دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای ساده برای تربیت کودک مودب و تقویت رفتار کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی تمامی والدین سعی در تربیت و پرورش فرزندانی مودب و سالم دارند تا در برقراری ارتباط با دیگران و آداب معاشرت بهترین عملکرد و رفتار را داشته باشند که تمامی این مسائل بستگی به نوع روش بکار رفته در این زمینه دارد. به منظور تربیت کودک مودب می توانید یک سری راهکار و مجموعه ای از رفتارهای موثر در این زمینه را بکار گیرید و به فرزند خود بیاموزید که در این مطلب به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از دغدغه هایی که امروزه والدین در محیط خانواده با آن سروکار دارند نحوه تربیت صحیح فرزندان است که نیازمند انجام یک سری رفتارها و اقدامات می باشد. کودکان از همان ابتدای کودکی باید در محیطی کاملا سالم با روش های درست تربیتی آموزش ببینند تا بتوانند در محیط جامعه تعاملات اجتماعی خوبی با دیگران برقرار نمایند. از این رو قصد داریم در این مطلب به جهت یادگیری و راهنمایی شما عزیزان نحوه تربیت کودک مودب را به همراه نکات مهمی در این زمینه شرح دهیم.

چگونگی تربیت کودک مودب

والدین باید از همان ابتدای کودکی به فرزندان خود رعایت ادب و احترام را بیاموزند تا در سیر زندگی به یک عادت برایشان تبدیل گردد. تربیت کودک مودب در دنیای پیشرفته امروزی و با توجه به ارتباطات دیجیتالی تا حدودی مشکل می باشد اما والدین می توانند با بهره گیری از روش ها و راهکارهایی که در زمینه تربیت صحیح و مناسب فرزندان وجود دارد انواع رفتارهای مناسب و اصولی را به فرزندشان آموزش دهند و در شکل گیری شخصیت او و برقراری تعاملات اجتماعی درست و مطلوب از سوی او قدم بردارند.

راهکارهای مفید پرورش کودک مودب

رفتار مودبانه و آداب معاشرت صحیح در واقع نوعی شیوه زندگی می باشد که افراد باید در همه جا و در تمامی حالات آن را بکار گیرند. در برخی مواقع بدرفتاری و بی ادب بودن کودکان عمدی نبوده بلکه به خاطر تشخیص ندادن صحیح موقعیت توسط کودک و ناآگاهی او می باشد که والدین باید تمامی این مولفه ها را بر مبنای قواعد و قوانین اصولی به آن ها آموزش دهند.

تعلیم ادب به کودکان علاوه بر این که ایجاد ارتباط با دیگران را برای آن ها راحت و آسان می کند بلکه از سویی دیگر کودکان را برای دوستی ها، مشاغل مختلف و روابط و ارتباطات آینده کاملا آماده می کند. همچنین باید بدانید که این موضوع تاثیر زیادی در سلامت روانی کودکان دارد. برخی از والدین در امر تربیت فرزندان بیش از حد حساس بوده و گاهی در این زمینه دچار افراط و تفریط می شوند که باید بدانند این امر کامل اشتباه بوده و باید مطابق با شرایط سنی کودک شیوه های تربیتی مطلوب را در پیش گرفت.

آموزش های صحیح تربیت کودک مودب

روش های تربیت کودکان مودب :

بهتر است بدانید که والدین در واقع وظیفه دارند که مجموعه ای از رفتارها و درس های مهم زندگی را به کودکان خود بیاموزند که در ادامه به معرفی مواردی از انواع راه های یاد دادن رفتارهای درست به کودکان به منظور راهنمایی شما عزیزان پرداخته ایم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تقویت و تشویق رفتار درست کودک :

تا جایی که امکان دارد رفتارهای درست و خواسته های مودبانه کودکان را تقویت نمایید. بهتر است بحث های آرامی که بین شما پیش می آید را به جای مجادلات و دعواهای پی در پی چندین برابر نمایید.

آموزش رفتارهای صحیح برای تربیت کودکان

توقع رفتار خوب از فرزند :

والدین باید از کودک خود انتظار داشته باشد که رفتارهای خوبی از او سر بزند، در واقع کودکان باید این نکته را بدانند که چه نوع توقعاتی از آن ها دارند. به طوری که اگر کودکان پیش بینی نمایند که واکنش والدین در مقابل رفتارشان به چه صورت خواهد بود ترجیح می دهند که رفتارهای منتخب خود را مناسب تر نمایند.

در نظر گرفتن تنبیه منطقی و معقول :

بهتر است که در زمان تنبیه فرزندتان از مواردی استفاده نمایید که در واقع به آن ها یاد دهید که در مقابل کارها و اعمالی که انجام می دهند باید مسئول باشند. تنبیه های به جا و عاقلانه کودک قطعا می تواند اثرگذار باشد که از جمله آن ها می توان به محدودیت زمانی رفت و آمد و بیرون رفتن اشاره کرد و حتما به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید در زمان عصبانیت به تنبیه آن ها بپردازید. سعی کنید از زمان طفولیت به آن ها روش درست زندگی کردن را بیاموزید و انجام تصمیم گیری و پذیرفتن مسئولیت را به آن ها یاد بدهید.

آموزش های درست پرورش کودک مودب

پاداش برای انجام کار خوب :

بهتر است که به فرزندتان یاد بدهید که انجام دادن کارها و اعمال خوب و درست قطعا بدون نتیجه و پاداش نخواهد بود و باعث ایجاد احساسی خوبی در او خواهد شد.

رفتار درست متناسب با موقعیت :

سعی کنید که کودکتان را به گونه ای تربیت نمایید که در هر شرایطی متناسب و براساس آن شرایط رفتار نماید. به آن ها یاد بدهید که اصلی ترین و مهم ترین چیز تلاش و تکاپو می باشد. در شرایط خوب به تشویق آن ها بپردازید. زمانی که کودکتان را مورد تشویق قرار می دهید آن ها متوجه ایمان و اعتمادتان نسبت به خود شده و در نهایت میزان اعتماد به نفس در آن ها بالا رفته و به استعدادها و وجود خود اعتماد پیدا می کنند.

روش های درست تربیت کودک باادب

تفکر قبل از صحبت کردن :

یکی دیگر از راه های تربیت کودک مودب این است که به فرزندتان یاد بدهید که پیش از این که راجب یک موضوع صحبت کند به فکر کردن درباره آن بپردازد. تا جایی که امکان دارد در زمان سخن گفن با فرزند خود از او بپرسید که منظور واقعی او از حرف زدن چیست و درباره حرف موردنظر به چه اندازه فکر کرده است. همچنین به کودک خود بگویید که سعی کند در تمام مواقع حرف های خود را پیش از به زبان آوردن به طور کامل مورد سنجش قرار دهد و در صورتی که این عمل را انجام داد بهتر است که او را مورد تشویق قرار داده و برای او پاداشی در نظر بگیرید.

عشق ورزیدن :

باوجود رفتارهای خوب و بد فرزندتان بهتر است که به او محبت کنید و علاقه نشان دهید و سعی کنید که بر روی خصوصیات اخلاقی و رفتاری مثبت او تمرکز کرده و توجه بیشتری به آن داشته باشید.

روش های موثر پرورش کودک مودب

احترام گذاشتن :

بهتر است بدانید که پایه اصلی ادب احترام گذاشتن به افراد می باشد. در واقع یکی از بهترین و شاخص ترین خصلت هایی که می توانید به کودک خود آموزش دهید احترام به سایرین می باشد که این موضوع از همان زمان نوزادی آغاز می شود.

حساس بودن کودک :

کودکی که بسیار حساس می باشد به صورت طبیعی به یک کودک مودب تبدیل می گردد چرا که به احساسات دیگران اهمیت داده و در نهایت تبدیل به فردی خوش اخلاق خواهد شد. والدین با داشتن یک رفتار احترام آمیز نسبت به فرزند خود تاثیر بسزایی بر روی روحیات و خوش رفتاری فرزند خود خواهند داشت.

الگوی رفتاری مناسب برای کودک :

در صورتی که تمایل دارید کودکتان رفتارهای خوب و مناسبی داشته باشد در وهله اول باید خودتان رفتار درستی داشته باشید، در واقع کودکتان بیشتر از هر چیزی از کارها و اعمال شما یاد می گیرد. بنابراین برای این که کودک مودبی داشته باشید باید خودتان ادب و احترام را رعایت نمایید. به طور مثال در ارتباطات روزمره با افراد دیگر از کلماتی همچون “ببخشید”، “لطفا”، “سپاسگزارم” و … استفاده نمایید تا بدین گونه کودک آن ها را بشنود و بیاموزد.

راهکارهای تربیت کودک مودب

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع راهکارهای مهم و موثر تربیت کودک مودب آشنا کردیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشید و مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *