دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رفع سردرد با کمک روش های متفاوت برای انواع سردردها

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله شما را با راه های تسکین سردرد آشنا می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها بدون این که ازاستفاده از قرص ها و دارو های شیمیایی سردرد خود را تسکین دهید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

یکی از درد هایی که می تواند باعث شود تا کار های روزانه خود را عقب بیندازید و باعث ایجاد تداخل در کار های شما می شود سردرد می باشد. می توانید به جای استفاده از دارو های شیمیایی و مضر از راه های خانگی برای درمان و رفع سردرد استفاده کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

علل ایجاد سردرد

رفع سردرد و دلایل ایجاد آن

در نظر داشته باشید که رفع سردرد طیف بسیار گسترده ای دارد و می توانید راه حل های بسیار زیادی برای درمان آن انجام بدهید. ابتدا باید بدانید که سردرد چیست و چگونه ایجاد می شود. سردرد نتیجه ای از سیگنال های عصبی ارسال شده به عروق خونی می باشد که در سر بروز می کند. اما هنوز هم با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است نمی توان گفت علت فعال شدن این سیگنال ها چیست اما محرک های بسیار زیادی برای بروز سردرد وجود دارد. این محرک ها عبارت اند از :

  • بیماری های عفونتی مانند عفونت های سینوسی، سرماخوردگی، تب و عفونت های گلو
  • استرس و اضطراب بیش از حد
  • خستگی چشم ها
  • عوامل محیطی مکانند دود تنباکو و یا رایحه عطر ها
  • زمینه خانوادگی در خصوص سردرد های میگرنی
  • حساسیت های غذایی خاص
  • عدم تعادل هورمون های بدن
  • عدن تعادل ویتامین ها در خون ‍‍
  • استفاده از شیرین کننده های مصنوعی که دارای کالری بسیار کمی می باشند.

درمانهای خانگی سردرد

راه های بسیار زیادی برای رفع سردرد وجود دارد که در ادامه به آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

استفاده از منیزیم

مصرف منیزیم یکی از دارو های کم خطری می باشد که برای درمان سردرد مفید می باشد و می تواند در زمان بسیار کوتاهی سردرد شما را درمان کند. در واقع مصرف منیزیم بی خطر تر از دارو های مسکن می باشد و خطرات جانبی ندارد. نتایج نشان می دهد که سردرد های میگرنی در صورتی رخ می دهد که فرد در بدنش کمبود منیزیم دارد. با جبران کمبود این ماده معدنی حملات سردرد های میگرنی کاهش می یابد. اگر جزء افرادی هستید که از دارو های مدر استفاده می کنید و یا مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی می باشید بیش تر از سایرین در معرض کمبود منیزیم می باشید. باید بدانید منیزیم می تواند از سیگنال های مربوط به «افسردگی گسترشی قشری » که باعث ایجاد سردرد به خصوص سردرد های میگرنی می شود جلوگیری کند. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر خواص منیزیم را مشاهده کنید. اگر دچار سردرد های همیشگی می شوید می توانید به صورت روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم منیزم مصرف کنید زیرا این کار می تواند حملات سردرد را کاهش دهد. این دارو در بارداری هم مصرف می شود  خطری برای جنین ندارد. در واقع تنها عارضه ای که این دارو ایجاد می کند اسهال می باشد که آن هم با کاهش دوز مصرفی کم می شود. البته می توانید به جای قرص های منیزیم از مواد غذایی استفاده کنید که غنی از منیزیم می باشند. این مواد غذایی عبارت اند از :

  • لوبیا
  • انواع تخم ها و مغز ها
  • غلات کامل
  • سبزیجاتی مانند بروکلی و کدو خورشتی
  •  فراورده های لبنی
  • شکلات
  • قهوه

مصرف آب رای درمان سردرد

  •  آرون گروپس

مصرف آب

یکی از دلایلی که سر درد ایجاد می کند کمبود آب می باشد. می توانید با نوشیدن آب کافی از سردرد ها جلوگیری کنید. البته در موارد دیگر هم آب می تواند باعث درمان یا کاهش شدت سردرد می شود. طی تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد که کمبود آب در بدن بر طرز تفکر افراد نیز اثر می گذارد و کارکرد و باز دهی آن ها را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد. آب می تواند درد را کاهش داده به داشتن احساسات خوب به افراد کمک کند. می توانید با هیدراته کردن بدن سردرد های دائمی را از خود دور کنید.

استفاده از کم‍پرس

در واقع می توانید از دو نوع کمپرس استفاده کنید. کم‍پرس سرد چیزی است که همیشه یافت می شود و می توان گفت موثرترین نوع درمان سردرد هم می باشد. کمپرس سرد می تواند التهابات رگ ها را کاهش دهد و به درمان موقتی سردرد کمک می کند. البته استفاده از کم‍رس سرد به مدت ۳۰ دقیقه می تواند میگرن را درمان کند. البته کمپرس گرم می تواند درمان سردرد های تنشی باشد و می تواند به رفع سردرد های مزمن کمک کند. کمپرس گرم به انبساط ماهیچه های سر کمک بسیار زیادی می کند. برای استفاده از کمپرس گرم می توانید از یک حوله داغ استفاده کنید البته برخی از افراد دوش آب گرم را ترجیح می دهند.

کم کردن فشار

در واقع سردرد شما می تواند به دلیل فیزیکی باشد. بهتر است اگر فشاری بر سر شما وجود دارد را کم کنید این فشار می تواند هد بند، کلاه و یا حتی یک کش مو باشد که بیش از حد تنگ شده است.

با کم کردن فشار های روی سر می توانید سردرد را ازبین ببرید

تاریک کردن محیط

برخی از افرادی که دارای ترس از نور می باشند ممکن است با وجود نورانی بودن محیط دچار سردرد شوند. این سردرد با افزایش نور اتاق و یا افزایش نور گوشی ممکن است بد تر شود.

استفاده از دمنوش

در نظر داشته باشید که چای گیاهی می تواند راهی باشد تا شما گیاهان را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و در نتیجه از مزایای آن ها در زندگی استفاده کنید. زنجبیل در رفع سردرد های میگرنی اهمیت بسیار زیادی دارد و عملکرد آن تقریبا مشابه با دارو های میگرنی می باشد. البته از چای نخود فرنگی، اسطوخودوس و دمنوش بابونه هم می توانید برای درمان سردرد استفاده کنید.

ورزش کنید

ورزش راهی می باشد که به حفظ سلامتی شما کمک می کند می تواند سردرد را تا حدود بسیار زیادی درمان می کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است ورزش های منظم ۳۰ دقیقه ای در روز می تواند سردرد را در میان افراد کاهش دهد. این ورزش ها می تواند دویدن یا دوچرخه سواری باشد.

عدم تحمل غذا

برخی از مواقع ممکن است شما غذایی را بخورید که تنوانید آن را تحمل کنید و همین امر ساده می تواند برای شما مشکلاتی نظیر سردرد ایجاد کند. اگر بعد از هر وعده غذایی احساس سردرد می کنید بهتر است رژیم غذایی خود را بررسی کنید. ماده ای که می تواند برای شما سردرد ایجاد کند را پیدا کنید و آن را از وعده های خود حذف کنید.

کم کردن نور محیط برای درمان سردرد

خواب

باید بدانید که یکی از اصلی ترین دلایلی که می تواند سردرد را در پی داشته باشد خواب بسیار زیاد می باشد. می توانید با تنظیم کردن میزان خواب خود به رفع سردرد بپردازید. باید بدانید که همانطور که بی پر خوابی موجب سردرد می شود بی خوابی هم می تواند سردرد های بسیار شدید را در پی داشته باشد. دلیل این نوع سردرد ها بهم ریختن ساعت زیستی می باشد. البته در نظر داشته باشید که اختلالات خواب هم می تواند موجب سردرد شود.

طب سوزنی

یکی از روش های درمان سردرد طب سوزنی می باشد. در واقع می توانید با این روش با مکانیسم «دروازه» سردرد را تسکین دهید. این روش درمانی چینی می باشد. این روش می تواند فرکانس های سردرد را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد و بیش تر برای درمان میگرن از این روش استفاده می شود.

ماساژ و فشار

ماساژ دادن بخشی از سر  که شامل شقیقه ها و جمجمه ها می باشد، می تواند به کاهش سردرد کمک کند. برخی از افراد این کار را به صورت غریزی انجام می دهند. البته برخی از افراد معتقد می باشند که ماساژ برخی از قسمت های فک و گردن می تواند سردرد را کاهش دهند. برخی دیگر معتقد اند که میتوان با ماساژدادن نقاط بین ابرو ها و دو نقطه در پایه ابرو ها می تواند به رفع سردرد کمک کند.

مدیتیشن

مدیتیشن می تواند با کاهش استرس و اضطراب سردرد را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد و علامت های آن را خنثی کند. باید تکنیک هایی را بریای این کار بلد باشید که شامل تنفس عمیق شکم و مراقبه های هدایت شده و تمرکز بر روی آرامش عضلات می باشد.

قهوه

قهوه دارای کافئین بسیار زیادی می باشد که می تواند سردرد را درمان کند. البته باید بدانید برخی از دارو هایی که برای رفع سردرد استفاده می شود دارای مقادیر بسیار زیادی از کافئین می باشد. باید بدانید که این ماده می تواند سردرد های میگرنی را با سرعت بسیار زیادی درمان کند. در واقع این ماده تمایل دارد بر رگ های خونی اثر بگذارد و نشانه های سردرد را کاهش می دهد.

فواید قهوه برای رفع سردرد

ویتامین ب کمپلکس

در نظرداشته باشید که اگر تعادل در ویتامین های بدن شما وجود داشته باشد هرگز دچار سردرد نمی شوید. ویتامین B شما را در برابر سردرد محافظت می کند و علامت های این نوع درد را کاهش می دهد. تحقیقات بین المللی نشان می دهد که ویتامین های B6 , B12 می تواند برای درمان سردرد های میگرنی موثر باشد.

ویتامین E

بررسی هایی که درباره ویتامین ها انجام شده است نشان می دهد ویتامین E  می تواند به کاهش سردرد های میگرنی و قاعدگی کمک بسیار زیادی کند و از نشانه های آن پیشگیری می کند.

ترک الکل

اگر از الکل استفاده می کنید بهتر است برای درمان سردرد های خود از آن دوری کنید. در واقع سردرد های مزمن یکی از عوارض جانبی مصرف الکل می باشد. باید بدانید که الکل مانند یک ماده دیورتیک عمل می کند و باعث می شود بدن شما آب بیش تری را از دست بدهد و در نتیجه کمبود آب می تواند باعث ایجاد سردرد شود. باید در نظر داشته باشید که نوشیدن الکل با مقدار بسیار کم هم می تواند این عارضه را ایجاد کند.

تسکین سردرد

کاهش تماس مستقیم با مواد شوینده

برخی از مواد شوینده بو های بسیار قوی دارند که می تواند باعث ایجاد سردرد شود. اگر شما جزء افرادی می باشید که میگرن دارند بهتر است با این مواد تماس مستقیم نداشته باشید. می توانید برای کاهش سردرد از منابعی که دارای بو های قوی می باشند و یا محل هایی که در آن مواد شیمیایی وجود دارد دوری کنید.

پرهیز از جویدن

جویدن آدامس موجب ایجاد درد در ناحیه فک و سر خواهد شد، همچنین این اتفاق می تواند در رابطه با جویدن لب ها، ناخن ها، قسمت داخلی گونه ها و یا جویدن مداد و غیره نیز رخ دهد.

از مصرف غذا های ترد و چسبناک همچون پفک و پاپ کورن، شکلات و آب نبات خودداری کنید، ضمن اینکه از لقمه های کوچک غذا استفاده نمایید، اگر مشکل دندان قروچه دارید، می توانید با مشورت دندانپزشک از محافظ دهان استفاده کنید و با این اقدامات تا حدی سردردهای صبحگاهی را تسکین دهید.

روغن نعناع

از آنجا که روغن نعناع دارای خاصیت آرامش بخش می باشد، بنابراین استشمام آن موجب رفع و تسکین سردرد خواهد شد، برای این منظور می توانید مقدار کمی از این روغن را بر روی شقیقه بمالید، البته خیلی مراقب باشید که روغن نعناع با چشم ها تماس پیدا نکند.

روشهای بهبود سردرد

روغن اسطوخودوس

رایحه درمانی با این روغن نیز از روشهای موثر دیگر به منظور تسکین سردرد می باشد، برای این منظور می تونید با کمک یک پخش کننده اسانس، این رایحه را در هوا منتشر کنید، ضمن اینکه می توانید مقدار کمی از روغن اسطوخودوس را در کف دست تان بمالید و استنشاق کنید.

پرهیز از مصرف نیتریت و نیترات

نیترات و نیتریت از جمله مواد نگهدارنده غذایی هستند که در ترکیب بسیاری از فست فودها استفاده می شوند؛ به طوری که هات داگ، سوسیس، کالباس و … حاوی مقدار زیادی نیتریت و نیترات می باشند، این مواد در واقع به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها به مواد غذایی افزوده می شوند، اما یکی از عوارض این نگهدارنده ها سردرد است که برای تسکین سردرد, نیاز به حذف این مواد غذایی دارید.

رفع سردرد با پماد دست ساز

برخی از پماد های دست ساز می تواند برای رفع سردرد مفید باشد. در ادامه یکی از آنها را به شما معرفی می کنیم و راه های آماده کردن آن را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم:

  • نصف قاشق غذا خوری روغن نارگیل
  •  یک چهارم قاشق غذا خوری موم عسل رنده شده
  • دو قاشق غذا خوری پودر فلفل
  • سه قاشق غذا خوری  زنجبیل یا زردچوبه
  • ۱۵ قطره روغن نعنا فلفلی
  • ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس
  • یک ظرف شیشه ای

انواع سردرد

نحوه آماده سازی

تمامی مواد را درون یک شیشه بریزید و درب آن را کامل ببندید. یک قابلمه بردارید و آنرا تا نیمه از آب پر کنید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار بدهید و اجازه دهید مواد درون آن ذوب شود. سپس اجازه بدهید مواد خوب سرد شود. بهتر است برای این که این پماد خوب سفت شود آن را درون قوطی های فلزی قرار بدهید. در نظر داشته باشید که این پماد را می توانید به مدت ۲۵ الی ۳۰ بار مورد استفاده قرار بدهید.

انواع سردرد

باید بدانید که بیش تر از ۱۵۰ نوع سردرد وجود دارد که در ادامه ۵ مورد از آن ها را که شایع  تر از بقیه می باشند را برای شما معرفی می کنیم.

سردرد تنشی

این سردرد در بین جوانان و بزرگسالان شایع تر از بقیه سردرد ها می باشد. باید بدانید که نام دیگر این نوع از سردرد ها سردرد های استرسی، سردرد مزمن روزانه و سردرد مزمن غیر پیش رونده می باشد. این نوع از درد ها معمولا مقطعی و متوسط می باشد.

سردرد خوشه ای

این نوع از سردرد ها بر خلاف نوع قبلی بسیار شدید می باشند و از سوزن سوزن شدن پلک ها شروع می شود. سردرد های خوشه ای همانطور که از اسمش پیداست به صورت خوشه ای بروز می کند و در هر دوره متغیر می باشد. این نوع از سردرد ها  ممکن است برای دوره ای از بین بروند و دوباره پس از یک مدت برگردند.

سردرد های میگرنی

سردرد های سینوسی

این نوع سردرد ها در صورتی بروز می کنند که سینوس ها التهاب پیدا کنند. علامت های این نوع از سردرد ها آبریزش بینی، تب، احساس فشار بر چشم ها و ورم صورت می باشد و ممکن است همه نشانه ها با هم ظاهر شوند.

سردرد میگرنی

این نوع از سردرد ها ممکن است چند بار در طی ماه اتفاق بیفتد و هر بار چند ساعت به طول می انجامد. علامت های سردرد میگرنی شامل حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی و ناراحتی های معده می باشد. این نوع  سردرد ها در کودکان با رنگ پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی های معده همراه می باشد.

سردرد های مختلط

این نوع از سردرد ها به سردرد های تغییر یافته شناخته می شوند. در واقع با ترکیب سردرد های تنشی و میگرنی ایجاد می شود و ناراحتی های بسیار زیادی را برای افراد ایجاد می کند. باید بدانید که این نوع از سردرد ها مخصوص سن خاصی نمی باشد و ممکن است در هر سنی بروز کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *