دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علایم کیست تخمدان را بهتر بشناسید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

یکی از بیماری های رایج بین خانوم ها که اغلب پس از سن ۵۰ سالگی در معرض ابتلا به آن قرار دارند کیست تخمدان می باشد. از مهمترین علایم کیست تخمدان درد در روابط جنسی است.

تخمدان ها بخشی از دستگاه تناسلی زنانه می باشند. آن ها زیر شکم در هر دو سمت رحم قرار دارند. زن ها دارای دو تخمدان می باشند که تخمک، هورمون استروژن و پروژسترون تولید می کنند. گاهی اوقات یک کیسه پر از مایعات کیست نامیده می شود که روی یک بخش از تخمدان ها ایجاد می شوند. بسیاری از زنان در طول عمر خود حداقل یک بار کیست تخمدان را تجربه می کنند. در برخی موارد کیست ها بدون درد هستند و علایم کیست تخمدان در آن ها مشاهده نمی شود.

اکثر زنان در طول زندگی خود یکبار کیست تخمدان را تجربه می کنند که بیشتر آن ها دردی به همراه ندارند و باعث بروز نشانه های کیست تخمدان نمی شوند و از طریق آزمون معمول لگن تشخیص داده می شود. نشانه های رایج کیست تخمدان شامل حالت تهوع، استفراغ، نفخ، حرکات شکمی دردناک و احساس درد در طول فرآیند سکس می باشند. در موارد نادر یک کیست تخمدان باعث می شود مشکلات جدی برای فرد ایجاد شود، بنابراین بهترین روش این است که یک پزشک کیست شما را بررسی کند. پس از مطالعه این مطلب و آشنایی با نشانه های کیست تخمدان در صورت مشاهده علایم و تشخیص کیست تخمدان بهتر است برای درمان کیست تخمدان به پزشک خود مراجعه نمایید.  علایم قابل توجه کیست تخمدان

مهمترین نشانه ها و علایم کیست تخمدان

معمولا کیست های تخمدان با علایم خاصی همراه نیستند و از طریق یک آزمون فیزیکی قابل تشخیص می باشد. همچنین از طریق انجام سونوگرافی تشخیص داده می شوند. در کیست های بزرگ علایم قابل مشاهده می باشند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به کیست تخمدان می باشند؟

تمام خانم ها و دختر خانم هایی که پریود می شوند امکان دارد دچار کیست شوند و حتی ممکن است از داشتن کیست اطلاعی نداشته باشند که بی خطر هستند اما هنگامی که تعداد کیست ها افزایش پیدا کند و یا سایز آن ها بزرگ شود با بروز علایم متوجه وجود کیست تخمدان خواهند شد که حدود هشت درصد خانم ها دچار کیست های وخیمی می شوند که باید اقدام به جراحی کنند.

کیست تخمدان در دوران حاملگی

در دوران حاملگی نوع خاصی از کیست تخمدان ایجاد می شود که علاوه بر اینکه خطری ندارد در ۱۲ هفته اول حاملگی نیز کمک زیادی به محافظت از جنین می کند و پس از آن در بدن از بین می رود اما در برخی موارد این کیست تا پایان دوران بارداری دفع نمی شود و منجر به خونریزی و پیچیدگی رحم خواهد شد که باید آن را جراحی کنید.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که می دانید کیست تخمدان ها معمولا علایم و عوارض خاصی ندارند و بی خطر هستند اما در برخی موارد زمانی که کیست ها بزرگ هستند امکان دارد خطراتی را برای فرد به وجود آورد که همراه با یک سری علایم هستند که باید به پرزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و در صورتی که علایمی مانند : درد شدید شکم و لگن، تب، تهوع و استفراغ را تجربه کردید نشانه ترکیذن کیست می باشد که باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

آیا کیست تخمدان باعث جوش صورت می شود؟

ابین دو رابطه مستقیم باهم دارند زیرا، کیست تخمدان باعث می شود تخمدان ها هورمون بیشتری به نام آندروژن تولید نمایند که در نهایت منجر به تحریک تولید چربی در پوست می شود و در نتجه در صورت، پشت، گردن و سینه دچار آکنه خواهد شد.

  •  آرون گروپس

آشنایی با انواع کیست های تخمدان

کیست های پلی کیستیک: در سندروم تخمدان دارای چند کیست. تخمک های بالغ بطور طبیعی قادر به باز شدن نیستند و باعث ایجاد کیست ها می شوند.

اندومتریوز: در زنان با کیست های اندرومتریوز، بافت پوشش داخلی رحم در دیگر بخش های بدن رشد می کنند. یکی از بخش های بدن که تخمک ها در اندومتریوز در آن رشد می کنند تخمدان ها می باشند. این کیست اغلب بسیار دردناک می باشد و ممکن است باعث ناباروری شود.

کیستادنوماس: این کیست ها از طریق سلول های سطح تخمدان ایجاد می شوند. این کیست ها اغلب پر از مایعات می باشند.

کیست های درموئید: این نوع کیست شبیه به بافت های دیگر بخش های بدن مثل دندان، مو و پوست می باشند.

علایم و درمان کیست تخمدان

دلایل ایجاد کیست های تخمدان

انواع مختلفی از کیست های تخمدان وجود دارند و دلایل ایجاد هر یک منحصر به فرد می باشند اما گاهی اوقات کیست ها می توانند بخاطر دلایل بیرونی ایجاد شوند. برای مثال، داروهای بارداری می تواند باعث ایجاد چند کیست بزرگ روی تخمدان شوند. این شرایط سندروم تحریک بیش از حد تخمدان نامیده می شود.

علایم و تشخیص کیست تخمدان

نشانه های کیست تخمدان

اغلب اوقات، کیست های تخمدان باعث ایجاد نشانه های در بدن نمی شوند. اگرچه، با رشد کیست ها نشانه ها نیز ظاهر می شوند. بارزترین نشانه های کیست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم یا نفخ شکم
  • حرکات شکمی دردناک
  • درد لگن قبل یا در طول عادت ماهیانه
  • روابط جنسی دردناک
  • درد در کمر یا استخوان ران
  • حساسیت نوک پستان ها
  • حالت تهوع و استفراغ

علایم کیست های تخمدان

علائم شدید کیست تخمدان که به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد شامل:

  • درد لگنی شدید
  • تب
  • ضعف یا سرگیجه
  • تنفس تند

علایم و نشانه های کیست تخمدان

تشخیص کیست تخمدان

دکتر شما ممکن است از طریق انجام یک آزمون لگنی به وجود کیست های تخمدان در بدن شما پی ببرد. همچنین ممکن است متوجه تورم در یکی از تخمدان های شما شود. روش دیگری برای تشخیص کیست تخمدان سونوگرافی می باشد. آزمون های سونوگرافی قادر به تعیین اندازه، مکان، شکل و ترکیبات یک کیست می باشد. ابزارهای تصویربرداری برای تشخیص کیست های تخمدان شامل موارد زیر می باشد:

سی تی اسکن: یک وسیله برای تصویربرداری از بدن برای تصویربرداری مقطعی از اندام های درونی

ام آر آی: یک وسیله ای که از میدان مغناطیسی برای تصویربرداری های عمیق از اندام های درونی استفاده می کند.

سونوگرافی: یک وسیله تصویر برداری برای تجسم تخمدان

از آنجا که اکثر کیست ها پس از چند هفته یا چند ماه درمان می شوند، ممکن نیست دکتر بلافاصله برنامه درمانی را توصیه کند. در مقابل، آن ها ممکن است آزمون های سونوگرافی را در چند هفته یا چند ماه برای بررسی شرایط شما تکرار کند. اگر در شرایط شما تغییری ایجاد نشد یا اگر اندازه آن افزایش نیابد، دکتر ممکن است آزمون های دیگری را برای تعیین دیگر دلایل نشانه های کیست تخمدان را از شما بخواهد.
این آزمون ها شامل:
آزمون حاملگی: از حامله نبودن خود مطمئن شوید.
آزمون سطح هورمون: برای بررسی مرتبط به هورمون، مثل استروژن یا پروژسترون خیلی زیاد
آزمایش خون: برای بررسی سرطان تخمدان

علایم کیست تخمدان

همانطور که گفتیم انواع مختلف کیست های تخمدان وجود دارد اگر هر یک از نشانه های بالا را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا از بروز دیگر اختلالات که بر اثر کیست های تخمدان ایجاد می شوند پیشگیری کنید

درمان خانگی کیست تخمدان

با کمک راهکارهای طبیعی و خانگی می توانید کیست تخمدان را از بین ببرید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سرکه سیب :

یکی از علل کیست تخمدان کمبود پتاسیم است که با کمک سرکه سیب می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، سرکه سیب دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است بنابراین استفاده از سرکه سیب می توانید سبب کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان شود و قادر به کوچک کردن کیست تخمدان نیز می باشد، می توانید سرکه را داخل ظرفی ریخته سپس به آن یک کاسه آب گرم بیفزایید و مقداری شیره سیاه نیز به آن اضافه کنید سپس مخلوط را به خوبی با هم میکس کرده و هر روز مصرف کنید.

روش های درمان کیست تخمدان

چغندر :

چغندر دارای ماده ای به نام بتایسینین است که سبب تقویت عملکرد کبد و دفع سموم بدن می شود همچنین کمک زیادی به حفظ تعادل اسیدی بدن می کند و باعث کاهش علائم کیست تخمدان می شود، فقط کافی است یک دوم فنجان آب چغندر را داخل یک فنجان بریزید سپس به آن ژل آلوئه ورا بیفزایید و مقداری مازاد ملاس بلکسترا نیز به فنجان اضافه کنید، مواد را به خوبی مخلوط کرده و هر روز مصرف نمایید.

نوشیدن مقادیر فراوانی آب :

از دیگر روش های موثر در درمان کیست تخمدان نوشیدن مقادیر فراوانی آب است زیرا، باعث از بین رفتن سموم و کاهش درد شکم می شود بنابراین، روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشید و یا می توانید یک لیوان آب تهیه کرده و به آن آب لیمو بیفزایید سپس هر روز مصرف کنید.

روش های از بین بردن کیست تخمدان

دانه کتان :

دانه کتان از دیگر روش های مفید و موثر در درمان کیست تخمدان می باشد، می توانید به یک کاسه آب گرم یک قاشق غذا خوری دانه کتان بیفزایید سپس مخلوط را میکس کرده و با معده خالی آن را مصرف کنید و یا می توانید کمی از دانه های کتان را به وعده های غذایی تان مانند ماست یا سوپ بیفزایید.

زردچوبه :

زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به منظور جلوگیری از کیست تخمدان و همچنین کاهش درد ناشی از کیست تخمدان گزینه بسیار مناسبی است، می توانید به وعده غذایی تان زردچوبه بیفزایید و یا روزانه یک قاشق چای خوری شربت زردچوبه استفاده کنید.

علایم کیست تخمدان و روش های درمان آن

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با نشانه های کیست تخمدان آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *