دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف جگر برای کودکان از چه سنی و چه میزان مجاز است؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بعضی از گروه های مواد غذایی امکان دارد که به دلیل عدم توجه به نوع و میزان استفاده درست و مناسب از آن ها برای کودکان و نوزادان ضرر داشته باشد که از این میان می توان به مصرف جگر برای کودکان اشاره داشت که با وجود خواص فراوانی که دارد امکان دارد در اثر مصرف نادرست عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد به همین دلیل باید نسبت به استفاده صحیح از آن آگاهی لازم را داشت.

از جمله مسائلی که در رابطه با کودکان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و بر روی سلامت آن ها تاثیرگذار است تغذیه و نوع رژیم غذایی می باشد که باید متناسب با سن کودک و وضعیت جسمی او باشد و سعی شود از تمام گروه های مواد غذایی در حد مناسب و مجاز استفاده گردد تا بدین صورت روند رشد کودک به خوبی پیش رود. از این رو تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان نحوه و میزان مجاز مصرف جگر برای کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف جگر برای کودکان

در برنامه غذایی کودکان و نوزادان می توان از مواد غذایی مختلفی استفاده نمود ولی باید قبل از استفاده نسبت به مجاز و غیر مجاز بودن آن و همچنین میزان مصرف توجه نمود تا مانع از بروز عوارض و مشکلات مختلف شد. از جمله این مواد غذایی می توان به مصرف جگر برای کودکان اشاره نمود که با وجود این که خواص و ارزش تغذیه ای فراوانی دارد اما باید نسبت به استفاده از آن احتیاط لازم را رعایت نمود چرا که امکان دارد در اثر مصرف نادرست سلامتی کودک را به خطر بیندازد.

فواید خوردن جگر برای کودکان

جگر در واقع از جمله غذاهایی می باشد که بسیار مغذی بوده و سرشار از مواد مختلفی همچون ویتامین آ، اسید های آمینه، آهن، سلنیوم و ویتامین های گروه ب می باشد. دادن جگر به طور معمول برای نوزادان و شیرخواران ممنوع نشده است ولی پیشنهاد می شود که در طول هفته حداکثر یک بار آن هم با تجویز پزشک آن را به کودک خود بدهید، بخاطر این که جگر حاوی ویتامین آ می باشد که مصرف بیش از حد آن سمی بوده و خوردن زیاد آن برای کودک خطرناک می باشد.

مصرف جگر بخصوص جگر مرغ به دلیل این که خواص زیادی دارد برای بچه های زیر دو سال که به مواد مغذی برای رشد خود نیاز دارند گزینه مناسبی می باشد و با توجه به این که این ماده غذایی دارای ویتامین ث بوده که در واقع گوشت ها فاقد آن می باشند می توان گفت جزء مغذی ترین غذاها برای کودک به حساب می آید. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که با توجه به نابالغ بودن دستگاه گوارش بچه ها و احتمال حساسیت داشتن آن ها به این ماده غذایی بایستی در هنگام دادن جگر به بچه ها به تمامی نکات توجه نمود تا مانع از بروز مشکلات گوارشی و سایر عوارض آن شد.

سن مناسب دادن جگر به کودک

نحوه استفاده از جگر در رژیم غذایی کودک

در ادامه طریقه دادن جگر به کودکان در رده های سنی مختلف را برای راهنمایی شما عزیزان شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس

۱۲ ماهگی کودک :

در این مرحله سنی بهتر است که جگر به صورت خرد شده و تفت داده شده برای کودک به شکل فینگر فود و یا به صورت ترکیب شده با شیر مادر، شیر خشک یا خامه و یا بر روی کیک های برنج نازک تهیه شده و به او داده شود.

۱۲ تا ۱۸ ماهگی کودک :

در این محدوده سنی می توانید جگر را به همراه کیک های نازک برنج به کودک خود بدهید و یا جگر پخته شده را به شکل ورقه های نازک برش بزنید و به عنوان غذای انگشتی سرو نمایید. در صورتی که انگشت سبابه و شست کودک به قدر کافی رشد کرده و قادر می باشد قطعه های جگر را به دست بگیرد می توانید در اندازه های بزرگ آن را به کودک خود بدهید تا با استفاده از دست خود گرفته و میل کند.

۱۸ تا ۲۴ ماهگی کودک :

بچه ها در این سن تمایل زیادی به استفاده از چنگال دارند بدین ترتیب می توانید تکه های جگر را در اندازه های کوچک و به صورت لقمه مانند آماده کرده تا خودش با استفاده از چنگال بخورد.

خواص خوردن جگر برای کودک

فواید و مزایای جگر

  • به دلیل دارا بودن ویتامین آ باعث تقویت بینایی، رشد دندان ها و مو می شود.
  • بخاطر این که حاوی کولین می باشد کارکرد مغز و میزان حافظه را توسعه می بخشد و در تشکیل درست دستگاه عصبی مرکزی نقش مهمی را بر عهده دارد.
  • خواص جگر در تولید و تشکیل هورمون ها موثر می باشد.
  • غنی از عنصرهای مختلفی همچون آهن، روی، پتاسیم، مس و منیزیم می باشد که برای تکامل اندام ها و سیستم های مختلف بدن مناسب می باشند.
  • دارای آمینو اسیدهای ضروری می باشد که در بدن کودک ساخته نمی شوند ولی برای رشد او موردنیاز می باشند.
  • حاوی ویتامین دی بوده که در جذب کلیسم موثر می باشد و همزمان با رشد سریع کودک ساختار اسکلتی سالمی ایجاد می کند.
  • این ماده غذایی دارای سلنیوم و اسید اسکوربیک می باشد که باعث کاهش بروز کم خونی می شود و واکنش های مراقبتی بدن را بالا می برد.
  • جگر دارای ویتامین B9 می باشد که موجب بوجود آمدن سنتز RNA و DNA، ایجاد سروتونین و دوپامین می گردد که در واقع باعث تعادل مراحل تحریک دستگاه عصبی می گردد.
  • این ماده غذایی میزان ایمنی بدن را بالا می برد و موجب درمان سریع بیماری های عفونی و یا سوختگی می گردد. خیلی راحت جذب شده و میزان کالری بسیار کمی دارد و همچنین مقدار هموگلوبین خون را زیاد می کند.

بررسی مجاز بودن مصرف جگر برای بچه ها

مضرات استفاده از جگر

  • جگر گوشت گاو بافت خشنی دارد و احتیاج به تمیز کردن اولیه و پاکسازی مجاری کیسه صفرا دارد.
  • مصرف جگر مرغ برای کودکانی که به بیماری های مثانه ابتلا دارند مجاز نمی باشد.
  • این نوع ماده غذایی امکان دارد که حساسیت زا باشد.
  • دارای طعم و مزه خاصی می باشد که امکان دارد مورد پسند همه افراد نباشد.
  • جگری که تهیه می کنید باید حتما تازه باشد چرا که اگر طولانی مدت نگه داشته شود سمومی که سلامت کودک را به خطر می اندازند داخل آن جمع خواهد شد.

فواید دادن جگر به بچه ها

محدودیت سنی مصرف جگر

به طور کلی در رابطه با این که در چه محدوده سنی می توان به برنامه غذایی کودک جگر را اضافه کرد متخصصان تغذیه هیچ نوع نظر قطعی ندارند. توصیه می شود که محصولات جانبی بایستی همزمان با گوشت یعنی بعد از آشنا شدن با انواع سبزیجات و میوه ها وارد برنامه غذایی کودک شوند. همچنین باید گفت هضم جگر توسط سیستم گوارش کودک تا اندازه ای دشوارتر از گوشت می باشد به همین ترتیب نیاز است که بعد از خوردن و جذب پوره های گوشت در محدوده سنی ۸ الی ۹ ماهگی این ماده غذایی به آن ها داده شود.

عوارض خوردن جگر برای بچه ها

نکات کلیدی و مهم

  • بهتر است بدانید تنها منبع غذایی حیوانی که از ویتامین ث برخوردار می باشد جگر است. کم شدن میزان ویتامین ث موجب دیر بهبود یافتن زخم های مختلف، خونریزی لثه ها و خونریزی در قسمت های زیرپوست، بروز خستگی و بی حالی و احساس ضعف می شود. ویتامین ث موجب جذب خوب عنصر آهن می گردد.
  • جگر بایستی قبل از مصرف به خوبی پخته شود ولی در صورتی که آن را بیش از اندازه بپزید حالتی سفت، خشک و بدبو به خود می گیرد.
  • زمان خرید این گونه مواد غذایی باید حتما موارد بهداشت و سلامت آن ها را در نظر گرفته و در هنگام آماده سازی آن نیز از روشی مناسب و خوب برای پخت استفاده کنید تا کاملا پخته شود چرا که در صورت پخت ناقص امکان دارد میکروب ها و بیماری های مختلفی به بدن ورود پیدا کند و توجه داشته باشید هرگز جگر را به صورت خام به کودک خود ندهید.

مصرف جگر برای کودکان

در این مطلب نحوه و میزان استفاده از جگر برای کودکان را به همراه معایب و مزایای آن به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

 

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *