دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اهمیت آبیاری گیاهان در زمستان و دستورالعمل انجام آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع آبیاری گیاهان در زمستان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل و نکات مهم در فرآیند آبیاری گیاهان آشنا شوید.

به طور کلی یکی از مشکلات و دغدغه بیشتر علاقه مندان به نگهداری گلهای آپارتمانی در طول فصول پاییز و زمستان مراقبت از گلدان ها و گیاهان از گزند سرما و یخبندان است. یکی از این اصول مراقبت آبیاری گیاهان در طول زمستان است که بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

آشنایی با نحوه آبیاری گیاهان در زمستان

بهتر است بدانید که گیاهان در واقع یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون ها به شمار می آید که علاوه بر زیبایی منجر به تصفیه هوای محیط می شود و طراوت زیادی را به فضای داخلی خانه خواهد بخشید. در واقع آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و البته در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر کرده و به همین خاطر در طول فصول زمستان و تابستان اینکه چگونه به گیاهتان آبرسانی کنید بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

چگونگی آبیاری گیاهان در زمستان

توجه داشته باشید که در هر شرایطی و در هر فصلی که باشید آب زیادی می تواند باعث لجن شدن خاک و پوسیده شدن گیاه گردد. همانطور که می دانید در طول فصول گرم سال نیاز گیاهان به آبیاری بیشتر شده و این نیاز در طول فصل زمستان تقریبا به نصف خواهد رسید اما با این حال می توان گفت که قاعده ای کلی برای آبیاری گیاهان وجود ندارد زیرا هر گیاه نیازمند آبیاری متفاوتی است. با وجود این بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه توصیه می کنند که سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری کاملا خشک باشد.

آبیاری مورد نیاز درختان در فصل زمستان

به طور کلی اگر در منطقه شما بارش برف شدیدی وجود ندارد و یا گیاهان در معرض بادهای خشک قرار می گیرند قطعا انجام آبیاری منظم در طول این فصل برای آن ها حیاتی خواهد بود. با وجود اینکه در این فصل گیاهان به خواب می روند اما نباید از یاد ببرید که گیاهتان هنوز زنده است و تمامی عملکرد های متابولیک حیاتی خود را انجام می دهد و از این طریق آب را از خاک جذب خواهد کرد.

دستورالعمل ابیاری گیاهان

توجه داشته باشید که ریشه های گیاه در طول زمستان در معرض خشک شدن قرار دارد و در صورت خواب کافی به گیاهان چند ساله نرسد ممکن است دچار آسیب هایی ماندگار گردد. معمولا آبیاری گیاهان در دمایی که نزدیک به نقطه انجماد باعث می شود بسیاری از صاحبان گل و گیاه نگران شوند که انجام آبیاری باعث خواهد شد تا خاک خیس در اطراف ریشه یخ بزند و در نهایت ریشه ها آسیب دیدند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

البته اگر آبیاری گیاهتان را در اوایل روز انجام می دهید این اتفاق رخ نمی دهد و تنها آبی که در پیرامون گیاه وجود دارد آن ها در مقابل یخ زدگی شب هنگام محافظت خواهد کرد. معمولا آبی که در خاک وجود دارد مانند یک جاذب حرارت عمل کرده و حرارت آفتاب را در خود جذب می کند و باعث می شود شب هنگام که دما افت می کند اطراف گیاه کمی کمتر از جاهای دیگر باشد.

چنانچه از پوشش عایق نیز استفاده می کنید حرارت خیلی بیشتری پیرامون گیاه باقی می ماند که می تواند در مقابل آسیب های ناشی از سرمازدگی درختان محافظت نماید.

نکات مهم در روند آبیاری

دستورالعمل آبیاری بوته ها و درختان در زمستان

به صراحت می توان گفت که گیاهان در فصل خواب نیاز زیادی به آب ندارند و نیازهای آبیاری شان بسیار کمتر از فصل بهار و تابستان خواهد بود. به هر حال هنگام آبیاری هر گیاهی در طول فصل زمستان دقت داشته باشید که آبیاری چندین مرتبه در ماه و به صورت عمیق انجام گردد.

همچنین برای آبیاری گیاهان بالغ و چند ساله بهترین روش این است که بین تنه درخت و سایه انداز درخت که در واقع محدوده دورترین مرز سیستم ریشه است آبیاری صورت بگیرد. در مورد گیاهان کوچک تر نیز می توانید آبیاری را در هر جایی از پیرامون تاج گیاه انجام دهید.

البته در فرآیند آبیاری مراقب باشید که خاک نباید خیس و اشباع از آب بماند زیرا این وضعیت گیاه را در خطر جدی پوسیدگی ریشه و خفگی قرار خواهد داد.

نیاز گیاهان در طول زمستان

معمولا توصیه می شود هنگامی که سطح خاک خشک شد و دمای محیط کمتر از ۴ درجه سانتی گراد نبود آبیاری را انجام دهید. از آنجایی که وزش بادهای خشک بخش زیادی از آب را با خود می برد بهتر است آبیاری را همزمان با وزش بادهای خشک انجام ندهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *