دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر جونی پروس و نحوه پرورش و نگهداری از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش و تکثیر جونی پروس چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی به روند تکثیر این گیاه را انجام دهید با ما همراه باشید.

به طور کلی جونی پروس از دسته گیاهان جهانی شناخته شده که در تمامی مناطق دنیا به چشم می خورد. در واقع هشت گونه که به صورت خزنده رشد می کنند توانایی این را دارند تا به عنوان گیاهی پوششی نیز مورد استفاده قرار بگیرند و به همین خاطر در مقدار زیاد در دسترس هستند. همچنین از آنجایی که اصول پرورش و تکثیر جونی پروس بسیار راحت است حتی باغبانان مبتدی نیز می توانند آن را به راحتی پرورش دهند.

آشنایی با نحوه تکثیر جونی پروس

بهتر است بدانید که گیاه جونی پروس که با گیاه ارس نیز شناخته می شود درختچه ای کند رشد است که بومی مناطق شمالی قاره آمریکا، سراسر کانادا از یوکان شرق به نیوفالند و در ایالات متحده در آلاسکا و به صورت محلی در شرق مونتانا می باشد و به راحتی یافت می شود. این گیاه دارای ساقه خمیده است که حدود ۱۸ ماه طول می کشد تا تبدیل به یک گیاه بالغ شود. میوه های مخروطی آن از نوع نر حدود ۲ الی ۴ میلی متر طول دارند و گرده افشانی آن ها در اوایل بهار انجام می گیرد. جونی پروس گیاهی دو پایه است و اغلب به صورت دوتایی یا سه تایی رشد می کند و دارای برگ هایی بالغ فلسی شکل و بیضوی است که هر کدام با یک غده در پشت آن ها مشخص می شود. این برگ ها در چهار ردیف اول بر روی شاخه ها قرار دارند و میوه های آن تخم مرغی و به رنگ آبی تیره هستند.

چگونگی تکثیر جونی پروس

جالب است بدانید که در مناطق بومی خوب میوه ها توسط آهو و دیگر جانوران خورده می شود و همچنین تکثبر آن هم با بذر و قلمه افکنده می شود. برگ های جونی پروس اغلب نونهالی کوتاه و سوزنی نوک تیز به شکل قلمی و همپوش هستند. البته برخی واریته ها ممکن است تنها برگ های نونهالی تا سایه هایی از سبز تا سبز متمایل به زردو انواع ابلق متنوع هستند. ارس ها معمولا از دسته گیاهان مخروط دار هستند اما به جای مخروط میوه هایی سته مانند آبی تا سیاه تولید می کنند. به طور کلی از ویژگی های مهم این گیاه می توان به سازگاری آن اشاره نمود زیرا در اقلیم های مختلف از خنک تا داغ، مرطوب تا خشک و همچنین در خاک های سبک تا سنگین، اسیدی تا قلیایی به خوبی رشد خواهد کرد.

البته که تمامی آن ها خاک های غرقابی را به خوبی تحمل نمی کنند و ممکن است به پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه منجر شود. توجه داشته باشید در برخی از موارد ارس ها به عنوان گیاهان متحمل به خشکی به شمار می روند و در فضاهایی که تابستان ها خنک تا به نسبت گرم است ارس ها به خوبی کرده و در خاک های لومی تا رسی ممکن است نیاز به آبیاری نداشته و نیاز آن ها اندک باشد. در مناطقی با تابستان های داغ نیز آبیاری متوسط لازم است اما در مناطقی که تابستان های آن داغ و به ویژه خشک هستند ارس بایستی در محلی که دارای سایه است کشت گردد.

دستورالعمل کشت و تکثیر ارس:

جالب است بدانید که معمولا تکثیر گیاه جونی پروس از طریق قلمه زنی و کاشت بذر صورت می گیرد که در ادامه سعی داریم به بیان دستورالعمل آن به صورت کامل بپردازیم:

برای قلمه زنی گیاه جونی پروس در ابتدا بایستی قلمه ای مناسب از گیاه مادر تهیه کنید. دقت داشته باشید که قلمه مورد نظر بایستی تازه باشد.

  •  آرون گروپس

حال برگ های اطراف قلمه را به صورت کامل جدا کنید به گونه ای که تنها دو برگ قسمت پایینی باقی بمانند.

پیشنهاد می شود که پیش از کشت قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید تا روند ریشه دهی آن سریع تر انجام گیرد.

برای کاشت قلمه ها باید گلدان بزرگی حاوی ترکیب خاک پرلیت، پیت ماس و خاک شنی را آماده کنید و قلمه ها را به دقت درون آن قرار دهید و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن را بپوشانید.

توجه داشته باشید با وجود اینکه ارس ها با سرعت بسیار کم تا متوسط رشد خواهد کرد بایستی در زمان کاشت فاصله ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متری میان گیاهان را در نظر بگیرید تا از درهم رفتن آن ها جلوگیری شود.

همچنین برای کنترل علف های هرز میان گیاهان تازه کشت شده می توانید از مالچ نیز استفاده کنید و حتی به منظور زیباتر شدن منظره در سال های اول می توانید قسمت های بدون پوشش خاک بین گیاهان را با گیاهان یک ساله پوشش دهید.

به طور کلی برای رسیدن به پوشش سریع می توان ارس ها را با فاصله ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متری از هم کشت کنید البته که در شروع شلوغی محل گیاه می توانید گیاهان اضافی را حذف نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه جونی پروس

شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر جونی پروس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن ها را فراهم کنید و به همین خاطر در ادامه به بیان شرایط و اصول لازم برای تکثیر گیاه جونی پروس پرداخته ایم که می توانید از آن ها بهره بگیرید:

آبیاری:

به طور کلی در طول فصل رشد جونی پوس بایستی آبیاری به صورت منظم انجام گیرد ولی در فصل زمستان مرطوب بودن خاک به تنهایی کفایت می کند. اگرچه جونی پروس نسبت به خشکی مقاوم است اما اگر در فصل زمستان هم آب فراوان تری در دسترس آن بگذارند به راحتی آن را می آشامد.

آبیاری لازم برای گیاه جونی پروس

نوردهی:

بهتر است بدانید که گیاه ارس در نور آفتاب اندام های هوایی توپر و سبزی را تولید می کند اما اگرچه رشد گیاه در سایه کندتر می شود کیفیت آن بهتر خواهد بود. اگرچه جونی پروس نیاز به نگهداری و مراقبت در برابر سرما و برف و همچنین یخ زدگی را ندارد اما بادهای شدید رنگ سبز اندام هوایی آن را تبدیل به قهوه ای و برنزه خواهد کرد که البته جای نگرانی و نیست و گیاه در فصل بهار رنگ شاداب خود را پیدا خواهد کرد.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که گیاه جونی پروس برای رشد نیاز به ترکیب خاک هایی شامل پرلیت، پیت ماس و همچنین خاک های شنی همراه با زهکشی ایده آل دارد. برای تغذیه و کوددهی گیاه نیز در فصل رشد استفاده از مواد غذایی متعادل و استاندارد لازم است البته که در فصل پاییز بایستی فاقد ازت باشد و کودهایی که مواد آن ها دیرتر آزاد می شوند در فصل زمستان توصیه می گردند.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه

تعویض گلدان:

در واقع این گیاه زیبا هر ۲ الی ۵ سال یک مرتبه آن هم در اواسط فصل بهار نیاز به تعویض گلدان دارد. می توانید در گلدان جدید علاوه بر خاک استاندارد ۲۰ درصد خزه تازه اسفاگنوم نیز به منظور افزایش نگهداری آب درون خاک به ترکیب اضافه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *