دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاشت فندق در گلدان و شرایط مساعد برای نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت فندق در گلدان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی مراقبت از درختچه فندق آشنا شوید.

به ور کلی فندق درختچه ای زیبا می باشد که معمولا در اثر کنار هم قرار گرفتن و در یک ردیف بودن به موازات سایر ردیف ها باغباتی زیبا و انبوه را به وجود آورده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. کاشت درختچه فندق در گلدان به دلیل اصول راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت فندق در گلدان

بهتر است بدانید که فندق در واقع درختچه ای است با ارتفاع ۱.۵ متر که معمولا بلند نمی شود اما در مواردی که شرایط آب و هوایی مساعد و خاک بسیار حاصلخیز باشد به ارتفاع ۶ تا ۷ متر خواهد رسید و به سهولت جنگلی انبوه به وجود خواهد آورد.

چگونگی کاشت فندق در گلدان

این درختچه بومی مناطقی از اروپا و آسیای صغیر است که کشت آن از زمان های بسیار قدیم در ایران متداول بوده و به صورت خودرو در جنگل های ارسباران، تالش و زنجان دیده می شود. درخت فندق پهن و نوک تیز با دو ردیف دندانه به رنگ سبز یا دم برگی به طول تقریبا یک سانتی متر می باشد.

در واقع فندق دارای دو نوع گل نر و ماده است که به صورت سنله آویخته در فصل پاییز ظاهر می شود. نوع نر این گل ها دارای ۳تا ۸ پرچم است و مجموعه آن به صورت سنله های آویخته در فصل پاییز ظاهر خواهد شد. هر گل آذین دارای گل های ماده فندق ۱۰ تا عدد گل کوچک دارد اما در هر خوشه ۲ الی ۳ عدد میوه تشکیل می شود.

معمولا گل های فندق ۳ تا ۴ سال پس از کشت ظاهر می شوند اما باردهی آن ها از ۵ تا ۶ سالگی آغاز شده و به مدت ۲۰ سال درختان فندق باروری اقتصادی خواهند داشت. میوه های این درختچه که فندق نامیده می شود در حالت تازه از پوشش سبز رنگی پوشیده شده است اما به تدریج پس از خشک شدن از آن جدا می شود.

با وجود اینکه درختچه فندق نسبت به سرمای زیاد مقاوم است اما به جوانه های گل فندق در منفی ۱۰ درجه سانتی گراد آسیبی وارد می شود و در نهایت موجب کاهش محصول خواهد شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های پرورش فندق در گلدان

دستورالعمل کاشت بذر فندق

به طور کلی یکی از روش های بسیار راحت و کاربردی برای کاشت انواع بذور به ویژه بذر های فندق، کاشت در دستمال مرطوب است. برای انجام این کار بایستی از فندق خام استفاده نمایید و همچنین مغز آن را بایستی بدون ضربه دیدن و یا شکستگی از پوست فندق خارج نمایید.

برای کشت شما نیاز به یک ظرف در دار دارید که در ظرف برای تهویه هوا حتما سوراخ داشته باشد. پس از خارج کردن فندق ها حتما آن ها را درون دستمال نخی یا دستمال کاغذی نم دار که درون ظرف است قرار دهید و سپس روی آن را با دستمال به خوبی بپوشانید و در ظرف را ببندید. هر روزه مغز های فندق را چک کنید تا محیط کشت مرطوب باشد. در صورت از دست دادن رطوبت و خشک شدن دستمال حتما مقداری آب به آن اسپری نمایید.

پس از تقریبا یک تا دو هفته به تدریج ریشه از مغز بیرون می زنند و رشد ریشه همچنان ادامه خواهد داشت. به مرور و با گذشت چندین روز از رشد ریشه، جوانه و برگ های فندق بیرون خواهند آمد. در این زمان بایستی بستر مرطوب باشد.

پس از اینکه ساقه و برگ های فندق رشد کردند می توانید آن ها را به بستر خاکی انتقال دهید. دقت داشته باشید که ریشه گیاه بایستی کامل درون خاک باشد و ساقه و برگ آن بیرون از خاک باشند. پس از کشت گیاه را آبیاری نمایید و سپس در محیطی پر نور و نسبتا گرم نگهداری نمایید. در پایان خاک بستر را آبیاری نمایید.

دستورالعمل تکثیر درختچه فندق

شما می توانید برای کاشت فندق در گلدان از ترکیب چندین خاک استفاده نمایید برای مثال خاک سبزیجات، ترکیب خاک باغچه و ماسه و خاکبرگ، ترکیب ماسه و خاکبرگ، ترکیب پیت ماس و ماسه و یا تنها پیت ماس بهترین ترکیب برای بستر گیاه شما خواهند بود.

نحوه برداشت محصول:

بهتر است بدانید که زمان برداشت این محصول از اواخر فصل تابستان آغاز شده و تا اوایل فصل پاییز ادامه خواهد داشت. زمان گلدهی درخت فندق ۳ تا ۴ سال پس از گذشت از کاشت صورت می گیرد اما تقریبا ۳ سال هم زمان نیاز است درخت فندق شروع به میوه دهی کند.

برداشت محصولات این درخت می تواند با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات لرزاننده درخت باشد اما برخی کشاورزان ترجیح می دهند میوه ها به صورت طبیعی ریزش داشته باشند.

دستورالعمل برداشت محصول فندق

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت فندق

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای کاشت و نگهداری فندق در گلدان پرداخته ایم.

  • نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که درخت فندق برای رشد نیاز به نور زیاد به صورت مستقیم دارد. حتما دقت داشته باشید که محل کشت درخت فندق به نحوی باشد که در معرض نور کافی و مستقیم خورشید قرار بگیرد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد بسیار ایده آل خواهد بود. پس از گذشت یک ماه بذور شروع به جوانه زنی می کنند و پس از رسیدن به ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر می توان آن را به مکان مورد نظر انتقال داد.

آبیاری منظم درختان فندق در گلدان

  • خاک غنی:

درخت فندق حساسیت آنچنانی نسبت به جنس و نوع خاک ندارد و سازگاری خوبی دارد اما با این حال بهتر است خاک درخت فندق تا حد نسبتا زیادی عمیق باشد تا قدرت جذب آب بالایی داشته باشد. در واقع خاکی که این خصوصیات را دارد اغلب از نوع رسوبی، رسی و شنی بوده و خاکی که سبک تر باشد هم برای کاشت فندق در گلدان مناسب تر خواهد بود.

  • آبیاری منظم:

درخت فندق نیز مانند بسیاری از درختچه های دیگر بایستی به میزان و دفعات کافی آبیاری شود تا به خوبی رشد کرده و ثمره بیشتری داشته باشد. این درختچه برای رشد کافی نیاز به آب نسبتا زیادی دارد و به همین خاطر بهتر است در اطراف ریشه های درخت فندق از رطوبت لازم برخوردار باشد. همچنین وجود اسیدی به نام اسید آبسیسیک در پیرامون ریشه در افزایش رطوبت درخت فندق تاثیر مثبت خواهد داشت.

به طور کلی در مناطقی که دارای بارندگی متوسط نسبت به بالا باشد مناسب ترین محیط برای کاشت درخت فندق خواهند بود. البته بایستی به این نکته نیز دقت داشته باشید که میزان آبیاری نباید از حد مجاز و متوسط بالاتر رود که در این صورت تاثیر عکس بر رشد درخت خواهد گذاشت. درختان فندق به طور متوسط هر ۴ روز یک مرتبه بایستی آبیاری شود.

شرایط لازم برای پرورش فندق

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با کاشت درخت بادام و کاشت گردو در گلدان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *