دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گیاه شیرخشت و راهنمای کاشت این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گیاه شیرخشت چندان سخت و پیچیده نیست و می توانید با مطالعه این مقاله با روش های کاشت و پرورش این گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه شیرخشت از دسته گیاهان چوبی و بومی مناطق معتدل آسیا، اروپا و آفریقای شمالی می باشد که جزو خانواده گل سرخ ها محسوب می شود. گیاه زیبای شیرخشت به دلیل اصول نگهداری راحتی که دارد کاشت و پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گیاه شیرخشت

بهتر است بدانید که شیرخشت در واقع درخت یا درختچه ای بزرگ خزان پذیر به بلندی و گستردگی ۱۰ متر است و دارای برگ هایی بیضی شکل بوده که اغلب گل های سفید آن در فصل تابستان ظاهر می شوند و به دنبال آن میوه های کروی قرمز رنگ تولید خواهند شد. در واقع گیاه شیرخشت از خانواده گل های سرخ می باشد که بومی مناطق آسیا، اروپا و آفریقای شمالی محسوب می شود. توجه داشته باشید که انواع شیرخشت ها در فصل بهار گل های کوچکی می دهند و همه آن ها به خاطر خوشه های زیبا میوه هایی سرخ آلبالویی آن که در پاییز تا زمستان پر بوته هستند پرورش داده می شوند. این گیاه به صورت طبیعی در کوهستان های مناطق مختلف ایران یافت می شود و برای فضای سبز شهری به عنوان گونه زینتی کاربرد خواهد داشت. شیرخشت را می توان گیاهی پایا به ارتفاع ۳ الی ۸ متر دانست که پوست آن خاکستری مایل به سیاه و گل صورتی در حاشیه سرخ رنگ دارد. همچنین میوه های شیرخشت اغلب مدور و گویچه ای شکل هستند که نیمه خزان کننده و خزان کننده خواهند بود. برگ ها نیز مدور و گرد با نوک کوچک به طول ۵ الی ۱۲ میلی متر به رنگ سبز تیره و براق در قسمت فوقانی مویی زبر در قسمت تحتانی و نارنجی و ارغوانی در هنگام ریزش می باشند.

گل های شیرخشت معمولا ۱ یا ۲ تایی با دمگل های کوتاه، گلبرگ های افراشته، مایل به قرمز یا سفید و میوه هایی به رنگ قرمز روشن تخم مرغی شکل به طول ۵ میلیمتر و به طور معمول حاوی ۳ عدد بذر خواهند بود. این گیاه دارای ریشه راست به رنگ خاکستری مایل به قرمز است و در اوایل تابستان نیز گل های سفید تا قرمز رنگ مجتمع در انتهای شاخه ها ظاهر می شوند و به دنبال آن خوشه های میوه شفت آلبالو مانند تولید می شوند که این بوته ها بر اساس نوع و اقلیمشان ۵ الی ۱۰ سال طول خواهد کشید تا به بلوغ و گلدهی برسند.

چگونگی پرورش گیاه شیرخشت

دستورالعمل کاشت و تکثیر شیرخشت:

توجه داشته باشید که گیاه شیرخشت معمولا از طریق دو روش کاشت بذر و خوابانیدن شاخه تکثیر می شود که در ادامه سعی داریم به بیان مراحل آن ها بپردازیم:

به طور کلی بذور این گیاه برای اینکه بتوانند به خوبی رشد کنند نیاز به یک دوره سرمادهی دارند که به همین خاطر پس از انجام مراحل سرادهی و تیمار بایستی آن را در زمین مدنظر در فصل بهار بکارید و سپس بستر را آبیاری نمایید.

توصیه می شود که تا زمان جوانه زنی کامل بذور سطح بستر را مرطوب نگه دارید تا ریشه خشک نشود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پس از گذشت مدت زمان محدودی بذور جوانه خواهند زد و شروع به رشد می کنند که پس از آن شما می توانید بذور را در فصل پاییز در زمین مورد نظر بکارید تا یک دوره سرما را به خوبی تحمل نماید.

دستورالعمل کاشت شیرخشت

شرایط مورد نیاز برای کاشت شیرخشت:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه شیرخشت خواهیم پرداخت:

آبیاری:

بهتر است بدانید ه بوته های نوکشته این گیاه معمولا آبیاری منظم را می طلبند اما در مقابل بوته های جاافتاده مدتی طولانی بی آبی را تحمل خواهند کرد. توصیه می شود که در ماه های تابستان که گرمای هوا بسیار زیاد است با آبیاری عمیق گاهگاهی بوته ها را شاداب نمایید.

 

نور و دما:

به صراحت می توان گفت که وجود آفتاب کامل برای این گیاه بهترین وضعیت است و با وجود اینکه گیاه بخشی از روز سایه را تحمل خواهد کرد اما از تراکم گیاه به شدت کاسته خواهد شد. همچنین در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که گیاه شیرخشت قادر است تا دمای منفی ۱۵ درجه را تحمل کند و اگر در دمای پایین از این قرار بگیرد به سرعت از بین خواهد رفت.

خاک  تغذیه:

با وجود اینکه پرورش گیاه شیرخشت در خاک های فقیر هم قابل انجام شدن است اما گیاه بهترین وضعیت را در خاک های خوبی خواهد داشت که مقداری مواد آلی به آن افزوده شده باشد. همچنین می توانید برای بستر گیاهتان از تقویت کننده های خاک مانند کوکوپیت و پرلیت هم استفاده نمایید. در مورد کوددهی گیاه شیرخشت نیز می توان گفت که تغذیه گیاه چندان لازم نیست اما دادن مواد غذایی چند منظوره به زمین در اوایل فصل بهار نشو و نمای بهتر را برای گیاه رقم خواهد زد. اگر گونه های ریز برگ این گیاه برای ایجاد دیواره پرپشت دارید توصیه می شود که خاک را منظما تقویت نمایید زیرا ریشه های نباتات مجاور هم برای کسب غذا در رقابت هستند.

شرایط لازم برای پرورش گیاه شیرخشت

آفات و بیماری ها:

به صراحت می توان گفت که هیچ مشکل جدی حشره یا بیماری حشره ای یا کوهی برای این گیاه وجود ندارد اما ممکن است گاهی در معرض برخی از مشکلات مشابه دیگر اعضای خانواده گل رز قرار بگیرد و به همین خاطر چراغ آتشین، لکه های برگ و شانکرها می توانند برای گیاه مشکل ایجاد کنند. توصیه می شود شاخه هایی را که نشانه هایی از شعله های آتش یا شانکر دارند باید برداشته شوند و کامل از بین بروند. بهتر است بدانید که جدی ترین آفت حشرات کرم تار کوهی است که می تواند بر روی برگ ها اسکلت ببندد. همچنین تارها بر روی برگ و شاخه ها قابل مشاهده هستند که کنترل آن ها به سختی انجام خواهد شد و معمولا نیاز به استفاده از یک سموم دفع آفات شیمیایی خواهند داشت.

خواص درمانی و کاربرد های گیاه شیرخشت:

جالب است بدانید که از این گیاه معمولا برای از بین بردن زردی در نوزادان استفاده می شود.

شیرخشت به عنوان یک ملین خوب، تب بر و ماده خنک کننده در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که گیاه شیرخشت دارای مزاج معتدلی است معمولا اثر مسهلی و دیگر خواص مشابه ترنجبین ولی از آن قوی تر است و خاصیت زداینده دارد.

فرم رونده، دوره گلدهی و میوه های زیبای قرمز به این درختچه جلوه خاصی می بخشد.

گیاه شیرخشت در واقع گیاهی مناسب برای کاشت در باغ های صخره ای، حاشیه ها، شیب ها و جعبه های کاشت خواهد بود.

همچنین در لینک های مقابل با نحوه کاشت توت فرنگی و کاشت تمشک آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *