دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی گیاهان سایه دوست و نکاتی برای نگهداری آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

توجه باشید که در واقع گیاهان سایه دوست انواع مختلفی را شامل می شوند که در این مقاله سعی داریم به بیان این دسته از گیاهان به صورت کامل بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی خانه و آپارتمان ها امروزه به گونه ای ساخته شدند که نور آفتاب چندان به داخل آن ها نفوذ پیدا نمی کند و به همین خاطر بسیاری از افراد علاقه مند به نگهداری گل و گیاه به دنبال تهیه یک گیاه آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم هستند زیرا اغلب این گیاهان با شرایط نامساعد نوری سازگار می شوند و رشد می کنند.

آشنایی با گیاهان سایه دوست

بهتر است بدانید که اغلب گیاهان به نور آفتاب نیاز دارند و به منظور از مقاوم به نور کم و یا سایه دوست این است که علاقه چندانی به نور مستقیم خورشید ندارند و بهتر است آن را در فضایی قرار دهید که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد. به طور کلی هر چه نور فضای شما بیشتر باشد رنگ گیاه نیز تیره تر و شاداب تر می شود، رشدشان سریع تر شده و کمتر دچار بیماری خواهند شد.

انواع مختلف گیاهان سایه دوست

به همین خاطر اگر داخل آپارتمان زندگی می کنید بهتر است گلدان های خود را در فضایی نزدیک به پنجره قرار دهید تا نور بهتری دریافت کنند. امروزه می توانید تعداد کمی از گیاهان علاقه مند به سایه را پرورش دهید و نیاز نوری آنها را به صورت غیر مستقیم تامین نمایید.

البته اگر در خانه خود مکانی دارید که نور آفتاب به راحتی در آن نفوذ نمی کند و قصد پرورش گل و گیاه در آن قسمت را دارید باید گیاه مناسب خانه های کم نور را تهیه نمایید. این دسته از گیاهان به رشد خود به خوبی ادامه دهند و البته لازم به ذکر است که اغلب گیاهان سایه دوست به آبیاری کمی نیاز دارند زیرا تبخیر سطحی آن ها در مدت زمان طولانی تری انجام می شود و به مراتب آب به مدت بیشتری درون گلدان باقی خواهند ماند. بر همین اساس با آبیاری زیاد ریشه های گیاهتان دچار پوسیدگی می شود و به تدریج از بین خواهد رفت.

در ادامه سعی کرده ایم تا به منظور آشنایی بیشتر انواع مختلفی از گیاهان سایه دوست را بیان نماییم:

گل های آپارتمانی سایه دوست

  •  آرون گروپس

برگ عبایی از گیاهان سایه دوست:

این گیاه در کشور ما به عنوان برگ عبایی شناخته می شود و یکی از بی زحمت ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری درون فضای خانه ها خواهد بود. با وجود اینکه این گیاهان نور روشن را برای رشد می پسندند اما به خوبی در فضای سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام خواهند آورد.

این گیاه بومی مناطق چین و از خانواده سوسنی ها خواهد بود که گل هایی کوچک بنفشی داشته و در نزدیکی خاک ظاهر می شود. برگ عبایی قابلیت رشد در شرایط نور کم را دارد و چندان حساسیتی نسبت به آبیاری نخواهد داشت.

با وجود اینکه برگ عبایی رشد بسیار کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی خواهد بود و می توانید سال ها آن را پرورش دهید. همچنین این گیاه در بهترین رشد اندازه ی آن به حدود ۶۰ سانتی متر خواهد رسید. برگ عبایی اگرچه شرایط سخت را به راحتی تحمل می کند اما ایده خوبی است که در طول روز های خشک آبیاری را افزایش دهید.

خصوصیات گیاه برگ عبایی

گیاه سانسوریا:

گیاه سانسوریا که امروزه با عنوان زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود مراقبت از آن بسیار راحت خواهد بود به گونه ای که اگر یک هفته به آن رسیدگی نکنید باز هم پس از این مدت گیاه با برگ های راه راه و شکل معمارانه اش بسیار تازه به نظر می آید. همچنین این گیاه می تواند سطوح کم نور، خشکی و مشکلات مرتبط با آفات را نیز تحمل نماید.

سانسوریا دارای بر هایی سبز تیره می باشد که معمولا طولشان به ۹۰ سانتی متر می رسد. این گیاه سرسبز برای رشد نیاز به دمای سرد و متوسطی دارد و همچنین گیاهی است که به آهستگی رشد خواهد کرد. البته که سانسوریا نسبت آبیاری زیاد حساس است و در طول دو آبیاری باید اجازه دهید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

گیاه کالاتیا:

گیاه کالاتیا با برگ های رنگارنگی که دارد با قرار گرفتن در هر اتاقی آنجا را تبدیل به یک مکان دوست داشنی خواهد کرد. این گیاه قابلیت رشد در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی خواهد داشت.

این گیاه زیبا را می توانید در فضاهایی از خانه که دیگر گیاهان نمی پسندند قرار دهید. همچنین علاوه بر اتاق نشیمن می توانید آن را در مکان هایی تاریک خانه مانند سالن نیز نگهداری نمایید.

اصول مراقبت از گل کالاتیا

گیاه گندمی:

گل گندمی که امروزه بدان عنکبوتی نیز گفته می شود یکی از گونه گلهای آپارتمانی است که پرورش و نگهداری بسیار راحتی دارد. البته که این گیاه در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی به سرعت دچار کمبود می شود و جذابیت خود را از دست می دهد. در مقابل نیز اگر به درستی از آن مراقبت نمایید برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهند کرد.

گیاه گندمی دارای گل هایی سفید رنگ و ستاره ای شکل است که اغلب نزدیک خوشه های آویزان ظاهر خواهند شد. همچنین در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی هم رشد می کند که می توانید آن را به راحتی جدا کنید و به صورت جداگانه کشت نمایید.

گیاه انجیر چسب:

انجیر چسب نیز یک گیاه کم نور است که در زمان رشد با شاخه های متراکم خود به هر سطحی که برخورد کند به ان می چسبد و ظاهر زیبا و فربینده ای خواهد داشت. انجیر چسب را می توان یک گیاه خزنده با رشد کم دانست که برگ هایی اغلب سفت و به رنگ سبز تیره خواهد داشت. توصیه می شود که در روند پرورش این گیاه انجیر چسب را بیش از حد آبیاری نکنید و پیش از هر آبیاری اطمینان حاصل کنید که بستر خاک به صورت کامل خشک شده باشد.

روش های نگهداری از گیاهان سایه دوست

گیاه فیلودندرون اسکاندنس:

توجه داشته باشید که این گیاه به راحتی با شرایط نامساعد نوری سازگار است و عمدتا در دو نوع درختچه ای و پیچی یافت خواهد شد. در مورد پرورش فیلودندرون می توان گفت که خاک بستر باید به صورت مداوم مرطوب باشد و همچنین بهترین زمان برای آبیاری آن زمانی است که خاک کمی خشک شده باشد.

پیرومیا از انواع گیاهان سایه دوست:

انواع مختلفی از گیاه پیرومیا وجود دارد که در فضاهای داخلی کم نور رشد خواهند کرد. در واقع پیرومیا یک گیاه خانگی کوچک خواهد بود که زیبایی قابل توجهی دارد و بعد از رشد بلندی آن به ۶ اینچ خواهد رسید. این گیاه به خاطر شاخ و برگ های ضخیمی که دارد به عنوان یک گیاه پر آب مطرح می شود که البته چندان هم صحیح نیست.

گیاه کریپتانتوس بروملیادس:

کریپتانتوس بروملیادس را می توان یک گیاه ایده آل برای پرورش در داخل منزل است و می توانید اغلب گونه های آن را به راحتی داخل یک ظرف در محیط سایه قرار دهید. البته که این گیاه می تواند در محیطی با نور مصنوعی نیز رشد خواهد کرد.

اصول مراقبت از دراسنا پرچمی

گیاه دراسنا پرچمی:

بهر است بدانید که تقریبا ۵۰ گونه از این گیاه وجود دارد که برای پرورش گیاه می توانید آن را به راحتی در فضای منزل پرورش دهید. دراسنا پرچمی گیاهی سایه دوست و مقاوم به سایه است که بایستی آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و از آبیاری بیش از حد نیز بپرهیزید.

گیاه برگ انجیری:

یکی دیگر از گیاهان سایه دوست برگ انجیری است که در زبان انگلیسی به عنوان گیاه پنیر سوئیسی شناخته شده و دلیل این نام گذاری وجود سوراخ های متعدد روی برگ های گیاه خواهد بود. توصیه می شود که این گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ های گیاهتان خواهد شد.

گیاه آگلونما:

آگلونما را می توان یک گیاه بسیار زیبا و بادوام دانست که قابلیت رشد در نور کم را خواهد داشت. دقت داشته باشید که گونه های با برگ سبزه تیره این گیاه می توانند در سایه به راحتی رشد کنند و در مقابل گونه های روشن تر نیاز به نور بیشتری خواهند داشت. گیاه آگلونما نسبت به هوای سرد حساسیت زیادی دارد و بایستی آن را در فضای گرم و مرطوب نگهداری نمایید.

روش های مراقبت از گل های اگلونما

فیتونیا از گیاهان سایه دوست:

بهتر است بدانید که فیتونیا با برگ های جالب و رنگارنگی که دارد در میان گیاهان خانگی به یک گیاه محبوب و پرطرفدار تبدیل شده است. با وجود اینکه نگهداری گیاه فیتونیا به خاطر رطوبت دائمی اش بسیار محبوب است پرورش آن در فضای عادی خانه چندان راحت نخواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *