دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل کاشت گردو در گلدان و شرایط مورد نیاز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت گردو در گلدان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با مراحل کشت، پرورش و مراقبت از این گیاه گرمسیر آشنا شوید.

به طور کلی گردو از دسته گیاهانی که به صورت طبیعی دوره رشد طولانی مدتی خواهد داشت. این گیاه به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به کاشت گردو در فضای گلدان قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت گردو در گلدان

بهتر است بدانید که در واقع گردو یک میوه درختی و از خانواده تیره Juglans ها خواهد بود که امروزه از لحاظ علمی در دسته میوه های هسته دار جای می گیرد. گردو را می توان از دست گیاهانی در نظر گرفت که به صورت طبیعی دوره رشد طولانی دارد و اغلب برای عمل آوری و بار نشستن آن مدت زمان زیادی نیاز خواهد بود.

چگونگی کشت گردو در گلدان

توجه داشته باشید که تاریخچه کاشت و پرورش گردو به زمان های بسیار دور و نامعلوم بر می گردد به گونه ای که پایه های وحشی گردوی ایرانی در منطقه کوه های کارپاتیان در شرق اروپا، سرتاسر ترکیه، عراق، ایران، روسیه جنوبی و افغانستان تا شمال غربی هیمالیا یافت شده است.

کاشت این گیاه امروز در کشور ما جزو مشاغل پربازده قرار گرفته یعنی که یک باغ گردو توانسته تعداد افرادی زیادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار نماید. همچنین در حال حاضر نیز این موضوع به بسیاری از جوانان فعال کمک کرده تا فعالیت خود را مجددا آغاز نمایند.

مراحل و دستورالعمل کاشت گردو در گلدان:

همانطور که می دانید امروزه روش های مختلفی برای کشت و ازدیاد درختان گردو مطرح شده که در این میان قدیمی ترین روش، ادزیاد جنسی یعنی همان کاشت گردو بذری است. گردوهای بذری معمولا همان گردوهایی هستند که در بازار وجود دارند و تقریبا در تمام طول سال در اکثر خانه ها یافت می شوند.

توصیه می شد که فرآیند کاشت گردو در گلدان را در طول فصل زمستان انجام دهید که در ادامه مراحل آن را به صورت کامل شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت بذر گردو

  • مرحله اول: انتخاب بذر مناسب

برای کشت گردو بایستی در ابتدا بذرها را انتخاب نمایید. با وجود اینکه می توان از گردوهای منزل یا بازار استفاده کرد اما سعی کنید برای کشت در زمستان بذرهایی درجه یک، کاملا رسیده و از بهترین نژادها برای این کار انتخاب نمایید. زیرا درختان گردو نهایتا خصوصیاتی مشابه این نژادها خواهند داشت.

  • مرحله دوم: جدا کردن پوست سبز گردو

توصیه می شود که گردوهای تازه رسیده را از پای درختان گردو جمع آوری نمایید و برای کشت پوست سبز رنگ گردوها را با احتیاط کامل جدا نمایید. همچنین برای راحت تر شدن کار می توانید گردوهای تازه را مدت زمان کوتاهی درون آب قرار دهید و با استفاده از چاقوی تیز منافذ بین آن را باز کنید.

  • مرحله سوم: آماده سازی بذر

توجه داشته باشید علت کاشت گردو در فصل زمستان این است که بذر گردو برای اینکه به راحتی جوانه بزند نیاز به سپری کردن یک دوره ۳ الی ۴ ماهه سرما دارد. بنابراین در طول زمستان بایستی بذور را در یک محیط سرد با بازه دمایی بین ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

مراحل پرورش درخت گردو

همچنین اگر تعداد کمی بذر دارید و قصد تان کاشت یک یا چندین درخت درون گلدان است می توانید آن ها را درون یخچال قرار دهید. در این صورت بایستی بذور را درون پلاستیکی پر از پیت ماس و یا پرلیت مرطوب قرار داده و سپس درون یخچال بگذارید. البته از این نکته غافل نشوید که تمام بایستی بذرها مرطوب نه خیس باشند.

  • مرحله چهارم: آماده سازی گلدان

در طول مدت زمانی که بذرها دوره سرما را طی می کنند می توانید بستر کشت یا همان گلدان را آماده نمایید. خاک بذرهای گردو بسیار مهم بوده و بایستی از خاک با زهکشی عالی برای این کار استفاده نمایید. همچنین مقدار اسیدیته آن در محدوده تقریبا خنثی یا کمی اسیدی قرار بگیرد و غنی از مواد معدنی باشد.

تمامی ویژگی های خاک را با استفاده از آزمایش بسنجید. دقت داشته باشید که فرقی ندارد از روش کاشت گردو رد گلدان استفاده می کنید یا روش دیگر به هر حال بهتر است خاک انتخابی تان را آزمایش کنید و در صورت نیاز با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی آن را اصلاح نمایید.

پس از گذشت مدت زمان سه ماه به سراغ بذرها بروید و با جوانه زنی آن ها مواجه شوید. بهتر است یک هفته ای بذرها را در محیط کاملا مرطوب نگهداری نمایید و سپس آماده کشت کنید.

راه های پرورش درختان گردو

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گردوها:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین نیازها برای کاشت گردو درون گلدان را شرح دهیم:

  • نور و دمای ایده آل:

از آنجایی که درخت گردو گیاهی نور دوست است برای رشد نیاز به نور کاملی خواهد داشت. همچنین این گیاه برای رشد بهینه نیاز به نور کامل آفتاب و تابستانی طولانی مدت دارد. در مورد دمای مورد نیاز بذر های گردو نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۷ تا ۲۱ دره سانتی گراد برای رویش این گیاه مناسب است.

از این نکته غافل نشوید که درختان گردو در دمای کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد از بین می روند و همچنین دمای بالا در تابستان نیز به آن ها آسیب می زند. به همین خاطر به وجه گیاهتان را در دمایی بالاتر از ۴۳ درجه سانتی گراد نگهداری نکنید.

شرایط لازم برای مراقبت از بذر های گردو

  • خاک و کوددهی مناسب:

بهتر است بدانید که گردو برای رشد ایده آل به خاک هایی حاصلخیز و عمیق با زهکشی کافی نیاز دارد. در واقع بهترین خاک برای این گیاه خاک ماسه ای، لومی و کمی اسیدی همراه با زهکشی ایده آل است. برای کوددهی درختان گردو نیز توصیه می شود که فرآیند تغذیه را در اوایل فصل بهار انجام دهید.

از آنجایی که درخت گردو برای رشد نیاز به نیتروژن بسیار زیاد دارد بایستی به مقدار سه تا چهار کیلو کود دارای آمونیوم سولفات برای گیاهتان استفاده نمایید. کود را به آرامی در اطراف درختان پخش کنید و یا با فاصله ۴۵ سانتی متری از تنه درخت بر روی خاک بستر بریزید.

  • آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که نحوه و مقدار آبیاری بستر درختان گردو از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بایستی هفته ای تقریبا ده لیتر آب دریافت کند. معمولا آب ناکافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت گردوهای تولید شده خواهد شد. در مقابل آبیاری بیش از حد نیز باعث کندی رشد و حتی بروز بیماری هایی نظیر طوقه و ریشه درخت می شود.

توصیه می شود که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های مختلف در گیاه نسبت به روش آبیاری تان دقت زیادی داشته باشید و گیاه را به گونه ای آبیاری نکنید که آب به تنه درخت برسد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گردو

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت بادام و کاشت درخت انجیر نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *