دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گل فیلودندرون و روش تکثیر و کاشت این گیاه آپارتمانی زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه فیلودندرون از دسته گیاهان همیشه سبز می باشد که در این مطلب سعی داریم به بیان روش های کاشت، مراقبت و پرورش گل فیلودندرون به صورت کامل بپردازیم.

به طور کلی فیلودندرون یکی از گل های همیشه سبز آپارتمانی محسوب می شود که از دسته خانواده آراسا می باشد و رنگ سبز براق آن بسیار چشمگیر بوده به گونه ای که امروزه کاشت و پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل فیلودندرون

بهتر است بدانید که فیلودندرون در واقع متعلق به خانواده آراسه و بومی جنگل های گرمسیری آمریکا می باشد که دارای بیش از ۲۷۵ گونه گیاه همیشه سبز نواحی آمریکای جنوبی خواهد بود. اغلب گونه های فیلودندرون بالارونده بوده و معمولا واریته های آن نیز به شکل بوته ای رشد می کنند. فیلودندرون در هر گره تولید ریشه هوایی می کند و به همین خاطر می توانید به راحتی اقدام به پرورش آن نمایید و به عنوان گلهای آپارتمانی مورد استفاده قرار دهید.

توجه داشته باشید که برگ های جوان فیلودندرون نسبت به برگ های بالغ اختلاف رنگ شکل دارند. معمولا از فیلودندرون ها در دکوراسیون شرکت ها نیز استفاده می کنند زیرا این گیاه قادر است تا در محیط های خشن به خوبی رشد کند و همچنین که فیلودندرون ها به مراقبت زیادی نیاز نخواهند داشت و کمتر دچار آفات و بیماری ها خواهند شد. به صراحت می توان گفت این گیاه متعلق به خانواده ای است که به دلیل خوشه هایش معروف است و ساقه آن بخش سفید رنگی دارد که به گریبانه معروف است و خوشه ها نیز از بالا تا پایین با گل ها پوشانده شده اند. با وجود اینکه فیلودندرون ها در ابتدا بومی جنگل های آمریکا بوده اند اما امروزه در سراسر دنیا انتقال داده شده اند و گلدهی آن ها در اغلب کشور ها نیز عالی بوده است.

چگونگی پرورش فیلودندرون

روش های کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که معمولا برای کاشت و تکثیر گیاه فیلودندرون دو روش مجزا با عنوان کاشت بذر و قلمه زنی ساقه وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان مراحل هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

کاشت بذر:

به صراحت می توان گفت که تکثیر با بذر یک پروسه طولانی و طاقت فرسا محسوب می شود که به همین خاطر توصیه می شود بذرهایی با کیفیت و قدرت جوانه زنی بالا را از فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه کنید. بذور را به عمق یک سانتی متر در بستری سبک که حداقل ۵۰ درصد پیت ماس داشته باشد بکارید. بذر این گیاه نیاز به خیس شدن ندارند و بهتر است بدانید که در مدت زمان ۲ الی ۸ هفته بسته به نوع بذر جوانه زنی آغاز خواهد شد و پس از اینکه گیاهچه ها رشد و پرورش کافی داشتند می توانید گل فیلودندرون را به گلدان اصلی انتقال دهید.

تکثیر با قلمه:

برای انجام این روش تکثیر بایستی از گیاه سالم و عاری از بیماری قلمه ای به طول ۷.۵ سانتی متر بگیرید. قلمه را از قسمت زیرین گره ساقه ببرید و سپس آن را درون آب گذاشته و در معرض نور متوسط خورشید قرار دهید. پس از ریشه دار شدن آن را به گلدانی با زهکشی مناسب انتقال دهید. دقت داشته باشید که خاک مناسب این گیاه خاک مخصوص ارکیده است و می توانید آن را از فروشگاه های آنلاین به صورت بسته بندی تهیه کنید. از آنجایی که استفاده از هورمون ریشه زایی درصد ریشه دهی را افزایش می دهد و پروسه آن را سرعت می بخشد به همین منظور توصیه می شود از هورمون های ریشه زایی برای قلمه ها استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راه های کاشت فیلودندرون

تکثیر با خوابانیدن هوایی:

بهتر است بدانید که عمدتا خوابانیدن هوایی در ساقه ها و شاخه های یکساله در فصل بهار و یا در شاخه های فصل جاری در اواخر تابتسان صورت می گیرد. برای استفاده از این روش تکثیر می توانید شاخه ای سالم، قوی، افقی و متعلق به رشد از سال قبل انتخاب نمایید و به گونه اقدام به برش برگ ها نمایید که فاصله ای بین ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر تمیز و بدون برگ حاصل گردد. توصیه می شود که وسط شاخه خراشی زاویه دار به طول ۴ سانتی متر و به عمق ۵ میلی متر به طرف خارج از شاخه ایجاد و با پودر هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. سپس قطعه ای از خزه مرطوب را در محل شکاف قرار دهید و با پشت چاقو آن را به داخل شکاف هدایت نمایید تا محل زخم با خزه ارتباط پیدا کند.

بایستی کیسه ای پلاستیکی که دو طرف آن باز باشد تهیه و وارد شاخه کنید تا در محل مورد نظر قرار گیرد. سپس پایین کیسه را با نوار محکم ببندید، کیسه را جلو بیاورید و داخل آن را با خزه ای که ۲۴ ساعت خیس کرده اید پر کنید به گونه ای که خزه در داخل میسه به صورت استوانه ای باشد و شاخه در وسط قرار گیرد. توجه داشته باشید که باید خزه را به اندازه ای درون کیسه جای دهید که حدود ۵ سانتی متر از کیسه خالی باشد. بعد سر کیسه را محکم با نوار ببندید و به این ترتیب محل خراش که رطوبت برای آن فراهم شده با تحریک هورمون شروع به ریشه زدن خواهد کرد. بهتر است بدانید که معمولا توسعه ریشه ها حدود یک فصل طول خواهد کشید و پس از ریشه دار شدن محل می توانید شاخه را به ملایمت از مادر جدا و در بستر اصلی کشت نمایید.

اصول تکثیر گیاه فیلودندرون

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از فیلودندرون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول مورد نیاز برای پرورش گل فیلودندرون بپردازیم:

نور و دما:

فیلودندرون ها با قرار گرفتن در شرایط نور متوسط و نور غیر مستقیم بهترین رشد را خواهند داشت. البته که برگ های قدیمی تر به صورت طبیعی زرد می شوند اما به هر حال اگر متوجه چند برگ همزمان زرد شده اید ممکن است نشان دهنده این باشد که گیاه بیش از حد نور خورشید دریافت می کند. این گیاه عمدتا تجمل نور کم را دارند اما اگر ساقه ها چند اینچ با برگ ها فاصله بگیرند شاید بهتر باشد گیاه را به ناحیه ای با نور بیشتر انتقال دهید. در مورد دمای مورد نیاز برای پرورش گل فیلودندرون می توان گفت که ایده آل ترین دما ۲۱ درجه سانتی گراد خواهد بود.

خاک و تغذیه:

به طور کلی خاک مناسب برای پرورش فیلودندرون خاکی است غنی که آب اضافی را به خوبی از خود عبور دهد که به همین خاطر استفاده از ترکیب خاک های خاک برگ یا خاک جنگلی بهترین گزینه برای آن خواهد بود. به صراحت می توان گفت گه فیلودندرون نیاز بسیار کمی به کودهای فسفره دارد زیرا این نوع کود بر رشد و نمو تاثیر معکوس دارد. فرمول کود مناسب این گیاه برای عناصر ازت، فسفر، پتاسیم به نسبت های ۲.۱.۲ بوده و افزودن مقداری نیترات بر رشد و پرورش گل فیلودندرون تاثیر مطلوبی دارد.

روش های مختلف مراقبت از فیلودندرون

آبیاری:

توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاه نمایید که خاک رویی گلدان به صورت کامل خشک شده باشد البته مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید چون فیلودندرون در صورت آبدهی بیش از حد می پوسد. اگر برگ ها قهوه ای شده و در حال افتادن باشند گیاه به مقدار لازم آبدهی نشده است. برگ های پژمرد به این معنا هستند که گیاه یا بیش از آبیاری شده یا کم آبیاری شده است اما به محض اینکه مشکل را برطرف کردید شرایط برگ ها بهبود می یابند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *