دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سردرد در بارداری با روش های خانگی طبیعی و مطمئن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

سردرد از جمله دردهای شایع در دوران بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. استفاده از مسکن ها برای رفع این ناراحتی برای سلامتی جنین خطرناک می باشد، بنابراین خانم های باردار به دنبال روش های دیگری برای بهبود سردرد خود هستند. از این رو در این مطلب به معرفی روش هایی برای درمان سردرد در بارداری پرداخته ایم که می تواند مفید واقع شود.

بسیاری از مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آنها اتفاق می افتد و نیز به خاطر افزایش حجم خون، معمولا در سه ماه اول حاملگی خود دچار سردرد می شوند که این موضوع نگران کننده ای نیست و با روش های ساده ای قابل درمان است. در ادامه این بخش با راهکارهایی برای درمان سردرد بارداری آشنا خواهید شد.

روش های درمان سردرد در بارداری

همانطور که گفتیم، سردرد در دوران حاملگی یک مشکل شایع در این دوران می باشد که به دلیل افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی در بدن مادران باردار رخ داده و نیز با عواملی مانند استرس، خستگی و استراحت ناکافی، حالت نا مناسب قرارگیری سر و گردن در هنگام خواب و مطالعه، ضعف و کم خونی، برخی مشکلات گوارشی مانند یبوست و نیز مصرف برخی مواد غذایی ارتباط دارد. برخی از سردرد های دوران حاملگی که با علائمی مانند سردرد بی سابقه، شدید و ناگهانی، سردرد همراه تب و کاهش هوشیاری و سردردی که شما را از خواب بیدار کند همراه است، بسیار خطرناک می باشد و باید حتما به پزشک مراجعه شود. در زیر با روشهایی برای درمان سردرد های ساده در دوران حاملگی آشنا می شوید.

درمان سردرد در بارداری

علت بروز سردرد در سه ماهه اول بارداری

در طول سه ماه اول حاملگی بدن خانم ها در مدت زمان کوتاهی تخت هورمون ها زیاد و افزایش مقدار خون رسانی به ارگان ها قرار گرفته و همچنین ممکن است دچار افزایش وزن سریع نیز شود که این نوع تغییرات امکان دارد محرک بروز انواع خاصی از سردرد به خصوص سردرد تنشی شود از این رو، در اوایل حاملگی بروز سردرد طبیعی می باشد و برخی دیگر از عوارض حاملگی امکان دارد بر این سردرد ها تاثیر بگذارند یا باعث تشدید آن ها شوند که این موارد عبارتند از :

  • استرس بالا
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قند خون پایین
  • تغذیه ضعیف
  • کمبود خواب
  • کم آبی بدن
  • حساسیت به نور که امکان دارد باعث بروز حملات میگرن شود
  • تغییرات در بینایی
  • سبک زندگی بی تحرکی

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از برخی مواد غذایی مانند شکلات، گوجه فرنگی و مواد لبنی در ماه های اول بارداری در بروز انواع سردرد ها نقش دارند.

علت بروز سردرد در سه ماهه دوم و سوم حاملگی

در سه ماه دوم و سوم بارداری امکان دارد خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی کمتر دچار سردرد های حاملگی شوند زیرا، بدن به این تغییرات خود را وفق داده است با این حال، برخی از خانم ها دچار سردرد تنشی ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری می شوند که علت سردرد در سه ماه دوم و سوم بارداری عبارتند از :

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • فشار خون بالا
  • افزایش وزن
  • وضعیت بد بدن
  • فشار عضلانی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • خواب ناکافی

کمپرس آب سرد یا گرم

با گذاشتن کمپرس در قسمت های شقیقه، پیشانی، دو طرف سر، همچنین چشم ها باعث می شود تا حدودی سردرد ناشی از بارداری کاهش پیدا کند. برای تسکین سردردهای میگرنی نیز می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

مصرف مایعات زیاد و تغذیه منظم

گرسنگی و کم شدن آب بدن نیز می تواند دلیلی برای سردردهای دوران بارداری باشد. بهتر است که در طی دوران بارداری تعداد وعده های غذایی زیاد ولی به مقدار و حجم کم باشد، این کار باعث می شود که گرسنه نمانید و نیز از اضافه وزن زیاد نیز جلوگیری می کند. برای جلوگیری از کم آبی بدن نیز توصیه به خوردن آب و مایعات فراوان شده است.

درمان سردرد در دوران بارداری

داشتن فعالیت بدنی مناسب

کم تحرکی ضمن اینکه کسالت آور است، می تواند موجب تشدید سردردهای میگرنی شود. انجام ورزش های مناسب برای دوران بارداری و نیز داشتن فعالیت بدنی باعث ایجاد نشاط در فرد شده و برای درمان سردرد در بارداری نیز می تواند مفید باشد.

حفظ آرامش و پرهیز از خستگی

استراحت کافی برای رهایی از سردرد مؤثر می باشد؛ مادران باید در طول دوران بارداری آرامش خود را حفظ کرده و نباید زیاد خود را خسته نمایند. خانم های باردار، زمانی که احساس خستگی می کنند، بهتر است برای مدتی کوتاه چشم هایشان را ببندند و چرت بزنند. برای درمان سردردهای میگرنی نیز توصیه می شود در اتاق تاریک استراحت کرده و سعی کنید استرس را از خود دور کرده و در هر حالت آرامش خود را حفظ نمایید.

درمان سردرد در طی بارداری

ماساژ دادن

ماساژ دادن یک راهکار مناسب برای کاهش سردرد در دوران بارداری می باشد که در این صورت می توانید اطراف گردن و شانه و عضلات پشت را به آرامی ماساژ دهید. همچنین استحمام و دوش آب گرم نیز برای رفع خستگی و کاهش سردرد می تواند مؤثر واقع شود.

بخور کردن

برخی از سردرد ها سینوسی هستند و در این مواقع، شما در اطراف بینی و چشم احساس درد می کنید؛ بخور کردن یک روش مناسب است که به منظور کاهش سردرد سینوسی می توانید از این روش استفاده نمایید.

مصرف منیزیم به میزان کافی

به منظور آرامش عضلات در طول مدت حاملگی منیزیم بسیار مفید موثر است و سبب پیشگیری از انقباض رحم خواهد شد همچنین، سبب رشد ماهیچه ها و دندان های جنین می شود از این رو، مصرف روزانه چهارصد میلی گرم منیزیم مناسب می باشد، یک فنجان اسفناج حدود ۱۵۷ میلی گرم اسفناج دارد به همین در این دوران ماده غذایی مفیدی می باشد.

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه کمک زیادی به درمان تهوع می کند به عنوان یک دارو گیاهی و مفید جهت بهبود سردرد و میگرن نیز می باشد زیرا، با مسدود کردن پروستاگلاندین‌ها از سردرد در طول مدت بارداری پیشگیری می کند از این رو، جزو راهکارهای بسیار مفید جهت رفع سردرد در طول مدت بارداری محسوب می شود.

رفع سردرد بارداری با زنجبیل

روغن نعناع

روغن نعنا به دلیل داشتن خواص آرامش بخش سبب کاهش تنش و در نتیجه رفع سردرد می شود فقط کافی است، پیش از خوابیدن چند قطره از این روغن را کف دست تان ریخته و به مدت چند ثانیه بین کف دست تان بمالید و در نهایت روی پیشانی برای مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

کمپرس گرم

به دلیل کوچک شدن رگ های خونی گردش خون پایین امکان دارد سبب بروز سردرد شود، در صورتی که کمپرس گرم سبب گشاد شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون به مغز شده که در نهایت منجر به کاهش سردرد خواهد شد، بنابراین، داخل یک کاسه آب حوله مناسبی را خیس کرده و بعد از گرفتن آب اضافی آن روی پیشانی گردن تان بگذارید.

درمان سردرد با روش های خانگی

تمرین یوگا

کاهی علل میگرن و سردرد در دوران بارداری کمبود خواب است از این رو، اگر دچار اضطراب و استرس شده اید سعی در محیط آرامش بخشی بخوابید و در صورت استرس زیاد حرکات یوگا را انجام دهید تا کمک زیادی به رفع استرس کند و خوابی راحت و بدون اضطرابی داشته باشید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *