دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری خزه اسپانیایی و اصول کاشت این گیاه هوازی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت و نگهداری خزه اسپانیایی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول پرورش و مراقبت از این گیاه زیبا و هوازی آشنا شوید.

به طور کلی خزه اسپانیایی از دسته گیاهان هوازی و آویزی محسوب می شود که برای رشد و نگهداری خزه اسپانیایی, این گیاه نیاز به خاک ندارد و تنها تامین هوای مناسب برای آن کافی خواهد بود. این گیاه زیبا معمولا به دور خور می پیچد و در اثر وزش باد به راحتی حرکت کرده و به همین خاطر می توان گفت که گیاهی انعطاف پذیر و کم دردسر است.

آشنایی با نگهداری خزه اسپانیایی

بهتر است بدانید خزه اسپانیایی در واقع از دسته گیاهان گلدار و متعلق به خانواده آناناسیان محسوب می شود. این گیاه زیبا اغلب در مناطق گرمسیری بر روی سایر درختان عظیم الجثه مانند دارتالاب و بلوط به صورت آویزان رشد می کند. این گیاه بر خلاف نامش نه خزه و نه بومی اسپانیا است زیرا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا از جمله مکزیک، برمودا، آمریکای مرکزی و جنوبی و باهاما خواهد بود.

این گیاه امروزه با نام های مختلف دیگری مانند ریش پیرمرد، خزه فلوریدایی و خزه جنوبی نیز شناخته می شود. خزه اسپانیایی را می توان یک اپی فیت یعنی فاقد ریشه طبیعی دانست که عمدتا از طریق شاخ و برگ ها مواد مورد نیاز و رطوبت را دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید که خزه اسپانیایی دارای یک یا چندین ساقه باریک با برگ های متناوب، نازک و با فرم منحنی است که این برگ های بلند و باریک به صورت کامل با پرز پوشیده شده اند و معمولا در جذب آب برای تغذیه گیاه نقش قابل توجهی دارند.

چگونگی نگهداری خزه اسپانیایی

معمولا طول برگ های خزه اسپانیایی بین ۲ تا ۶ سانتی متر و عرض آن تقریبا ۱ میلی متر خواهد بود. گل ها نیز معمولا در رنگ های مختلف قهوه ای، زرد، سبز و خاکستری مشاهده می شوند که در نهایت بذر گیاه را تولید می کنند. جالب است بدانید این گیاه هوازی اگر در شرایط مناسب قرار بگیرد حدودا تا ارتفاع ۶ متر به خوبی رشد خواهد کرد. معمولا از خزه اسپانیایی برای نگهداری در داخل آپارتمان استفاده می کنند زیرا به خاطر زیبایی خاصی که دارد دکوراسیون خانه را دگرگون خواهد کرد.

به صراحت می توان گفت که نگهداری خزه اسپانیایی بسیار آسان است و به همین خاطر اگر در زمینه پرورش گل و گیاه مبتدی هستید قطعا با دردسرهای زیادی مواجه نخواهید شد. همچنین که خزه اسپانیایی گیاهی هوازی است و به همین خاطر برای رشد نیازی خاک گلدان و حتی تعویض خاک نخواهد داشت. در حالت طبیعی این گیاه به صورت کلونی و دسته جمعی تنها محدود بر درختان نیستند و بر روی کابل های برق، سیم ها و بر روی سنگ ها نیز رشد خواهند کرد.

توجه داشته باشید که جوانه خزه های اسپانیایی معمولا بر اساس فرم ظاهری خود طول و ضخامت متفاوتی دارند. این گیاه عمدتا در ماه های گرم سال گل می دهد به گونه ای در روز های اولیه شکوفا شدن گل های آن کوچک و در رنگ های سبز و زرد ظاهر می شوند و به تدریج عطر دل انگیزی از خود منتشر خواهند کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اصول پرورش گیاه خزه

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

بهتر است بدانید که در اغلب مواقع خزه اسپانیایی به صورت طبیعی تکثیر می شود یعنی زمانی که ساقه و گیاهچه های کوچک در هوای بارانی و بادی قرار گیرند به تدریج جوانه خواهند زد. با این وجود اگر قصد دارید خودتان کار تکثیر گیاه را انجام دهید می توانید جوانه ها و شاخه های جوان را از گیاه مادر جدا نمایید و هر کدام از آن ها را به صورت گیاهی جداگانه پرورش دهید. از این طریق می توانید یک خز اسپانیایی زیبا داشته باشید و به اطرافیان هدیه بدهید.

همچنین یک روش دیگری برای کاشت خزه اسپانیایی به نام کاشت دانه وجود دارد که برای استفاده از این روش بایستی گلدان مورد نظرتان را پر از ترکیب خاک یا غیر خاکی مخصوص جوانه زنی کنید. دقت داشته باشید که خاک مورد استفاده حتما دارای زهکشی ایده آلی باشد.

اگر سوراخ های زهکشی کم یا بسته بودند می توانید با استفاده از میخ یا هر شی دیگری آن ها را باز کنید. سپس دانه ها را درون گلدان بکارید و در فضایی روشن قرار دهید.

به صراحت می توان گفت که رطوبت کافی به سرعت جوانه زنی کمک می کند ولی پس از مشاهده اولین جوانه بهتر است آبیاری و رطوبت همیشگی را متوقف کنید زیرا این عوامل باعث گندیده شدن گیاه خواهند شد.

دقت داشته باشید که کاشت و تکثیر خزه اسپانیایی با استفاده از بذر کار بسیار زمان بری است و ممکن است پس از چندین ماه از جوانه زنی گیاهتان تنها ۱ سانتی متر رشد کرده باشد و ارتفاع دلخواه را به دست نیاورد.

روش های تکثیر خزه اسپانیایی

اصول نگهداری خزه اسپانیایی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه سعی داریم برخی از اصول مراقبت و نگهداری این گیاه خزه را شرح دهیم:

  • آبیاری:

توصیه می شود که از آب دارای کلر برای آبیاری گیاهتان خودداری کنید. در واقع برای آبیاری خزه اسپانیایی بهتر است آب تصفیه شده را به مدت زمان ۲۴ ساعت درون اتاق قرار دهید تا هم کلر موجود در آن از بین برود و هم با دمای محیط یکی شود. وقتی که احساس کردید بستر گیاه چندان رطوبتی ندارد می توانید آن را با اسپری آب، آبپاشی کنید. البته دقت داشته باشید انجام آب پاشی هنگامی که گیاه هنوز رطوبت دارد می تواند موجب رسیدگی ریشه های آن شود.

  • نور و دما:

این گیاه زیبا برای رشد معمولا فضایی روشن ولی به دور از نور مستقیم خورشید را می پسندد. عمدتا توصیه می شود خزه اسپانیایی را در مکانی با آفتاب صبحگاهی و عصر قرار دهید. همچنین اگر در منطقه با آب و هوای گرم اقدام به نگهداری خزه اسپانیایی کرده اید بایستی مراقب باشید که گیاهتان در طول فصل تابستان با پنجره های گرم تماس نداشته باشد.

روش های مراقبت از خزه اسپانیایی

  • خاک و کوددهی:

دقت داشته باشید که بستر گیاه خزه اسپانیایی نیاز به ترکیب خاک مخصوص جوانه زنی دارد تا بتواند روند رویش خود را به خوبی طی کند. البته که در انتخاب خاک بایستی به زهکشی آن نیز توجه داشته باشید. در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که خزه اسپانیایی برای رشد نیاز به کوددهی چندانی ندارد و در واقع خودش به عنوان کود استفاده خواهد شد. با این وجود چنانچه رشد گیاهتان کاهش یافت یا رشد ضعیفی داشت می توانید سطوح مختلف گیاه را با استفاده از کمپوست چایی که با کمی آب رقیق شده اسپری نمایید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می کنیم برای ارتقا سطح علمی خود با کلیک بر روی لینک معرفی بهترین گیاهان هوازی و همچنین لینک نگهداری از گل دم شیر با این گیاهان منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *