دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علت غذا نخوردن کودک و روش های برای افزایش اشتهای کودکان

  • شقایق ایران دوست
  • ۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با علل کم اشتهایی و غذا نخوردن کودکان آشنا می کنیم و روش های مفیدی را برای درمان این مشکل و داشتن یک عادت درست غذایی برایتان بررسی خواهیم کرد. تا پایان این مطلب با ما باشید.

غذا نخوردن کودک می تواند به دلیل بیماری باشد. بهتر است قبل از هر گونه اقدامی آزمایش هایی را انجام بدهید تا از سالم بودن کودک خود اطمینان پیدا کنید و سپس دلایل دیگری را برای این مشکل بررسی کنید.

 غذا نخوردن کودک

علت غذا نخوردن کودک

بسیاری از افراد از سالم بودن فرزند خود اطمینان دارند ولی باز هم کودک آن ها کم اشتها و بی اشتها است. باید بدانید زمانی که کودک شما غذا خوار می شود رفتار های مادر تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت روانش دارد بنابراین مادران و کسانی که از فرزند شما مراقبت می کنند باید مراقب حرف ها و لحن خود در حین غذا دادن به کودک باشند. البته قابل ذکر است که کودکان برخی از غذا ها را دوست ندارند و زمانی که شما آن غذا را تهیه می کنید لب به غذا نمی زنند و با این کار نا رضایتی خود را نشان می دهند ولی بعد از مدتی که گشنه شوند و چیزی در دسترس آن ها نباشد به سمت همان غذا می آیند و آن را می خورند. برخی از کودکان به طور غیر طبیعی از خوردن امتناع می کنند و ممکن است مشکلی بسیار اساسی در میان باشد. با تهدید و رشوه دادن به کودک او را وادار به خوردن نکنید و مشکل اساسی را پیدا کنید.

ویروس

اگر کودک شما در گذشته به خوبی غذا می خورده است و اشتهای بسیار بالایی داشته و به طور ناگهانی دیگر غذا نمی خورد به طور اساسی دارای یک مشکل معدی است. اگر این اتفاق برای شما افتاده است بهتر است کودک خود را نزد یک متخصص اطفال ببرید تا مشخص شود که مشکل از کجا است.

علت بی اشتهایی کودک

یبوست

اگر اشتهای کودک شما پایین می باشد بهتر است دفعات دفع او را زیر نظر بگیرید. کودکان بسیاری دچار یبوست می شوند و نمی توانند این را به شما بگویند چون هیچ گونه اطلاعی درباره آن ندارند بنابراین کم تر از قبل غذا می خورند و شما را نگران می کنند.

  •  آرون گروپس

مزانشوئید ائوزینوفیلی

این بیماری در اثر تجمع سلول های ایمنی در مری کودک ایجاد می شود و باعث می شود که غذا خوردن برای کودک بسیار سخت باشد و باعث تورم گلو می شود. اگر کودک شما بد غذا می باشد باید او را از نظر تورم گلو بررسی کنید و اگر دیدید چنین عارضه ای در کودک وجود دارد باید او را به نزد پزشک ببرید.

بی اشتهایی عصبی

مادران و پدران بسیار زیادی هستند که رفتار های مناسبی با کودک خود ندارند و این باعث عصبی شدن کودک می شود. گاها کودکان دچار مشکلات روحی و روانی می شوند و بی اشتهایی عصبی پیدا می کنند. اگر فکر می کنید که بی اشتهایی عصبی برای بزرگسالان می باشد سخت در اشتباهید و باید بدانید که کودکان ۵ یا ۶ ساله نیز دچار این مشکل می شوند.

بی اشتهایی عصبی در کودکان

حساسیت غذایی

گاها ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد و در اثر غذا خوردن کودک شما را با ناراحتی مواجه کند. حساسیت های غذایی مانند بیماری سلیاک از این دسته مشکلات می باشد که برای کودک شما مشکلاتی ایجاد می کنند.

مشکلات پزشکی

از دلایل دیگر غذا نخوردن کودک می توان به مشکلات پزشکی ایجاد کرد. گاها برخی از بیماری ها می توانند کبد و قلب کودک را تحت تاثیر قرار بدهند و باعث بی اشتهایی وی شوند و همچنین ممکن است بزرگ شدن شکم در کودک را شاهد باشید.. بنابراین بهتر است کودک را برای آزمایش های دقیق تر نزد پزشک ببرید.

بد غذا بودن کودک

بد غذایی کودکان  یکی از مشکلات بسیاری از والدین می باشد. کودک بد غذا زمانی که شما یک غذای سالم آماده کرده اید تقاضای غذا های مضر و فست فود را می کند. بنابراین نمی توان گفت که این کودک بیماری خاصی دارد و یا کم اشتها می باشد. البته یادتان نرود که بد غذایی یکی از ویژگی های اصلی کودکان نوپا است. بد غذایی کودکان نشانه های خاصی دارد که عبارت اند از :

  • برخی از غذا هایی که دارای رنگ و بافت نامطلوب می باشد را نمی خورند.
  • فقط برخی از غذا ها را دوست دارند و غیر از آن ها چیزی نمی خورند.
  • غذا های جدید را امتحان نمی کنند.
  • علاقه خود را نسبت به غذای مورد علاقه از دست می دهند.
  • فقط با یک قاشق مخصوص غذا می خورند.

درمان بد غذایی کودک

درمان بد غذایی کودک

راه های بسیار خوبی برای درمان غذا نخوردن کودک وجود دارد و شما باید با کمی حوصله این روش ها را امتحان کنید تا فرزند شما غذای خوبی بخورد و زمانی که در حال رشد می باشد بتواند مواد مفیدی را به بدنش برساند تا بعدا دچار مشکلاتی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم و … نشود.

عادت های سالم

سعی کنید عادات غذایی کودک خود را اصلاح کنید. شما نمی توانید بچه ای را مجبور به خوردن غذایی خاص بکنید ولی می توانید عادت های غذایی او را سالم تر کنید. بگذارید که فرزند شما میزان غذایی که می خورد را خودش انتخاب کند. از بشقاب های کوچک استفاده کنید تا آن ها برای غذای اضافه درخواست کنند.

صبوری کنید.

یکی از کار هایی که باید انجام بدهید این است که صبور باشید. والدین صبور اگر می خواهند غذایی تازه به کودک بدهند بار ها و بار ها آن را بر سر سفره می آورند تا بالاخره بعد از چندین بار کودک یک بار این غذا را امتحان کند.

 غذا نخوردن کودک

انتخاب غذا توسط کودک

اگر می خواهید عادت بد غذا نخوردن کودک را از بین ببرید بهتر است اجازه بدهید تا غذا را کودک شما انتخاب کند و به شما در تهیه کردن آن کمک کند. در واقع این کار می تواند به شما کمک کند تا کودکتان حتما از غذایی که ساخته است بخورد.

تزئین کنید.

راه دیگری که برای از بین بردن عادت مضر غذا نخوردن کودک وجود دارد این است که غذا ها را تزئین کنید. در واقع شما با تزئین کردن غذای کودک می توانید او را مشتاق کنید تا از طعم آن بچشد.

تهیه سس

در واقع این راهکار برای زمانی می باشد که شما می خواهید به کودک خود سبزیجات جدید را معرفی کنید. با تهیه کردن سس اغلب کودکان تشویق می شوند که از این سبزیجات بچشند. می توانید برای سس سالم از ماست و یا سس های سالاد کم چرب استفاده کنید.

روش های درمان بی اشتهایی کودک

الگو باشید.

در واقع اولین الگوی هر کودکی پدر و مادرش می باشد. برای این که فرزندتان عادت های سالمی داشته باشد باید ابتدا عادت خود را سالم کنید تا الگو برداری درستی شکل بگیرد و زمانی که کودک می بیند شما از غذا های سالم استفاده می کنید او نیز این کار را تکرار می کند.

زمان مناسب

بهتر است برای برطرف کردن غذا نخوردن کودک خود زمان مناسبی را در نظر بگیرید برای این کار می توانید چند دقیقه قبل از سرو نهار و شام به کودک خود اطلاع بدهید که وقت نهار خوردن می باشد تا کودک بتواند خود را آماده کند و از هیجان هایی که دارد بکاهد. همچنین می توانید یک زمان منظم را برای این کار اختصاص بدهید. باید بدانید که کودکان با غذا خوردن در یک مکان و در زمانی خاص راحت تر کنار می آیند.

کنار گذاشتن حواس پرتی ها

یکی از عللی که باعث بی اشتهایی کودک شما می شود این است که وسایل بازی حواسش را پرت می کند و یا در حال تماشای برنامه است. بهتر است در زمان خوردن شام و نهار تلویزون را خاموش کرده و به کودک خود اجازه ندهید که اسباب بازی هایش را با خودش بیاورد.

 غذا نخوردن کودک

نکات مهم

در نظر داشته باشید که در حین درمان عادات های نا مناسب فرزند خود نباید یک سری از رفتار ها را انجام بدهید که آن ها را به صورت خلاصه برای شما بیان خواهیم کرد.

  • هیچ وقت از فرزند خود نخواهید که تمام غذای موجود در ظرف خود را به اتمام برساند. زمانی که فرزند شما سیر می شود باید بتواند از غذا خوردن دست بکشد و با واکنش های بد رو به رو نشود تا بتواند عزت نفس خود را حفظ کند.
  • بهتر است با فرزند خود دعوا نکنید و در این دعوا از تهدید کردن، مجازات کردن و پاداش دادن بپرهیزید زیرا با این رفتار ها نمی توانید فرزند خود را به خوردن غذا تشویق کنید و مبارزه بزرگ و لجبازی بسیار شدیدی بین شما و فرزندتان ایجاد می شود.
  • سر غذا خوردن با فرزند خود معامله نکنید. باید بدانید که این کار شما باعث می شود کودک یاد بگیرد در ابتدا کار خوبی را انجام ندهد و به ازای انجام آن از شما پاداش بخواهد.
  • نگرانی خود را پنهان کنید و اجازه ندهید که فرزند شما متوجه شود نگران کم غذا خوردن و یا بد غذایی او می باشید زیرا ممکن است دنبال جلب توجه باشد و این رفتار به شکل یک عادت در او نهادینه خواهد شد.
  • در مورد رشد کودک خود از افراد نزدیک سوال نکنید و اگر نگران هستید بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید زیرا افراد نزدیک ممکن است شما را به نادرستی راهنمایی کنند.
  • سعی کنید از واژه های خوب یا بد برای غذا ها استفاده نکنید زیرا کودکان یاد می گیرند و ممکن است در حین خوردن کودکان عذاب وجدان بگیرند.
  • از غذا برای پاداش و تنبیه استفاده نکنید تا کودک نسبت به آن حساس نشود.
  • به خود بقبولانید که کودکان رفتار های غذایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند و ممکن است میزان نیاز آن ها به غذا با بزرگسالان متفاوت باشد.
  • با کودک خود ارتباط آزاد داشته باشید و اجازه بدهید که احساسات خود را درباره غذا ها بیان کند.
  • کودک خود را با هر شکل و ظاهری که دارد بپذیرید و بهتر است این موضوع را برای بحث به میان نکشید.
  • خودتان ورزش کنید و به کودک خود یاد بدهید که ورزش کند. این کار باعث تقویت عضلات کودکان می شود و می تواند عزت نفس آن ها را چندین برابر کند.
  • دوران بلوغ کودکان یک امر طبیعی می باشد و در این دوران بسیاری از کودکان بیش تر غذا می خورند و اضافه وزن می گیرند. بهتر است کودک خود را قانع کنید که این امر طبیعی می باشد و بهتر است نگران چاقی خود نباشند.
  • آگاهای انتقادی را در کودک خود تقویت کنید. در واقع با این کار به کودک خود کمک می کنید تا بتواند تصاویر و پیام هایی که در تلویزیون و مجله ها می بیند را مورد نقد و بررسی قرار بدهد و سریعا هر چیزی را باور نکند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *