دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی علل و نحوه درمان سردرد های جنسی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

آزردگی در حین و پس از رابطه جنسی در کاهش لذت تاثییر به سزایی دارد، همچنین در برخی مواقع شریک جنسی تان را دچار سوءتفاهم می کند که باید آن را به خوبی از این قضیه مطلع کنید. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا علت بروز و روش های درمان سردرد های جنسی را برای شما بیان کنیم.

سیستم بدنی هر فرد در مواجه با هیجانات جنسی از خود واکنش های متفاوتی بروز می دهد. در این رابطه گفتنی می باشد که برخی از افرد در حین و اتمام رابطه جنسی به سردرد هایی گاه خفیف و شدید مبتلا می شوند. این سر درد ها برای هر فردی می تواند ناخوشایند باشد، که در این شرایط باید به فکر روش هایی جهت پیشگیری و درمان آن باشید.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مطالبی جهت علت بروز این عارضه و روش های درمان سردرد های جنسی مطالعه نمایید.

نشانه های سردرد های جنسی

سردرد جنسی چیست؟

سردرد های جنسی به طور معمول عارضه های می باشند که قبل و یا در حین رابطه جنسی بروز پیدا می کنند. این درد ها به طورمعمول در پشت سر اتفاق می افتد و در دیگر مواقع نیز به شکل میگرن در سر فرد بروز پیدا می کند. شدت این سردرد ها در افراد متفاوت می باشد؛ به این صورت که در برخی مواقع بسیار کم و خفیف و در مواردی دیگر وحشتناک و بسیار دردناک است. این نوع سردرد ها را می توان در سه دسته کلی که در ادامه بیان شده است، تقسیم بندی کرد.

  1. سردرد های حین رابطه
  2. سردرد های جنسی
  3. سردرد های پس از اتمام رابطه
  • سردرد حین رابطه

این سردرد به طور کلی بسیار خفیف و ضعیف می باشد و باشروع رابطه نیز، بروز پیدا می کند. این درد در برخی مواقع بر نواحی از گردن نیز تاثیر غیر ستقیمی می گذارد. طبیعی است که سردرد برای هر فردی جلوه ای ناخوشایند را دارا باشد، اما گفتنی است که نیازی به مراجعه پزشک و انجام روش های درمان سردرد جنسی را ندارد.

  • سردرد جنسی

این عارضه نیز نسبت به مورد قبل بسیار شدید و سرعتی تر انجام می گیرد. در اکثر مواقع این سردرد ها در زمان به اوج رسیدن جنسی بروز پید می کند و تا چندین ساعت بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این عارضه برای فرد بسیار دردناک می باشد که بهتر است در صورت بروز به پزشک جهت درمان مراجعه کنید. این سردرد ها در برخی مواقع به علت خونریزی های درون مغزی می باشد که در صورت بی توجهی مشکلی بزرگ و جبران نشدنی را در پی خواهد داشت.

درمان سردرد های جنسی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برخی  از افراد این سردرد را پس از ورزش نیز تجربه می کنند و اغلب به علت بالا رفتن فشار خون در هنگام افزایش فعالیت های جسمانی رخ می دهد. همچنین در حین انجام رابطه، ضربان قلب افزایش می یابد و با آزاد شدن آدرنالین فشار بسیاری به مغز وارد می شود. همچنین در این حالت با انقباض ماهیچه های گردن به افزایش این سردرد ها منجر می شود.

  • سردرد ها پس از اتمام رابطه

این نوع سردرد نیز بسیار نادر می باشد و طبق آمار به دست آمده می توان گفت که فقط ۱ نفر از بین ۲۰۰۰۰ نفر به آن مبتلا می شوند. این نوع سردرد به مراتب از دیگر انواع آن بدتر می باشد و پس از اتمام رابطه به محض ایستادن بر روی پاها شروع می شود. افرادی که به این نوع مبتلا می شوند ،اغلب افرادی هستند که انقباضات مغزی در آنان بیشتر صورت می گیرد و در حین رابطه فشار خون آنان در نسبت بالایی قرار می گیرد. علت بروز این سردرد خارج شدن مایع نخاعی از مغز است که برای پیشگیری از ابتلا به نوع مزمن آن، پس از مراجعه به پزشک باید قسمت آسیب دیده را با جراحی درمان کرد.

قابل به ذکر است که در صورت مشاهده نوع دوم سردرد های جنسی بهتر می باشد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید، چرا که در طولانی مدت سبب خونریزی های مغزی، تورم در شریان های خون و لخته شدن آن ها می شود.

روش های درمان سردرد های جنسی

چه عواملی در بروز این عارضه نقش دارند؟

گفتنی است که محققان بسیاری در پی پاسخ به این سوال می باشند، چرا که علت بروز مشخصی از این عارضه هنوز وجود ندارد. در پی این آزمایشانت بسیاری از پزشکان بر این باورند که با افزایش ناگهانی فشار خون در حین رابطه و به اوج رسیدن های جنسی این سردرد بروز پیدا می کند. در ادامه این فرضیه ها، افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند، بیشتر از دیگر افراد به سردرد های جنسی مبتلا می شوند. این در حالی است که جوانتر ها بیشتر از افراد سن بالا به این بیماری مبتلا می شوند، با اینکه میزان فشار خون متعادل تری به افراد میانسال دارند. همچنین علت بروز این عارضه را در برخی افراد می توان تحت تاثیر قرار گرفتن توسط استرس های عاطفی شدید بیان کرد.

همچنین در این رابطه عوامل دیگری در بروز این سردرد ها نقش دارند، که به شرح زیر می باشد:

  1. ابتلا به آنوریسم مغزی
  2. ابتلا به ناهنجاری های شریانی
  3. ابتلا به دایسکشن های شریانی
  4. استفاده از دارو های خاص همانند؛ قرص های ضد بارداری و خوراکی های التهاب زا
  5. بروز سکته مغزی
  6. ابتلا به بیماری عروق کرونر
  • این سردرد هر چند وقت در فرد بروز پیدا می کند؟

این سردرد ها به طور کثیر در حین رابطه بروز پیدا می کند و در دیگر مواقع شخص آن را تجربه نمی کند. همچنین در بیشتر مواقع این سردرد ها هر چند هفته یک بار و هر چند ماه بروز پیدا می کند که پس طی مراحل مربوط به بیماری، کم کم از شدت آن کاسته می شود.

آشنایی با آزمایشات مرتبط سردرد های جنسی

علائم و نشانه های سردرد جنسی

در ادامه نشانه های عارضه سردرد جنسی را در هر نوع مطالعه می نمایید.

  • نشانه های بروز سردرد در حین رابطه جنسی

  1. در اکثر مواقع این سردرد ها در دو طرف سر به صورت گنگ و مبهم شروع می شود.
  2. در بیشتر مواقع با انقباض و گرفتگی ماهیچه های گردن همراه می باشد.
  3. خیلی آرام و قبل از به اوج رسیدن بروز پیدا می کند.
  4. با افزایش هیجانات جنسی، شدت آن نیز افزایش پیدا می کند.
  • نشانه هایی که باید جدی گرفته شود

  1. سردرد های شدید و دردناک
  2. از دست دادن هوشیاری
  3. حالت تهوع و استفراغ
  4. انقباض ماهیچه های گردن
  5. احساس سرگیجه
  6. ایجاد تغییر در سطح هوشیاری
  • خطراتی که در پی دارد

همچنین در برخی مواقع علت بروز این سردرد ها وابسته به بیماری خاص می باشد. این بیماری های می تواند مواردی را که در ادامه بیان می شود، شامل شود.

سردرد های جنسی چه انواعی دارد؟

  1. خونریزی های مغزی
  2. تومور مغزی
  3. ابتلا به فشار خون بسیار پایین
  4. عارضه های مربوط به مهره های گردن
  • مواردی که شدت بروز این عارضه را افزایش می دهند

  1. مصرف حشیش
  2. استفاده از دارو های جلوگیری در بارداری
  3. مصرف قرص های مربوط به بیماری های قلبی
  4. مصرف قرص های رفع گرفتگی بینی
  5. مصرف دارو های کاهش اختلالات جنسی
  • پونکسیون کمری

در صورتی که آزمایشات مربوط به درمان سردرد های جنسی را انجام داده باشید و هیچ مورد مشکوکی در بین آنان مشاهده نشود، گفتنی است که در مرحله آخر آزمایش مربوط به پونکسیون کمری را نیز انجام دهید. در این روش مقدار بسیار کمی از مایه اطراف مغز و نخاع شما برداشته می شود، پس از انجام آزمایشات مربوطه پاسخ قطعی به شما بیان می شود.

آشنایی با مدت زمان درمان سردرد های جنسی

روش های درمان سردرد های جنسی

تا به اینجا مطالبی در جهت علت بروز و نشانه هایی که باید جدی گرفته شود، مطالعه کردید. از این جا به بعد نیز با روش های درمان سردرد های جنسی و راه های پیشگیری از بروز این عارضه آشنا خواهید شد.

  • مصرف دارو های جلوگیری

اگر سابقه این بیماری را در خود و یا اطرافیانتان دارا هسیتد، بهتر می باشد به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی علت اصلی به تجویز دارو برای شما اقدام کند. در بسیاری از مواقع شما ملزوم به مصرف دارو های پیشگیری کننده هستید، که در صورت مصرف به طور مرتب در رفع سردرد های جنسی بسیار موثر می باشد. این دارو و قرص ها می تواند، شامل مواردی باشد که در ادامه بیان می شود؛

قرص پروپرانولول:

این قرص ها که به صورت عمده نوعی مسدود کننده شناخته می شوند، در درمان فشار خون بالا نقش موثری را ایفا می کنند. همچنین این نوع قرص در درمان میگرن و آب سیاه نیز تاثیری بسیار خوب دارد که اغلب به صورت روزی یکی باید مصرف شود. قابل به ذکر است که این قرص در صورت سردرد های طولانی مدت و بروز پیوسته تجویز می شود.

قرص ایندومتاسین:

این قرص اغلب به همراه تریپتان تجویز می شود که خاصیت ضد التهابی را دارا می باشد. شما باید این قرص را یک ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف کنید، تا از ایجاد سردرد های جنسی در پس رابطه پیشگیری شود.

  • دارو های گیاهی

در کنار قرص و دارو های شیمیایی، می توان از گیاهان دارویی بسیار مناسب در رفع و درمان سردرد های جنسی کمک بگیرید. همچنین با انجام برخی نکات و توصیه ها نیز می توانید به جلوگیری از بروز این عارضه بپردازید، چرا که روش های اجتناب از ابتلا بیشتر از راه های درمان و مصرف قرص و دارو می باشد.

آشنایی با سردرد جنسی

سردرد بر کیفیت رابطه جنسی چه تاثیری می گذارد؟

طبیعی است که بدن در صورت هر گونه آزردگی، تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد. طبق باور برخی پزشکان؛ افرادی که به بیماری های مزمن و سردرد های میگرنی مبتلا هستند در اکثر واقع به سرد مزاجی های زناشویی مبتلا می شوند. همچنین بیشتر بیماران مبتلا به سردرد های میگرنی بیان کرده اند؛ که سردرد های آنان در زمان رابطه جنسی افزایش می یابد که همین امر در کیفیت رابطه آنان تاثیری منفی را دارا می شود. همچنین طبق بسیاری از تحقیقات؛ یک نفر از صد نفر مبتلا به سردرد پس از رابطه جنسی می باشد. همچنین افرادی که پس از اتمام رابطه به این عارضه مبتلا می شوند، کسانی هستند که تا ساعت ها بعد در پی این آزردگی ها قرار می گیرند و هیچ لذتی نمی برند.

برخی افراد مبتلا به میگرن بر این باورند که پس از رابطه، سردرد های آنان تشدید می یابد و راهی برای رهایی از آن نیز پیدا می کنند. درست است که با رابطه جنسی هورمون اندروفین شروع به ترشح می کند، اما بروز این سردرد ها هنوز هم عاملی ناشناخته برای پزشکان می باشد.

آزمایش های مربوط به درمان سردرد های جنسی

برای تشخیص و بررسی نوع و علت این سردرد ها بهتر می باشد، آزمایشاتی که در ادامه معرفی می شود را انجام دهید.

علت بروز سردرد های جنسی

  • تصویر برداری روزنانس مغناطیسی

این آزمایش جهت شناسایی عوامل جدی در بروز این نوع سردرد ها انجام می گیرد. روش کار این آزمایش به این صورت می باشد که با به کار گیری درست از امواج رادیویی و مغناطیسی به ایجاد تصاویر قطعه ای از ساختار مغز پرداخته می شود.

  • تومور گرافی کامپیوتری

همچنین سی تی اسکن دیگر روش برای تشخیص و رفع سردرد های جنسی می باشد که با استفاده از اشعه های ایکس چرخان در اطراف شما، به ایجاد تصاویر قطعه ای از سر و مغز شما پرداخته می شود.

  • آنژیو گرافی مغزی

این آزمایش نیز برای تشخیص و بررسی عروق گردن و مغز انجام می شود. در این روش لوله ای باریک و منعطف را به داخل رگ های خونی متعلق به کشاله ران و یا سرخرگ های گردن وارد می کنند. سپس ماده ای از درون این لوله تزریق می شود که با استفاده از اشعه های ایکس و تصویری از شریان های مرتبط با گردن و مغز تصاویری کوچک و قطعه ای تهیه می شود.

معرفی انواع سردرد های جنسی

نکاتی جهت رفع سردرد های جنسی

  1. بهتر می باشد در این رابطه شریک جنسی خود را از این موضوع مطلع کنید تا از بروز هر گونه سوءتفاهم نیز جلوگیری شود.
  2. پس از مصرف دارو های آرام بخش سعی کنید تا یکی دو ساعت به آرامی استراحت کنید.
  3. پس از مواجه با هرگونه سردرد های شدید جنسی به دکتر مراجعه کنید.
  4. در برخی مواقع پزشک برای شما مسکن های شایع در رابطه با درمان سردرد های جنسی تجویز می کند که با مصرف در یکی دو ساعت قبل از رابطه، کمک کننده وضعیت شما در صورت بروز سر درد می باشد.
  5. همچنین برخی پزشکان در این رابطه دارو های دیگری در جهت کاهش اضطراب، فشارخون بالا و ضربان قلب تجویز می کنند.
  6. زیاد نگران این قضیه نباشید، چرا که نگاه خوشبینانه به آن سبب رفع این نوع سردرد ها می شود. همچنین این عارضه بعد از دوره هایی یک ماهه و چند ماهه در صورت مصرف دارو به طور کل درمان می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *