دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نگهداری نخل شامادورا و اصول پرورش این گیاه در منزل

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

نخل شامادورا با ظاهری باریک و کوچک دارای برگهای سبز تیره و ساقه هایی روشن بوده و رشد آن نیز کم است. این گیاه به دلیل تحمل سایه و نیاز نوری کم، گیاهی مناسب برای نگهداری داخل آپارتمان یا منزل می باشد. در این مقاله بانگهداری نخل شامادورا و اصول پرورش این گیاه در منزل آشنا خواهید شد.

اگرچه معمولا نخل ها اغلب در بیرون از خانه مشاهده می شوند، اما می توان انواع خاصی از نخل را در داخل گلدانها  و درون منزل مورد پرورش قرار داد. با رشد پیرزومندانه درخت نخل، حتی در زمستان، شما از منظره ای گرمسیری در خانه بهره مند خواهید شد. نخل شامادورا از جمله درختانی است که می توانید در منزل به نگه داری و پرورش آن بپردازید. این نخل کوچک زیبا و محبوب، سایه پسند بوده و به نور کم نیز سازگار است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش نگهداری نخل شامادورا و اصول پرورش این گیاه در منزل آشنا سازیم.

راهنمای نگهداری از نخل شامادورا

مراقبت نخل شامادورا

نخل شامادورا با ظاهری باریک و کوچک، برگهای سبز تیره و ساقه هایی روشن دارد و رشد آن نیز کم است. این گیاه به دلیل تحمل سایه و نیاز نوری کم، گیاهی مناسب برای نگهداری داخل آپارتمان یا منزل می باشد. شامادورا بومی نقاط گرمسیری قاره امریکا مانند مکزیک بوده که شامل بیش از ۱۰۰ گونه نیز می باشد.

این درخت از نظر طولی بین ۳۰ سانتی متر تا ۶ متر متغیر می باشد و یکی از انواع درخت هایی است که امروزه در اکثر نقاط دنیا به پرورش آن پرداخته می شود. نخل شامادورا گیاهی دو پایه بوده به این معنی که گل های نر و ماده بر روی پایه های جداگانه قرار دارند و  اگر شرایط محیطی مساعد باشد می توان در اواخر تابستان و اوایل پاییز گلها را مشاهده نمود. میوه های تقریبا قرمز رنگ ان نیز سمی هستند.

محافظت از نخل شامادورا

با توجه به تنوع گونه ای که این گیاه دارد برخی گونه های آن به دلیل ظاهر زیبا مورد توجه بوده و به عنوان گیاهان تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.از مهمترین ویژگی های نخل شامادورا بهبود کیفیت هوا و سم زدایی می باشد. این گیاه با شاخ و برگهای متراکم و سرسبز با بالاتر رفتن سن به بامبوها شباهت پیدا می کند. اگر به دنبال یک گیاه شبیه به بامبو هستید، گونه Parlor Palm آن می تواند انتخاب مناسبی باشد.

وقتی می خواهید یک درخت نخل  گلدانی را در داخل خانه پرورش دهید، باید به یاد داشته باشید که برخلاف یک نخل در فضای بیرون، این گیاهان گلدانی به مراقبت صحیح و مواد مغذی کافی نیاز دارند. در ادامه این مقاله شما با طریقه نگهداری نخل شامادورا و اصول پرورش این گیاه در منزل، بیشتر  آشنا خواهید شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نیازهای نخل شامادورا

شرایط نگهداری و اصول پرورش نخل شامادورا

انتخاب گلدان مناسب

برای پرورش و نگه داری نخل شامادورا گلدانی را انتخاب کنید که از جنس سفال یا سرامیک باشد تا بتواند وزن شاخ و برگها را تحمل کند. این گیاه رشد کندی دارد، بنابراین هر دو سال یکبار می توان نسبت به تعویض گلدان ها اقدام نمود. هر بار یک سایز اندازه گلدان را بزرگتر نمایید و بهترین زمان برای تعویض فصل زمستان است که سرعت رشد گیاه در کمترین میزانش می باشد.

نیاز آبی کم

نیاز آبی نخل شامادورا نسبتا کم بوده و خاک همیشه مرطوب به گیاه آسیب می رساند. بهترن زمان آبیاری هنگامی است که خاک سطحی گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شده باشد. به نظر هفته ای یک بار آبیاری کافی می باشد. در کل اجازه ندهید که خاک خشک شود یا بیش از حد مرطوب شود.

حفاظت نخل شامادورا

نور متوسط

نخل شامادورا محیطی با نور متوسط و دور از تابش مستقیم خورشید را ترجیح می دهد. این گیاه تحمل نور کم را نیز دارد. تابش مستقیم اشعه خورشید سبب سوختگی نوک برگها و لکه دار شدن آن ها می شود. بنابراین مکان مناسب برای نخل شما جایی است که در صبح یا بعد از ظهر نور غیر مستقم آفتاب را دریافت کند.

خاک با زهکش خوب

برای پرورش و نگهداری از نخل شامادورا به خاکی با نسبت های ۴۰ درصد لاشبرگ، ۴۰ درصد خاک معمولی و ۲۰درصد شن نیاز است. همچنین خاک هوموسی سبک و با زهکش خوب شامل نسبت ۱-۱ لاشبرگ و خاک باغچه نیز مناسب است. به طور کلی نخل خود را در گلدان هایی قرار دهید که خاک دارای زهکش خوبی باشد. گلدان همیشه باید در انتها سوراخ داشته باشد تا آب اضافی آن تخلیه شود. اگر خاک خیلی سنگین باشد  تمایل به حفظ آب زیادی دارد که سبب پوسیدگی ریشه گیاه شده و حتی ممکن است نخل شامادورا از بین برود.

نگهداری نخل شامادورا

دمای بهینه

این گیاه به حداقل دمای ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد و حداکثر ۲۶-۲۸ درجه نیاز دارد. دمای بهینه برای نگه داری از نخل شامادورا حدود ۲۲ درجه سانتی گراد است و در صورت گرمای زیاد روی برگها را آب پاشی نمایید تا رطوبت مورد نیاز نخل تامین شود. این گیاه را در جایی از خانه قرار دهید که خیلی خشک نباشد. در زمستان نیز نخل مذکور را در محلی دور از هرگونه مجاری گرمایشی، شومینه یا … قرار دهید.

باروری مناسب

باروری مناسب گیاه علاوه بر تامین مواد مغذی به پرورش و نگهداری بهتر و آسانتر از نخل شامادورا کمک می کند. کودی را انتخاب کنید که مخصوص درختان نخل ساخته شده و آن را با خاک مخلوط کنید. در طول فصل رشد کوددهی صورت بگیرد و در اواخر پاییز استفاده از کود را متوقف کنید. بار دیگر باروری را در بهار شروع کنید. به این صورت که از فروردین تا مهر هفته ای یک بار از کود مایع به میزان ۲ گرم در لیتر استفاده  کنید یا از کودهایی با نسبت ۳-۱-۲ یا ۳-۱-۳ نیز که در بازار موجود است هر دو هفته یکبار و همزمان با آبیاری استفاده کنید.

آشنایی با نحوه پرورش شامادورا

تکثیر از طریق بذر، پاجوش و بوته

نخل شامادورا را می توان به صورت بذر، پاجوش و هم از طریق بوته تکثیر نمود. اما بهترین روش تکثیر از طریق تقسیم بوته است. برای این کار در فصل بهار یا پاییز گلدانی که حاوی گیاه مادر است را به آرامی تکان دهید تا گیاه کاملا از گلدان جدا شود و بتوان آن را خارج نمود. سپس ساقه زیر زمینی گیاه را بسته به میزان تراکم آن به دو یا چند قسمت تقسم کنید و در یک یا دو گلدان جداگانه بکارید.
هنگام جابجایی و تعویض گلدان ها مواظب باشید تا ریشه ها صدمه نبینند، اگر ریشه ها دچار آسیب شوند و صدمه ببینند مدتی طول می کشد تا گیاه مجددا ریشه ایجاد کند و بتواند رشد را از سر بگیرد. اگر قصد دارید گیاه را از طریق پاجوش تکثیر نمایید می توانید پاجوش های گیاه را که ارتفاع حدود ۲۰ سانتی متر دارد را توسط چاقوی ضدعفونی شده و تمیز جدا کرده و در گلدانی حاوی شن و کود بکارید تا ریشه دار شود.
مواظبت از نخل شامادورا

نیاز کم به هرس

این گیاه مانند کاشت درخت خرما به هرس چندانی نیاز ندارد به این معنی که پیازهای قدیمی بطور طبیعی قهوه ای می شوند و بدون هیچ هرسی از گیاه می ریزند. اما با بالا رفتن سن گیاه اگر برگهای قدیمی خشک و پلاسیده مشاهده نمودید می توانید آن ها را توسط قیچی باغبانی جدا نمایید تا به زیبایی گیاه نیز کمک کرده باشید. اما پیشنهاد می شود اجازه دهید به صورت طبیعی از گیاه جدا شوند و خزان نمایند تا این که با قیچی کوتاه یا بریده شوند.

آبیاری بیش از حد گیاه شامادورا

دشمن گیاه نخل شامادورا آبیاری زیاد می باشد که منجر به پوشیدگی ریشه ها و نابود شدن گیاه می شود  که این مشکل در حالت خفیف منجر به قهوه ای و نرم شدن برگ های گیاه و بدنه آن شود اما در حال شدید منجر به پوسیده شدن ریشه ها می شود که در زمان بروز این مشکل و بهذ منظور نگهداری نخل شامادورا اقدامات زیر را انجام دهید :

۱. آبدهی را متوقف کرده و اجازه دهید خاک کاملاً خشک شوند.

۲. اطمینان حاصل نمایید که در کف گلدان سوراخ خروج آب وجود دارد.

۳. در صورتی که خاک بیش از حد سنگین است و اجازه تخلیه آب به خوبی را به گیاه نمی دهد باید گیاه را با خاکی سبک تر بکارید و اقدام به  جدا کردن ریشه های آسیب دیده نمایید.

۴. زمانی اقدام به آبیاری به گیاه کنید که چند سانتی متر بالای خاک خشک باشد.

۵. گیاه را در محیطی پرنور قرار دهید  و از زهکشی خوب آن اطمینان حاصل نمایید و اجازه ندهید خاک زیاد خیس بماند.

اقدامات لازم در زمان زرد شدن برگ های شامادورا

زرد شدن برگ ها در برخی مواقع نگران کننده می باشد و در صورتی که با رشد این گیاه و به وجود آمدن برگ های جدید برگ های قدیمی  و پایینی دچار رنگ زرد و ریزش می شوند این امر طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست اما اگر برگ های زرد در ریختن تاخیر داشته و بخش بالایی گیاه هستند یا به صورت غیر عادی ظاهر شده اند باید به دنبال راهکاری به منظور رفع این مشکل باشید که علت بروز این مشکل کافی نبود عناصر ضروری مانند نیتروژن، منیزیم و منگنز به منظور رشد گیاه می باشد تا گیاه سبز و سالم باشد از این رو، می توانید از فروشگاه ها کیت های تشخیص عناصر را خریداری کنید و خاک را چک نمایید تا از کمبود عناصر موجود در خاک اطمینان حاصل نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *