دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای جامع کاشت و پرورش گیاه آکواریومی دم گربه ای

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت گیاه آکواریومی دم گربه ای چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی روش های پرورش و حتی مراقبت از این گیاه آبزی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به صراحت می توان گفت که گیاه آکواریومی دم گربه ای یکی از آسان ترین گیاهان برای نگهداری در فضای اکواریوم خواهد بود که اگر شرایط محیطی آن به خوبی تامین گردد چه به صورت شناور روی آب و چه در بستر روند رشد خود را به سرعت طی خواهد کرد.

آشنایی با گیاه آکواریومی دم گربه ای

بهتر است بدانید که در واقع دم گربه ای یک از گیاهان آکواریومی و آبزی از جنس Egeria و خانواده Hydrocharitaceae محسوب می شود که بومی مناطق گرم معتدل آمریکای جنوبی، جنوب شرقی برزیل، آرژانتین و اروگوئه خواهد بود. این گیاه معمولا در عمق نهایتا ۴ متری زیر آب رشد خواهد کرد و می توان آن را مناسب آب های شیرین دانست. این گیاه زیبا به خاطر اصول کشت ساده ای که دارد پرورش آن برای افراد مبتدی نیز کاملا ایده آل خواهد بود.

خصوصیات گیاه آکواریومی دم گربه ای

در فضای باز این گیاه به خاطر تحمل زیاد در برابر طیف گسترده ای از شرایط همراه با سرعت رشد سریع باعث شده تا در مناطق به جز گونه های تهاجمی به شمار بیاید. همچنین این مسئله در مناطقی مانند نیوزلند که در آنجا گیاهان بومی به صورت گسترده وجود دارند موجب اختلال در تولید برق منطقه شده است.

توجه داشته باشید که یکی از خصوصیات بارز و مهم گیاه دم گربی توانایی آللوپاتی است که معمولا می تواند مواد شیمیایی را تولید کند تا باعث جلوگیری از رشد سایر گونه شده و فضا و مواد مغذی را برای خود بیشتر کند. این گیاه زیبا را می توانید در سراسر جهان بیابید که در حال حاضر نیز در تمامی قاره ها به جز قطب جنوب یافت خواهد شد.

به صراحت می توان گفت یکی از دلایل اصلی که افراد این گیاه را به آکواریوم خود اضافه می کنند زیبایی آن است زیرا این کار به آکوریوم شما رنگ و انرژی خاصی خواهد بخشید. دم گربه ای به عنوان یک گیاه معمولا هورنوورت فتوسنتز می کند که فرآورده اصلی فتوسنتز اکسیزن خواهد بود. در نتیجه به ماهی اکوریوم ماهیان اکسیژن خواهد داد که علاوه بر این سرپناهی برای ماهیان فرار از نور و ماهیان دیگر خواهد بود.

با این کار باعث بهبود کیفیت آب شده و مقدار کمی از زباله های تولید شده از ماهی را از بین خواهد برد و در واقع به عنوان یک فیلتر عمل خواهد کرد. این گیاه دارای ساقه ای ترد و برگ هایی ریز و فر خورده است که اغلب می تواند با ترش نوعی آنتی بیوتیک باعث مرگ جلبک های ناخواسته و در نتیجه شفاف سازی آکواریوم گردد.

  •  آرون گروپس

اصول کاشت گیاه دم گربه ای

بهتر است بدانید که در واقع تولید اکسیژن، استفاده ناچیز از نور و رشد نسبتا سریع از مزایای دیگر این گیاه خواهد بود که با این حال در برخی از مناطق دنیا به عنوان یک گیاه هرز شناخته خواهد شد.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

توصیه می شود که مانند کاشت چمن آکواریوم برای کشت و تکثیر گیاه دم گربه ای نیز در ابتدا کل کف آکواریوم را با بستر مناسب بپوشانید و سپس گیاه را درون آن قرار دهید. از آنجایی که گیاهان که به این منظور استفاده می شوند عمق متفاوتی از ریشه ها دارند به همین خاطر بهتر است در این روش عمق بستر در یک طرف آکواریوم زیاد باشد و به تدریج به سمت دیگر شیب پیدا کند و عمق آن کمتر شود.

بر همین اساس در زمان کاشت گیاهانی که ریشه عمیق دارند در قسمت عمیق بستر کشت می شوند و گیاهانی که ریشه کوچک دارند در قسمت کم عمق کشت خواهند شد.

گیاهان مناسب آکواریوم

توصیه می شود که پیش از کشت حتما ماسه های بستر کشت را به خوبی بشویید و همچنین هنگام آبگیری نیز برای بهم نخوردن شیب ماسه ها و جابه جا نشدن آن ها یک بشقاب یا سینی روی آن قرار دهید. از آنجایی که زمان کاشت بذر گیاه دم گربه ای فصل خاصی ندارد شما می توانید در هر زمان از سال این بذور را کشت نمایید.

به طور کلی بهتر است در مواقع کاشت این گیاه ابتدا گل های بزرگ تر را بکارید و در پایان کوچک ترین گیاهان را کشت نمایید. همچنین دقت داشته باشید که گیاهان بزرگ تر در قسمت عقب و گیاهان کوچک تر در قسمت جلوی آکواریوم قرار گیرند زیرا در این وضعیت گیاهان بزرگ تر جلوی تابش نور به گیاهان کوچکتر را نخواهند گرفت.

معمولا گیاه دم گربه ای در فواصل مشخصی از سال تولید رشد خواهد کرد که در صورت مساعد بودن شرایط نوری و وجود مواد غذایی کافی به سرعت فضای آکواریوم پر خواهد شد. دقت داشته باشید که بازه دمایی مورد نیاز برای نگهداری گیاه آکواریومی دم گربه ای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود که همچنین PH آب آن نیز بایستی بین ۵ تا ۸ باشد.

اصول مراقبت از گیاه در اکواریوم

همچنین مقدار نور لازم برای این گیاه در محدوده نور متوسط تا خیلی زیاد متفاوت خواهد بود. در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که دم گربه برای رشد مطلوب و ایده آل نیاز به کود شیمیایی دارد که باید از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *