دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی چند داروی گیاهی برای سرفه و درمان خانگی آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۷ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب به معرفی چند داروی گیاهی برای سرفه خواهیم پرداخت. امروزه اکثر افراد از استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان انواع بیماری ها خودداری می کنند به همین دلیل طب سنتی رونق دوباره یافته است.

بطور کلی سرفه کاملا طبیعی می باشد. یک سرفه طبیعی می تواند گلوی شما را از مخاط و دیگر آلاینده ها پاک کند. اگرچه، سرفه های مداوم می تواند علایم برخی از شرایط باشد. سرفه های کوتاه مدت برای ۲ تا ۳ هفته طول می کشند که به سرعت آغاز می شوند و به کندی درمان می شوند بدلیل سرماخوردگی، تب یا عفونت سینوسی ایجاد می شوند. سرفه هایی که مدت زمان طولاتی تری طول می کشند ممکن است نشانه حساسیت یا اختلال بنیادی باشد. امروزه اکثر مردم ترجیح می دهند از داروی گیاهی برای سرفه استفاده کنند.

عفونت دستگاه تنفسی باعث ایجاد خارش و تب می شود در حالیکه حساسیت ها با این علایم همراه نمی باشند. تب و لرز می تواند نشانه عفوت شدید ریه مثل برونشیت باشد. اگر سرفه های شما شدید باشد و با مخاط بی رنگ، بدبو و ضخیم همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید سرفه های ایجاد بر اثر سرماخوردگی، حساسیت و عفونت سینوس را با استفاده از داروهای گیاهی درمان کنید. برای افرادی که از مصرف داروهای شیمیایی خودداری می کنند، چند داروی گیاهی برای درمان خانگی سرفه را در این مطلب برای شما آورده ایم.

     داروی گیاهی و طب سنتی برای سرفه

معرفی چند داروی گیاهی برای سرفه

در اکثر موارد سرفه های معمولی بی ضرر هستند. اما سرفه های مزمن و مداوم می توانند در برخی موارد علایم بعضی بیماری های خطرناک و جدی باشند. انواع مختلف سرفه ها را می توان با استفاده از داروهای گیاهی درمان کرد. داروی گیاهی برای سرفه عوارض ناشی از سرفه های مزمن را کاهش می دهد. قبل از آغاز درمان و استفاده از روش های طبیعی برای درمان سرفه بهتر است اول نوع آن را تشخیص دهید. این عمل به ما کمک می کند تا داروی گیاهی برای سرفه را متناسب با نوع آن انتخاب کنیم و در نتیجه نتایج مطلوب تری بدست آوریم.

نعنا

برگ های نعنا و روغن اکالیپتوس هر دو دارای خواص درمان کننده انواع سرفه ها می باشند. متانول موجود در نعنا گلو درد را تسکین بخشیده و به عنوان داروی ضد احتقان مورد استفاده قرار می گیرد و به تجزیه مخاط کمک می کند. می توانید چای نعنا بنوشید یا از بخور نعنا استفاده کنید. برای ساخت حمام بخار، سه تا چهار قطره روغن نعنا را با ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش ترکیب نمایید. حوله ای را دور سر خود بپیچید و روی آن آب نفس های عمیق بکشید. با استفاده از روغن اکالیپتوس، روغن نارگیل و موم عسل می توانید پمادی بسازید.

داروهای گیاهی عالی برای سرفه

گل ختمی

برگ ها و ریشه گل ختمی از زمان های باستان برای درمان خانگی سرفه و گلو درد مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه بطور کلی دارای عوارض جانبی نمی باشد. گل ختمی دارای لعاب می باشد که گلو را پوشانده و ناراحتی ها را تسکین می بخشد. امروزه شما می توانید از ریشه گل ختمی در تهیه چای یا از آن به صورت کپسول استفاده کنید. اگرچه برای کودکان توصیه نمی شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

داروی گیاهی برای سرفه

آویشن

آویشن برای بیماری های دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره برگ های آویشن می تواند سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت را درمان کند. برگ ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئید می باشند که ماهیچه های گلو که در سرفه کردن درگیر می شوند را تسکین می بخشد و تورم را کاهش می دهد. می توانید چای آویشن را در خانه با استفاده از دو قاشق چایخوری برگ های له شده آویشن و یک فنجان آب جوش بسازید. در فنجان را بپوشانید برای ده دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این چای معجونی ایده آل برای درمان سرفه محسوب می شود.

داروی گیاهی برای درمان انواع سرفه

میخک

یک درمان گیاهی برای سرفه میخک می باشد شما می توانید میخک را با عسل ترکیب نموده و تمام طول شب آن را در یخچال قرار دهید. در صبح میخک ها را از ترکیب خارج کرده و از عسل آن به اندازه یک قاشق بخورید. مصرف این معجون باعث تسکین درد گلو شده و تورم را کاهش می دهد.

خردل

خمیر خردل برای درمان خانگی سرفه بسیار عالی و موثر می باشد. با ترکیب کردن پودر خردل، آرد سفید، آب یا ۱ عدد تخم مرغ می توانید خمیر خردل را ساخته و آن را روی حوله پخش کرده و سپس حوله را تا کرده و روی قفسه سینه خود قرار دهید تا عصاره این خمیر روی پوست سینه شما قرار بگیرد. حال می توانید عصاره را روی قفسه سینه خود بمالید و آن را ماساژ دهید. در نهایت خلط های موجود در گلوی شما نرم و سست شده و سرفه های شما درمان می شوند.

داروی گیاهی برای درمان سرفه

زنجبیل تازه

زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی بودن یک درمان دارویی عالی برای بهبود گلودرد و رفع التهاب مجاری تنفسی ناشی از عفونت یا آلرژی می باشد.

برای این منظور می توانید عصاره زنجبیل تازه را تهیه کرده و با مقداری عسل ترکیب کنید و با خوردن تنها چند قطره از این مخلوط به تسکین گلودرد خود کمک کنید. برای تهیه چای زنجبیل نیز، چند تکه از زنجبیل تازه را خُرد کرده و حدود ۲ تا ۳ دقیقه آن را در آب بجوشانید، مصرف این نوشیدنی گرم برای تسکین سرفه موثر بوده و به تسکین آن کمک خواهد کرد.

درمان گیاهی برای سرفه

نکته : چای زنجبیل را می توان بعد از درست کردن در یخچال نگهداری کرد و در مواقع لزوم یک فنجان از آن را گرم کرده و مصرف نمایید.

سیرخام

مصرف چند حبه سیر خام در رفع سرفه ناشی از عفونت های تنفسی یا سوزش گلو می تواند بسیار موثر باشد.

در گذشته از سیر برای درمان بیماری های تنفسی همچون ذات الریه و سیاه سرفه استفاده می شده است؛ ترکیبات گوگرد همچون الایسین و آلین  مشتقات آن می توانند فعالیت های ضد باکتریایی در برابر باکتری های بیماری زا داشته باشند.

بهترین داروی گیاهی برای سرفه

از این رو با قرار دادن یک تکه سیر در دهان و جویدن آن می توان به بهبود سرفه کمک کرد، همچنین افزودن سیر له شده به غذا می تواند از عفونت های ثانویه که در اثر آلرژی های سرماخوردگی و تنفسی ایجاد شده اند، جلوگیری کند.

چای سرخارگل

سرخارگل، گلی به رنگ بنفش است که تشخیص آن در آمریکای شمالی راحت است. برخی تحقیقات انجام گرفته بر روی این گل نشان می دهد، مصرف این دمنوش می تواند از طریق تحریک دستگاه ایمنی، عفونت های باکتریایی و ویروسی را کاهش دهد.

داروی گیاهی سرفه

این چای حاوی آنتی اکسیدان است و در کاهش دوره عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همچون آنفولانزا بسیار موثر است، همچنین استفاده منظم از آن می تواند به رفع سرفه های مزمن کمک نماید.

شما می توانید با استفاده از داروی گیاهی برای سرفه که در این مطلب معرفی شدند سرفه های خود را درمان کنید و هیچ گونه عوارض جانبی را مشاهده نکنید در صورتی که استفاده از داروهای شیمیایی برای سرفه ممکن است همراه خود عوارضی داشته باشند. برای آشنایی با روش های خانگی درمان دیگر بیماری ها می توانید به بخش درمان خانگی و طب سنتی رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *