونگ جهت کاهش وزن تا این اندازه، کیفیت ساخت را تاحدی قربانی نموده است. بدنه گوشی و فریم میانی پلاستیکی بوده و در کار وزن پایین این حس ایجاد می شود که نسبت به مدل های همرده شیائومی با بدنه شامل شیشه و فلز پایین تر می باشد. همچنین فرو رفتن پنل در صورت فشار نیز باید به آن اضافه کرد.

با این حال، طراحی گوشی a73 همچنان زیبا بوده و پنل عقب و جلو به حدی یکدست طراحی شده اند که گویا بدنه قالب یکپارچه ای دارد و سخت افزار گوشی در دل آن جای گرفته است. مات بدون پنل عقب از جذب لک و اثر انگشت ممانعت کرده که مزیت قابل توجهی به حساب می آید.

قابل ذکر است گوشی a73  فایو جی دارای گواهی IP67 جهت مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار می باشد. این اسمارتفون در رنگ های سفید، خاکستری تیره و نعنایی به بازار ارائه شده است. ناگفته نماند برآمدگی دوربین سبب سرخوردن a73 روی سطح صاف می شود. ولی نه به اندازه ای که از برخی گوشی های پرچمدار با دوربین غول پیکر دیده ایم.

در ادامه بررسی طراحی گوشی a73 به حسگر اثر انگشت آن می رسیم که زیر نمایشگر تعبیه شده و عملکرد دقیق و نسبتا سریعی ارائه داد. ظاهرا سامسونگ در ارتقای عملکرد سنسور اپتیکال به اولتراسونیک موفق بوده است. ولی محل حسگر اندکی پایین تر از مکانی است که به آن عادت پیدا کرده ایم. به نحوی که برای بازگشایی قفل، باید دست ها را دور بدنه جابجا کرد.

کلیدهای فیزیکی a73 فایوجی پلاستیکی بوده و بازخورد خوشایند گوشی های پرچمدار را ندارند. در ضمن کره ای ها جک هدفون ۳.۵ میلی متری را از گوشی میان رده خود حذف کرده اند. همچنین لبه سمت راست گوشی میزبان کلیدهای ولوم و پاور است و لبه سمت راست المانی دیده نمی شود.

در قسمت پایین گوشی نیز پورت تایپ سی و اسپیکر اصلی و میکروفون تعبیه شده و خشاب سیمکارت و کارت حافظه به لبه بالایی انتقال یافته است.

نمایشگر و اسپیکر

در صورتی که افزایش نرخ تازه سازی ۹۰ به ۱۲۰ هرتز را در نظر نگیریم، بررسی ها نشان می دهد نمایشگر گوشی a73 فایوجی نسبت به نسل قابل بهبود خاصی پیدا نکرده است. نمایشگر این گوشی با همان پنل ۶.۷ اینچی اولد و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ همراه است و تراکم پیکسلی خیلی خوب ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد.

به این ترتیب تفکیک پیکسل ها با چشم غیر مسلح دشوار خواهد بود. از طرفی حاشیه های اطراف صفحه نمایش گوشی a73 باریک تر از قبل می باشد. این نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی دارد ولی طبق انتظار خبری از نرخ رفرش تطبیقی نیست. گوشی در همه شرایط نرخ تازه سازی را به شکل ثابت روی ۱۲۰ هرتز نگاه می دارد و صرفا در برنامه هایی که از این نرخ پشتیبانی ندارند، مانند برنامه دوربین یا بازی جنشن تنظیمات نوسازی به ۶۰ هرتز باز می گردد.

به هر روی نرخ تازه سازی بالای نمایشگر، با روان تر نمودن انیمیشن های رابط کاربری و وب گردی استفاده از گوشی a73 تجربه جذابی را به همراه می آورد. قابل ذکر است نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر نسبت به گذشته بهبود یافته و اکنون گردش بین منوها، تماشای ویدیو یا اجرای بازی به روان ترین شکل صورت می گیرد.

همچنین عدم وجود نرخ رفرش تطبیقی سبب افزایش مصرف شارژ می شود.  نمایشگر گوشی a73 حدود ۸۷ درصد از پنل جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده و از این لحاظ بی شباهت به پرچمداران سامسونگ نیست. گوشی a73 در زمینه نمایش رنگ ها عملکرد خیلی خوبی دارد.

این گوشی میان رده در پروفایل های رنگی طبیعی و زنده به ترتیب فضاهای رنگی اس آر جی بی و دی سی آی پی ۳ را به طور کامل پوش می دهد. رنگ ها در پروفایل طبیعی خیلی دقیق و خنثی و در پروفایل بعدی نسبتا دقیق و متمایل به سردی ارائه می شوند. ناگفته نماند این گوشی به صورت رسمی فاقد گواهی پخش ویدیوهای اچ دی آر می باشد و این ویدیوها به اس دی آر تبدیل و پخش خواهد شد.

ولی در بررسی ها مشخص شد گوشی a73 به ویدیوهای اچ دی آر یوتیوب واکنش داده و روشنایی نمایشگر متناسب با دیتای ویدیو، تغییر یافت. البته روشنایی به عددی فراتر از ۱۱۰۰ نیت نمی رسد.

در ادامه به بررسی اسپیکر گوشی a73 می پردازیم. در حالی که اسپیکر مکالمه در لبه بالایی صفحه نمایش، نقش کانال دوم را بازی می کند. شدت صدای دو کانال به حد گوشی های پرچمدار متعادل نبوده و می توان به سادگی دریافت که بخش عمده ای از حجم صدا را کانال پایین تولید می نماید.

در تست ها مشخص شد گوشی a73 فرکانس های پایینی و میانی را خوب تولید می کند. از این رو قسمت عمده ای از ابزارهای موسیقی و صدای خواننده به وضوح شنیده می شود. ولی گاهی در فرکانس های بالا، صدا دچار اختلال می شود. گوشی بیس های کوبنده ای داشته و به لطف پشتیبانی از دالبی اتموس امکان تولید صدای فراگیر هم در اختیار کاربر قرار می گیرد.

دوربین ۴ گانه

گوشی a73 در پنل پشتی به دوربین های ۴ گانه مجهز است که شامل لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی ۱.۸، لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم ۲.۲، و دو لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق با گشودگی دیافراگم ۲.۴ می باشد. قابل ذکر است گوشی a73 اولین میان رده سامسونگ با دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی محسوب می شود.

البته باید اشاره داشت که این لنز با ماژول به کار رفته در گلکسی اس ۲۱ اولترا و گلکسی اس ۲۲ اولترا یکسان نیست و حدود ۳۶ درصد کوچکتر از آن می باشد. متاسفانه در گوشی a73 از دوربین تله فوتو خبری نیست و به جای آن از لنز سنجش عمق استفاده شده است.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی دارای جزئیات، کنتراست و رنج دینامیکی ایده آل هستند. همه چیز به بهترین نحو ثبت شده و از نویز خبری نیست. همچنین رنگ ها با طراوت و شاداب به ثبت می رسند. عکاسی در شب هم نسبت به گذشته بهبود یافته ولی همچنان در حد یک میان رده باقی مانده است.

مشکل اصلی این عکس ها افزایش نویز و کاهش جزئیات بوده که حتی با فعال سازی حالت نایت مود نیز تغییری ایجاد نمی شود. لازم به ذکر است دوربین فوق عریض گوشی a73 نسبت به گوشی های شیائومی عملکرد فوق العاده ای ارائه می دهد. اگرچه جزئیات و رنج دینامیکی این سنسور ۱۲ مگا پیکسل به دوربین اصلی نمی رسد ولی رنگ ها به صورت ایده آل ثبت می شود.

دوربین ماکرو نیز فوکوس ثابت داشته که کار را برای ثبت عکس های دقیق از فاصله نزدیک سخت می کند. با این حال به مراتب از مدل های ۲ مگاپیکسل در سایر گوشی ها بهتر واقع می شود. شایان ذکر است برای گوشی a73 دوربین سلفی ۳۲ مگا پیکسل در نظر گرفته شده که یکی از بهترین نمونه ها بین گوشی های میان رده می باشد.

به لطف سنسور و پردازنده قوی در طول روز، رنگ پوست به دقت ثبت شده و عکس های سلفی خوبی گرفته می شوند. ولی در شب از کارایی دوربین سلفی کاسته می شود. ناگفته نماند با گوشی a73 امکان فیلمبرداری ۴k با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه توسط دوربین اصلی و سلفی فراهم است و لرزشگیر اپتیکال نیز لرزش های ناخواسته را تا حد زیادی حذف می کند.

سخت افزار و نرم افزار

برای گوشی a73 تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۷۷۸G در نظر گرفته شده که با بهینه سازی نرم افزاری، عملکرد سریع و روانی را به همراه دارد. به طوری که در کاربری روزانه به سختی می توان به تفاوت این گوشی با پرچمداران سامسونگ پی برد. این تراشه با معماری ۶ نانومتری و هشت هسته ای نسبت به تراشه های پرچمدار اخیر سامسونگ و کوالکام عملکرد بهینه تر و کم حرارت تری دارد.

ضمنا پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۲۴L آن را همراهی می کند. قابل ذکر است گوشی a73 در نسخه های ۶/۱۲۸، ۸/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت به بازار ارائه می شود و در اجرای بازی ها نیز بسیار راضی کننده عمل می کند. در قسمت نرم افزاری باید اشاره کرد گوشی a73 دقیقا مشابه خانواده گلکسی اس ۲۲ و گلکسی ای ۵۳ به طور پیش فرض با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 ارائه می شود.

البته این رابط کاربری نسبت به نسخه ۴.۰ با بهبودهایی همراه شده است. یکی قابلیت رم پلاس بوده که به کاربر اجازه داده تا بین ۲/۴/۶/۸ گیگابایت از حافظه ذخیره سازی دستگاه را به عنوان رم مازاد به کار گیرد. همچنین توسط قابلیت تقویم هوشمند با دسترسی به تاریخ ها و ساعت های ذکر شده در پیام های متنی آن ها را به عنوان رخدادهایی در تقویم پیشنهاد می دهد.

به گفته کره ای ها این قابلیت با پیام رسان پیش فرض گوشی و برنامه هایی مانند لاین، واتساپ و … سیگنال سازگاری دارد. ضمنا قابلیت ویجت هوشمند عملکردی شبیه ویجت هوشمند اپل داشته و به کاربر اجازه داده تا چند ویجت را با هم ادغام نماید.

همانطور که انتظار می رفت رابط کاربری کاملا روان و بدون تاخیر بوده و برنامه های پر کاربردی مانند واتساپ، اینستاگرام و حتی برنام های سنگین تر سریعا اجرا می شوند. تراشه مذکور نیز از تست بازی هایی مانند کال آو دیوتی سربلند بیرون آمده و بازی را با بالاترین نرخ فریم و تنظیمات گرافیکی بدون مشکلی اجرا کرد. همچنین بازی آسفالت ۹ و پابجی نیز بدون داغ شدن اجرا شدند.

باتری

گوشی a73  مشابه قبل از ظرفیت باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی بهره می برد و از شارژ سیمی ۲۵ واتی پشتیبانی دارد. دیگر درون جعبه گوشی از شارژر خبری نبوده و باید جداگانه خریداری گردد. در حالی که رقیبی همچون شیائومی ۱۱ تی پرو به طور پیش فرض با شارژر پر توان ۱۲۰ وات ارائه می شود. به گفته سامسونگ با یک بار شارژ گوشی a73 تا دو روز کاربر را همراهی می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *