دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تهیه خاک پیت ماس و فواید استفاده از این خاک

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

کود خزه که آن را خاک پیت ماس نیز می نامند دارای شکلی جامد مشابه خاک است که امروزه استفاده از آن در بستر های کشت مورد توجه اغلب باغبانان قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم تا به بیان فواید و کاربرد های پیت ماس بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می باشد که اغلب در کشور هایی مانند استونی و لیتونی تولید می شود. این خزه ها در ابتدا جمع آوری خواهند شد و در طی فرآیندی آماده سازی و بسته بندی خواهند شد. جالب است بدانید که پیت ماس ها بیست برابر وزن خود آب جذب می کنند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار مناسب خواهند بود.

آشنایی با خاک پیت ماس

جالب است بدانید که معنی لغوی پیت ماس خزه تورب می باشد و به طور کلی پیت ماس ها مواد فیبری مرده می باشند و زمانی تشکیل خواهند شد که خزه یا ماس و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق های توربی طی چند هزار سال تجزیه می شوند. به طور کلی پیت ماس با آن چه که به عنوان کمپوست به روش خانگی توسط باغداران یا کشاورزان تهیه می شود متفاوت است. در واقع پیت ماس در برگیرنده خزه می باشد و زمانی که این خاک امکان تشکیل و تجزیه می یابد که در نهایت با شرایط فقدان هوا مواجه خواهد شد. بهتر است بدانید که برای تهیه این ترکیب نیاز به گذر سال های متمادی دارید.

فواید فراوان خاک پیت ماس

انواع پیت ماس:

بهتر است بدانید که پیت ماس در رنگ های مختلف قهوه ای،سیاه و سفید در بازار موجود است که تفاوت اصلی آن ها در میزان مواد آلی و بافت پیت ماس ها می باشد. همچنین انواع پیت ماس ها بر اساس سایز بافت نیز وجود دارند که البته کاربرد آن ها را برای مصارف مورد نظر متفاوت خواهد کرد.

کاربرد پیت ماس:

همانطور که آگاه هستید پیت ماس ها برای باغبانی بسیار عالی می باشند و همچنین در کشت گلخانه ای،تولید گیاه در فضای باز،پرورش انواع قارچ خوراکی و دارویی، محوطه سازی و بام سبز استفاده می شود.

توجه داشته باشید که تحقیقات فراوانی بر روی کاربرد پیت ماس در صنعت کشاورزی و باغبانی انجام شده و در این میان نقش بستر هایی که در آن ها از پیت ماس استفاده شده در افزایش ارتفاع چشمگیر بوده است.

همچنین این خاک می تواند بستر مناسبی برای کاشت بذر کاکتوس و انواع بذرهای سایر گیاهان و گل های آپارتمانی باشد.

  •  آرون گروپس

از آنجایی که پیت ماس دارای مواد آلی فراوان است می تواند برای بهبود خاک موثر باشد.

همچنین استفاده از پیت ماس در بستر کشت می تواند رطوبت لازم خاک را فراهم آورد.

کاربرد های خاک پیت ماس در مزارع

نحوه تهیه پیت ماس:

توجه داشته باشید که در تشکیل این خاک تضاد شدید دما در فصول سرد سال و فصول گرم سال بسیار موثر خواهد بود. به خاطر اینکه در فصل زمستان خاک ها یخ زده و با شروع فصل بهار تمامی یخ ها باز شده و در نتیجه خاک پر از آب خواهد شد. در مقابل در فصل تابستان نیز آب تا عمق زیادی درون خاک خشک شده و همین موضوع باعث تجزیه نشدن مواد آلی موجود در خاک خواهد شد.

فواید پیت ماس:

همانطور که متوجه شدید پیت ماس می تواند بیست برابر وزن خود آب جذب نماید و به همین خاطر برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی خواهد بود. در ادامه سعی داریم شما را با برخی از مهم ترین خواص و فواید خاک پیت ماس آشنا نماییم:

حاصلخیزی زیاد:

بهتر است بدانید که پیت ماس از طریق تجزیه بقایای گیاهی تهیه خواهد شد و از این رو سرشار از عناصر غذایی ضروری مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن برای رشد بهتر گیاه خواهد بود و قادر است علاوه بر بستر کاشت به عنوان نوعی مکمل کود گیاهی مورد استفاده قرار بگیرد.

آشنایی با مزیت های فراوان پیت ماس

قدرت جذب آب:

یکی دیگر از مهم ترین فواید پیت ماس قدرت بالا نگه داشتن آب است که این ویژگی سبب شده رطوبت مورد نیاز گیاه تامین گردد و علاوه بر رشد سریع تر باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز شود. اغلب تحقیقات نشان داده است که پیت ماس دارای عملکردی مشابه اسفنج خواهد بود و می تواند به اندازه وزن خشک خود آب در خود ذخیره نماید و به تدریج آب را در اختیار گیاه قرار دهد.

عاری از عوامل بیماری زا:

همانطور که می دانید خاک پیت ماس به دلیل تجزیه های طولانی مدت آلودگی های محیطی کمتری را نسبت به دیگر بستر های کاشت مانند کمپوست دارد و همچنین می توان با استفاده از روش های مختلفی آن را ضدعفونی نمود.

اصلاح کننده خاک:

پیت ماس علاوه بر این که به حفظ رطوبت خاک کمک فراوانی می کند به دلیل بافت سبک و افزایش قدرت زهکشی می تواند بافت خاک را متراکم تر و سنگین تر بکند. توجه داشته باشید که در باغبانی از پیت ماس به عنوان نوعی ماده اصلاح کننده خاک استفاده می شود. همچنین جالب است بدانید که اضافه کردن پیت ماس به بستر های کاشت باعث صرفه جویی در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی داخل خاک خواهد شد و ضمن اصلاح خاک از فشرده شدن آن نیز جلوگیری خواهد کرد. همچنین استفاده از پیت ماس در خاک های سست عملکردی برعکس خواهد داشت و آن ها را فشرده و مناسب خواهد کرد.

تاثیر خاک پیت ماس بر روی رشد بهتر گیاه

بهبود وضعیت تهویه خاک های سنگین:

جالب است بدانید که استفاده از پیت ماس در خاک های متراکم، سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر گیاه کمک شایانی خواهد کرد و همچنین درصد هوای لازم خاک را نیز تامین خواهد کرد.

پیشگیری از فرسایش خاک:

توجه داشته باشید که اضافه نمودن پیت ماس به خاک مزارع به دلیل حفظ رطوبت و بهبود ساختمان خاک در پیشگیری از فرسایش خاک مفید عمل خواهد کرد و می تواند رشد گیاه را بهتر کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *