دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان و گل و گیاه در فضای باز

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی از سرما زدگی درختان خود پیشگیری نمایید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید اغلب درختان میوه مناطق معتدله در معرض بخبندان زمستان یا سرمازدگی بهاره قرار می یرند که این امر موجب وارد شدن خسارات شدید اقتصادی می گردد. حتی آن دسته از مناطق تولید میوه که در موقعیت های جغرافیایی خاص احداث می شوند که خسارت وارده ناشی از سرما در آن ها به حداقل کاهش داده نیز بعضا با این حوادث مواجه می شوند.

جلوگیری از سرمازدگی درختان

به طور کلی سرمازدگی درختان عبارت است از تغییرات فیزیکی و یا فیزیولوژیکی انگیخته شده در اثر روبرو شدن اندام های مختلف گیاه با دماهای پایین و بالاتر از نقطه انجماد یعنی بازه دمایی ۰ تا ۱۰ درجه سانتی گراد که با پیدایش علائم همراه است. توجه داشته باشید که به صدمات ناشی از دمای پایین صفر درجه سانتی گراد یخ زدگی گفته می شود که معمولا صدمات یخ زدگی عمدتا ناشی از ایجاد کریستال های یخ در آوند های گیاه است که به سرعت در تمامی اندام ها گسترش پیدا می کنند. سرمازدگی بهاره اغلب موجب آسیب دیدن جوانه های تازه بیدار شده درختان می شوند و در صورتی دپرس بودن بیشتر به این نوع سرماها حتی به میوه های تازه تشکیل شده نیز خسارت وارد می کند. به طور کلی جوانه های بارور در حال رکورد به سرمای زمستانه مقاوم هستند اما مقاومت آن ها هنگام بیدار شدن جوانه ها کاهش پیدا می کند. بهتر است بدانید که جوانه های گل معمولا در دمای منفی ۲ یا منفی ۳ درجه سانتی گراد از بین می رود و از آنجایی که میوه های تازه تشکیل شده نسبت به گل ها حساس تر هستند و اغلب در دمای منفی ۰ تا ۵ درجه سانتی گراد آسیب می بینند که به همین خاطر توصیه می شود در پی اقداماتی برای جلوگیری از سرمازدگی درختان خود باشید.

اصول جلوگیری از سرمازدگی درختان

انواع سرمازدگی:

بهتر است بدانید که سرمازدگی درختان دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

سرمازدگی انتقالی:

به سرمایی که در اثر هجوم یک جریان سرد و قطبی و عبور آن از یک منطقه پیش می آید و موجب کاهش شدید و ناگهانی درجه محیط به چندین درجه پایین صفر می شود اطلاق می گردد و معمولا این جریان در دوران رکود درختان میوه اتفاق خواهد افتاد.

سرمازدگی تشعشعی:

سرما و یخبندانی که کاملا منطقه ای بوده و درون یک محدوده معین بدون اینکه هوای سرد از سایر نقاط به منطقه نفوذ پیدا کند در اثر تشعشع از سطح زمین در همان محل به وجود می آید و به صراحت می توان گفت که این نوع سرمازدگی بر خلاف نوع اول همواره در شب های ساکت و بدون ابر و باد ظاهر می شود.

انواع سرمازدگی درخت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سرمازدگی دیررس بهاره:

توجه داشته باشید که سرماهای بهاره اغلب خیلی خطرناک تر از یخبندان های اوایل پاییز می باشند و بیشتر در مناطق معتدله رخ داده که باعث خسارت به گل و میوه می گردد زیرا گل ها و میوه های جوان حساس تر از میوه های رسیده می باشند. به طور کلی امکان وقوع سرمای بهاره در موقع باز شدن گل های درختان وجود دارد و معمولا طول مدت این نوع سرما بسیار کوتاه بوده و از چندین ساعت تا حداکثر سه روز بیشتر نیست.

سرمازدگی زمستانه:

این نوع سرمازدگی معمولا در زمستان در دماهای پایین تر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد و حتی پایین تر رخ می دهد و در حالت شدید تر نیز درختان دچار یخ زدگی خواهند شد که در این صورت خسارات شدیدی به درختان وارد خواهد شد. همچنین گاهی ممکن است سرمازدگی پاییزه پیش از به خواب رفتن درختان خسارت بار باشد.

نوع های مختلف سرمازدگی

روش های جلوگیری از سرما زدگی درختان:

به طور کلی اگرچه بسیاری از درختان در طول روند رویش خود دچار سرمازدگی می شوند اما شما می توانید با اعمال روش ها و اصولی که در ادامه بیان کرده ایم باعث جلوگیری از سرمازدگی درختان خود شوید:

انتخاب ارقام دیر گل:

معمولا در مناطقی که احتمال خطر سرمای دیررس بهاره وجود دارد با توجه به تاریخ گgدهی ارقام مختلف یک گونه درخت می توان از انواع دیر گل آن نیز استفاده نمود زیرا این ارقام با توجه به دیر باز شدن گل کمتر با سرمای دیررس بهاره مواجه خواهند شد. همچنین که امروزه در برخی مناطق از بادام های دیر گل برای پرورش استفاده می کنند.

انتخاب موقعیت و محل ایده ال برای کاشت:

بهتر است بدانید که در مناطق شیب دار و کنار تپه های ماهور در صورت احتمال وجود سرما های دیررس بهاره محل باغ را در شیب های شمالی انتخاب می کنند تا در اوایل بهار دیر تر گرم شوند و موجب تاخیر در بیدار شدن جوانه ها گردد. همچنین که ایجاد باغ میوه در کنار جنگل ها، برکه ها، رودخانه ها و کنار سواحل که دارای هوای مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند آسیب های سرمای بهاره را به شدت کاهش می دهند.

راه های پیشگیری از سرمازدگی

استفاده از ترکیبات شیمیایی:

به طور کلی استفاده از تفن های درختان میوه هسته دار در پاییز موجب دیر باز شدن جوانه ها به مدت ۴ الی ۱۲ روز در طول فصل بهار می شود. همچنین که استفاده از هورمون های نفتالین استیک اسید در بهار موجب تاخیر ۱ الی ۲ هفته ای در زمان گلدهی درختان می گردد.

پاشیدن آب بر روی درختان:

توجه داشته باشید که پاشیدن آب بر روی شاخه های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتی گراد باعث تشکیل یخ می شود و در واقع به ازای هر لیتر آب که یخ می زند ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد خواهد شد. گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی می شود که در تماس با آب هستند و در ضمن باعث تشکیل یک لایه عایق نسبتا یخ در اطراف جوانه ها می شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتی گراد پایین نیاید که به همین خاطر می توان از سیستم های آبیاری بارانی استفاده نمود و یا توسط محلول پاش ها بر روی درختان آب بپاشید. همچنین که پاشیدن آب باید حتما در دمای صفر درجه سانتی گراد انجام گیرد.

تدابیر زراعی خاک:

توجه داشته باشید که نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تاثیر زیادی دارد و می تواند اختلاف دمای حدود ۱.۷ درجه سانتی گراد ایجاد کند. به همین خاطر برای محافظت در برابر سرما و یخبندان های ناشی از تشعشع باید خاک مرطوب و عاری از علف های هرز و شخم دست نخورده باشد زیرا زمین شخم خورده دارای هوای بیشتر است و گرمای کمتری دارد که به همین خاطر خاک شخم خورده سریع تر سرد خواهد شد. اما خاک های مرطوب دیر تر گرم شده و در نتیجه دیر تر دمای خود را از دست می دهند. علف های سطح خاک نیز نوعی هدایت کننده گرما از خاک به سطح هوا می باشند و تدابیر زراعی بیان شده نیز یخ زدگی را در لایه ۱۵ سانتی متری سطح خاک به تاثیر می اندازد و به ویژه برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهانی همچون توت فرنگی و انگور موثر خواهد بود.

مراقبت از درخت در برابر سرمازدگی

گرم کردن باغ توسط بخاری های باغی:

به طور کلی کار گذاشتن بخاری یا پلارهای باغی در قسمت های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب نفت یا گازوئیل باعث گرم شدن فضای باغ می شوند. معمولا این روش در مناطق سردسیر ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد اما در مانطق نیمه گرمسیری مانند باغات مرکبات، انجیر، زیتون، انار و.. می تواند موثر عمل کند.

ایجاد بادشکن در اطراف باغ:

بهتر است بدانید که کاشتن درختان باد شکن مانند درخت چنار زبان گنجشک و افرا در جهت شمالی که باد های سرد می وزد موجب محافظت درختان میوه از سرما خواهند شد.

ایجاد دود برای کاهش تشعشع:

در شب هایی که احتمال بروز سرما زیاد است با سوزاندن کاه و کلش و تی مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز می گردد و از آنجایی که هر چقدر ذرات معلق در هوا بیشتر باشند انعکاس حرارت نیز به سقف آسمان تقلیل می یابد زیرا تشعشع حرارت که با طول موج های بلند به سمت آسمان منعکس می شود توسط ذرات هوا جذب شده و دمای باغ را حفظ خواهد کرد و در نتیجه باعث جلوگیری از سرمازدگی درختان خواهد شد.

چگونگی جلوگیری از سرمازدگی

در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با انواع گیاهان مقاوم به سرما و همچنین گیاهان تصفیه کننده هوا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *