دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی مناسب و زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل برگ ذرتی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با دستورالعمل های کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی نگهداری از گیاهان در فضای خانه بسیار لذت بخش است و از آنجایی که اصول کاشت و پرورش گل برگ ذرتی بسیار راحت است امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل برگ ذرتی

بهتر است بدانید که گل برگ ذرتی که بدان دراسنای معطر نیز گفته می شود از دسته درختان مناطق گرمسیری بوده که بومی مناطق موریس و ماداگاسکار است و البته امروزه در سایر نقاط جهان مانند پورتو ریکو، فلوریدا و کالیفرنیا رشد خوبی خواهد داشت. این گیاه عمدتا پس از رشد کامل میوه می دهد و جالب است بدانید که میوه آن کاملا خوراکی است. برگ ذرتی عمدتا به صورت بوته ای رشد کرده و برگ هایی شمشیری خواهد داشت که ممکن است به طول ۶۰ سانتی متر برسند و سراسر آن نیز تیغ های ریزی رشد می کنند.

توجه داشته باشید که این گیاه را نباید با گل پاندانوس اشتباه بگیرید زیرا برگ های پاندانوس اغلب مشابه خنجر هستند و به همین دلیل به آن گیاه برگ خنجری هم گفته می شود در حالی که برگ ذرتی برگ هایی مشابه با ذرت دارد که معمولا بر روی یک ساقه ضخیم رشد می کند و به سمت بالا حرکت خواهند کرد. به طور کلی این گیاه به دلیل ارتفاع نسبتا بلندی که دارد می توانید آن را در گلدان های بزرگ در داخل یا بیرون از منزل نگهداری نمایید. توصیه می شود که این گیاه را در طول فصل زمستان در منزل نگهداری نمایید چون طاقت سرما را ندارد.

چگونگی پرورش گل برگ ذرتی

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر برگ ذرتی از طریق دو روش کاشت بذر و پاجوش انجام می شود اما بهترین روش برای ازدیاد آن کاشت پاجوش های اطراف گیاه خواهد بود که عمدتا بایستی با دقت از نزدیک گیاه مادر جدا شده و در گلدان های جداگانه ای کشت شود. همچنین توصیه می شود جوانه ها پیش از انتقال به گلدان به مدت چندین روز در فضای آزاد قرار دهید. در ادامه سعی داریم تا به بیان مراحل و گام های کاشت گل برگ ذرتی و پرورش آن بپردازیم:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کاشت و تکثیر این گیاه اواسط بهار است تا بتوانید در فصل تابستان آن را به گلدان اصلی انتقال دهید.

برای تکثیر گل برگ ذرتی در ابتدا بایستی با استفاده از چاقویی تیز با دقت پاجوش ها را از اطراف گیاه مادر جدا نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سپس جوانه ها را پیش از انتقال به گلدان برای مدتی در فضای آزاد قرار دهید. همچنین می توانید انتهای پاجوش ها را برای رشد بهتر و سریع تر گیاه به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید.

حال بایستی پاجوش ها را در خاکی حاوی کمپوست بذر و ماسه در گلدانی به قطر ۹ سانتی متر کشت نمایید.

توصیه می شود که روی بستر گیاهتان را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا دما و رطوبت مورد نیاز گیاهتان به راحتی تامین شود.

سپس گلدان حاوی گیاه را در دمای ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و نور کافی قرار دهید. مراقب باشید تا محیط کشت گیاه همواره مرطوب باشد تا گیاهتان به خوبی رشد کند.

دستورالعمل کاشت گیاه برگ ذرتی

شرایط مورد نیاز برای پرورش برگ ذرتی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها برای پرورش گل برگ ذرتی بپردازیم:

نور و دما:

به طور کلی از نظر نور بهترین مکان برای این گیاه در فضای داخلی خانه، نزدیک پنجره ای با نور خورشید فیلتر شده است و به این نکته دقت داشته باشید که نور کم باعث می شود تا برگ ها نوارهای رنگی خود را از دست بدهند و همچنین رشد گیاهتان متوقف شود. در مقابل نیز تابش مستقیم نور باعث سوختن و در نهایت پژمردگی گیاهتان خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گل برگ ذرتی نیز می توان گفت که بهترین بازه دمایی برای رشد گیاه بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. همیشه رطوبت بستر گیاه را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد حفظ کنید و چنانچه نیاز به بالا بردن رطوبت بود می توانید کف زیر گلدانی را پر از سنگریزه کرده، داخل زیر گلدانی آب بریزید و گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید.

شرایط لازم برای پرورش گیاه

خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که بهترین خاک برای بستر این گیاه خاک سبک همراه با زهکشی مناسب است زیرا ریشه های گیاه دوست ندارند مدام در آب باشند و به همین خاطر بایستی زهکشی گلدان را حتما مورد بررسی قرار دهید. در مورد تغذیه برگ ذرتی نیز می توان گفت که در فصول بهار و تابستان هر ماه از کوددهی تقویت کننده مانند سه بیست استفاده نمایید و از آنجایی که گیاه در زمستان نیاز به یک دوره استراحت دارد پس از کوددهی خودداری نمایید.

آبیاری:

در پرورش گل برگ ذرتی توصیه می شود که خاک را در طول فصل رشد یعنی فصول بهار تا پاییز مرطوب نگه دارید اما نباید پای گیاه خیس باشد و آبیاری لازم را در اواخر پاییز تا زمستان کاهش دهید. با این وجود هرگز نباید اجازه دهید خاک بستر کاملا خشک شود زیرا خاک خشک باعث قهوه ای شدن و در نهایت سوختن برگ ها خواهد شد. توجه داشته باشید که برگ ذرتی نیز مانند سایر گونه های خود نسبت به آبیاری حساس است و به همین خاطر بهتر است با آب تصفیه شده یا جوشیده آن را آبیاری نمایید تا از سوختگی نوک برگ، توقف رشد و حتی مرگ گیاهتان جلوگیری شود.

آبیاری مورد نیاز گیاه برگ ذرتی

آفات و بیماری ها:

گاهی اوقات ممکن است بر روی برگ های گیاهتان اثراتی را مشاهده کنید که هر یک از آن ها علاوه بر اینکه زیبایی گیاهتان را خدشه دار می کنند دقیقا نشانگر یک عامل مخرب هستند برای مثال برگ های چروکیده و قهوه ای گیاه برگ ذرتی نشان می دهد که هوا گرم بوده و گیاه تشنه است. در این شرایط بایستی آبیاری را انجام دهید و سپس گیاهتان را به محیطی با هوای خنک تر انتقال دهید.

همچنین وجود لکه های قهوه ای که بر حاشیه برگ ها ایجاد می شود نشان از آن دارد که هوا خشک بوده و برای این منظور باید زیر گلدان سنگ ریزه قرار دهید و بر آن آب بریزید تا این آب تبخیر شده و به مصرف گیاهتان برسد.

بهتر است بدانید که گل برگ ذرتی در محیط های خیلی سرد دچار یخ زدگی می شود به گونه ای که شکل برگ ها قهوه ای، کم رنگ و آبکی خواهد شد. اگر گیاهتان دارای رشد برگ جدید است نشان از آن دارد که گلدان آن کوچک بوده و حجم ریشه ها به حدی زیاد شده که کمبود مواد غذایی حاصل گشته است.

بیماری های رایج در گیاه برگ ذرتی

در پایان شرایط لازم برای پرورش گل برگ ذرتی پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی مطالب پرورش گیاه گلرنگ و  پرورش گیاه شیرخشت با این گیاهان زیبا نیز آشنا شوید..

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *