دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر گل پاندانوس و پرورش این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

پاندانوس این گل آپارتمانی زیبا دارای برگ های سوزنی بلند و باریکی شبیه آناناس است که در حاشیه این برگ ها دندانه های تیغی شکل دیده می شود، این گیاه به دلیل داشتن قیمتی پایین و شرایط نگهداری ساده و همچنین سبز بودن همیشگی آن بسیاری از افراد را به سوی پرورش خود سوق می دهد. شما می توانید برای آشنایی با تکثیر گل پاندانوس در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

گیاه پاندانوس، یکی از زیبا ترین و سرسبز ترین گیاهان آپارتمانی است که این گیاه به دلیل سازگاری و مقاوم بودنش نسبت به شرایط محیطی در همه جا به چشم می خورد، از آنجایی که نگهداری و تکثیر گل پاندانوس کار بسیار راحتی است می توانید به راحتی به پرورش آن بپردازید.

شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس

گیاه شناسی: گیاه پاندانوس بومی منطقه ماداگاسکار و موریس است و از دسته درختان مناطق گرمسیری محسوب می شود. این گیاه دارای گونه های مختلف ابلق و غیرابلق است، زمانی که این گیاه به رشد کاملی برسد میوه می دهد که میوه های آن قابل خوردن است. این گیاه به شیوه بوته ای رشد می کند و برگ های سبز رنگ آن مانند شمشیر بلند و باریک است و در سر اطراف برگ تیغ های بسیار ریزی وجود دارد و اغلب طول این برگ ها به ۶۰ سانتی متر هم می رسد.

پرورش این گیاه همچون دیگر گیاهان آپارتمانی مانند گیاه سینگونیوم و یا گیاه بنجامین به سادگی انجام می شود و همچنین می توانند فضای منزل و حتی فضای کار را برای ما دلچسب تر کنند.

آشنایی با نحوه تکثیر گل پاندانوس و پرورش آن

گیاه پاندانوس این قابلیت را دارد که به ساده ترین روش ممکن تکثیر شود. تکثیر این گیاه به ۲ شیوه استفاده از پاجوش و بذر میسر است که متداول ترین و بهترین راه تکثیر گل پاندانوس استفاده از پاجوش هایی است که در کنار گیاه به وجود می آید.

تکثیر از طریق پاجوش:

  • در ابتدا باید گفت که بهترین زمان برای تکثیر گل پاندانوس در اوایل فصل بهار است زیرا گیاه در آن زمان بهترین رشد را خواهد داشت.
  • برای تکثیر ابتدا توسط چاقو پاجوش های کوچکی که از کنار گیاه اصلی رشد کرده را به آرامی جدا کنید.

پرورش گل پاندانوس

  •  آرون گروپس
  • سپس می توانید آن را در داخل یک لیوان کوچک آب بگذارید و سپس در محیطی با نور مناسب قرار دهید تا ریشه دهد، و بعد از ریشه دهی آن را به بستر اصلی خودش منتقل کنید.
  • در صورتی که این روش جواب نداد می توانید پاجوشی که جدا کرده اید را برای رشد سریع تر انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید.
  • بعد از آن پاجوش را در داخل خاکی مخلوط شده از شن و ماسه، کمپوست و در گلدانی با قطر ۹ سانتی متر قرار دهید.

تکثیر گل پاندانوس به سادگی

  • سپس بعد از آن برای ریشه دهید زودتر باید برای پاجوش محیطی گل خانه ای و سرشار از رطوبت تهیه کنیم، برای این کار پلاستیکی را روی گلدان می کشیم و برای تهویه روی آن را چند سوراخ کوچک ایجاد می کنیم.
  • سپس گلدان را به مکانی با نور مناسب و در دمایی بین ۲۲ تا ۲۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.
  • سعی کنید هر روز گیاه را غبار پاشی کنید تا رطوبت آن از دست نرود.

نگهداری و تکثیر گیاه پاندانوس

شرایط محیطی پرورش پاندانوس

خاک: این گیاه حساسیت آنچنانی با نوع خاک ندارد و حتی به گونه ای است که می تواند در خاک باغچه به راحتی به رشد خود ادامه دهد. اما بهترین خاک برای کاشت و تکثیر گل پاندانوس مخلوطی از خاکبرگ (حاصل از چمن) + پیت ماس + ماسه است.

نور: نیاز نوری این گیاه بسیار زیاد است، بهترین نور برای این گیاه نوری با سایه روشن و به دور از نور مستقیم خورشید است، زمانی که نور کافی به برگ های پاندانوس نرسد ویژگی ابلق بودن خود را از دست می دهد و برگ های آن به طور یکدست و یک رنگ می شود و درمقابل آفتاب فراوان هم منجر به چروکیده شدن برگ های گیاه می شود. (گونه ابلق این گیاه به نور آفتاب بیشتری احتیاج دارد)

آبیاری: میزان احتیاج این گیاه به آب تقریبا بالا است، یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که خاک این گیاه باید همواره مرطوب باشد نه خیس، و اینکه حتما از زهکش بودن گلدان خود اطمینان داشته باشد تا آب بتواند از گلدان خارج شود. بهتر است برای آبیاری آن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

همه چیز درباره نحوه تکثیرپاندانوس

دما: بهترین دما برای پرورش و همچنین نگهداری از گل پاندانوس دمایی بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است، توجه داشته باشید که از قرار دادن این گیاه در کنار پنجره های سرد، کنار کولر، کنار شوفاژ خودداری کنید. دمای پایین منجر به یخ زدگی گیاه می شود.

کوددهی: برای کوددهی این گیاه می توانید به اندازه ۳ گرم در لیتر در هر ۲ هفته ۱ مرتبه از ماه فروردین تا ماه آبان کوددهی کنید. شما می توانید برای تهیه کود از کود های مخصوص آپارتمانی استفاده کنید.

مه پاشی: از آنجایی که این گیاه به گرما و رطوبت بالایی دارد باید رطوبت تقریبی آن بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد، رطوبت مناسب برای این گیاه کمک زیادی به شاداب بودن و سرحال بودن آن می کند. سعی کنید در فصل تابستان به دلیل بالا بودن حرارت گیاهتان را روزانه مه پاشی کنید.

آفات و بیماری: از مهم ترین آفات این گیاه می توان به عنکبوت قرمز، تریپس و دیگ حشرات دیگر است که می توان به سم های حشره کش اقدام به از بین بردن آنها کنید.

پاندانوس گیاهی آپارتمانی

تعویض گلدان: گیاه هر سال رشد می کند و بزرگ تر می شود از این رو با توجه به بزرگ شدن گاه باید هر ساله اقدام به تعویض گلدان کنید تا ریشه های فضای کافی برای رشد را داشته باشند، شما می توانید در هنگام تعویض گلدان پاجوش های کنار گیاه را جدا کنید و در یک گلدان جداگانه بکارید به این ترتیب به تکثیر گل پاندانوس می پردازید.

آفات و بیماری های گل پاندانوس و روش درمان

از مهمترین افات این گل؛ می توان به عنکبوت قرمز، تریپس و سایر حشرات مضر اشاره کرد که از طریق سموم حشره کش می توان آنها را از بین برد.

اگر برگ های گیاه چروکیده و قهوه ای شوند، یعنی اینکه هوا گرم بوده و گیاه تشنه است، از این رو باید آن را آبیاری کنید و گلدان را نیز به محل خنک و مرطوب انتقال دهید.

پوسیدگی برگ ها به نشانه اثرات باقیمانده قطره های آب  بر روی برگ ها به هنگام آبیاری و غبار پاشی می باشد، از این رو بر روی برگ ها آب نریزید.

وجود لکه های قهوه ای در حاشیه برگ ها نیز به دلیل خشک بودن هوا است، حال مقداری سنگریزه و آب به زیر گلدانی اضافه کنید، ته گلدان نباید با آب ارتباط داشته باشد.

اگر برگ ها به رنگ قهوه ای کم رنگ، نرم و آبکی باشند، یعنی هوا سرد است و این مشکل در نتیجه یخ زدگی به وجود آمده، بنابراین برگ های آسیب دیده را جدا کنید و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

نگهداری گل پاندانوس

در صورتی که برگ های جدید ریز بوده و رشد کمی داشته باشند، باید حجم ریشه ها را بازدید کنید و در صورت متراکم بودن، گلدان را تعویض کنید، تغذیه مصنوعی نیز می تواند در ایجاد این عارضه موثر باشد.

اگر قاعده برگ ها آبکی و پوسیده باشد، یعینی آبیاری آن بیش از حد است، باید بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود و در صورتی که درجه حرارت زیر ده درجه باشد، آبیاری را قطع کنید.

اگر برگ ها حالت ابلق خود را از دست داده و یه شکل یکدست سبز باشند، یعنی نور کافی وجود ندارد و باید گلدان را به مکانی آفتابگیر انتقال دهید، البته مراقب آفتاب سوزان در روز های اواسط تابستان باشید.

رنگ پریدگی و چروک شدن برگ ها نیز یعنی اینکه نور زیاد است و باید گیاه را به محل تاریک ببرید.

وجود لکه های قهوه ای در پشت برگ ها که آفت عامل ایجاد این عارضه می باشد، سمپاشی با سم نفوذی حشره کش مطابق دستور العمل آن و هر دو هفته یکبار می تواند موثر واقع شود.

وجود نقاط زردرنگ در برگ ها و تار عنکبوت های سطح زیرین آن که کنه ریز قرمز میکروسکوپی عامل آن می باشد به وسیله سمپاشی کردن با سم کنه کش هر دو هفته یکبار و مطابق دستور موثر است.

پرورش گل پاندانوس

 امیدواریم پرورش گل پاندانوس و روش های نگهداری از آن مورد توجه شما عزیزان علاقمند به بخش گل و گیاه قرار گرفته باشد، در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *